Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Ierusalim, Esplanada și truda de a cere iertare"

De Giorgio Bernardelli

"Am avea nevoie de voci curajoase și profetice care să ne învețe cât de mult a păcătuit fiecare împotriva vecinului său... Însă liderii noștri reflectează numai asupra a cât de mult a păcătuit vecinul meu împotriva mea". Clocotește de multe zile Ierusalimul. Și dacă în aceste ore palestinienii sărbătoresc sfârșitul embargoului Esplanadei Moscheilor, după înlăturarea tuturor noilor măsuri de securitate desfășurate de Israel după atacul din 14 iulie, tensiunile și resentimentele alimentate de aceste două săptămâni de ciocniri sunt departe de a fi înlăturate cu adevărat. Pentru aceasta merită de încercat să se privească un pic mai în profunzime în noua înflăcărare pe care a trăit-o conflictul în jurul unuia dintre locurile cele mai sacre din Cetatea Sfântă, lăsându-ne ajutați de cel care - prin însăși istoria sa - cunoaște bine cine se află de o parte ca și de cealaltă a baricadei.

Părintele iezuit David Neuhaus, 55 de ani, a devenit preot în 2000, anul începutului celei de-a doua intifade. El, fiu al unei familii de evrei germani emigrate în Africa de Sud în 1937, a fost hirotonit preot de patriarhul Michel Sabbah, primul palestinian care a condus Biserica latină din Ierusalim. Biblist având în urma sa și un doctorat la Universitatea Ebraică, om cu profunde prietenii atât printre evreii ortodocși cât și în comunitatea arabă, părintele Neuhaus din 2009 conduce Vicariatul pentru catolicii de exprimare ebraică, o mică și vie comunitate în care sunt împreună persoane ca și el venite la creștinism dintr-un context ebraic. Dar astăzi punct de referință și pentru atâția muncitori creștini imigrați în Israel din Asia și din Africa și pentru copiii lor, care vorbesc de acum ca limbă mamă ebraica.

"Suntem o comunitate de rugăciune, care mijlocește pentru Ierusalim și pentru toți locuitorii săi - povestește părintele Neuhaus -. Nu suntem politicieni, diplomați sau lideri, ci o comunitate de oameni simpli care știu că în viața obișnuită se poate mărturisi iubire față de cei care ne înconjoară. Iubire față de cei care ne iubesc precum și față de cei care nu ne iubesc. Însă suntem și martorii unei realități istorice, faptul că Biserica și poporul ebraic astăzi trăiesc o profundă reconciliere după secole de neîncredere, prejudecăți reciproce și mari suferințe, impuse mai mult de către creștini evreilor. Această transformare este o revoluție mare, care este aproape o minune. Așadar putem să ne rugăm ca - în cel mai scurt timp posibil - și israelienii și palestinienii să treacă printr-o transformare de acest tip, recunoscând umanitatea celuilalt, prea îndelung considerat un dușman".

* * *

- Papa - la Angelus de duminică - a adresat un apel "la moderație și la dialog" pentru Ierusalim. Care sunt pașii concreți pentru a ajunge la asta?

Vrem să putem celebra pașii diplomatici necesari spre moderație și dialog. Și apreciem îndeosebi opera celor care lucrează pentru a ajuta înțelegerea reciprocă în acest moment și pot să citez în mod expres pe regele Iordaniei. Totuși, dincolo de nivelul politic și diplomatic, avem nevoie să găsim și străzi pentru a promova o ascultare adevărată a celuilalt. Prea mulți israelieni refuză astăzi să asculte strigătul palestinienilor, care de atât de mult timp trăiesc sub ocupație și experimentează discriminări. Și prea mulți palestinieni refuză să perceapă o umanitate în israelieni, îi consideră cu furie numai ca pe niște ocupanți. Prea mulți israelieni permit fricii să încețoșeze propria rațiune și prea mulți palestinieni permit furiei să întunece privirea lor.

- Esplanada Moscheilor, Muntele Templului, Nobilul sanctuar... Ce reprezintă pentru dumneavoastră, părinte David, acest loc disputat astăzi revenit în centrul ciocnirii?

Pentru mine Haram al Sharif este mai ales locul sfânt al fraților mei și al surorilor mele musulmani, un loc în centrul vieții islamice din Palestina de 1400 de ani. Am putut experimenta legătura lor foarte tare cu acest Nobil sanctuar însoțind acolo pe prietenii mei musulmani cu ocazia lui Laylat al-Qadr (una dintre ultimele nopți din Ramadan, care comemorează revelarea Coranului) sau în alte festivități islamice importante. Alături de asta recunosc desigur că evreii privesc la Esplanadă ca la un rest sacru al Templului care odinioară se înălța aici. Și nu pot să uit nici că Isus însuși, ca israelit evlavios, frecventa acel Templu: a fost condus acolo când avea doar patruzeci de zile, a fost regăsit acolo la vârsta de doisprezece ani și a petrecut timp în acest loc învățând până la sfârșitul vieții sale pământești... Dar prezentul - un prezent plăsmuit de peste 1400 de ani de istorie - este o prioritate.

- Și când vedeați în aceste ore pe musulmani rugându-se pe străzi în jurul acestui loc sfânt, dumneavoastră pentru ce anume vă rugați?

Mă rog pentru frații mei și surorile mele musulmani: mă rog ca, la Nobilul sanctuar, să poată găsi calea pentru a depăși durerea și furia, sentimentul lor de umilire și de neîncredere. Ca rugăciunea lor să-i poată deschide spre toți cei care trăiesc în Ierusalim. Și - în același timp - mă rog pentru frații mei și surorile mele evrei: cer ca, atunci când de la Zidul Occidental privesc în sus spre locul care odinioară era Templul lor, să poată vedea pe frații și surorile lor musulmani care se roagă acolo. Să poată simți un sentiment de umanitate împărtășită și de respect față de căutarea lui Dumnezeu din partea lor. Conștienți de ceea ce învăța unul dintre cei mai mari rabini ai noștri, Yohannan ben Zakkai. Unuia dintre discipolii săi neliniștiți în fața Templului aflat în ruină care îi spunea: "Sărmanii de noi acum când locul unde ispășeam păcatele noastre este distrus", el răspundea: "Nu știi că avem un mijloc pentru această ispășire, gesturile de iubire?". Spunea asta deja profetul Osea: "Milă vreau, nu jertfă".

- În orele următoare evreii vor celebra Tisha b'Av, postul care amintește distrugerea Templului. Ce anume distruge astăzi Locurile Sfinte de la Ierusalim?

Cred că mulți prieteni ai mei evrei ar răspunde sinat heynam, ura gratuită. Cum se poate crede că Dumnezeu privește cu afect pe cel care urăște pe altcineva?

- În timpul călătoriei sale din anul 2014, chiar pe Esplanadă, papa Francisc a spus că "nu putem să ne considerăm autosuficienți, stăpâni ai vieții noastre; nu putem să ne limităm să rămânem închiși, siguri în convingerile noastre. În fața misterului lui Dumnezeu toți suntem săraci". Cum să trăim acest mesaj în Ierusalimul de astăzi?

Da, chiar trebuie să recunoaștem înainte de toate sărăcia noastră. Cărțile istorice în Biblie ne învață cum să mărturisim păcatele și când facem asta redescoperim sărăcia noastră și nevoia noastră mare de a fi iertați. În Ierusalimul de astăzi, unde domină ocupația, discriminarea, violența, ura și furia, trebuie să învățăm să mărturisim păcatele. Am avea nevoie de voci curajoase și profetice care să ne învețe cât de mult a păcătuit fiecare împotriva vecinului său... Însă liderii noștri reflectează numai asupra a cât de mult a păcătuit vecinul meu împotriva mea. Numai ridicând ochii spre Tatăl din ceruri care îl vede pe fiecare dintre noi ca pe un fiu sau ca pe o fiică iubită putem descoperi cât de grav păcătuim săvârșind gesturi de violență față de fiecare dintre fiii săi.

- Însă mulți în lume spun astăzi: "Pacea dintre evrei și musulmani la Ierusalim este imposibilă, funcționează numai forța". Ce anume răspundeți?

Răspund că timp de secole evreii și musulmanii au trăit împreună, a existat și o civilizație islamo-ebraică foarte bogată. În schimb timp de multe secole a fost atâta dispreț și ură între evrei și creștini; și totuși astăzi suntem martori fericiți ai revoluției care a avut loc în acest sens. Aceeași revoluție se poate împlini și pentru evrei și musulmani dacă numai își amintesc de ceea ce au în comun.

- Și celui care în lume vrea să facă ceva pentru a promova pacea la Ierusalim ce anume i-ați cere?

Încurajați-ne să ne deschidem unii altora. Amintiți-ne mereu că Ierusalimul este un oraș binecuvântat de diversitatea locuitorilor săi. Și că fiecare comunitate poară o măsură în plus de frumusețe la ceea ce Ierusalimul este chemat să fie: orașul lui Shalom, Salaam, pacea, cum spune numele său ebraic, și al Quds, orașul sfințeniei vii, cum spune numele său arab.

(După Vatican Insider, 27 iulie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat