Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Don Bosco și alții: de la relicve furate la vânzarea pe Ebay

De Andrea Tornielli

În așteptarea de știri de la investigatorii care cercetează cu privire la furtul relicviarului care conține o parte din creierul marelui sfânt piemontez don Ioan Bosco, petrecut în seara de 2 iunie în bazilica din Castelnuovo, comunitatea saleziană și credincioșii se roagă pentru ca să fie restituită. Întrebarea care șerpuiește, mai mult decât despre cine a fost, este despre motivul pentru care s-a făcut furtul. De ce să furi bucată dintr-un trup al unei persoane moarte în urmă cu 130 de ani? Nicio ipoteză n-a fost respinsă, de la aceea a bravurii la aceea a furtului comandat și chiar aceea a pistei satanice. Desigur, este greu de imaginat că acela care comite acte de acest fel are credință sau cunoaște măcar vorba "glumește cu jokerii și lasă-i în pace pe sfinți".

Mandibula sfântului

La Padova este cunoscut ca "Sfântul", prin excelență, și este sfântul Anton, originar din Lisabona, mare predicator franciscan care în orașul din provincia Veneto a murit. Era în seara zilei de 10 octombrie 1991 când un comando de trei bărbați cu cagule și înarmați a intrat în Bazilica Sfântului și după ce au imobilizat un paznic împreună cu câțiva credincioși înspăimântați a furat relicviarul care conținea mandibula sfântului Anton. Relicva prețioasă a fost găsită la hoți după 71 de zile. Furt pentru trafic de relicve? Nu. Secte satanice sau interese oculte? Nu. Un cadeaux pentru vreun "relicvofil" bogat și patologic? Nici asta. Mandibula sfântului a fost furată ca armă de șantaj, pentru a cere un soi de schimb. Autorii erau membri ai "Mala del Brenta", comandat de bossul Felice Maniero, numit "față de înger", care comandase operațiunea cu intenția de a constrânge statul să negocieze și să obțină eliberarea verișorului Giulio Rampin, în închisoare pentru trafic de droguri, împreună cu revocarea supravegherii speciale pentru el însuși. De fapt, Rampin a ieșit din închisoare și lui Maniero i-au fost acordate permise de muncă, dar nu revocarea supravegherii speciale. Un mister a învăluit și regăsirea, anunțată oficial pe lângă aeroportul Fiumicino, dar în realitate petrecută la porțile orașului Padova.

Adevăratul obiectiv era limba

Maniero va destăinui într-un interviu că adevăratul obiectiv al furtului era limba sfântului. Cei trei executanți s-au gândit în mod eronat că limba marelui frate predicator era acolo unde trebuia să fie în mod natural, adică în mandibulă. În schimb era păstrată într-un alt relicviar și a fost salvată. Într-un interviu publicat în 2011 în Mesagerul Sfântului Anton, dat pentru "a repara, chiar și numai pentru a miliarda parte, neplăcerea pe care am provocat-o credincioșilor", bossul Maniero amintea că "a comandat să se ia limba sfântului Anton, mult mai substanțială pentru schimb. În schimb, acei nătărăi mi-au adus mandibula. Lor nu le-am spus nimic. Însă, înlăuntrul meu am avut acest gând: pentru a lua relicva greșită, cu siguranță ei au considerat, ca noi toți, că limba era în mandibulă. În intenții, și apoi în fapte acea acțiune a avut rezultatul și ecoul care au fost dorite".

Relicve demodate?

În februarie 2001, în revista lunară Jesus, scriitorul Vittorio Messori afirma că asupra relicvelor se pare că a coborât "un soi de tăcere stânjenitoare, dacă nu de refuz, ca și cum ar fi vorba de superstiție sau, cel puțin, de un aspect de religiozitate populară anacronică". De fapt, pentru a frâna abuzurile de netăgăduit, uneori eclatante, în această materie, s-a ajuns, așa cum se întâmplă adesea, la riscul opus: minimalizarea cultului sfinților și a privi la relicve ca resturi din epoci trecute, un pic nepotrivit. Cultul relicvelor stabilit de concilii rămâne în vigoare. În constituția liturgică Sacrosanctum Concilium a Conciliului al II-lea din Vatican se citește: "După Tradiție, sfinții sunt cinstiți în Biserică și ea venerează relicvele lor autentice și icoanele lor". De subliniat îndeosebi adjectivul "autentice". Apoi rămâne încă în vigoare tradiția, începută în secolul al IX-lea în Biserica latină, de a închide relicva în interiorul fiecărui altar nou care este consacrat. Cuvântul relicvă derivă din latină (reliquiae) și literalmente înseamnă "resturi", dar apoi asumă sensul de "resturi ale unei persoane moarte". În ambientul creștin, încă din secolul al IV-lea, termenul este utilizat nu numai pentru a defini resturile trupului unui sfânt sau al unui martir, ci și hainele sau alte obiecte care au fost în contact cu mormântul unui martir, în afară de instrumentele eventual folosite pentru uciderea sa.

Locuri comune și adevărul

Între relicvele considerate mai prețioase este desigur crucea lui Isus. Sfânta Elena, mama împăratului Constantin, a descoperit-o într-un soi de cisternă subterană vizitabilă astăzi aproape de Golgota, în interiorul bazilicii Sfântului Mormânt. Fragmente din Sfânta Cruce se găsesc în foarte multe biserici. Deja în 1543, Calvi în "Traité des Reliques" scria că "Nu există abație așa de săracă încât să nu aibă un exemplar din ea... Pe scurt, dacă toate bucățile ar fi adunate, ar forma o mare încărcătură de navă". Însă teologul protestant nu avea dreptate. Crucea lui Isus, considerând bârna verticală deja înfiptă în locul execuției (stipes, înaltă de circa trei metri) și cea orizontală pe care condamnatul o purta pe umeri (patibolum, lungă de circa 1,80) se obțin la circa 36 de mii de centimetri cubi de lemn. Punând împreună toate relicvele Sfintei Cruci care sunt cunoscute se ajunge la mai puțin de 2.000 de centimetri cubi. Foarte diferit este cazul cuielor recuperate de Elena, conform tradiției. Este greu de imaginat că erau mai mult de patru dar în lume se venerează cel puțin 33 (dintre care 18 în Italia). O înșelătorie? Probabil. Însă există cronici antice în care se citește că adesea se răzuia o parte a cuiului considerat autentic pentru a încorpora un pic de pilitură de fier într-un cui nou. Este ridicat și numărul spinilor din coroana pusă pe capul lui Isus, așa cum relatează Evangheliile. Un studiu recent, din 2012, le-a contabilizat pe fiecare ajungând la numărul 2.283, mai puțin de jumătate păstrate în Italia. Prea multe? S-ar putea. Cu siguranță că, judecând și după omul de pe giulgiu, ceea ce obișnuim să considerăm o coroană, adică o fâșie care este în jurul capului dar nu-l acoperă în întregime, trebuia să fie în realitate un soi de cască, obținută împletind ramurile plantei Zizyphus vulgaris sau Zizyphus jujuba, un rug medio-oriental cu spini lungi până la 7 centimetri.

"Relicva" relicvelor

Biserica nu s-a pronunțat niciodată cu privire la autenticitatea sa, dar o păstrează și o venerează cu prezentări solemne la care au participat și Papii. Vorbim despre Giulgiul din Torino, pe care o discutată examinare la radiocarbon l-a datat la Evul Mediu dar pe care alte date științifice și istorice fac în schimb să fie considerat giulgiul funebru al lui Isus. Cel care a folosit acel cuvânt fără ezitări a fost Ioan Paul al II-lea, și el sfânt astăzi, cu relicve răspândite în lume, e suficient să ne gândim la recipientele cu sângele său adunate de secretarul său Stanislaw Dziwisz. Călătorind spre Madagascar, răspunzând la o întrebare a vaticanistului Orazio Petrosillo, mare studios al Giulgiului, Papa Wojtyła a spus: "Dacă este vorba despre relicvă, eu cred că este relicvă. Dacă atâția cred asta, nu sunt fără fundament convingerile lor de a vedea în ea amprenta trupului lui Cristos". La 2 mai 2010, în timpul vizitei la Torino și la Giulgiu, Benedict al XVI-lea a evitat cu atenție să folosească termenul relicvă, preferând mereu să se refere la sfântul giulgiu ca la o icoană. Dar după mai puțin de un an, cu ocazia publicării celui de-al doilea volum despre "Isus din Nazaret", același Pontif a folosit acel cuvânt afirmând: "În afară de asta, este importantă știrea conform căreia Iosif a cumpărat un giulgiu în care l-a înfășat pe răposat. În timp ce sinopticii vorbesc pur și simplu despre un giulgiu la singular, Ioan folosește pluralul «giulgiuri» de lână (cf. In 19,40) conform obiceiului iudaic la înmormântări - relatarea învierii revine asupra acestui lucru și mai detaliat. Chestiunea cu privire la concordanța cu Giulgiul din Torino nu trebuie să ne ocupe aici; în orice caz, aspectul acestei relicve este în linie de maximă conciliabilă cu ambele rapoarte".

Abuzuri și web

Pentru a înțelege că nu întotdeauna a existat atenție și acuratețe adecvată din partea autorității ecleziastice în privința relicvelor este suficient să se citeze cazul presupusului prepuț al lui Isus, tăiat în timpul circumciziunii rituale. Există în circulație cel puțin zece exemplare și existența acestor presupuse relicve a fost și obiect de dispute teologice cu privire la posibilitatea ca o bucățică deși minusculă din trupul lui Cristos să poată să fi rămas pe pământ după învierea sa. Ceea ce este sigur e că timp de mulți ani creștinii au venerat relicvele, considerând un dar foarte prețios a putea avea un fragment din el. În afară de marile relicviare expuse odinioară în biserici și astăzi uneori așezate în muzeele anexate sau în dulapuri, s-au răspândit mii de mici relicviare de purtat mereu cu sine. Fundamental, pentru valoarea lor, sigiliul de ceară și pe cât posibil declarația de autenticitate a autorității ecleziastice. Așadar, cult din trecut? Navigând pe web, n-ar fi chiar așa. Digitând cuvântul "relicve" pe Ebay, situl de licitație online, ne dăm seama cum comerțul este destul de înfloritor, cu revânzători specializați și cumpărători al fel de specializați. Codul de Drept Canonic din 1983 interzice absolut vânzarea. Dar siturile de licitație nu sunt ținute să-l respecte.

Lista de prețuri, cele mai cotate

Trecând prin aceste liste se fac descoperiri. De exemplu se întâlnește puterea lui Padre Pio de Pietrelcina, al cărui "original fir de păr" este vândut cu frumoasa sumă de 500 de euro. Mai economică dat totuși scumpă este o bucată din eșarfa fratelui stigmatizat din Gargano. Numai pentru a face comparații, pe Ebay constă mai puțin un (presupus) fragment din cruce unit cu un fragment de piatră de la Sfântul Mormânt (280 de euro). Cu 200 de euro se cumpără o relicvă a sfântului Ștefan, protomartir creștin, în timp ce cotații mai mari au toate relicvele legate sau care pot fi legate de sfântul Anton de Padova: 150 de euro pentru un fragment minuscul. În mod clar mai joase sunt prețurile pentru iconițele care poartă adăugată un mică bucățică de stofă luată din hainele purtate de sfinți: cel al sfintei Faustina Kowalska, față de care era foarte evlavios Papa Wojtyła, costă 7 euro, în timp ce cu 25.50 de euro se pot cumpăra 12 iconițe cu tot atâtea fragmente de stofă luate dintr-un sari al Maicii Tereza de Calcutta. Numai 9 euro pentru o iconiță a episcopului martir Oscar Romero, asasinat în Salvador în timp ce celebra liturghia. Și don Bosco, marele sfânt salezian al cărui fragment de creier furat îl caută poliția și carabinierii? Pe Ebay sunt prețuri modice: un mic relicviar din primii ani ai secolului al XX-lea realizat din cordonul roșu care conține un fragment din reverendă se vinde cu 10 euro.

(După Vatican Insider, 10 iunie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat