Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 16-a de peste an - Anul A - 2017

Celor păcătoși le dai posibilitatea să se întoarcă la tine. Tu, Doamne, ești bun și iertător!

De câteva duminici încoace, Isus ne vorbește numai în pilde și parabole. Pildele Domnului au o forță de pătrundere mai mare decât vorbirea directă. Prin ilustrații simple, mântuitorul a reușit să ne transmită adevăruri veșnice greu de explicat altfel. Avantaj acestui gen de predicare este acela că, ori de câte ori ascultătorii săi se întâlneau cu imaginile folosite de Isus, ei își aduceau aminte de adevărurile veșnice predicate de el, fiind îndemnați să le mediteze și să le aplice la viața lor.

Dumnezeu, după ce a creat lumea, a văzut că este foarte bună (cf. Gen 1,31). El a creat lumea perfect. Dumnezeu nu este autorul răului. Răul a fost alegerea greșită a diavolului, care a dorit să se împotrivească lui Dumnezeu. El l-a învățat și pe om să se împotrivească lui Dumnezeu. Dumnezeu i-a creat pe oameni buni, însă aceștia, învățați de diavol, au început să facă fapte rele.

Pe timpul lui Isus mulți oameni așteptau ca Dumnezeu să-și stabilească "împărăția" sa în lume adunând în jurul lui Mesia un popor de oameni "drepți", așa cum au ieșit din mâinile sale, și înlăturând definitiv orice rău de pe fața pământului. Însă ei nu știau că, în timpul de acum, planul lui Dumnezeu, secretul întemeierii împărăției lui, era popularea pământului cu oameni neprihăniți, ridicați din păcat.

Deci, planul și secretul divin nu erau acum lichidarea păcătoșilor pentru a rămâne o lume dreaptă, ci erau convertirea păcătoșilor pentru a întemeia o împărăție neprihănită. Și dacă ne gândim bine, așa și-a început Isus Biserica, împărăția lui Dumnezeu de pe pământ, făcând din păcătoși oameni sfinți, așa cum a fost cazul apostolilor și a primilor ucenici, făcuți sfinți și aleși dintre oameni păcătoși. De aceea, Biblia spune că Dumnezeu nu vrea moartea celui păcătos, ci convertirea lui (cf. Ez 33,11). De aceea Isus îi căuta în primul rând pe păcătoși (cf. Mt 9,13; Mc 2,17; Lc 5,32).

"Pilda neghinei din grâu" a fost rostită de Isus în cadrul cuvântării pe care el a ținut-o după respingerea sa ca rege și mântuitor de către elita iudeilor, în fața mulțimii formate din evrei marginalizați și păgâni care căutau mântuirea, de pe țărmul Mării Galileei (cf. Mt 13,1-2).

Vorbim despre neghină, dar este neghina? Neghina este o plantă înrudită cu garofița (Lolium perene) și asemănătoare fizic cu grâul și secara. Ea poartă denumirea științifică de "Lolium Temulentum", adică "neghină amețitoare", pentru că ea produce semințe otrăvitoare care dau amețeli de cap când este consumată. Numele ei de neghină vine din cuvântul arab "zawan", care înseamnă, "a voma" ca efect al consumării semințelor ei. Consumarea semințelor de neghină, pe lângă amețeli de cap, dă grețuri violente, convulsii, diaree, iar în unele cazuri poate duce chiar și la moarte. Până în momentul apariției spicului, neghina se aseamănă în multe privințe cu grâul și secara.

Ca să înșele vigilența lucrătorilor stăpânului lanului de grâu, diavolul a ales să lucreze noaptea; a ales o plantă otrăvitoare care seamănă mult cu grâul ca să nu poată fi observată; a ales o plantă care să fie parazitară, adică o plantă care nu se susține și nici nu se hrănește singură, căci după ce își împletește rădăcinile cu ale grâului, ca să nu poată fi smulsă fără a produce pagubă mare, își înfinge rădăcinile ei în rădăcina grâului, căruia îi fură hrana, îi îngreunează creșterea și îi diminuează mult rodul. Trecând acum de la neghina din grâu la oamenii de mântuit, între care satana a plasat oamenii săi răi, înțelegem mai bine răutatea satanei care vrea să ne piardă și bunătatea lui Isus care a venit să ne mântuiască.

Chiar imediat după nașterea Bisericii la predica lui Isus și a apostolilor, a apărut și neghina în ogorul Bisericii, au apărut ucenicii falși (cf. Mt 13,26), începând cu Iuda, cu ucenicii care l-au părăsit la Cafarnaum și nu mai umblau cu el (cf. In 6,66), cu Anania și Safira (cf. Fap 5,1-10), cu cei care se certau la mese (cf. Fap 6,1), cu Simon Magul (cf. Fap 8,13), cu mulți ucenici care au părăsit lucrarea (cf. 2Tim 4,10) și au devenit potrivnicii ei (cf. 2Tim 4,14-15). Încă de la prima detectare a neghinei, servitorii l-au întrebat pe stăpânul lor dacă puteau sau nu să smulgă neghina (cf. Mt 13,28). Stăpânul le-a zis: "Nu, ca nu cumva, smulgând neghina să scoateți din rădăcină și grâul. Lăsați să crească împreună până la seceriș! În timpul secerișului voi spune secerătorilor: smulgeți mai întâi neghina, legați-o în snopi ca să fie arsă, iar grâul adunați-l în grânarul meu" (Mt 13,29-39).

Stăpânul nu a îngăduit smulgerea neghinei, eliminarea oamenilor răi din regatul său, mai întâi pentru a nu deranja pe cei buni care sunt în relații de familie și de serviciu cu ei. Și în al doilea rând pentru a le acorda și acestora șanse de mântuire. Căci Dumnezeu, tatăl tuturor, cel care "face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (Mt 5,45), "vrea ca toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului" (1Tim 2,4). Dacă stăpânul grâului ar fi permis smulgerea neghinei, cum cereau slujitorii săi, atunci s-ar fi adăugat ură la ură, și rău la rău. Dar Dumnezeu cel drept este iubitor de oameni (cf. Înț 12,19); Dumnezeu este bun și iertător, așa cum am cântat în psalmul responsorial (cf. Ps 86,5).

Și dacă Dumnezeu este drept și iubitor de oameni, bun și iertător, tot așa trebuie să fie și copiii săi. În decursul istoriei, deși Cristos ne-a chemat la îndurare și iertare față de cei greșiți și față de dușmanii noștri (cf. Mt 5,44), au mai fost oameni care gândeau în felul cărturarilor și fariseilor fățarnici, care voiau lichidarea celor răi mai înainte de seceriș, mai înainte de judecata divină, uitând că "rădăcinile neghinei" sunt împletite și întrepătrunse cu rădăcinile grâului. Era la Cartagina, în nordul Africii (sec IV-V). Tocmai se încheiaseră oficial prigoanele împotriva creștinilor, prigoane în timpul cărora mulți creștini de frică au defectat, punând tămâie pe altarele zeilor. Dar, terminându-se prigoanele, pentru că nu au jertfit din convingere, ci numai din frică, acum voiau să revină la credința părăsită. Mulți, asemenea fariseilor și cărturarilor, s-au opus, în timp ce mult mai mulți se bucurau pentru că se întregeau familiile creștine. Campionul luptei pentru primirea greșiților înapoi în Biserică a fost sfântul Aurel (364-430), episcop de Cartagina, sprijinit de prietenul său, sfântul Augustin (354-430), episcop de Hippona.

Deși Isus ne recomandă astăzi răbdare și înțelegere pentru "oamenii neghină" și fără să le facem vreun rău, căci judecata și răzbunarea sunt ale lui Dumnezeu, și apoi ne recomandă vegherea (cf. Mt 24,42; Mc 13, 37; Lc 21,36), trebuie să spunem că oamenii neghină fac mult rău oamenilor de mântuit. Când virtutea vegherii active lipsește, atunci satana vine și seamănă otrava neghinei între ucenicii Domnului, ucenici care vor plânge mai târziu delăsarea lor, dar nu vor mai putea schimba situația.

Când virtutea vegherii atente lipsește, atunci vine satana și seamănă neghina sa: în familii, în seminarii, în mănăstiri, în sistemul de învățământ, în sistemul medical și în toate domeniile.

Haideți să vedem pentru început neghina semănată în familie, care este celula societății, neghină care afectează negativ: viața de cuplu; creșterea, educația religioasă și viitorul copiilor, precum și urmarea căii mântuirii. Dumnezeu a spus clar în Biblie: "Nu vă înjugați la un jug nepotrivit cu cei necredincioși" (2Cor 6,14). "Nu treceți peste ceea ce a fost scris" (cf. 1Cor 4,6). Dar, mulți oameni, cuprinși pofta firii pământești, pofta ochilor și lăudăroșenia vieții (cf. 1In 2,616), care vin de la diavol, îi orbesc pe oameni tocmai într-o alegere așa de importantă. Jugul potrivit este jugul între două vietăți din aceeași specie. Jug nepotrivit este jugul între două vietăți de specii diferite, cum ar fi jugul între un bou și măgar, sau ca în fabula hazlie a lui Bruno Ferrero, căsătoria dintre un pește și o broască.

Priviți numai la persoanele pe care le știți că n-au vegheat asupra credinței lor atunci când și-au ales partenerul de viață și s-au ghidat numai după trup și după considerente trecătoare și veți vedea că acolo este: ură, ceartă, tristețe, singurătate, lipsă, copii opriți expres de la biserică și de la cele sfinte, copii deveniți răi, abandon familial, divorț, batjocură și moarte crudă. Distrugerea familiei este scopul diavolului prin semănarea acestor "neghine" în familii. Iar inima mi-e frântă de durere la mulțimea cazurilor nefericite pe care le cunosc personal și despre care vorbesc ori de câte ori am ocazia.

Această situație gravă se repetă în seminarile, mănăstirile sau instituțiile Bisericii unde, pentru că nu s-a vegheat la vremea semănatului, "neghinele" strecurate de satana mai mult îndepărtează decât apropie de Dumnezeu. Iar noi vedem asta. Apoi, această situație gravă se repetă și în sistemul medical, în sistemul de învățământ, în sistemul politic, etc. Pentru că nu s-a vegheat la timpul oportun, au apărut oameni nepregătiți și corupți, oameni care ucid în loc să vindece; care ruinează destine în loc să formeze caractere; care fură și corup, care înșală și se asociază în grupuri de câștig și infracționale, în loc să vegheze la bunăstarea poporului. Pentru că nu s-a vegheat la timp, promovând oameni nepotriviți, acum este foarte greu și chiar imposibil de smuls neghina

Revin la viața de familie. Cât privește căsătoria, pentru că aceasta este "o taină mare", smulsul neghinei este oprit expres de Dumnezeu (cf. Mt 19,6; Mc 10,9), căci s-ar produce suferințe în lanț: copii rămași pe drumuri, relații între familii distruse și probleme sociale majore. Pentru ușurare vieții grele izvorâtă din "neveghere", singurul lucru rămas este munca la convertirea "neghinei". Sfântul Paul spune: "Bărbatul necredincios este sfințit prin nevasta credincioasă, și nevasta necredincioasă este sfințită prin fratele credincios" (1Cor 7,14). Sfânta Monica (332-387) a reușit cu Patriciu; sfânta Clotilda (475-545) a reușit cu Clovis; și sfânta Rita de Cascia (1381-1447) a reușit cu Paul Ferdinand. Dar nu sunt multe cazuri dintre acestea. De aceea, sfântul Paul întreabă: "Poți știi tu, nevastă, că îți vei mântui bărbatul? Poți știi tu, bărbate, că îți vei mântui soția" (1Cor 7,16)? Deci, rugăciunea și vegherea, recomandate de Isus, rămân căile cele mai sigure pentru o familie fericită și pentru o societate reușită.

Atâta timp cât "regele Isus" nu este respins, totul va fi bine. Neghina din câmp, care niciodată nu se transformă în grâu, va fi depășită de "neghina spirituală", care se va transforma în oameni sfinți ai împărăției cerurilor. Așa cum spunea sfântul Petru Crisologul (380-451), "neghina de astăzi se poate transforma mâine în grâul cel mai curat".

Parabola seminței de muștar (cf. Mt 13, 31-32) pune în evidență speranța omului care nu l-a respins pe Isus în bunurile veșnice. Împărăția lui Dumnezeu, mică la început, crește prin harul divin și poate adăposti în ea multe păsări, adică mulți oameni care își caută fericirea cu Dumnezeu. Pentru a ne încuraja în această speranță, însuși Isus ne îndeamnă: "Priviți păsările cerului, că nu seamănă, nici nu seceră, nici nu adună în hambare, și Tatăl vostru cel ceresc le hrănește. Voi sunteți mai presus de ele" (Mt 6,26).

Parabola drojdiei (cf. Mt 13,33) pe care o femeie o amestecă în trei măsuri mari de făină reprezintă tot speranța mântuirii din împărăției cerurilor, pentru cei care nu l-au respins pe Isus. Aici, drojdia simbolizează puterea harului care crește împărăția cerurilor în lăuntrul nostru (cf. Lc 17,21). În toți cei care cred în Isus va fi refăcut chipul lui Dumnezeu, care a fost deteriorat prin păcat.

Dar situația se schimbă atunci când "regele Isus" este respins. Parabola grăuntelui de muștar ne vorbește atunci despre o altă realitate. Împărăția lui Dumnezeu, devenită mare și prin amestecul oamenilor, va ajunge un adăpost pentru multe păsări rele, pentru mulți oameni care fac și aduc răul, care își vor găsi în Biserică o locuință și o sursă de câștig necinstit, stricând astfel tot binele semănat.

Tot așa, în cazul în care "regele Isus" este respins, parabola drojdiei devine și ea un simbol al lucrării "celui rău". La iudei, drojdia simboliza și păcatul. De aceea, când venea timpul Paștelui, oamenilor li se cerea să arunce orice aluat din casele lor și să îndepărteze orice plămadă a răului din inima lor (cf. Ex 12,19; 13,7; 1Cor 5,7-8). Și Domnul Cristos i-a avertizat pe ucenicii săi să se păzească de aluatul fariseilor, adică de fățărnicia lor (cf. Lc 12,1). Pentru că în Biblie drojdia este simbolul a ceea ce corupe, și mai ales când este vorba despre respingerea lui Isus, parabola aluatului ne sugerează ideea că în Biserica crescută mare și prin lucrare străină va intra corupția, pe care din păcate o și vedem deja, de ne vine să ne întrebăm dacă Biserica mai este sau nu a lui Isus.

Legenda Marelui Inchizitor este un capitol din romanul "Frații Karamazov" scris de Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881), unul dintre cei mai importanți scriitori ruși, care ne redă respingerea lui Isus, povestită de Ivan fratelui său Alioșa. Legenda vorbește despre întoarcerea lui Cristos pe pământ, într-o zi din secolul XV, în orașul Sevilia, din Spania. Isus sosește, este bine primit și aclamat de mulțimea care îl dorea. Dar totul se schimbă când apare "marele inchizitor" care, aflat în trecere pe acolo, supărat pe aclamațiile mulțimii, poruncește ca Isus să fie arestat. Noaptea, inchizitorul vine să îl viziteze pe Isus în celulă și îi reproșează că prin întoarcerea sa a "deranjat" Biserica care uitase de el. Îi reproșează că a greșit lăsându-i omului libertatea de a alege între bine și rău, între libertatea de a crede sau de a nu crede. Inchizitorul îi explică lui Cristos că Biserica sa a fost ameliorată prin puterea temporală refuzată de el, putere care le-a luat oamenilor libertatea pe care nici ei nu și-o doreau. Iar în final, Inchizitorul îl anunță pe Isus că Biserica, în întregimea ei, nu îi mai aparține de mult lui, ci diavolului. Și spune în continuare "legenda" că atunci când marele inchizitor a încetat să mai spună ceva, Isus s-a ridicat, s-a apropiat de inchizitorul care l-a acuzat cu atâta răutate și l-a sărutat, arătându-i că-l iubește și că nu-l exclude nici pe de la împărăția lui.

Acesta este și astăzi și va fi și până la sfârșitul lumii răspunsul lui Isus chiar pentru dușmanii lui și ai Bisericii sale. El a venit să aducă tuturor libertatea și mântuirea care le-au fost furate, iubind și jertfindu-se pe sine pentru toți oameni și dăruindu-l pe Duhul Sfânt care să vină în ajutorul slăbiciunii noastre (cf. Rom 8,26-27). Acesta este răspunsul lui Isus la refuzul oamenilor din toate timpurile.

De aceea, ne asociem și noi cu evanghelistul, înțeleptul și psalmistul și spunem: Îți mulțumim Doamne că ne-ai descoperit nouă celor mici toate acestea (cf. Mt 11,25). "Într-adevăr nu este alt Dumnezeu în afară de tine, care te îngrijești de toți și ești indulgent cu toți" (Înț 12,13.16). "Tu ești un Dumnezeu îndurător și îngăduitor, încet la mânie și plin de milostivire" (Ps 86,15).

Pr. Ioan Lungu

* * *

Predici audio pentru Duminica a XVI-a din timpul de peste an (23 iulie)

Duminica a 16-a de peste an. Predici la Radio Iași (23 iulie)


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat