Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

O aniversare în comuniune

Comemorarea celui de-al cincilea centenar al Reformei

De Kurt Koch, cardinal

Președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

La 31 octombrie 2016, în catedrala luterană din Lund, în Suedia, Papa Francisc, împreună cu episcopul Younan și Cucernicul Junge, președinte și respectiv secretar general al Federației Luterane Mondiale, a prezidat o rugăciune ecumenică în cadrul comemorării comune catolico-luterane a Reformei. Acest eveniment a fost receptat ca un semn ecumenic promițător. Totuși, pentru ca el să nu rămână izolat în trecut, ci să aducă roade și în viitor, va fi necesar să se înțeleagă mai profund, chiar în anul 2017, an al comemorării Reformei, spiritul care l-a animat. Acest lucru este cu cât mai important cu cât evenimentul de la Lund n-a fost primit numai cu recunoștință, ci a întâlnit și critici și opoziții. În timp ce, din partea catolică, a existat temerea unei derive protestante a catolicismului, din partea protestantă s-a vorbit despre o trădare a Reformei. Va fi bine, așadar, să ne oprim asupra motivului pentru care comemorarea Reformei a avut loc în manieră comună și asupra motivului pentru care, astăzi, nu este de fapt posibil să se facă altfel.

Primul motiv se află în faptul că această comemorare din 2017 este primul centenar al începutului Reformei care are loc în epoca ecumenică. De aceea, ea nu va putea să fie celebrată precum celelalte din secolele trecute, când prevalau tonuri rebele și polemice din punct de vedere confesional. Aceste tonuri au marcat îndeosebi centenarul din 1617, când Europa se îndrepta spre un conflict dur, adică spre un adevărat război de religie. Atunci, primul centenar al Reformei a fost marcat în mod clar de o polemică anticatolică și de o retorică războinică. Dar și următoarele centenare ale Reformei au avut o puternică amprentă confesională, reclamând de fiecare dată figura lui Martin Luther ca protagonist și pionier al respectivului spirit al timpului. În timp ce, în timpul Iluminismului, Luther a fost salutat ca eliberatorul din Evul Mediu întunecat și fondatorul perioadei moderne, el a fost exaltat ca marele geniu religios în timpul pietismului. La comemorarea din 1917, Luther a fost celebrat nu numai ca părintele limbii germane, ci, mai în general, ca personificare a adevăratului caracter germanic, și asta s-a întâmplat din nou cu tonuri ațâțătoare la război. În perioada care a urmat după catastrofa europeană a Primului Război Mondial, teologul protestant Adolf von Harnack putea să afirme că perioada modernă a început în Germania și, de acolo, s-a răspândit în lume: "Perioada modernă a început cu Reforma lui Luther, adică la 31 octombrie 1517; ea a fost introdusă de loviturile de ciocan pe portalul de la Schlosskirche din Wittenberg".

Aceste tonuri rebele și polemice din punct de vedere confesional, care au înăsprit, din partea catolică, refuzarea lui Luther și a reformei sale, nu mai sunt posibile în epoca ecumenică. În epoca ecumenică este în vigoare mai degrabă, ca regulă generală, participarea solidară la viața celorlalți în bucurie și în suferință. În afară de asta, în mișcarea ecumenică a ajuns la maturizare ideea că Reforma nu se referă numai la protestanți, ci și la catolici, și că, prin urmare, comemorarea Reformei poate avea loc astăzi numai într-o comuniune ecumenică. Ea se prezintă ambelor părți ca o invitație plăcută la a dialoga despre ceea ce catolicii pot să învețe de la Reformă și despre ceea ce protestanții pot lua de la Biserica Catolică drept îmbogățire pentru propria credință.

Această comuniune ecumenică este indispensabilă dacă luăm în considerare actuala comemorare a Reformei în ea însăși, fără a ne lăsa influențați de precedentele. Ea face referință la anul 1517, și mai precis la ziua de 31 octombrie din acel an, considerată începutul Reformei în Germania, ca amintire a așa-numitei afișări a tezelor despre indulgențe din partea lui Martin Luther pe ușa bisericii Schlosskirche din Wittenberg. În această privință, deja în 1962, teologul catolic Erwin Iserloh, expert de istorie a Bisericii, a definit această afișare o legendă; de atunci, mulți istorici consideră că presupusa afișare a tezelor în realitate n-a avut loc niciodată așa cum ni s-a transmis. Dintr-un punct de vedere istoric, trebuie pornit de la faptul că Martin Luther a trimis tezele sale la episcopul său local, Hieronymus Schulz, și arhiepiscopului Albrecht. Luther intenționa publicarea tezelor sale despre indulgențe ca o invitație la o dispută doctă despre temă; cu ele, el voia să înfrunte, așa cum a afirmat istoricul din Biserica protestantă Thomas Kaufmann, "pierderea de credibilitate a iubitei sale Biserici", și să salveze "Biserica papală de la Roma, pe care o iubea".

De aceea, publicarea tezelor sale despre indulgențe nu trebuie să fie văzută ca începutul Reformei care a dus la dezbinarea unității Bisericii. Nici tezele nu trebuie considerate ca un document revoluționar; ele reflectau și o preocupare catolică și se mișcau în cadrul a ceea ce putea afirma însăși teologia catolică din acel timp. În lumina acestui context istoric, comemorarea Reformei în 2017 amintește de anul 1517, adică amintește timpul în care încă nu se produsese ruptura dintre reformatorul Martin Luther și Biserica Catolică, iar unitatea Bisericii încă nu se rupsese, Luther fiind încă în comuniune cu Biserica Catolică. Și pentru acest motiv, comemorarea Reformei în 2017 poate avea loc numai într-o comuniune ecumenică.

În acest context mai amplu este evident ceea ce avea la inimă Martin Luther. El nu voia deloc ruptura de Biserica Catolică și întemeierea unei noi Biserici, ci avea în minte reînnoirea întregii creștinătăți în spiritul evangheliei. Pe Luther îl interesa o reformă substanțială a Bisericii și nu o Reformă care să ducă la dezagregarea unității Bisericii. Faptul că, în acea epocă, această idee a sa de reformă n-a putut să se realizeze s-a datorat în bună parte factorilor politici. În timp ce, la origine, mișcarea reformatoare era o mișcare de reînnoire în interiorul Bisericii, nașterea unei Biserici protestante este mai ales rezultatul deciziilor politice; între aceste decizii a fost îndeosebi aceea care a determinat introducerea Reformei mai ales în orașe deja în anii douăzeci ai secolului al XVI-lea.

Deoarece reînnoirea întregii Biserici era adevăratul scop al reformei lui Luther, dezbinarea Bisericii, nașterea unei Biserici protestante și despărțirea comunităților ecleziale protestante de Biserica Catolică trebuie să fie considerate nu ca un rezultat pozitiv al Reformei, ci ca expresie a falimentului său provizoriu sau cel puțin ca măsură de urgență. De fapt, adevăratul succes al Reformei se va realiza numai cu depășirea diviziunilor creștinilor care au fost moștenite din trecut și cu refacerea Bisericii una și unică, reînnoită în spiritul evangheliei. În acest sens, Conciliul Vatican II, care a legat împreună, în manieră indisolubilă, angajarea ecumenică în favoarea recompunerii unității creștinilor și reînnoirea Bisericii Catolice, a adus o contribuție esențială, așa încât am putea afirma, și sub acest aspect, că în Conciliul Vatican II Martin Luther ar fi "găsit conciliul său", conciliul la care ar fi făcut apel în timpul în care a trăit.

Comemorarea din 2017, care amintește începuturile Reformei, trebuie să fie înțeleasă, așadar, ca o invitație de a ne întoarce la preocuparea originară a lui Martin Luther și de a ne întreba ce înseamnă ea astăzi, pentru catolici și protestanți, precum și pentru ecumenism în general, după cinci sute de ani de diviziune. Dacă această comemorare a Reformei se va desfășura în acest spirit, în mod comun, vom putea să ne așteptăm de la ea impulsuri noi și curajoase pentru procesul de apropiere ecumenică între catolici și protestanți.

Cu aceasta, am menționat motivele esențiale pentru care comemorarea Reformei poate avea loc astăzi numai într-o comuniune ecumenică. Apoi este vorba despre prima dată în istorie și despre o oportunitate pe care n-o putem lăsa să ne scape pentru a intensifica reapropierea dintre luterani și catolici în credință și în viața credinței. În acest sens, deja papa Benedict al XVI-lea afirmase că anul 2017 va reprezenta pentru luterani și catolici o ocazie pentru "a celebra în toată lumea o comemorare comună ecumenică, pentru a se strădui să înainteze, la nivel mondial, chestiunile fundamentale" și, aceasta, nu "în forma unei celebrări triumfaliste, ci în mărturisirea comună de credință în Dumnezeul unul și întreit, în ascultarea comună față de Domnul și față de cuvântul său". O asemenea comemorare comună a Reformei va permite o promițătoare cotitură ecumenică dacă va fi marcată de cele trei laitmotive care figurează în centrul documentului de dialog produs de Comisia Luterană-Catolică pentru Unitate, cu titlul De la conflict la comuniune.

Primul concept cheie este: recunoștință. De fapt, în 2017 nu amintim numai cei cinci sute de ani ai Reformei, ci și cei cincizeci de ani de dialog intens dus înainte între catolici și luterani, un dialog în timpul căruia am putut descoperi ceea ce ne unește. Dialogul cu Federația Luterană Mondială - primul întreprins de Biserica Catolică imediat după Conciliul Vatican II - s-a revelat foarte rodnic. Un pas important pe drumul spre reconciliere a fost făcut cu Declarația comună despre doctrina justificării semnată la 31 octombrie 1999 la Augsburg. Pentru că tocmai cu privire la chestiunea centrală care era la inima lui Martin Luther, chestiunea care a condus în secolul al XVI-lea la Reformă și după aceea la diviziunea Bisericii, a fost posibil să se ajungă la un consens cu privire la "adevăruri fundamentale", această declarație poate să fie considerată ca o adevărată piatră de hotar ecumenică.

După o lungă istorie de despărțire, am fost în măsură să depășim, în credință, vechiul confesionalism al diviziunilor și ne-am dat seama că fractura creștinismului occidental care a venit după Reformă n-a putut să distrugă rădăcina comună a credinței creștine. În această nouă lumină, și din partea catolică a fost posibil să se aprecieze Reforma de la Wittenberg pe baza intențiilor sale și să fie înțeles în mod diferit reformatorul Martin Luther. Imaginea polemică a lui Luther care s-a afirmat în tradiția catolică, influențată mai ales de Johannes Cochläus, contemporan al reformatorului, și întărită în secolul trecut de Heinrich Suso Denifle, a fost depășită grație redescoperirii înrădăcinării lui Luther în gândirea catolică, adică a lui "Luther catolic", o redescoperire care oricum nu neagă laturile întunecate prezente în viața și în opera lui Luther.

În acest context, s-a afirmat și o imagine adecvată a situației istorice din timpul Reformei și al Bisericii Catolică din acea epocă. Pe de o parte, a apărut clar că Evul Mediu nu era deloc așa de întunecat cum a fost reprezentat îndelung și cu plăcere și că, mai degrabă, una dintre marile preocupări de la sfârșitul Evului Mediu era tocmai reforma Bisericii. Pe de altă parte, a rezultat la fel de clar că Luther însuși era înrădăcinat în gândirea medievală mult mai mult decât a fost admis. Acest lucru este adevărat îndeosebi pentru înrădăcinarea sa în tradiția monastică de la sfârșitul Evului Mediu, el descoperind în Bernard de Clairvaux teologia justificării numai prin har și numai prin credință.

Al doilea concept cheie este: recunoașterea propriilor greșeli și părerea de rău. Desigur, Reforma trebuie să fie înțeleasă ca proces reformator în interiorul Bisericii care trebuie făcut punând cuvântul lui Dumnezeu în centrul existenței creștine și al vieții Bisericii și concentrându-se pe Isus Cristos drept Cuvânt viu. Însă, în acea epocă, Reforma n-a condus la reînnoirea Bisericii. Neajungând la capăt reforma Bisericii, s-a ajuns la Reformă în sensul unei rupturi a unității Bisericii, așadar, la dezbinarea sa. Împreună cu această dezbinare, în secolul al XVI-lea și al XVII-lea au izbucnit războaie confesionale în care creștinii s-au luptat unii împotriva altora în ciocniri crunte, între care amintim mai ales războiul de treizeci de ani, care a transformat Europa într-o mare înroșită de sânge.

În fața acestei istorii tragice, în care unicul trup al lui Cristos a fost sfâșiat și creștinii au săvârșit violențe crunte unii asupra altora în numele religiei, catolicii și protestanții au motive întemeiate pentru a plânge și a se căi de neînțelegerile, de samavolniciile și de rănile de care s-au făcut vinovați în cursul ultimilor cinci sute de ani. Un prim pas în această direcție a fost încercat de papa Adrian al VI-lea, care, în mesajul adresat Dietei de la Nürnberg în 1522, a admis cu părere de rău greșelile și păcatele comise de autoritățile Bisericii Catolice, pentru că voia să contribuie, cu această recunoaștere a vinovăției, la reînnoirea Bisericii și voia să evite diviziunea sa. Pe urma papei Adrian, pontifii care au urmat după Conciliul Vatican II au cerut în mod repetat iertare pentru ceea ce au comis catolicii împotriva credincioșilor din alte Biserici.

De aceea un act de căință publică trebuie să fie parte integrantă a unei comemorări autentice a Reformei. Și trebuie să fie însoțit de acea purificare a memoriei istorice la care a apelat papa Francisc spunând: "Nu putem șterge ceea ce a fost, dar nu vrem să permitem ca povara greșelilor din trecut să continue să polueze raporturile noastre. Milostivirea lui Dumnezeu va reînnoi relațiile noastre". Așadar, milostivirea și reconcilierea vor trebui să fie liniile noastre directoare pe drumul ecumenic viitor.

Al treilea concept cheie este: speranță. Din căința pentru păcatele comise împotriva unității în cursul istoriei și din bucuria, plină de recunoștință, pentru comuniunea care a fost posibil de realizat între timp derivă încrederea față de viitorul ecumenismului. Speranța că o comemorare a Reformei duce la unitatea atât de dorită nu este, desigur, realistă. Totuși, va fi deja un mare rezultat dacă această comemorare va permite să se facă alți pași spre o comuniune eclezială obligatorie. Aceasta din urmă trebuie să rămână obiectivul oricărui efort ecumenic și, de aceea, exact spre ea trebuie să tindă comemorarea Reformei. După cinci sute de ani de diviziune, după ce am trăit o lungă perioadă de timp în mod contrapus sau paralel, trebuie să învățăm să trăim unii împreună cu alții legați mai trainic, și trebuie să facem asta deja astăzi.

Acest lucru este important mai ales în previziunea anului 2030, an în care va fi comemorată a cinci suta aniversare a Dietei de la Augsburg și a promulgării Confessio augustana. Cu această scriere confesională reformatorii voiau să mărturisească propriul acord cu credința Bisericii Catolice. Așadar, Confessio augustana reprezintă efortul decisiv pentru a ocroti unitatea Bisericii pusă în pericol în acel timp. De aceea, nu trebuie deloc neglijată importanța sa ecumenică. Și deoarece Confessio augustana este datorată în mod esențial eforturilor marelui reformator Filip Melanchton, această figură ar merita, în timpul comemorării Reformei și în căutarea unității, o atenție mai mare și o apreciere mai mare. Și atunci când Melanchton și-a dat seama că, în Dieta de la Augsburg, tentativa sa avea să eșueze și că unitatea Bisericii era de acum destinată să se destrame, el a mers până la limitele a ceea ce era omenește posibil pentru a o salva, având convingerea că reînnoirea Bisericii și unitatea sa sunt legate în mod indisolubil.

Astfel Melanchton a demonstrat că este un mare "ecumenist din timpul său", în măsură să indice drumul și pentru noi astăzi când celebrăm împreună comemorarea Reformei. Aceasta va putea să fie o oportunitate ecumenică numai dacă anul 2017 nu va însemna sfârșitul, ci un nou început pe calea angajării ecumenice care tinde la obținerea comuniunii ecleziale depline între luterani și catolici, în tripla armonie de recunoștință, căință și speranță, care a fost făcută să răsune de papa Francisc, împreună cu președintele și cu secretarul general al Federației Luterane Mondiale, în timpul celebrării ecumenice de la 31 octombrie la Lund, ca prim preludiu promițător.

(După L'Osservatore Romano, 18 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat