Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la memoria Inimii Neprihănite a Mariei - Anul A - 2017

Fecioara Maria păstra cuvântul lui Dumnezeu și se gândea la el în inima ei (cf. Lc 2,19).

Celebrarea de astăzi ne invită să medităm asupra misterului lui Isus, de care este legată viața Mariei, care în adâncul ființei sale păstrează cuvântul și faptele Domnului, meditându-le în inima ei (cf. Lc 2,19), fiind locuința Duhului Sfânt și scaunul înțelepciunii (cf. Lc 1,35), imagine și model al Bisericii care ascultă și mărturisește mesajul lui Dumnezeu.

Cu toții știm că în corp avem două organe vitale, creierul și inima, care simbolic vorbind sunt sediul înțelepciunii și al iubirii; și iarăși știm că dacă unul sau altul dintre ele încetează să mai funcționeze, încetează amândouă, iar viața fizică se termină aproape instantaneu. La fel este și în viața spirituală, când înțelepciunea de sus sau iubirea de sus încetează să mai existe, viața spirituală, viața de unire cu Dumnezeu încetează să mai existe.

Celebrând astăzi Inima Neprihănită a Mariei, Biserica ne spune că Neprihănita Fecioară Maria, pe lângă o înțelepciune curată izvorâtă din Dumnezeu, "înțelepciunea întruchipată", ea a avut și o iubire curată izvorâtă din același Dumnezeu care este "iubirea infinită". De aceea, este pururi vie lângă tronul său de înțelepciune și de iubire.

Maria a fost prima ființă umană, care prin Cristos și Duhul Sfânt și-a hrănit mintea și inima cu înțelepciunea și iubirea de sus, împreună cu toate cele bune care derivă din ele. Maria a fost doar un început, căci Maria este "Icoana Bisericii" (cf. LG 68). Maria a fost doar un început al oamenilor cu înțelepciune și iubire de sus, un început care trebuie să continue cu unul fiecare dintre noi, până când toți vom dobândi înțelepciunea și iubirea ei, spre slava lui Dumnezeu și spre folosul și fericirea noastră veșnică.

Primele mărturii ale unui grup de oameni înțelepți și iubitori, după exemplul Mariei, au apărut la Napoli, Italia, sub conducerea sfântul Ioan Eudes (1601-1680), grupați în Confraternitatea Inimii Neprihănite a Mariei, fondată de el. În anul 1805, a apărut în Italia și o sărbătoare în cinstea Inimii Neprihănite a Mariei. Congregația și sărbătoarea aveau ca scop de a atrage cât mai multe suflete la idealul de viață înțeleaptă și iubitoare, ideal început de Maria. De atunci și până astăzi, numărul celor care o imită pe Maria, în înțelepciunea și iubirea ei care vin de la Dumnezeu, este în continuă creștere.

În 1917, însăși Fecioara Maria a cerut prin păstorașii de la Fatima consfințirea neamului omenesc la inima sa: "Eu vă cer consfințirea lumii către inima mea neprihănită și Împărtășania de reparare în prima sâmbăta a lunii".

Ca întotdeauna, diavolul, potrivnicul tuturor lucrurilor bune și potrivnicul mântuirii noastre, nu stă resemnat când oamenii se întorc la Dumnezeu, dar acționează ridicând oameni răi care să împiedice această lucrare și să producă multă suferință Mariei..

De aceea, la 10 decembrie 1925, Preasfânta Fecioară Maria a apărut vizionarei Lucia, având alături de ea pe Pruncul Isus. Preasfânta Fecioară puse o mână pe umărul Luciei și îi arătă o inimă încoronată cu spini ce o avea în cealaltă mână. În același timp, pruncul Isus i-a spus: "Fie-ți milă de inima preasfintei mele mame, care este acoperită cu spinii pe care oamenii nerecunoscători îi înfig fără încetare, fără ca să fie vreunul care să facă un act de reparație pentru a-i scoate".

Apoi Preasfânta Fecioară i-a spus: "Fiica mea, spune tuturor că toți cei care timp de 5 luni în fiecare primă sâmbătă din lună se vor spovedi, vor primi sfânta Împărtășanie, vor recita o parte din Rozariu și vor sta împreună cu mine timp de 15 minute meditând din misterele Rozariului, cu intenția de a-mi oferi reparație, eu le promit că îi voi asista în ora morții cu toate harurile necesare mântuirii lor".

Dacă o sărbătoarea locală a Inimii Neprihănite a Mariei a fost instituită în 1805, în Italia, ea a fost extinsă apoi la întreaga Biserică Catolică în 1944, după oferirea întregii omeniri făcută de papa Pius al XII-lea în seara zilei de 31 octombrie 1942, oferire reînnoită în ziua de 8 decembrie a aceluiași an.

De-a lungul anilor, multe națiuni au fost consacrate inimii neprihănite a Mariei: Franța în 1638; Portugalia în 1646; Federația Rusă în 1952; Italia în 1959; Spania în 1961, nemaivorbind de nenumăratele consfințiri zilnice și personale ale credincioșilor de pretutindeni.

Consfințirea lumii întregi la inima sa neprihănită, cerută de însăși preasfânta Fecioară în anul 1917 la Fatima, s-a împlinit abia la 25 martie 1984, când papa Ioan Paul al II-lea, a consacrat întreaga omenire la inima neprihănită a Mariei.

Mergem acum la lecturile biblice ale sărbătorii de astăzi, căci ele ne vor lămuri mai bine și ne vor convinge, nu numai să ne căutăm în Dumnezeu, înțelepciunea și iubirea care ne dau viață veșnică, ci și să ne consacrăm lui Dumnezeu prin mijlocirea Mariei și a inimii sale neprihănite, întregind astfel lista deschisă de ea la nașterea mântuitorul nostru Isus Cristos.

Evanghelia Nașterii lui Isus (cf. Lc 2,1-20) ne prezintă înțelepciunea și iubirea Tatălui, ca răspuns la refuzul oamenilor. Necunoscuți de oameni, Iosif și Maria merg la Betleem, căci acolo trebuia să se nască Isus. Dar oamenii nu l-au primit pe Fiului lui Dumnezeu! Isus stă culcat într-o iesle, pentru că la han nu era loc pentru el (cf. Lc 2,7). Venirea lui deranjează lumea. Câte inimi nu seamănă ca acest han: nu se găsește aici loc pentru Domnul Isus! Nu celor mari, ci câtorva umili păstori simpli le este transmisă vestea bună: "Vi s-a născut un Mântuitor". S-a născut pentru ei și pentru noi. În timp ce lumea este indiferentă față de nașterea Mântuitorului, cerul întreg celebrează această taină fără seamăn: "Dumnezeu s-a arătat în carne, a fost văzut de îngeri" (cf. 1Tim 3,16). Într-un cor minunat, ei l-au slăvit pe Dumnezeu, anunțând pacea pe pământ și buna plăcere a lui Dumnezeu de a trăi cu oamenii și printre oameni (cf. Prov 8,31). Evenimentul Nașterii lui Isus și purtarea înțeleaptă și iubitoare a lui Dumnezeu arătată păstorilor, reprezentanții poporului sărac, au întărit-o pe Maria în înțelepciune și dragoste față de Dumnezeu și față și față de oameni.

Evanghelia zilei cu pelerinajul anual al sfintei Familii la templul din Ierusalim, când Isus avea 12 ani (cf. Lc 2,41-51), ni-l prezintă pe Isus ca model desăvârșit de înțelepciune și iubire, care a inspirat-o și mai mult pe Maria și care trebuie să ne inspire și pe noi ca să căutăm înțelepciunea și iubirea de sus. Aici, Isus apare ca un Fiu desăvârșit în înțelepciune și iubire în relațiile sale cu Tatăl ceresc, ale cărui "chestiuni" (cf. Lc 2,49) au prioritate față de oricare altele. Apoi este prezentat desăvârșit în raporturile sale cu învățătorii din templu; deși infinit mai înțelept decât ei toți, el nu îi învață pe ei, ci îi ascultă și îi întreabă cu respect; aceasta fiind singura atitudine corectă care se cuvenea vârstei lui! Și iarăși, Isus este prezentat desăvârșit și în relațiile cu părinții: "le era supus" (cf. Lc 2,51). El, care avea conștiința suveranității sale de Fiu al lui Dumnezeu, s-a plecat totuși într-o ascultare totală încă de la vârsta cea mai tânără, în casa părinților lui.

Acest raport înțelept și iubitor al lui Isus cu Tatăl ceresc, cu autoritățile de la templu și cu părinții săi, a întărit-o pe Maria în înțelepciunea și dragostea, pe care le-a primit în momentul Bunei-Vestiri, când a rostit acel "da" memorabil care a străbătut cerul și pământul, care va străbate întreaga istorie și veacurile (cf. Lc 1,38), înțelepciune și iubire pe care le-a păstrat toată viața ei (cf. Lc 2,19), pe care le-a meditat în inima ei și le-a practicat în relațiile ei cu persoanele divine, cu autoritățile, cu Biserica și cu toți oamenii

Fecioara Maria, împinsă de înțelepciunea și dragostea divină, merge la verișoara sa, Elisabeta, căreia Dumnezeu îi ridicase ocara de a fi fost sterilă, ca s-o ajute și ca împreună să-i cânte, să-l laude și să-i mulțumească lui Dumnezeu, pentru darurile primite de la el, căci în acel timp "cei care se temeau de Domnul vorbeau unul cu altul despre faptele mărețe ale lui Dumnezeu" (Mal 3,16). Ceea ce le preocupa pe Maria și Elisabeta erau: gloria lui Dumnezeu, împlinirea promisiunilor sale, binefacerile credinței. "Ferice de aceea care a crezut", a strigat Elisabeta (cf. Lc 1,45)! "Duhul meu s-a bucurat în Dumnezeu, Mântuitorul meu", a cântat Maria (cf. Lc 1, 47).

Și a continuat Maria, plină de înțelepciune și de dragoste: "A privit spre smerenia slujitoarei sale" (cf. Lc 1,48). Deși a fost beneficiara unor favoruri de excepție, Maria a rămas smerită înaintea Domnului. "Pe cei bogați i-a lăsat cu mâinile goale" (Lc 1,52). Dumnezeu nu-i lasă cu mâinile goale decât pe cei plini de ei înșiși, pe cei mândri. Apoi, Maria se bucura nu numai de lucrurile minunate făcute ei de Dumnezeu, dar și de lucrurile minunate făcute de Dumnezeu Elisabetei și întregului Israel (cf. Lc 1,54). Temele laudei Anei, Mariei și Elisabetei sunt: sfințenia lui Dumnezeu, cunoștința lui Dumnezeu, puterea lui Dumnezeu, dreptatea lui Dumnezeu, "harul" divin, pe care ele îl poartă în numele lor.

Întrebare: Avem noi astfel de înțelepciune și dragoste ca să slujim cauzei lui Dumnezeu și semenilor? Discutăm noi de Dumnezeu și lucrările lui mântuitoare când ne întâlnim cu semenii? Cântăm, lăudăm și vorbim între noi despre darurile revărsate de Dumnezeu peste noi și peste alții? Potrivit sfântului Paul (cf. Fil 4,6), actul recunoștinței trebuie să facă parte din rugăciunile tuturor credincioșilor. Mulțumim noi totdeauna lui Dumnezeu pentru darurile primite? Când facem așa arătăm că avem înțelepciunea și iubire, mintea și inima, viața și destinul veșnic fericit al Mariei.

Despre toate acestea nu știau numai Maria și Iosif, Elisabeta și Zaharia și Paul și ceilalți apostoli, dar știau și persoanele alese din Vechiul Testament, cum au fost: Sara și Abraham, Isac și Rebeca, Iacob și Rahela, Tobia și Sara, dar mai ales cum știau Ana și Elcana, din cântarea responsorială de astăzi (cf. 1Sam 2,1-8). Ana și Elcana nu au întârziat să-i mulțumească lui Dumnezeu care le-a ascultat rugăciunea, dăruindu-le un fiu și ridicându-le ocara sterilității din popor. Și nu numai atât, Ana și Elcana îl vor oferi pe fiul lor Samuel la templu spre slava lui Dumnezeu, spre folosul lor și al poporului lor, așa cum au făcut și Ioachim și Ana cu Maria, Maria și Iosif cu Isus, Elisabeta și Zaharia cu Ioan.

Necunoscuți de oameni, Iosif și Maria merg la Betleem, căci acolo trebuia să se nască Isus (cf. Lc 2,1-20). Dar oamenii nu l-au primit pe Fiului lui Dumnezeu! Stă culcat într-o iesle, pentru că la han nu era loc pentru el! Venirea lui a deranjat lumea. Câte inimi nu au loc pentru Isus sunt ca acest han! Nu celor mari, ci celor umili, păstorilor, le este transmisă vestea bună: "Vi s-a născut un Mântuitor". S-a născut pentru ei și pentru noi. În timp ce lumea este indiferentă față de nașterea Mântuitorului, cerul întreg celebrează această taină fără seamăn: "Dumnezeu s-a arătat în carne, a fost văzut de îngeri" (cf. 1Tim 3,16). Într-un cor minunat, ei l-au slăvit pe Dumnezeu, anunțând pacea pe pământ și buna plăcere a lui Dumnezeu de a trăi cu oamenii și printre oameni (cf. Prov 8,31). Maria și Iosif s-au întărit iar în înțelepciune și dragoste, pentru a-l putea sluji mai bine pe Dumnezeu și pe noi.

Prima lectură (cf. Is 61,1-11) cuprinde pasajul biblic pe care Isus la 30 de ani l-a citit în sinagoga din Nazaret și care ne prezintă iar înțelepciunea și dragostea lui Dumnezeu față de oamenii păcătoși (cf. Lc 4,16-21). Aici, Isus a întrerupt lectura textului din Isaia la mijlocul frazei, înainte ca să menționeze ziua răzbunării, pentru că numai prima parte a slujbei sale, cea a harului, era împlinită. Judecata a fost amânată și este amânată încă și astăzi. De la pronunțarea acestui oracol de către Isus, Dumnezeu a intercalat peste două mii de ani de răbdare. De aceea, primul răspuns înțelept și plin de dragoste al ucenicului format după inima lui Isus și inima Mariei, este cel dat de profet: "Mă voi bucura mult în Domnul, mi se va veseli sufletul în Dumnezeul meu, pentru că el m-a îmbrăcat cu hainele mântuirii, m-a acoperit cu mantaua dreptății" (Is 61,10). Iar al doilea răspuns înțelept și plin de dragoste este fuga de păcat.

Un băiat mergea la un colegiu în a cărui capela există o icoană a Maicii îndurerate. Era reprezentată inima Mariei străpunsă de șapte săbii, simbol al celor șapte dureri ale ei. Într-o după amiază acest băiat a comis un păcat de moarte. În ziua următoare, ajungând la colegiu, s-a dus, ca în fiecare zi în capela. A privit către icoană Maicii Domnului și a rămas îngrozit. A văzut cum inima Preacuratei nu avea înfipte șapte săbii, ci opt. A numărat iar și iar; rezultatul era mereu același, o sabie în plus și o durere în plus. Fiecare păcat îndurerează inima lui Isus și inima de mamă a Mariei.

Înțelepciunea și dragostea de sus, care caracterizează pe orice creștin bun, trebuie să ne conducă la recunoștință și mulțumire față de mântuirea oferită de persoanele divine, la fuga față de păcat și la fapte bune, la spovadă și la împărtășanie, la imitarea Mariei și la apostolat.

Inimă neprihănită a Mariei, roagă-te pentru noi!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat