Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ultimii 10 ani ai Bisericii din China: de la scrisoarea lui Benedict al XVI-lea la tăcerea despre arestarea Monseniorului Shao Zhumin

Cu ocazia celor 10 ani de la Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi, am primit această analiză din partea unui catolic din nord-estul Chinei, cu numele Joseph. În ea reparcurge acești 10 ani arătând cum - deși papa Francisc a proclamat validitatea sa încă actuală - faptele demonstrează că ea este încet-încet trădată. Citând fapte și situații, autorul manifestă și cum puterea guvernului chinez determină tot mai mult viața Bisericii și numirile episcopilor, alegând și hirotonind candidați care trăiesc în "pragmatismul cenușiu" (Evangelii gaudium, nr. 83). Joseph deplânge și că există prea multă tăcere cu privire la persecuția pe care episcopi, preoți și laici o suportă în China și se teme că dialogurile dintre China și Vatican - o sesiune a avut loc la 20-21 iunie 2017 în Vatican - vor duce la eliminarea Bisericii neoficiale.

Recent, ca urmare a celor patru detenții ale Mons. Shao Zhumin, episcop de Wenzhou, condițiile sale au atras atenția ambasadorului german în China și a multor persoane în țară și în străinătate. În afară de asta, anul acesta este a 10-a aniversare a Scrisorii Papei Benedict al XVI-lea adresată catolicilor chinezi și a 5-a aniversare a domiciliului obligatoriu al mons. Ma Daqin, de la evenimentul din 7 iulie (2012). Să revizităm pe scurt recentele evenimente ale Bisericii din China.

Scrisoarea lui Benedict al XVI-lea

În urmă cu zece ani, papa Benedict al XVI-lea a publicat vestita sa Scrisoare adresată catolicilor chinezi, în care arăta că unele organisme, care erau puse deasupra Bisericii, adică Asociația patriotică chineză și Conferința episcopală [numite "Yi hui, yi tuan", O asociație, o Conferință], sunt incompatibile cu natura specifică a Bisericii catolice. Scrisoarea pontificală a provocat o puternică reacție. După aceea, Sfântul Scaun a publicat și un Compendiu al aceleiași Scrisori. După nouă ani de la publicarea sa, papa Francisc a recunoscut că această Scrisoare a papei emerit încă este călăuză în conducerea treburilor Bisericii din China. În afară de asta, cu Scrisoarea s-au continuat două inițiative: prima, în fiecare an la 24 mai, sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria Ajutătoare, se celebrează Ziua de Rugăciune pentru Biserica din China și papa Benedict a scris o rugăciune specială către Sfânta Fecioară Maria de la Sheshan în acest scop. A doua inițiativă este că Sfântul Scaun a format o Comisie permanentă de studiu, care s-a adunat în secret în timpuri precise pentru a examina problemele Bisericii din China și raporturile dintre China și Vatican: comunicatele sale oficiale au exprimat preocupări și acuze împotriva cazurilor în care autoritățile de la Beijing au forțat în mod vizibil [așa-numitele] hirotoniri democratice episcopale. Și totuși, acum după 10 ani, când papa Francisc a amintit de Ziua de Rugăciune a Bisericii universale pentru Biserica din China, oficialii de la Sfântul Scaun nu au mai menționat Scrisoarea papei emerit și mai sus amintita Comisie specială a fost suspendată fără niciun motiv.

Episcopul de Shanghai și hirotonirile "libere"

Cu privire la Biserica din China, în urmă cu cinci ani, la hirotonirea episcopală a episcopului auxiliar de Shanghai, Mons. Ma Daqin (O Asociație și o Conferință din Beijing l-au numit episcop coadiutor), în timpul ceremoniei, a refuzat impunerea mâinilor a unui episcop ilegitim și după binecuvântare a declarat că se retrăgea din Asociația patriotică. Acest fapt trece în istorie ca "schimbarea din 7 iulie". Această acțiune a Mons. Ma Daqin a fost primită cu aplauze enorme atât în China cât și în străinătate. Dar în același timp a dus Dieceza de Shanghai la paralizia unei turme fără păstor, care încă durează astăzi. Mons. Ma a fost pus la domiciliu obligatoriu timp de cinci ani și chiar și actualmente nu poate exercita slujirea episcopală. Vaticanul nu l-a considerat pe acest unic episcop existent la Shanghai ca ordinariu al diecezei, motiv pentru care situația este supusă la variabile imprevizibile.

În decurs de cinci ani, Beijingul n-a condus nicio hirotonire episcopală democratică, însă numirea și hirotonirea episcopală arată semne evidente că sunt încă sub controlul deplin al autorităților locale în mod autonom. Cazurile îl includ pe Mons. An Shuxin, Wu Qinjin și alți episcopi care au fost instalați oficial prin inițiativa autorităților locale, în urma consensului autorităților de la O Asociație și o Conferință din Beijing. În anii recenți, episcopii care au fost hirotoniți oficial au fost aleși toți de dieceză și de Asociația patriotică, având permisiunea de la O Asociație și o Conferință și înregistrarea Administrației statale pentru probleme religioase, și în același timp cu anunțarea numirii din partea Sfântului Scaun. În ajunul hirotonirii, s-a citit clerului decretul de numire al Sfântului Părinte, dar în timpul ceremoniei hirotonirii sau a instalării s-a proclamat documentul permisiunii Conferinței Episcopale Chineze. Noul episcop a trebuit să declare și că sprijină partidul și guvernul, că iubește Biserica și patria, că respectă Constituția și legile... În același timp, au participat la hirotoniri episcopi legitimi și episcopi ilegitimi, în timp ce ceremoniile au fost pregătite în prealabil în detalii de către autoritățile oficiale care au controlat întreaga lor executare1.

Dialoguri și persecuție

În contextul vorbăriilor multiple și puternice despre un acord eventual obținut în negocierile dintre China și Vatican, cei doi cardinali de Hong Kong, episcopul emerit cardinalul Joseph Zen Ze-kiun, și episcopul ordinariu cardinalul John Tong Hon, au publicat comentariile lor diferite: primul arătând pesimism și dezamăgire, al doilea un anumit optimism. Cercurile culturale semi-oficiale din China s-au grăbit să viziteze Vaticanul și să schimbe contacte în semn de prietenie. Dar actualmente știrea care este difuzată este că negocierile dintre China și Vatican s-au împotmolit. Se pregătesc să le continue cu schimbul de elemente.

Dintr-un alt unghi, după evenimentul Monseniorului Ma Daqin, toți l-au considerat un bun purtător de drapel al Bisericii din China și a provocat în mulți din nou interesul față de Biserica neoficială. Însă, anul trecut episcopul a publicat cinci articole, în care a reflectat profund asupra acțiunii sale impulsive din urmă cu cinci ani și cu umilință a făcut schimbarea de direcție. În timpul acestor cinci ani, preotul clandestin Yu Heping a murit prin înecare suspectă. Un episcop bătrân de mult timp la domiciliu obligatoriu, Mons. Shi Enxiang, a murit în detenție. Cel puțin doi episcopi și un anumit număr de preoți clandestini sunt deținuți frecvent, sunt duși și li se cere să intre în Asociația patriotică a Bisericii oficiale. Și totuși toate aceste fapte par să nu primească atenție de la nimeni, pentru că toți sunt vrăjiți de știrea că este aproape ziua eventualului acord diplomatic dintre China și Vatican. Nici Sfântul Scaun n-a spus niciun cuvânt nici n-a făcut vreun apel cu privire la situația lor: ei par să fi devenit grupul vulnerabil de respins. Între timp, unele dieceze din națiune se împart în facțiuni, dintre care unele se consideră "credincioși" ai Bisericii neoficiale. Acest fenomen se poate vedea în zonele Fujian și Hebei. Caz special a fost cel al preotului deja suspendat, pr. Paolo Dong Guanhua din dieceza de Zhengding, care s-a proclamat episcop secret: acest caz a determinat Sfântul Scaun să demonstreze public dezaprobarea (se pare că Sfântul Scaun nu se mai preocupă de episcopii ilegitimi care sunt numiți și hirotoniți în mod autonom).

În prezent, autoritățile oficiale chineze, în afară de a întări în mod sever respectarea legilor și de a promova "chinezarea religiilor", măresc eforturile pentru a pune sub controlul lor câteva fortărețe ale Bisericii neoficiale, adică pentru a-i supune pe episcopii Shao Zhumin, Guo Xijin și alți episcopi care păstrează principiile Bisericii și pentru a-i face să adere la Biserica oficială. Foarte recent, atât în China cât și în străinătate mulți s-au preocupat și au protestat împotriva detenției și a pericolului în care se află episcopul de Wenzhou, mons. Shao Zhumin.

Simpozionul lui AsiaNews și pragmatismul cenușiu

În contextul deceniului Scrisorii papei Benedict al XVI-lea adresate catolicilor chinezi, s-au desfășurat la Roma două întâlniri diferite: prima organizată de agenția AsiaNews cu tema "China: Crucea este roșie". La origine a fost invitat și s-a sperat în participarea secretarului de stat al Sfântului Scaun, cardinalul Pietro Parolin, care însă până la urmă, din cauza activităților, n-a luat parte. Secretarul general al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, arhiepiscopul Savio Han Tai-Fai, a dat o conferință în timpul simpozionului, în care a subliniat că în Biserica din China se răspândește un "pragmatism cenușiu" (un arhiepiscop care urmează linia pragmatismului cenușiu și este aproape în mod activ de guvern, dar care până acum n-a fost încă recunoscut oficial, crede chiar că "în trecut era necesară Biserica fidelă, însă acum circumstanțele s-au schimbat; dar încă și astăzi Biserica neoficială exploatează drapelul fidelității". Datorită cuvintelor și acțiunilor acestui arhiepiscop, credincioșii clandestini din Zhejiang și Hebei nu merg la biserica sa ca să primească sacramentele", cu atât mai mult cu cât el a expus numărul de înmatriculare al Asociației patriotice). Într-un alt simpozion, organizat de asociația "Sfântul Egidiu" despre tema schimburilor între China și Vatican, reprezentantul părții chineze a primit aplauze puternice pentru discursul său despre "Chinezarea religiilor din punct de vedere istoric și din situația actuală".

În general, un eventual acord obținut în negocierile dintre China și Vatican poate să fie bun, însă destinul Bisericii neoficiale rămâne încă într-o stare nesigură cu posibile variabile. În privința fricilor, de ceea ce se preocupă mulți oameni este că fundamentul spiritual al credinței nu-l mai are drept centru pe Domnul, ci în mod inconștient fără să-și dea seama, [centrul] devine preocuparea referitoare la problema de "a da lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu și de a da Cezarului ceea ce este a Cezarului".

Cât privește Shanghai, clerul și credincioșii din Jinagsu, situația actuală este cauză de confuzie și de preocupare. Se dorește ca Sfântul Scaun să poată exprima în mod clar o preocupare corespunzătoare față de Mons. Shao Zhumin și față de viitorul întregii Biserici neoficiale și să se străduiască să rezolve problema pe care cei peste 30 de episcopi din Biserica clandestină nerecunoscuți de guvern să primească recunoașterea justă și asta nu numai prin negocieri secrete. În afară de asta, "pragmatismul cenușiu" și secularizarea, care corodează Biserica din China, sunt probleme care cer o mai mare considerație.

Iosif,

credincios dintr-o Biserică cenușie din nord-estul Chinei

(După agenția AsiaNews, 26 iunie 2017)

Notă:
1 Un exemplu au fost hirotonirile episcopale la Chengdu și Xichang, în noiembrie și decembrie 2016.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat