Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Catehism pentru timpul nostru

De Rino Fisichella

Pentru o introducere cu coerență la studiul Catehismului Bisericii Catolice poate să fie util să se facă referință la logoul care-l caracterizează unde se găsesc câteva elemente special: bunul Păstor cu un toiag în timp ce cântă la flaut; oița lângă El ascultând muzica sa și amândoi la umbra pomului vieții.

Metafora bunului Păstor este capabilă să sintetizeze în sine două aspecte care aparent ar putea să pară contrastante: cel al autorității și cel al prieteniei. Păstorul trebuie să fie puternic pentru a apăra turma sa; în același timp, totuși, este capabil să iubească duios. Fidel față de imaginea din Scripturile antice, și Isus face referință la păstor pentru a indica grija pe care el o are față de discipolii săi și față de cei care vor crede în El. Sinopticii îl arată pe Isus în conștiința sa că a fost trimis la "oile pierdute" (Mt 15,24); el îi adună pe discipolii săi ca o "turmă mică" (Lc 12,32) și o apără de cel care, travestit în miel, încearcă s-o distrugă (Mt 7,15). Tot în acest orizont, autorul Scrisorii către Evrei îl va numi "marele păstor al oilor" (Evr 13,20) și Petru, "păstorul suprem" (1Pt 5,4). Totuși, Ioan va fi cel care ne va încredința imaginea cea mai coerentă a bunului păstor, prezentându-l pe Isus ca Fiul care în rolul păstorului revelează iubirea Tatălui (cf. In 10). El devine una: bun păstor, poartă pe care se poate intra în staul, miel care se oferă. În virtutea acestei autorități a lui, El este și unicul în măsură să încredințeze îngrijirea sa pastorală celor pe care i-a ales pentru a fi păstori: Petru, cei doisprezece și succesorii lor (cf. In 21,15; Ef 4,11; 1Pt 5,1).

În logoul propus se observă că păstorul este așezat și ține în mână toiagul. Și din această simbologie reiese o învățătură care merită să fie explicată. A fi așezat este semn de autoritate, pentru că îl indică pe învățătorul care învață. Pentru păstorul nomad, toiagul este semul drumului. Aceste amănunte ajută să se perceapă scopul Catehismului Bisericii Catolice. Învățătura care este oferită nu este alta decât credința Bisericii, așa cum s-a dezvoltat în decursul secolelor, și care își are izvorul primar în Cuvântul lui Dumnezeu trăit de comunitatea creștină și interpretat autentic de păstorii săi. Oricum, există un drum care trebuie parcurs și care încă nu este încheiat. Toiagul păstorului indică întocmai asta: drumul lung care încă mai trebuie parcurs. Este viitorul care se află în fața noastră încărcat cu așteptări și speranțe; viitor în care "lucrarea credinței" (1Tes 1,3) va cere necesitatea de a crește în tot adevărul (cf. In 16,13), pentru a-l trăi coerent în participarea la o responsabilitate comună de care nimeni nu se poate scuti. Biserica în acest pelerinaj este însoțită de multitudinea de bărbați și femei care de milenii mărturisesc credința. De la marile figuri biblice ale lui Abraham, Moise, Ilie, David, profeții, apostolii, discipolii... până la cei mai necunoscuți credincioși a căror credință rămâne în orice caz vie chiar dacă nu și numele, toți au pornit la drum cu o angajare care a cerut forță, curaj, pasiune și iubire.

Bunul păstor, așezat cu toiagul în mână, cânta la flaut. Muzica este semn al melodiei și frumuseții învățăturii păstorului. De-a lungul drumului are nevoie de pauză. Este timpul pentru a recupera forțele și a analiza situația. Oița este așezată lângă păstor și îl privește și îl ascultă cu încredere. Aceasta este atitudinea fundamentală care trebuie avută față de "muzica" învățătorului: disponibilitatea la ascultare pentru că El nu vrea și nu poate să înșele. Imaginea se aplică ușor la Catehismul Bisericii Catolice. El se inserează în acea învățătură "obișnuită" constantă a păstorilor Bisericii; pentru acest motiv poporul lui Dumnezeu îl primește cu încredere și disponibilitate în ascultarea atentă și în studiul sistematic.

În afară de asta, logoul este învăluit ca într-un cadru, de pomul vieții. Este pomul pus în centrul grădinii Edenului (cf. Gen 2,8); este același pom care, reînnoit de sângele Mielului, se regăsește în Apocalips. Un pom care "aduce douăsprezece roade: în fiecare lună își dădea rodul său, iar frunzele copacului erau pentru vindecarea neamurilor" (Ap 22,1). La umbra acestui pom al vieții, credincioșii găsesc odihnă și își orientează privirea spre drumul care rămâne de parcurs.

În sfârșit, să nu se uite că acest logo a fost recuperat dintr-un desen care se află în catacombe pe o lespede de mormânt. Amândouă aceste aspecte permit să se adauge încă ceva în interpretare. Pentru credința creștină, catacombele sunt semnul care face trimitere la perioada în care credința avea nevoie să fie susținută în mărturia sa publică. Credința a cunoscut momente de întuneric, de frică, de martiriu; mult timp și până în zilele noastre, în diferite părți ale lumii faptul de a fi credincioși este încă o situație de catacombe. Oricum, această credință a lor susține credința noastră, devenită adesea leneșă și incapabilă să se dezmeticească din somn pentru a provoca la convertire. Desenul, pus pe lespedea de mormânt, este în același timp semn al unei așteptări și al unei împărtășiri. Și bunul păstor a primit și a trăit experiența "sâmbetei sfinte". Asupra lui piatra de mormânt a fost rostogolită crezând că acest caz Isus din Nazaret putea să fie închis definitiv. Nu a fost așa. Piatra, deși grea pentru forțele umane slabe, a fost găsită dată la o parte și Cristos reîntors pentru totdeauna în viață. Vestea îngerului dată femeilor: "Nu este aici" (Mc 16,6) rămâne și pentru noi semnul cel mai convingător. Nu în împărăția morților trebuie căutat Cristos, ci în cea a celor vii. Mormântul este semn de așteptare și de speranță că Domnul, fidel față de promisiunea sa, ne va permite și nouă să înviem la viață nouă cu El; aceasta este noutatea radicală a credinței creștine.

(După L'Osservatore Romano, 18 octombrie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 25.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat