Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 24-a de peste an - Anul A - 2017

Iertarea ne face asemenea lui Isus și ne învrednicește de cer. Iertarea vindecă sufletul celui iertat și al celui care iartă. Iertarea semn al uceniciei la Isus și al unui apostolat credibil.

Am auzit cu toții de cuvântul "evlavie", însă poate puțini dintre noi știm și ce înseamnă exact. Cuvântul evlavie înseamnă "a avea caracterul lui Isus". De aceea, el însuși ne poruncește să-l imităm. De exemplu, ne poruncește să-l imităm în sfințenie: "Fiți sfinți, căci eu sunt sfânt" (1Pt 1,16); ne poruncește să-l imităm în mila față de aproapele nostru: "Fiți dar milostivi, cum și Tatăl vostru este milostiv" (Lc 6,36); ne poruncește să-l imităm în iertare și îndurare: "Fiți îndurători cu frații voștri cum eu m-am îndurat de voi" (cf. Mt 18,33). Dumnezeu dorește să fim "evlavioși", să avem caracterul lui aici pe pământ, ca să putem fi asemenea lui în veșnicie (cf. 1In 3,2).

Dar de ce ne poruncește Isus să ne însușim caracterul lui: de sfințenie, de milă, de iertare și îndurare? Pentru că în lipsa lui de la înălțare și până la a doua sa venire, acesta este duhul în care trebuie să umble ucenicii care îl vor urma, pentru ca oricine va primi un ucenic în numele lui Isus, să-l primească pe Isus însuși.

Spuneam duminica trecută că în capitolul 18 din Matei, capitol din care a citit pericopa evanghelică de astăzi (cf. Mt 18,21-35), ne sunt arătate noile principii de viață ale împărăției cerurilor, principii care trebuie să strălucească în toți aleșii Domnului, în toți ucenicii lui Isus încă pe pământ fiind. Aceste principii fiind cele: ale smereniei (cf. Mt 18,1-5); ale fugii de păcat (cf. Mt 18,6-9); ale dragostei reciproce (cf. Mt 18,10-14), ale interesului pentru mântuirea altora (cf. Mt 18,15-18), ale prezenței lui Isus în lume prin chipul ucenicilor lui (cf. Mt 18,19-20) și ale iertării reciproce (cf. Mt 18,21-35); principii instaurate de Isus odată cu patima, moartea, învierea și glorificarea lui de-a dreapta Tatălui și principii care vor fi căutate la toți care vor fi chemați la judecata lui (cf. Mt 25,31-46).

Astăzi Biserica prin lecturile biblice propuse spre meditare, aprofundare și trăire, vrea să ne învețe că iertarea noastră față de cei care ne-au greșit, fie ei familiari, fie ei prieteni sau fie ei dușmani, trebuie să-i vorbească lumii care umblă în derivă, despre iubirea și iertarea lui Dumnezeu față de toți oamenii, începând cu cei mai urmă dintre ei: "Dragostea lui Dumnezeu a fost turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt care ne-a fost dat. Căci, pe când eram noi încă fără putere, Cristos, la vremea cuvenită, a murit pentru cei nelegiuiți; și când eram noi încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" (Rom 5,5-6.8).

Apoi ceea ce Dumnezeu ne-a iertat nouă prin Cristos și Duhul Sfânt, conform "evlaviei" cerute nouă, trebuie să oferim și noi fraților noștri greșiți. Conform mesajului evanghelic de astăzi, ceea ce ne-a iertat Dumnezeu nouă reprezintă cei "o sută de mii de talanți", iertați de Dumnezeu datornicului său. Iar ceea ce noi suntem chemați să iertăm fraților noștri, reprezintă cei "o sută de dinari" datorați de tovarășul lui (cf. Mt 18,23-36).

Ca la consacrarea diaconilor, porunca iubirii și iertării greșiților noștri, constituie un crez și o consacrare pentru orice ucenic. Așa cum episcopul îi spune noului diacon oferindu-i Evangheliarul: "Primește Evanghelia al cărei crainic ai devenit; ceea ce citești, să crezi, ceea ce crezi, să predici, ceea ce predici, să practici". Tot astfel în virtutea "evlaviei creștine", iertând "greșiților noștri", arătăm lumii întregi că am primit Evanghelia, că o citim, că o credem și că o punem în practică.

Și pentru că nu există iertare pentru cei care nu iartă, Isus a ținut să expliciteze asta și cu alte ocazii. Când ne-a învățat să ne rugăm numindu-l pe Dumnezeu Tată, ne învățat să spunem: "Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri" (Mt 6,12). "Căci dacă voi iertați oamenilor greșelile lor, și Tatăl vostru ceresc vă va ierta, însă, dacă nu-i veți ierta pe oameni, nici Tatăl vostru nu va ierta greșelile voastre" (Mt 6,14-15).

Iar în discursul despre fericiri redat de sfântul Luca, Isus spune: "Fiți, dar, milostivi cum și Tatăl vostru este milostiv. Nu judecați, și nu veți fi judecați; nu osândiți, și nu veți fi osândiți; iertați, și vi se va ierta.

Dați, și vi se va da; ba încă, vi se va turna în sân o măsură bună, îndesată, clătinată, care se va vărsa pe deasupra. Căci cu ce măsură veți măsura, cu aceea vi se va măsura" (Lc 6,36-38).

Iar în pericopa evanghelică de astăzi, Isus îi spune celui care nu l-a iertat pe fratele pe motiv că trebuie să-i plătească datoria, că nici lui nu i se va ierta nimic până nu plătește la Dumnezeu tot ce îi datorează (cf. Mt 18,32-35). Deci, treaba cu iertarea semenilor, cu iertarea datornicilor, cu iertarea dușmanilor, este o treabă serioasă: dacă ierți, ești iertat și mântuit; dacă nu ierți, nu ești iertat și nu ești mântuit". Când iertăm arătăm lumii fața adevărată a Dumnezeului nostru: "îndurător și milostiv, îndelung răbdător și plin de îndurare" (cf. Ps 103,8). Iar când nu iertăm prezentăm lumii o imagine greșită despre Dumnezeu și în loc să-i atragem pe oameni la credință, îi îndepărtăm de Dumnezeu.

Iată o învățătură frumoasă din cea mai citită carte dinaintea venirii lui Isus, cartea lui Siracide: "Ranchiuna și mânia sunt lucruri abominabile, iar omul păcătos este stăpânit de ele. Cel care se răzbună va afla răzbunare din partea Domnului și el, care ține cont, va ține cont de păcatele lui. Iartă-i aproapelui tău nedreptatea și atunci când te vei ruga păcatele îți vor fi dezlegate! Omul păstrează mânie împotriva altui om și îndrăznește să caute vindecare de la Domnul? El nu are milă față de un om asemenea lui și îndrăznește să se roage pentru păcatele lui? El, care este carne, păstrează ranchiună: Cum poate să obțină iertarea lui Dumnezeu? Cine se va milostivi de păcatele sale? Amintește-ți de cele din urmă și încetează să urăști! Amintește-ți de putreziciune și de moarte și rămâi în urmarea poruncilor! Amintește-ți de porunci și nu-l urî pe aproapele, de alianța Celui Preaînalt și treci peste eroare" (Sir 28,1-7).

În acel timp, Petru, apropiindu-se, i-a zis lui Isus: "Doamne, de câte ori să-l iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? De șapte ori?" Isus i-a spus: "Nu-ți spun până la șapte ori, ci până la șaptezeci de ori șapte" (Mt 18,21-22). De aceea, pentru a intra în împărăția cerurilor, spune Domnul: "Vă dau o poruncă nouă, să vă iubiți unii pe alții, așa cum eu v-am iubit" (In 13,34)!

Iar, un dicton creștin spune: "Dacă vrei să fii fericit o clipă, răzbună-te, dacă vrei să fii fericit o viață, iartă; dacă vrei să fii fericit o veșnicie, iartă și fă bine celui greșit!"

Sfântul Ioan Gualbert (995-1073), pe când era tânăr cavaler, a jurat răzbunare împotriva aceluia care îi omorâse fratele. Întovărășit de mai mulți prieteni înarmați, era ziua de vineri din Săptămâna Sfântă, și-a întâlnit dușmanul pe o stradă din Florența (Italia). Dușmanul lui, știind că nu mai are scăpare, a îngenuncheat și i-a cerut iertare în numele pătimirilor lui Isus. Ioan nici nu voia să audă de așa ceva. Atunci dușmanul și-a aruncat armele, s-a întins pe pământ desfăcându-și mâinile în formă de cruce, și aștepta lovitura fatală. La vederea acestei cruci vii, Ioan s-a aplecat asupra lui și l-a îmbrățișat, l-a iertat și a trăit în pace cu el toată viață. Gestul iubirii față de un dușman i-a schimbat întreaga viață și a ajuns pe calea desăvârșirii creștine.

Sfântul Eusebiu mergând într-un oraș unde se aflau mulți necredincioși, fu lovit greu, pe negândite, cu o piatră, aruncată de unul din ei. Căzu jos și începu să-și dea duhul. Mai înainte de a muri, fu adus în fața lui cel ce aruncase piatra. Norodul voia să-l ucidă. Sfântul Eusebiu îi opri și-i rugă: "Cruțați-l, că n-a știut ce face... Eu îl iert" și după câteva clipe, muri. Păgânii, care văzură atâta bunătate și iertare, crezură și ei în Cristos și se botezară. Domnul Isus a zis: "Când stați în picioare și vă rugați, să iertați orice aveți împotriva cuiva, pentru ca și Tatăl vostru din ceruri să vă ierte greșelile voastre. Dar dacă nu iertați, nici Tatăl vostru care este în ceruri nu vă va ierta greșelile voastre" (Mc 11,25-26).

Un preot povestește: Odată, pe când mă adresam unui grup de misionari în sudul Franței, am stat în casa unui misionar creștin care fusese musulman. Eram uimit de această schimbare de viață și mă minunam de convertirea lui. Mi-a spus că fusese condus la Cristos de niște soldați britanici, pe când trăia în Madagascar. Dar ceea ce voiam de fapt să știu era ce anume îl câștigase pe omul acesta încât să-l facă să treacă la creștinism. "Ce argument au folosit?" l-am întrebat. "Ce raționament te-a convins să treci de la islamism la credința creștină?" El a răspuns: "Nu ce au spus ei; ci, cine erau ei".

Pe vremea războiului american de independență (1776-1783), la Efrata, în Pennsylvania, trăia un bun predicator, numit Peter Miller. El era stimat de locuitorii orășelului, afară de unul ce locuia lângă biserică, pe nume Michael Widman. Acesta îl dușmănea de moarte. El a produs păstorului necazuri peste necazuri. Într-o zi, s-a aflat că el nu e numai dușman al bisericii, ci este și trădător de țară. Pe bază de dovezi, el a fost dus la Filadelfia, a fost judecat și condamnat la moarte, care urma să se execute, a doua zi seara. Peter Miller când a auzit aceasta, în seara aceea a și plecat la generalul George Washington (1732-1799), vreo 60 de mile pe jos, să-i ceară grațierea. A sosit a doua zi și a pledat pentru iertarea lui. După ce l-a ascultat, generalul Washington i-a zis: "Îmi pare rău, dar nu-ți pot satisface cererea pentru prietenul tău". "Prietenul meu? Nu, domnule general, el îmi este cel mai înverșunat dușman". "Cum, îți este dușman și pentru el ai venit 60 de mile pe jos? Atunci se schimbă situația, îi acord grațierea". Îi făcu documentul de grațiere și i-l dădu. Miller, fără să zăbovească, luă documentul și făcu alte 15 mile, până la locul unde trebuia să fie execuția. Când ajunse, spânzurătoarea era deja ridicată și tocmai aduceau pe condamnat. Acesta, când îl văzu pe Miller, turbă de furie și strigă că a venit să-l vadă atârnat în ștreang. Dar, fără să bage în seamă vorbele lui, Miller înmână comandantului actul de grațiere. Acesta îl citi în fața mulțimii adunate, îi desfăcu cătușele și îl proclamă grațiat de vina lui. Din ziua aceea, toată dușmănia lui s-a topit, el a devenit alt om și așa cum spune profetul Isaia astăzi, lupul s-a convertit la credință și început să locuiască împreună cu mielul (cf. Is 11,6).

Dar nu trebuie uitată încă o iertare: iertarea de noi înșine. Moise avea un trecut de ucigaș (cf. Ex 2,11-12). Dar după mai mulți ani a devenit cel mai blând om de pe pământ (cf. Num 12,3) și a putut proclama porunca: "Să nu ucizi" (Ex 20,13)! David a avut un trecut violent și desfrânat (cf. 2Sam 11,17), dar a devenit "omul după inima lui Dumnezeu" (Fap 13,22). Iona a fugit în mod deliberat când Dumnezeu la Ninive, dar a devenit crainicul cu cele mai multe convertiri într-o singură zi (cf. Iona 3,5). Petru l-a tăgăduit pe Isus în timpul Patimilor (cf. Lc 22,57), dar apoi a făcut o triplă declarație de credință și iubire (cf. In 21,15-17). Toți acești oameni au fost nevoiți să se ierte pe ei înșiși înainte de a începe lucrarea pe care Dumnezeu o plănuise pentru ei. Trebuie să facem și noi aceasta. După ce i-am iertat pe alții, este timpul să ne iertăm și pe noi înșine. Lasă trecutul să fie trecut și trăiește prezentul de iubire și iertare.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 17.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat