Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Ratzinger: Tehnica nu-l va mântui pe om

De Joseph Ratzinger

Apare la 4 aprilie 2017 "Timpul și istoria. Sensul călătoriei noastre" (180 de pagini), o culegere de scrieri ale lui Joseph Ratzinger inedite în Italia. Sunt texte din anii Șaptezeci, precedente numirii episcopale a papei emerit care urmează să împlinească, la 16 aprilie 2017, nouăzeci de ani.

Astăzi crește din nou angoasa care părea dispărută în momentul optimist de după război. Când oamenii au pus pentru prima dată piciorul pe lună, nimeni n-a putut să se sustragă entuziasmului, mândriei, bucuriei pentru marea cucerire pe care ființa umană a reușit s-o obțină în acel moment. S-a primit evenimentul ca victoria nu a unei națiuni, ci a omenirii. Totuși, în momentul bucuriei se împleteau motivele unei tristeți profunde, pentru că același om care făcuse o așa realizare nemaiauzită nu este în stare să împiedice ca după un an mii și chiar milioane de persoane să moară de foame, pentru că nu este în măsură să dea milioanelor de ființe umane, frații săi, o existență demnă de om, pentru că nu este în stare să pună capăt războiului și să oprească valul crescând de violență. Puterea tehnică nu este în mod necesar o putere umanitară; puterea de a acționa asupra noastră înșine se află pe un plan cu totul diferit față de cel al execuției tehnice.

Nu este deloc nevoie ca să vorbim despre ultimele orori, despre armele atomice, despre armele biologice, despre armele chimice, deși posesia acestor lucruri teribile nu poate să nu reprezinte un potențial terorist, capabil să acționeze în vreun mod în conștiință sub formă de angoasă ascunsă. Trebuie să privim numai la "cetatea omului": o planificare crescândă înseamnă mereu și o planificare a mea a omului. Eu cred că erupțiile care zguduie societatea noastră modernă sunt și o insurecție inconștientă împotriva planificării totale a existenței noastre, care produce un sentiment de sufocare de care am vrea să ne apărăm, chiar dacă nu este posibil. Noi simțim tot mai adversă soarta operelor noastre: aer, apă, pământ, care sunt mereu elementele din care trăim, amenință să se descompună în suflul otrăvit al tehnicii noastre; energiile pe care le consumăm ne apar, în ceea ce lasă ele în urma lor, ca forțele capabile într-o zi să ne distrugă. [...]

S-a spus că secolul nostru va fi caracterizat de un fenomen cu totul nou: incapacitatea, din partea omului, să-l cunoască pe Domnul. Dezvoltarea socială și spirituală a dus la formarea unui tip de ființă umană căreia îi lipsește de acum orice dispoziție la cunoașterea Celui Preaînalt. Fie că acest lucru este adevărat sau fals, trebuie însă să recunoaștem că depărtarea lui Dumnezeu, întunericul interior, îndoiala cu privire la existența sa sunt astăzi mai profunde ca oricând; mai mult, și noi care încercăm cu trudă să credem avem adesea impresia că realitatea sa ne scapă. Oare nu ne întrebăm frecvent: "Unde se află Atotputernicul în mijlocul tăcerii din această lume?". Nu avem adesea senzația că la sfârșitul fiecărei meditații ne rămân numai cuvinte, în timp ce realitatea Ființei supreme este mai departe decât mai înainte?

Din această considerație rezultă o alta. Cred că astăzi tentația la care suntem supuși noi creștinii nu constă atât în îndoiala teoretică privitoare la existența lui Dumnezeu sau în cea a unității și treimii sale, și nici în cea a dumnezeirii și omenității lui Cristos. Ceea ce astăzi ne oprimă și ne ispitește cu adevărat este mai degrabă constatarea ineficacității creștinismului. După două mii de ani de istorie creștină nu vedem nimic din ceea ce ar trebui să constituie noua realitate a lumii, ci găsim în schimb aceleași orori, angoase și speranțe de dinainte și din totdeauna.

Așa cum rezultă clar, lumea planificării și a cercetării, a calculului exact și al experimentării singură nu e suficientă. În fond vrem să ne eliberăm de ea, așa cum vrem să ne debarasăm de vechea credință, al cărei contrast cu știința modernă o face să devină o povară apăsătoare. Însă aceea n-ar putea să fie o povară dacă ne-am simți atinși cu adevărat de ea, dacă n-ar exista ceva care ne impune să căutăm mai departe. Trebuie să ne oprim asupra situației stranii a omului modern. În prezent existența umană este caracterizată de suferință nu numai în privința credinței, ci și a lumii dominate de știință. Numai descriind această dublă dificultate este posibil, astăzi, să se furnizeze o descriere într-un fel exactă a fundamentelor problemei referitoare la credință și la știință. Aceasta este ciudățenia timpului nostru: chiar în momentul în care sistemul gândirii moderne a ajuns la sfârșitul său, devine clară insuficiența sa, așa încât trebuie în mod necesar să capitulăm în fața relativizării.

© 2017 - EDIZIONI PIEMME Spa, Milano

Through Giuliana Bernardi Literary agent Traducere de Anna Maria Foli

(După Vatican Insider, 4 aprilie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat