Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Gesturi, cuvinte, umanitate
Pontifii și dialogul ebraic-catolic

de Norbert Hofmann, secretar al Comisiei pentru raporturile religioase cu ebraismul

Ziua ebraismului care se celebrează în Italia la 17 ianuarie este semn al marii aprecieri care există în cadrul Bisericii catolice față de ebraism. Ea vrea să ofere creștinilor o ocazie propice pentru a aminti cu recunoștință rădăcinile ebraice ale credinței lor, precum și să conștientizeze, cu sensibilitate, dialogul cu ebraismul de astăzi care se află în desfășurare. Această zi, în afară de Italia, se celebrează de fiecare dată la 17 ianuarie și în Polonia, în Austria și în Olanda, introdusă în cursul anilor de respectivele conferințe episcopale.

Fiind de importanță fundamentală, în Biserica catolică, amprenta și orientarea fiecărui pontificat spre ebraism, ziua de astăzi este și momentul oportun pentru a privi la angajarea ultimilor trei Papi față de dialogul ebraic-catolic.

Papei Ioan Paul al II-lea îi este recunoscut meritul de a fi spart definitiv gheața în dialogul ebraic-catolic; cel dintâi, el a făcut gesturi de neuitat de prietenie față de evrei. Desigur, pași importanți de apropiere fuseseră deja întreprinși de Papa Paul al VI-lea, dar numai cu Ioan Paul al II-lea s-a început să se perceapă angajarea Bisericii catolice în favoarea ebraismului. Deja din motive legate de istoria sa personală, Karol Wojtyła a avut la inimă îmbunătățirea relațiilor dintre evrei și catolici. De fapt, el a crescut în micul oraș polonez Wadowice, a cărui populație era constituită, un sfert, din evrei. Așadar, încă din copilărie el a avut prieteni evrei printre băncile de școală și în timpul liber; le-a cunoscut obiceiurile și modul de viață, a învățat să le împărtășească viața cotidiană, legând și prietenii puternice: el a rămas legat până la moarte de un vechi coleg evreu Jerzy Kluger, cu care a crescut în Polonia și cu care a rămas mereu în contact și atunci când a fost ales Papă și s-a mutat la Roma. Karol Wojtyła a experimentat îndeaproape oroarea nazismului, a cărui victime au căzut mulți dintre prietenii săi, în Shoah, și a suferit profund pentru asta. Deci este ușor de înțeles că și ca Papă, el a simțit datoria de a se angaja personal în favoarea dezvoltării și intensificării prieteniei dintre Biserica catolică și ebraism. Semnul pe care el l-a lăsat în dialogul ebraic-catolic a depins puternic de personalitatea sa unică: precum nimeni altul înaintea sa, el a știut să facă în public gesturi de importanță simbolică, în măsură să facă vizibil ceea ce îi era realmente la inimă. Deja în primul an al pontificatului său, la 7 iunie 1979, el a vizitat lagărul de concentrare de la Auschwitz-Birkenau; acolo, în fața lespezii cu scrierea în ebraică, s-a recules în rugăciune amintind îndeosebi victimele de la Shoah. Cu acea ocazie, el a afirmat: "Această inscripție trezește amintirea poporului, ai cărui fii și fiice erau destinați la exterminare totală. Acest popor își are originea de la Abraham, care este părintele credinței noastre (cf. Rom 4,2), cum s-a exprimat Paul din Tars. Tocmai acest popor, care a primit de la Dumnezeu porunca «să nu ucizi», a simțit asupra sieși în măsură deosebită ce înseamnă a ucide. În fața acestei lespezi nu este permis nimănui să treacă mai departe cu indiferență". Dar și mai densă în semnificație simbolică și de rezonanță mediatică a fost vizita lui Ioan Paul al II-lea la sinagoga din Roma, la 13 aprilie 1986. Imaginea îmbrățișării dintre Pontif și rabinul șef Elio Toaff în fața Templului Major a făcut înconjurul lumii. Pentru prima dată în istorie, un papă mergea în mod oficial într-o sinagogă pentru a exprima, în fața întregii lumi, aprecierea sa față de ebraism. Un alt pas important în relațiile cu evreii a fost făcut la sfârșitul lunii decembrie 1993, cu recunoașterea diplomatică a statului Israel din partea Sfântului Scaun; anul următor a avut loc schimbul ambasadorilor respectivi.

În lumina documentului publicat în 1998 cu titlul Noi ne amintim. O reflecție asupra Shoah, trebuie înțeles gestul făcut la 12 martie 2000, când Papa, în cursul unei liturgii publice, a cerut iertare pentru păcatele comise împotriva poporului lui Israel într-o rugăciune: "Dumnezeul părinților noștri, tu l-ai ales pe Abraham și descendența sa pentru ca numele tău să fie dus neamurilor: noi suntem profund îndurerați pentru comportamentul celor care în cursul istoriei i-au făcut să sufere pe acești fii ai tăi și cerându-ți iertare vrem să ne angajăm într-o autentică fraternitate cu poporul alianței".

Tot această rugăciune de iertare, modificată puțin în formă, a scris-o Ioan Paul al II-lea pe o foaie și a introdus-o printre pietrele de la Zidul Plângerii la Ierusalim, cu ocazia vizitei sale în Israel la 26 martie 2000. Vizita Papei în statul Israel se poate defini desigur o vizită istorică pentru că a furnizat un impuls considerabil promovării dialogului ebraic-catolic. Ioan Paul al II-lea a vizitat monumentul comemorativ Yad-Vashem, s-a rugat pentru victimele de la Shoah, a întâlnit câțiva supraviețuitori ai acestei tragedii de nedescris, a participat la o întâlnire interreligioasă la care erau prezenți și reprezentanți musulmani și a intrat în contact pentru prima dat cu Marele Rabinat din Ierusalim. După câțiva ani, la 16 ianuarie 2004, el i-a întâlnit din nou pe cei doi rabini șefi din Israel, când era deja în desfășurare dialogul instituțional dintre Marele Rabinat și Comisia Sfântului Scaun pentru raporturile religioase cu evreii. Ioan Paul al II-lea a primit în mod obișnuit în Vatican grupuri și personalități din lumea ebraică și, în timpul numeroaselor sale vizite pastorale, a făcut mereu în așa fel încât, ca parte a programului, să fie întâlniri cu delegații ebraice acolo unde comunitatea ebraică era o prezență locală puternică. În lumina marii angajări a acestui Papă în favoarea relațiilor dintre evrei și catolici, putem spune că tocmai în timpul lungului său pontificat au fost puse bazele și cimentate fundamentele dialogului viitor. A merge înapoi față de ceea ce s-a realizat sub pontificatul său nu va fi niciodată posibil; orientările clare furnizate de documentul Nostra aetate (nr. 4) rămân încă valabile și constituie un irevocabil punct de referință. Și astăzi, partenerii de dialog evrei nutresc o sinceră stimă și recunoștință față de Ioan Paul al II-lea; admirația față de persoana sa și față de opera sa de reconciliere rămâne intactă.

În același mod, Papa Benedict al XVI-lea a dus înainte cu determinare linia urmată de Ioan Paul al II-lea. El, ca teolog, cunoștea bine ebraismul și grație formării sale academice și grație studiului Sfintei Scripturi, pe care el centra numeroasele sale discursuri. Însă apropierea de ebraism nu a rămas la nivel teoretic: s-a tradus repede în concret. De fapt, fiind cardinal al Curiei Romane, Joseph Ratzinger a întâlnit personal mulți evrei și a dedicat diferite publicații ale sale relației speciale existente între ebraism și creștinism. Nu uimește așadar faptul că, în timpul primei sale întâlniri ca Papă cu o delegație ebraică, la 9 iunie 2005, el a ținut să sublinieze actualitatea mereu relevantă a afirmațiilor fundamentale din Nostra aetate (nr. 4) și propria intenție de a continua dialogul cu evreii pe urma predecesorului său. De mai mult ori el a reafirmat, și nu numai în fața interlocutorilor ebraici, cât de mult are la inimă îmbunătățirea relațiilor cu ebraismul. Cu siguranță și din cauza evenimentelor sale biografice, experimentând de aproape timpurile întunecate ale nazismului, el vedea dialogul cu ebraismul mai ales în lumina concilierii și a reconcilierii.

În anii pontificatului său, multe au fost gesturile concrete de prietenie și respect față de lumea iudaică. Benedict al XVI-lea a primit foarte numeroase delegații ebraice, atât în Vatican cât și în timpul călătoriilor sale; a vizitat lagărul de concentrare de la Auschwitz-Birkenau la 28 mai 2006; în timpul călătoriei sale în Israel în mai 2009 a mers la Zidul Plângerii și în vizită la Marele Rabinat din Ierusalim, a întâlnit reprezentanți ebraici din Israel și din întreaga lume, s-a rugat pentru victimele de la Shoah la Yad-Vashem; la 17 ianuarie 2010 a fost primit de comunitatea ebraică din Roma în Templul Major.

Prima sa vizită la o sinagogă a fost totuși aceea la Köln, la 19 august 2005, cu ocazia Zilei Mondiale a Tineretului; o altă vizită a avut loc la New York, la 18 aprilie 2008, când i-a salutat pe membrii de la Park East Synagogue. Niciun Pontif n-a vizitat atâtea sinagogi ca Benedict al XVI-lea. Toate aceste activități poartă semnul inconfundabil al stilului său. În timp ce Ioan Paul al II-lea avea o sensibilitate deosebită față de valoarea simbolică a gesturilor, Benedict al XVI-lea s-a concentrat pe forța cuvintelor și pe umilința întâlnirii. Discursurile sale erau caracterizate nu numai de o evidentă perspicacitate teologică, ci și de o profunzime spirituală de netăgăduit, care putea asuma chiar tonuri poetice. Între atâtea, meditația despre cele zece porunci oferită cu ocazia vizitei sale la sinagoga din Roma a fost ascultată cu viu interes în același mod de catolici și evrei. Prin forța cuvintelor sale și prin profunzimea spirituală a teologiei sale, Benedict al XVI-lea s-a străduit încontinuu să scoată în evidență bogăția multiplă a patrimoniului comun al creștinismului și ebraismului.

Și succesorul său, Papa Francisc, este un fiu al lui Nostra aetate. Deja la Buenos Aires, el a făcut mult pentru promovarea dialogului ebraic-catolic. Grație contribuției sale ca arhiepiscop al orașului, relațiile dintre evrei și Biserica catolică au ajuns la un înalt și încă durabil nivel de soliditate și de fraternitate.

Și după aceea, fiind cardinal, Jorge Mario Bergoglio nu numai că a legat contacte instituționale, ci a întreținut și adevărate prietenii cu rabini și membri ai comunității ebraice locale. Printre prietenii săi era rabinul Abraham Skorka, rector al seminarului rabinic din America Latină de la Buenos Aires, cu care, în 2010, a publicat cartea Cerul și pământul, bazată pe o serie de colocvii despre diferite teme de natură socială, teologică și pastorală, și cu care a participat la diferite programe de televiziune. Rabinului Skorka, la sugestia cardinalului Bergoglio, i-a fost conferit în 2012 titlul de doctor honoris causa de Universidad Católica Argentina. Au fost numeroase întâlnirile cardinalului Bergoglio cu reprezentanți ebraici și au fost numeroase vizitele sale în sinagogi, unde a predicat și a participat la celebrări comemorative. Amintim, între atâtea, prezența sa, în septembrie 2007 în timpul sărbătorii ebraice pentru anul nou, în sinagoga B'nei Tikva din Buenos Aires și, în noiembrie 2012, în timpul celebrării de comemorarea a nopții cristalelor, în catedrala orașului, oraganizată împreună cu reprezentanți ai B'nei B'rith. Cardinalul Bergoglio a exprimat imediat solidaritatea sa profundă comunității ebraice din Buenos Aires când o bombă a explodat în 1994 în centrul ebraic; la a unsprezecea aniversare a acestui atentat, el a fost printre primii care a semnat un document care cerea ca să se facă dreptate pentru victime. În 2010, împreună cu câteva personalități ebraice, el a vizitat noul centru care a fost reconstruit, în semn de solidaritate și încurajare. Cardinalul Bergoglio a preluat cu plăcere expresia "frații mai mari", copiată de la Papa Ioan Paul al II-lea pentru evrei, pentru că în ei a văzut realmente frați și surori cu care trebuie împărtășit pelerinajul pământesc.

În ziua care a urmat după alegerea sa pe scaunul pontifical, Papa Francisc trimitea comunității ebraice din Roma o scrisoare în care afirma voința sa hotărâtă de a promova dialogul: "Sper din toată inima să pot contribui la progresul pe care relațiile dintre evrei și catolici l-au avut începând de la Conciliul al II-lea din Vatican, într-un spirit de colaborare reînnoită și în slujba unei lumi care să poată fi tot mai mult în armonie cu voința Creatorului".

Încă de la început, a fost așadar evident că noul Pontif se va strădui fără rezerve în favoarea dialogului cu evreii, cu scopul de a aprofunda și a intensifica legăturile de prietenie existente deja. Papa Francisc a confirmat această intenție de mai multe ori în cursul ultimilor ani. În Vatican, el a primit foarte mulți rabini și delegații ebraice și, în timpul călătoriilor sale, a întâlnit în mod obișnuit reprezentanți ai ebraismului. Deja în al doilea an de pontificat, a mers în Israel, unde, la 26 mai 2014, s-a recules în rugăciune la Zidul Plângerii, i-a întâlnit pe cei doi rabini șefi din Israel, a adus omagiu victimelor de la Shoah la Yad-Vashem și a vorbit supraviețuitorilor acestei tragedii. Și în aceste circumstanțe, Papa Francisc a demonstrat sensibilitatea sa profundă, capacitatea sa de a-l înțelege pe aproapele, empatia sa mai ales față de cel care este marcat de suferință. În contactul personal care se traduce în gesturi concrete de apropiere și de căldură umană, el mărturisește astfel duioșia și bunăvoința lui Dumnezeu.

În discursul ținut la 17 ianuarie 2016 în timpul vizitei sale la sinagoga din Roma, el a amintit că aparținem toți la marea familie a lui Dumnezeu și s-a declarat recunoscător pentru ceea ce a fost realizat până acum în dialogul ebraic-catolic. Evreii și creștinii, în această lume secularizată, sunt chemați împreună să-l ducă pe Dumnezeu oamenilor. Cu ocazia călătoriei sale la Cracovia pentru Ziua Mondială a Tineretului, el a vizitat la 29 iunie 2016 lagărul de concentrare de la Auschwitz-Birkenau, unde n-a voit să țină niciun discurs, ci s-a recules în tăcere pentru a se ruga pentru victimele de la Shoah: în unele circumstanțe cuvintele pot fi zadarnice, față de rugăciunea umilă a inimii către Dumnezeu. Și rugăciunea, pentru Papa Francisc, rămâne în centrul fiecărei acțiuni a lui, motorul angajării sale concrete și tangibile, în orice domeniu și la orice nivel.

În concluzie, dacă se îndreaptă atenția spre lucrarea ultimilor trei Pontifi, reiese în fiecare dintre ei voința eficace de a promova și a aprofunda dialogul ebraic-catolic. Această prietenie dintre creștini și evrei a fost mereu constantă, deși a asumat nuanțe și stiluri diferite în funcție de personalitatea fiecărui Pontif: Ioan Paul al II-lea a fost un Papă al marilor gesturi și imagini pregnante; Benedict al XVI-lea s-a folosit de forța cuvântului și de profunzimea reflecției teologice; Francisc este Papa care reușește să transmită umanitate și duioșie, care știe să se apropie de toți.

(După L'Osservatore Romano, 17 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 29.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat