Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A treia predică de Postul Mare 2017 a părintelui Raniero Cantalamessa

Duhul Sfânt ne introduce în misterul morții lui Cristos

  1. Duhul Sfânt în misterul pascal al lui Cristos

În precedentele două meditații am încercat să arătăm cum Duhul Sfânt ne introduce la „adevărul deplin” despre persoana lui Cristos, făcându-ni-l cunoscut ca „Domn” și ca „Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat”. În meditațiile care au mai rămas atenția noastră, de la persoană se mută asupra acțiunii lui Cristos, de al existență la acțiune. Vom încerca să arătăm cum Duhul Sfânt luminează misterul pascal și în primul rând, în această meditație, misterul morții sale și al morții noastre.

Imediat ce a fost făcut public programul acestor predici de Postul Mare, într-un interviu pentru L’Osservatore Romano, mi-a fost adresată întrebarea: „Cât spațiu pentru actualitate va fi în meditațiile dumneavoastră?”. Am răspuns: „Dacă se înțelege «actualitate» în sensul de referințe la situații sau evenimente în desfășurare, mă tem că este destul de puțin actual în predicile pe care le voi face. Însă, după părerea mea, «actual» nu este numai «ceea ce este în desfășurare» și nu este sinonim cu «recent». Lucrurile cele mai «actuale» sunt cele veșnice, adică acelea care ating persoanele în nucleul cel mai intim al propriei existențe, în orice epocă și în orice cultură. Este aceeași distincție care există între «urgent» și «important». Noi suntem tentați mereu să punem urgentul înaintea importantului și să punem «recentul» înaintea «veșnicului». Este o tendință pe care ritmul rapid al comunicării și nevoia de noutate a mass-media o fac astăzi deosebit de acută. Ce este mai important și actual pentru credincios, ba chiar pentru fiecare bărbat, pentru fiecare femeie, a ști dacă viața are sau nu un sens, dacă moartea este sfârșitul a toate sau, dimpotrivă, începutul adevăratei vieți? Or, misterul pascal al morții și învierii lui Cristos, pe care îmi propun să-l recitesc în lumina redescoperirii Duhului Sfânt, este unicul răspuns la aceste probleme. Diferența care există între această actualitate și cea mediatică a evenimentelor este aceeași care există între cel care petrece timpul privind desenul lăsat de val pe plajă – pe care valul următor îl șterge – și cel care-și ridică privirea pentru a contempla marea în imensitatea sa”.

Așadar cu această conștiință să medităm asupra misterului pascal al lui Cristos, începând de la moartea sa pe cruce.

Scrisoarea către Evrei spune că Cristos „prin Duhul veșnic s-a oferit pe sine fără prihană lui Dumnezeu” (Evr 9,14). „Duh veșnic” este un alt mod de a spune Duh Sfânt, așa cum atestă deja o variantă antică a textului. Asta înseamnă că Isus, ca om, a primit de la Duhul Sfânt care era în El impulsul de a se oferi ca jertfă Tatălui și forța care l-a susținut în timpul pătimirii sale. Liturgia exprimă tot această convingere atunci când, în rugăciunea care precede împărtășania, preotul spune: „Doamne Isus Cristoase, Fiul Dumnezeului celui viu, care din voința Tatălui și prin conlucrarea Duhului Sfânt (cooperante Spiritu Sancto) ai dat viață lumii”.

Are loc prin jertfă ca prin rugăciunea lui Isus. Într-o zi Isus „a tresăltat de bucurie în Duhul Sfânt și a spus: Te preamăresc pe tine, Tată, Domn al cerului și al pământului” (Lc 10,21). Duhul Sfânt trezea în El rugăciunea și Duhul Sfânt îl determina să se ofere Tatălui. Duhul Sfânt care este dăruirea veșnică de sine însuși pe care Fiul o face Tatălui în veșnice, este și forța care-l determină să devină dăruire jertfelnică Tatălui pentru noi în timp.

Raportul dintre Duhul Sfânt și moartea lui Isus este scoasă în evidență mai ales în Evanghelia lui Ioan: „Încă nu venise Duhul – comentează evanghelistul cu privire la promisiunea râurilor de apă vie – pentru că Isus nu fusese încă glorificat” (In 7,39), adică, după semnificația acestui cuvânt în Ioan, încă nu fusese înălțat pe cruce. De pe cruce Isus „și-a dat duhul”, simbolizat de apă și de sânge; de fapt, scrie în Prima Scrisoare: „Trei sunt cei care dau mărturie: Duhul, apa și sângele” (1In 5,7-8).

Duhul Sfânt îl duce pe Isus la cruce și de pe cruce Isus îl dăruiește pe Duhul Sfânt. În momentul nașterii și apoi, în mod public, la botezul său, Duhul Sfânt este dăruit lui Isus; în momentul morții Isus îl dă pe Duhul Sfânt: „Primind de la Tatăl promisiunea Duhului Sfânt, l-a revărsat pe acesta, așa cum vedeți și auziți voi”, spune Petru mulțimilor în ziua de Rusalii (Fap 2,33). Părinților Bisericii le plăcea să scoată în evidență această reciprocitate. „Domnul – scria sfântul Ignațiu din Antiohia – a primit pe capul său o ungere parfumată (myron), pentru a sufla asupra Bisericii incoruptibilitatea”[1].

În acest moment trebuie să ne amintim de observația sfântului Augustin cu privire la natura misterelor lui Cristos. Conform lui, există o adevărată celebrare în mod de mister și nu numai în mod de aniversare, când „nu numai că se comemorează un eveniment, ci este și făcut în așa fel încât să se înțeleagă semnificația sa pentru noi și să fie primit cu sfințenie”[2]. Și este ceea ce am vrea să facem în această meditație, conduși de Duhul Sfânt: să vedem ce înseamnă pentru noi moartea lui Cristos, ce anume a schimbat ea cu privire la moartea noastră.

  1. Unul a murit pentru toți

Crezul Bisericii se termină cu cuvintele „Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni”. Nu menționează ceea ce va preceda învierea și viața veșnică, adică moartea. Pe bună dreptate, pentru că moartea nu este obiect de credință, ci de experiență. Însă moartea ne privește prea îndeaproape pentru a o trece sub tăcere.

Pentru a putea evalua schimbarea realizată de Cristos cu privire la moarte, să vedem care au fost remediile încercate de oameni pentru problema morții, și pentru că ele sunt acelea cu care și astăzi omul încearcă „să se mângâie”. Moartea este problema umană numărul unu. Sfântul Augustin anticipă reflecția filozofică modernă despre moarte. „Când se naște un om – scrie el – se fac atâtea ipoteze: poate va fi frumos, poate va fi urât; poate va fi bogat, poate va fi sărac; poate va trăi îndelung, poate nu… Dar despre nimeni nu se spune: poate va muri sau poate nu va muri. Acesta este unicul lucru absolut sigur al vieții. Când știm că unul este bolnav de hidropizie (pe atunci era aceasta boala incurabilă, astăzi sun altele) spunem: «Săracul, trebuie să moară; este condamnat, nu există remediu». Dar n-ar trebui să spunem același lucru despre unul care se naște? «Săracul, trebuie să moartă, nu există remediu, este condamnat!». Ce diferență este dacă într-un timp un pic mai îndelungat, sau un pic mai scurt? Moartea este boala mortală care se contractează născându-ne”[3].

Probabil că mai mult decât o viață muritoare, viața noastră trebuie să se considere o „moarte vitală”, un a trăi murind[4]. Această gândire a lui Augustin a fost reluată, în cheie secularizată, de Martin Heidegger care a introdus moartea în obiectul filozofiei. Definind viața și omul „un–a fi–pentru–moarte”, el face din moarte nu un accident care pune capăt vieții, ci însăși substanța vieții, din ceea ce este țesută ea. A trăi înseamnă a muri. Fiecare clipă pe care o trăim este ceva ce este ars, sustras vieții și încredințat morții. „A trăi–pentru–moarte” înseamnă că moartea nu este numai sfârșitul, ci și scopul vieții. Ne naștem pentru a muri, nu pentru altceva. Venim din nimic și ne întoarcem în nimic. Nimicul este unica posibilitatea a omului[5].

Este cea mai radicală răsturnare a viziunii creștine, conform căreia omul este un „a fi–pentru–veșnicie”. Totuși, afirmația la care a ajuns filozofia după lunga sa reflecție despre om nun este nici scandaloasă nici absurdă.

Pur și simplu, filozofia își face meseria; arată care ar fi destinul uman lăsat în voia sa. Ajută să se înțeleagă diferența pe care o face credința în Cristos.

Mai mult decât filozofia probabil că poeții sunt cei care spun cuvintele de înțelepciune cele mai simple și mai adevărate despre moarte. Unul dintre ei, Giuseppe Ungaretti, vorbind despre starea sufletească a soldaților din tranșee în Marele Război, a descris situația fiecărui om în fața misterului morții:

„Se stă

cum sau toamna

pe copaci

frunzele”.

Însăși Scriptura din Vechiul Testament nu are un răspuns clar cu privire la moarte. Despre aceasta se vorbește în cărțile sapiențiale dar mereu mai mult în cheie de întrebare decât de răspuns. Iob. Psalmii, Qohelet, Ben Sirah, Înțelepciunea: toate aceste cărți dedică o atenție însemnată temei morții. „Învață-ne să numărăm zilele noastre – spune un psalm – ca să ajungem la înțelepciunea inimii” (Ps 90,12). De ce ne naștem? De ce murim? Unde mergem după ce murim? Toate sunt întrebări care pentru înțeleptul din Vechiul Testament rămân fără alt răspuns decât acesta: Dumnezeu vrea așa; cu privire la toate va fi o judecată.

Biblia ne prezintă opiniile neliniștite ale necredincioșilor din acel timp: „Scurtă și tristă este viața noastră, remediul nu este în sfârșitul omului și nu se cunoaște cineva care să se fi întors din locuința morților. Căci din întâmplare suntem și după aceasta vom fi ca și cum nu am fi fost” (Înț 2,1 șu). Numai în această Carte a Înțelepciunii, care este cea mai recentă dintre cărțile sapiențiale, moartea începe să fie luminată de ideea unei retribuirii ultrapământești. Sufletele celor drepți, se gândește, sunt în mâinile lui Dumnezeu, chiar dacă nu se știe ce înseamnă asta în  mod precis (cf. Înț 3,1). Este adevărat că într-un psalm se citește: „Prețioasă este în fața Domnului moartea credincioșilor săi” (Ps 116,15). Dar nu putem să ne sprijinim prea mult pe acest verset atât de exploatat, pentru că semnificația frazei pare să fie alta: Dumnezeu plătește scump moartea credincioșilor săi; adică este răzbunătorul, cere cont de ea.

Cum a reacționat omul la această necesitate dură? Un mod grăbit a fost acela de a nu ne gândi, de a fi distrași. De exemplu, pentru Epicur moartea este o problemă falsă: „Când sunt eu – spunea el – nu este încă moartea; când este moartea nu mai sunt eu”. Așadar ea nu ne privește. La această logică de a exorciza moartea răspund și legile napoleonice care mutau cimitirele în afara zonei locuite.

Ne-am agățat și de remedii pozitive. Cel mai universal se numește descendența, a supraviețui în copii; un altul, a supraviețui în faimă: „Nu voi muri complet („non omnis moriar”) – spunea poetul latin – pentru că vor rămâne din mine scrierile mele, faima mea”. „A ridicat un monument mai durabil decât bronzul”[6]. Pentru marxism omul supraviețuiește în societatea viitorului, nu ca individ, ci ca specie.

Un altul din aceste remedii paliative este reîncarnarea. Dar este o nebunie. Cei care practică această doctrină ca parte integrantă a culturii și religiei lor, adică aceia care știu cu adevărat ce anume este reîncarnarea, știu și că ea nu este un remediu și o mângâiere, ci o pedeapsă. Nu este o prorogare acordată satisfacției, ci purificării. Sufletul se reîncarnează pentru că mai are ceva de ispășit, și dacă trebuie să ispășească, va trebui să sufere. Cuvântul lui Dumnezeu elimină toate aceste căi de scăpare iluzorii: „Oamenilor le este dat să moară o singură dată, iar după aceasta este judecata” (Evr 9,27). O singură dată! Doctrina reîncarnării este incompatibilă cu credința creștinilor.

În zilele noastre s-a mers și mai departe. Există o mișcare la nivel mondial numită „transumanism”. Ea are multe fețe, nu toate negative, însă nucleul său comun este convingerea că specia umană, grație progreselor tehnologiei, se îndreaptă de acum spre o radicală depășire ai ei însăși, ajungând să trăiască timp de secole și probabil pentru totdeauna! Conform unuia dintre cei mai cunoscuți reprezentanți ai săi, Zoltan Istvan, ținta finală va fi „să se devină ca Dumnezeu și să se învingă moartea”. Un credincios evreu sau creștin nu poate să nu se gândească imediat la cuvintele aproape identice rostite la începutul istoriei umane: „Nicidecum nu veți muri, dimpotrivă veți fi ca Dumnezeu” (cf. Gen 3,4-5), cu rezultatul pe care-l cunoaștem.

  1. Moartea a fost înghițită de victorie

Există un singur, adevărat remediu la moarte și noi creștinii fraudăm lumea dacă nu-l proclamăm cu cuvântul și cu viața. Să auzim cum apostolul Paul vestește lumii această schimbare: „Căci dacă prin greșeala unuia singur au murit cei mulți, cu atât mai mult harul lui Dumnezeu și darul harului unui singur om, Isus Cristos, a fost revărsat cu prisosință asupra celor mulți… dacă moartea prin greșeala unuia singur a domnit din cauza unuia singur, cu atât mai mult cei ce primesc cu prisosință harul și darul justificării vor domni în viață prin unul singur, Isus Cristos” (Rom 5,12-17).

Cu lirism mai mare, triumful lui Cristos asupra morții este descris în Prima Scrisoare către Corinteni: „Moartea a fost înghițită de victorie. Unde este, moarte, victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău? Ghimpele morții este păcatul, iar puterea păcatului este Legea. Însă, mulțumire fie lui Dumnezeu care ne dă victoria prin Domnul nostru Isus Cristos” (1Cor 15,54-57).

Factorul decisiv este situat la momentul morții lui Cristos: „El a murit pentru toți” (2Cor 5,15). Dar ce s-a întâmplat atât de decisiv în acel moment încât să schimbe însăși fața morții? Putem să reprezentăm asta în mod vizibil astfel. Fiul lui Dumnezeu a coborât în mormânt, ca într-o închisoare întunecată, dar a ieșit prin peretele opus. Nu s-a întors înapoi pe unde intrase, ca Lazăr care însă trebuia să moară din nou. Nu, el a deschis o breșă pe versantul opus prin care toți cei care cred în El pot să-l urmeze.

Scrie un părinte antic: „El a luat asupra suferințele omului suferind prin trupul său capabil să sufere, dar cu Duhul care nu putea să moară, Cristos a ucis moartea care îl ucidea pe om”[7]. Și sfântul Augustin: „Prin pătimire Cristos trece de la moarte la viață și astfel ne deschide nouă care credem în învierea sa, pentru a trece și noi de la moarte la viață”[8]. Moartea a devenit o trecere și o trecere la ceea ce nu trece! Spune bine sfântul Ioan Gură de Aur: „Este adevărat, noi încă murim ca mai înainte dar nu rămânem în moarte: și asta nu înseamnă a muri. Puterea și forța reală a morții este numai aceasta: că un mor nu are nicio posibilitate de a se întoarce la viață. Dar dacă după moarte el primește din nou viața și, mai mult, îi este dată o viață mai bună, atunci aceasta nu mai este moarte, ci un somn”[9].

Toate aceste moduri de a explica sensul morții lui Cristos sunt adevărate, dar nu ne dau explicația cea mai profundă. Aceasta trebuie căutată în ceea ce Isus, cu moartea sa, a venit mai mult să pună în condiția umană decât în ceea ce a venit să elimine; trebuie căutată în iubirea lui Dumnezeu, nu în păcatul omului. Dacă Isus suferă și moarte de o moarte violentă aplicată lui din ură, nu face asta numai pentru a plăti în locul oamenilor datoria lor insolvabilă (datoria de zece mii de talanți, în parabolă, este iertată de rege!); moare răstignit pentru ca suferința și moartea ființelor umane să fie locuite de iubire!

Omul se condamnase singur la o moarte absurdă și iată că intrând în această moarte el descoperă de acum că ea este impregnată de iubirea lui Dumnezeu. Iubirea n-a putut să nu țină cont de moarte, din cauza libertății ființei umane: iubirea lui Dumnezeu nu poate elimina cu o lovitură de baghetă magică realitatea tragică a răului și a morții. Iubirea sa este constrânsă să lase ca suferința și moartea să spună cuvântul lor. Dar pentru că iubirea a pătruns în moarte și a umplut-o de prezența divină, de acum iubirea e cea care spune ultimul cuvânt.

  1. Ce anume s-a schimbat din moarte

Așadar ce anume s-a schimbat, cu Isus, referitor la moarte? Nimic și totul! Nimic pentru rațiune, totul pentru credință. Nu s-a schimbat necesitatea de a intra în mormânt, dar este dată posibilitatea de a ieși din el. Este ceea ce ilustrează cu putere icoana ortodoxă a învierii, a cărei interpretare modernă o vedem pe peretele din stânga al acestei capele. Cel Înviat coboară în iad și îl trage afară cu El pe Adam și pe Eva și în spatele lor pe toți cei care se agață de El, în iadul din această lume.

Asta explică atitudinea paradoxală a credinciosului în fața morții, așa de asemănătoare cu aceea a tuturor celorlalți și așa de diferită. O atitudine formată din tristețe, frică, oroare, pentru că știe că trebuie să coboare în acel abis întunecat; dar și de speranță pentru că știe că poate să iasă de acolo. „Dacă ne întristează certitudinea morții – spune prefața pentru răposați – ne mângâie speranța nemuririi viitoare”. Credincioșilor din Tesalonic, mâhniți de moartea unora dintre ei, sfântul Paul le scria: „Nu vreau, fraților, ca voi să rămâneți în neștiință cu privire la cei morți, ca să nu vă întristați ca ceilalți, care nu au speranță. Căci dacă noi credem că Isus a murit și a înviat, la fel, prin Isus, Dumnezeu îi va aduce pe cei adormiți împreună cu el” (1Tes 4,13-14). Nu le cere să nu fie mâhniți din cauza morții, ci să nu fie mâhniți „ca alții”, ca necredincioșii. Moartea nu este pentru credincios sfârșitul vieții, ci începutul vieții adevărate; nu este un salt în gol, ci un salt în veșnicie. Ea este o naștere și este un botez. Este o naștere, pentru că numai atunci începe viața adevărată, aceea care nu merge spre moarte, ci durează pentru totdeauna. Pentru aceasta Biserica nu celebrează sărbătoarea sfinților în ziua nașterii lor pământești, ci în ziua nașterii lor pentru cer, „dies natalis” a lor. Între viața de credință în timp și viața veșnică există un raport analog cu acela care există între viața embrionului în sânul matern și cea a copilului, odată venit pe lume. Scrie Cabasilas: „Această lume poartă în gestație pe omul interior, nou, creat după Dumnezeu, până când el, plăsmuit, modelat și devenit perfect aici, nu este născut pentru acea lume perfectă care nu îmbătrânește. Asemenea embrionului pe care, în timp ce este în existența întunecată și fluidă, natura îl pregătește pentru viața în lumină tot așa este cu sfinții”[10].

Moartea este și un botez. Așa desenează Isus însăși moartea sa: „Este un botez cu care trebuie să fiu botezat” (Lc 12,50). Sfântul Paul vorbește despre botez ca despre un „botez în moartea lui Cristos” (Rom 6,4). În vechime, în momentul botezului persoana era coborâtă în întregime în apă; toate păcatele și tot omul vechi rămâneau îngropați în apă și ieșea afară o creatură nouă, simbolizată de haina albă cu care era îmbrăcat. Așa se întâmplă în moarte: moarte larva, se naște fluturele. Dumnezeu „va șterge orice lacrimă din ochii lor, iar moarte nu va mai fi. Nu va mai fi nici plâns, nici țipăt, nici durere, pentru că lucrurile dintâi au trecut” (Ap 21,4). Totul îngropat pentru totdeauna.

Timp de multe secole, în special din secolul al XVII-lea încoace, un aspect important al ascezei catolice consta în „pregătirea pentru moarte”, adică în meditația despre moarte, descriindu-i în mod vizibile diferitele stadii și înaintarea sa inevitabilă de la periferia trupului până la inimă. Aproape toate imaginile sfinților pictate în această perioadă îi arată cu un craniu lângă ei, și Francisc de Assisi care chiar numea moartea „soră”.

Una dintre atracțiile turistice din Roma încă este cimitirul capucinilor din via Veneto. Nu se poate nega că toate acestea pot să constituie o referință încă utilă pentru o epocă așa de secularizată și dezorientată ca a noastră; mai ales dacă se citește ca un avertisment adresat celui care privește scrierea care este pe unul dintre schelete: „Ceea ce tu ești, eu am fost; ceea ce eu sunt, tu vei fi”.

Toate acestea au dat unora pretextul de a spune că creștinismul se impune cu frica de moarte. Dar este o eroare teribilă. Creștinismul, am văzut, nu este făcut pentru a mări frica de moarte, ci pentru a o elimina; Cristos, spune Scrisoarea către Evrei, a venit „să-i elibereze pe aceia care, de frica morții, toată viața lor erau reduși la sclavie” (Evr 2,15). Creștinismul nu se impune cu gândul morții noastre, ci cu gândirea despre moartea lui Cristos!

Pentru aceasta, mai eficace decât a medita despre moartea noastră este să medităm despre pătimirea și moartea lui Isus și trebuie să spunem, spre cinstea generațiilor care ne-au precedat, că această meditație era și ea pâine de toate zilele în spiritualitatea secolelor amintite. Ea este o meditație care trezește emoție și recunoștință, nu neliniște; ne face să exclamăm, ca pe apostolul Paul: „M-a iubit și s-a dat pe sine pentru mine!” (Gal 2,20).

Un „exercițiu pios” pe care aș vrea să-l recomand tuturor în timpul Postului Mare este acela de a lua în mână o Evanghelie și să citească pe cont propriu, cu calm și în întregime, relatarea pătimirii. Este suficient mai puțin de jumătate de oră. Am cunoscut o femeie intelectuală care se declara atee. Într-o zi a venit asupra ei una dintre acele știri care lasă doborâți: fiica sa de șaisprezece ani are o tumoare la oase. O operează. Tânăra se întoarce din sala de operații martirizată, cu tuburi, sonde și perfuzii în toate părțile. Suferă teribil, geme și nu vrea să audă niciun cuvânt de alinare.

Mama, știind-o evlavioasă și religioasă, crezând că-i face plăcere, îi spune: „Vrei să-ți citesc ceva din Evanghelie?”. „Da, mamă!”. „Ce anume?”. „Citește-mi pătimirea”. Ea, care nu citise niciodată o Evanghelie, aleargă să cumpere una de la capelani; se așează lângă ea pe pat și începe să citească. După un pic fiica adoarme, dar ea continuă, în penumbră, să citească în tăcere până la sfârșit. „Fiica adormea – va spune ea în cartea scrisă după moartea fiicei – și mama se trezea!”. Se trezea din ateismul său. Lectura pătimirii lui Cristos îi schimbase viața pentru totdeauna[11].

Terminăm cu rugăciunea simplă dar pregnantă a liturgiei: „Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi, quia per sanctam crucem tuam redemisti mundum”. „Ne-nchinăm ție, Cristoase, și te binecuvântăm, căci prin sfânta ta cruce ai răscumpărat lumea”.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Sfântul Ignațiu din Antiohia, Scrisoarea către Efeseni, 17.

[2] Sfântul Augustin, Epistola 55, 1, 2 (CSEL, 34, 1, pag. 170).

[3] Cf. Sfântul Augustin, Sermo Guelf. 12, 3 (Misc. Ag. I, pag. 482 șu).

[4] Sfântul Augustin, Confesiuni I, 6, 7.

[5] Cf. M. Heidegger, Essere e Tempo, § 51, Longanesi, Milano 1976, pag. 308 șu.

[6] Horațiu, Ode, III, 30, 1.6.

[7] Meliton de Sardi, Despre Paște, 66 (SCh 123, pag. 96).

[8] Sfântul Augustin, Comentariu la Psalmi, 120, 6.

[9] Sfântul Ioan Gură de Aur, In Haebr. hom. 17, 2 (PG 63, 129).

[10] N. Cabasilas, Vita in Cristo, I, 1-2, îngrijit de U. Neri, UTET, Torino 1971, 65-67.

[11] Cf. Rosanna Garofalo, Sopra le ali dell’aquila, Ancora, Milano 1993.


 

lecturi: 19.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat