Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Unitatea se face mergând

În dialogul cu penticostalii și evanghelicii

De Juan Fernando Usma Gómez

Șef birou pentru secțiunea occidentală de la Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor

În anul comemorării comune a celor 500 de ani ai reformei lui Luther nu-mi va fi ușor să atrag atenția asupra relațiilor dintre catolici, penticostali și evanghelici. Și totuși pe căile lumii este de mii de ori mai probabil ca un catolic să întâlnească - sau să se ciocnească - cu un penticostal sau un evanghelic decât cu un luteran. "Penticostalizarea" creștinismului este o realitate de fapt care ne pune în fața unui mod de a fi creștini cu o spiritualitate - cult, muzică și devoțiune - o abordare misionară și o formă teologică - mărturie - proprii, cu care intrăm în contact direct sau indirect mai adesea decât ne putem imagina.

Dacă unitatea creștinilor este voință a lui Cristos, iar catolicii și penticostalii sunt cele două grupuri creștine cele mai numeroase din lume, atunci promovarea relațiilor dintre catolici și penticostali se prezintă ca unul dintre domeniile privilegiate de lucru și lipsa sa pune o problemă gravă la toate latitudinile. Nu puțini sunt cei care susțin că terenul nu este pregătit. Mulți catolici și mulți penticostali se ignoră și suferă din această cauză, adesea nu sunt favorabili dialogului, persistă aversiune și neîncredere reciprocă și conștiința acestei situații face în așa fel încât mulți se îndepărtează fără măcar să încerce să schimbe lucrurile.

Folosind imagini destul de clare din Octava pentru unitate 2017, putem afirma că zidurile de diviziune dintre catolici, penticostali și evanghelici sunt adesea făcute din "lipsă de iubire, ură și dispreț, acuze false, discriminare, persecuție, comuniune ruptă, intoleranță, abuz de putere, înstrăinare, orgoliu și chiar război de religii" (cf. Celebrare ecumenică, Divizați de păcatele noastre). Descrierea este dramatică și, mai rău încă, dacă ținem cont de faptul că nu e vorba de o evaluare istorică ci de o realitate latentă în zilele noastre. A mărturisi aceste atitudini și a cere iertare reciproc este un drum propus în celebrarea ecumenică din acest an, un drum întreprins deja de papa Francisc în vizita sa la biserica penticostală a reconcilierii din Caserta. Însă, așa cum îi place însuși papei Francisc să repete: "unitatea se face mergând": toate relațiile pentru a fi astfel cer un proces de purificare, de cunoaștere, de clarificare, de maturitate și, adesea, de vindecare. Cererea de iertare în numele Bisericii catolice trebuie să inaugureze o nouă etapă în relațiile dintre toți.

Starea relațiilor și caracteristicile specifice ale catolicilor, penticostalilor și evanghelicilor sugerează că există un drum propriu de parcurs care nu coincide în mod necesar cu acele drumuri întreprinse în promovarea unității cu ortodocșii, anglicanii și protestanții. Principiile catolice pentru ecumenism s-au dovedit foarte valabile, dar maniera de a le aplica, temele, metodele și parcursurile cer deschidere mentală și creativitate eclezială, pastorală și teologică.

Printre inițiativele la nivel internațional care au încercat să demareze un proces de depășire a neînțelegerilor prin cunoașterea reciprocă și prin edificarea reciprocă pe baza propriilor spiritualități, se numără Dialogul catolic-penticostal (inaugurat în 1972), Consiliul internațional cu Alianța Evanghelică Mondială (până acum trei serii de consultații, dintre care ultima încheiată în 2015) și Conversațiile cu liderii noilor biserici carismatice.

Aparent trei comisii mixte asemănătoare cu toate celelalte care duc înainte dialogul teologic, dar dacă sunt văzute de aproape, ne dăm seama că parcursul a fost diferit pentru că partenerii erau diferiți, starea relațiilor era diferită și abordarea lor teologică, misionară și eclezială era diferită. Dacă am reuși să depășim această primă constatare a diferențelor care rămân și am putea explora împreună abordările noastre ecleziale și de spiritualitate, am putea nu numai să clarificăm neînțelegerile, să explicăm diferitele poziții, ci chiar am reuși să găsim noi drumuri pentru a crește în comuniune.

Acesta este cazul celui de-al șaselea raport final produs de dialogul catolic-penticostal publicat recent. Este vorba despre textul Nu stingeți Duhul. Carismele în viața și în misiunea Bisericii. După cinci ani de studiu, ascultare, rugăciune și dezbateri intense, catolicii și penticostalii au ajuns la o reflecție comună despre o temă foarte simțită în diferitele latitudini: "Catolicii și penticostalii sunt de acord că lucrarea supremă a Duhului Sfânt, care dăruiește darurile sale divine, este o binecuvântare pentru Biserică. Pentru adevăratele carisme trebuie să ne rugăm, să așteptăm și să ne încredem în ele ca în darurile divine. Cu toate acestea, în multe locuri, în locul bucuriei, al uimirii, al reînnoirii și al edificării Trupului lui Cristos, exercitarea carismelor este izvor de tensiune și de preocupare. Atât liderii catolici cât și penticostali sunt preocupați de faptul că la baza acestor tensiuni este un discernământ insuficient al carismelor și că asta duce la practici manipulatoare și necinstite ca promisiunea de anumite rezultate sau revendicările unei superiorități spirituale din partea celor care exercită aceste carisme și, prin urmare, discreditarea altor Biserici și a altor creștini. Catolicii și penticostalii nu acceptă exercitarea de carisme care să pară situarea lor mai presus de Cuvântul lui Dumnezeu".

Dialogul catolic-penticostal, conștient de urgența temei, oferă o sinteză a ceea ce catolicii și penticostalii au în comun, expune fundamentul biblic, propune o scurtă idee istorică despre temă și prezintă o reflecție despre trei carisme: profeția, vindecarea și discernământul duhurilor. Textul se încheie clarificând referitor la responsabilitatea pastorală cu privire la exercitarea carismelor, o chestiune care rămâne un punct de divergență.

Cu privire la document, părintele Raniero Cantalamessa afirmă în comentariul său critic: "Am citit cu interes și cu mare îmbogățire personală raportul, rod al celei de-a șasea fază a dialogului catolic-penticostal. Este vorba, după părerea mea, despre un text excelent prin mărimea referințelor biblice și atenția față de istoria respectivelor tradiții. El atinge un aspect al învățăturii și al vieții Bisericii în care, spre deosebire de alte domenii, se înregistrează cu satisfacție un acord fundamental și încurajator între catolici și penticostali".

Nu rămâne decât să se invite să se studieze și să se aprofundeze acest text pentru a descoperi sau a redescoperi și "a aduna ceea ce Duhul a semănat în ei ca un dar și pentru noi" (Evangelii gaudium, 246), în speranța de a putea asculta împreună șoaptele și gemetele inefabile ale Duhului (cf. 1Re 19,12; Rom 8,26), Cel care ne va duce la unitate.

(După L'Osservatore Romano, 26 ianuarie 2017)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 33.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat