Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cultura și adevărurile de credință

În instrucțiunea "Ad resurgendum cum Christo"

De Bruno Esposito

În fața instrucțiunii Ad resurgendum cum Christo, care atinge o problematică sensibilă și complexă, vor există desigur reacții diferite și contrapuse. Pentru aceasta este important de a aminti câteva adevăruri fundamentale care dacă sunt uitate riscă să nu se perceapă motivațiile care au inspirat-o și mai ales riscă s-o răstălmăcească. Este important de notat că acest document se inserează în mod oportun în contextul Anului Milostivirii deoarece constituie o ocazie pentru a regândi și a recupera sensul celei de-a șaptea fapte de milostenie sufletească și trupească: a ne ruga pentru cei morți și a-i îngropa pe cei morți.

Înainte de toate se manifestă grija maternă a Bisericii față de binele spiritual al fiecărui botezat, care se realizează în măsura în care se propune acele adevăruri de credință pentru care Biserica este simplă administratoare, deoarece le-a primit de la unicul Domn și Mântuitor, Cristos Isus (cf. 1Cor 4,1-2; Evr 13,8). De fapt, toată disciplina ecleziastică are valoare deoarece traduce în termeni juridici, deci obligatorii, ceea ce face parte, în marea majoritate a cazurilor, din depositum fidei, deci din "constituția" Bisericii. Trebuie să se asculte de normele stabilite de cei care au primit de la Cristos această misiune pentru Biserica sa, nu pentru că sunt pur și simplu poruncite de ei, ci, lucru care adesea se riscă să se uite, tocmai pentru că sunt adevăruri pentru binele credincioșilor pe care autoritatea le stabilește la nivel juridic.

Un al doilea aspect se referă la actualitatea temei obiect al instrucțiunii, în mod deosebit cât privește incinerarea și păstrarea cenușii. Dincolo de procentele prezentate de diferitele statistici aflate în circulație, este incontestabilă creșterea răspândirii în toată lumea. Această realitate manifestă în mod incontestabil că ne aflăm în fața unei manifestări a culturii contemporane. Asta implică faptul că suntem chemați încă o dată să conștientizăm importanța evanghelizării culturii. Asta înseamnă că în acest caz nu trebuie să pierdem ocazia pentru a propune sensul creștin profund cu privire la demnitatea trupului chiar și după moarte și că ritul înmormântării este de fapt un act de credință în viața veșnică. Trupul persoanei nu epuizează funcțiunile sale în viața pământească, ci el continuă, într-un anumit sens, să fie în relație cu cei dragi ai săi, de exemplu, prin rugăciunile acestora pentru ei, realizând acea comuniune între cei vii și cei morți pe care creștinii au crezut-o din totdeauna și au mărturisit-o chiar și cu prețul propriei vieți (cf. Codex Iuris Canonici, can. 1176 § 2; Codes Canonum Ecclesiarum Orientalium, can. 875). Rămâne faptul că răposații sunt o chemarea continuă pentru societatea celor vii și că modul în care sunt tratați răposații manifestă gradul de civilizație și de credință al unei societăți. Cu alte cuvinte, această instrucțiune nu face altceva decât să evidențieze marea și decisiva importanță a unei pastorații a culturii, pentru că așa cum a amintit de mai multe ori sfântul Ioan Paul al II-lea: "O credință care nu devine cultură este o credință care nu e pe deplin primită, nu e în întregime gândită, nu e în mod fidel trăită" (Scrisoare autografă de întemeiere a Consiliului Pontifical al Culturii, 20 mai 1982).

Un al treilea aspect de care trebuie ținut cont se referă tocmai la una dintre problematicile atinse de instrucțiune. De fapt, mai mulți vor putea fi tentați să creadă că Biserica a schimbat în ultimele două secole, nu numai disciplina, ci și învățătura cu privire la incinerare. Acest aspect este delicat deoarece ar putea să facă să se gândească la un soi de relativism, sau chiar la o admitere că a greșit anterior, deci se cere o clarificare. De fapt, Biserica n-a condamnat niciodată incinerarea ca atare, ci a interzis-o datorită convingerilor și motivațiilor anti-religioase și anti-creștine care îi animau pe militanți. Asta reiese clar în decretul dat de Sfântul Oficiu la 19 mai 1886 care o interzicea și unde citim: "Nu puțin prelați sacri și credincioși fervenți, dându-și seama că în acest timp este pretins și susținut cu mare vigoare ca să fie restabilită vechea tradiție a incinerării cadavrelor umane, temându-se că mințile credincioșilor sunt înșelate de raționamentele lor fragile și de subtilitățile lor și că treptat se diminuează stima lor și respectul lor față de cutuma creștină și constantă a credincioșilor consacrată de riturile solemne ale Bisericii de a înhuma trupurile". Confirmarea este dată fie de faptul că Biserica de-a lungul secolelor n-a condamnat niciodată în cazuri de războaie sau epidemii ca să se ardă trupurile, fie pentru că, odată dispărând diferitele ideologii anti-religioase care făcuseră din incinerare un cal de bătaie împotriva credinței catolice, Sfântul Oficiu de atunci cu instrucțiunea Piam et constantem din 5 iulie 1963, a derogat de la canoanele 1203 § 2; 1240 § 1 nr. 5 din Codex Iuris Canonici 1917 și a reafirmat că deși rămâne înmormântarea cadavrelor credincioșilor în mod tradițional, este posibilă incinerarea, care în sine nu este contrară religiei creștine, motiv pentru care sunt îmblânzite normele canonice care negau sacramentele și înmormântarea în aceste cazuri, cu excepția cazului în care alegerea incinerării a fost făcută ca negare a dogmelor creștine, sau cu suflet sectar, sau din ură împotriva religiei catolice și a Bisericii.

În orânduirea canonică juridică noua instrucțiune Ad resurgendum cum Christo este un act administrativ cu caracter general, dat, în limitele propriei competențe, de cel care în Biserică are puterea executivă. Scopul său este să facă legile clare și să stabilească aplicarea lor și are ca destinatari pe cei care au îndatorirea de a se îngriji ca legile să fie respectate, obligându-i în executarea însăși a legilor (în cazul nostru înainte de toate diferiții ordinariii, parohii și cei echivalați lor, vicarii, dar până la urmă toți preoții și diaconii). Ea nu derogă, în sine, de la dispozițiile legii (cf. Codex Iuris Canonici, can. 34 § 1-2). Asta înseamnă că în cazul nostru instrucțiunea nu face altceva decât să reafirme ceea ce este prevăzut în acest sens de Codex Iuris Canonici, canoanele 1176 § 3; 1184; 1205; Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, canoanele 876 § 3; 868, cu "scopul de a reafirma motivațiile doctrinale și pastorale pentru preferarea înmormântării trupurilor și de a da norme cât privește păstrarea cenușii în cazul incinerării" (nr. 1).

Aspectul cel mai important din instrucțiune, și cel mai extins, este fără îndoială partea în care, în lumina revelației și a tradiției, se amintește sensul creștin al morții, al demnității trupului, templu al Duhului Sfânt, și prin urmare semnificația profund creștină de a îngropa pe cei morți în cimitire sau în alte locuri sacre. Cu ea, din totdeauna, Biserica a voit să afirme: credința în învierea trupului; demnitatea trupurilor credincioșilor; importanța pentru amintirea și rugăciunea pentru răposați din partea comunității creștine; dimensiunea comunitară a misterului morții cu care viața nu este luată, ci este transformată (cf. nr. 2-3). Numai în lumina acestor motivații profunde este posibil să se înțeleagă indicațiile disciplinare care urmează și care nu fac altceva decât să reafirme învățătura tradițională, care însă în zilele noastre riscă să fie uitată, neglijată, sau chiar deformată. Înainte de toate se afirmă că dacă și Biserica mai continuă să prefere înmormântarea trupurilor pentru motivele amintite mai sus, incinerarea este o alegere posibilă deoarece "incinerarea cadavrului nu atinge sufletul și nu împiedică atotputernicia divină de a învia trupul, deci nu conține negarea obiectivă a învățăturii creștine despre nemurirea sufletului și în învierea morților" (nr. 4). Însă ea este în mod clar și coerent interzisă când alegerea este dictată de motive contrare doctrinei creștine, deoarece tocmai această motivație contrară credinței face fără sens însăși cererea înmormântării ecleziastice (cf. Codex Iuris Canonici, can. 1176 § 2-3; Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, canoanele 875; 876 § 3).

Celălalt aspect care este luat în considerare este cel care se referă la păstrarea cenușii. Și în acest caz sunt amintite înainte de toate motivațiile teologice, tradiția pluriseculară și legislația în vigoare în această materie. "Încă de la început creștinii au dorit ca răposații lor să fie obiect al rugăciunii și al amintirii comunității creștine. Mormintele lor deveneau locuri de rugăciune, ale amintirii și ale reflecției" (nr. 5). Deci, în caz de incinerare cenușa răposatului trebuie să fie păstrată de regulă într-un loc sacru. Numai în prezența de "circumstanțe grave și excepționale, dependente de condiții culturale cu caracter local, Ordinariul, în acord cu Conferința Episcopală sau Sinodul Episcopilor din Bisericile Orientale, poate să acorde permisiunea pentru păstrarea cenușii în locuința familială" (nr. 6), însă fără ca să existe o împărțire a cenușii între diferitele nuclee familiale și rămânând mereu neatins respectul și păstrarea ei adecvată. În schimb, nicio excepție nu este prevăzută în cazurile, în zilele noastre tot mai numeroase, de a voi să se împrăștie cenușa în aer, pe pământ sau în apă sau în orice alt mod, sau de a folosi cenușa pentru a confecționa bijuterii sau alte obiecte comemorative. De fapt, în aceste cazuri nu pot fi adoptate motivații igienice, sociale sau economice (cf. nr. 7).

Prin consecință logică și prin coerență intrinsecă, instrucțiunea reafirmând clar ceea ce este deja determinat de drept, amintește că în cazurile în care "răposatul a dispus în mod notoriu incinerarea și împrăștierea în natură a propriei cenuși din motive contrare credinței creștine, trebuie refuzată înmormântarea, conform dreptului" (nr. 8 și în notă se citează: Codex Iuris Canonici, can. 1184; Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium, can. 876 § 3). Deci, numai în cazul unei voințe exprese și publice a răposatului (și în sine nu a rudelor, de exemplu), de a fi incinerat și de a voi să se împrăștie propria cenușă în natură din motive anti-creștine, există obligația morală și juridică pentru păstori de a refuza înmormântarea și asta nu trebuie să fie percepută ca un gest negativ sau punitiv, ci numai ca luarea la cunoștință a voinței răposatului care de fapt contrazice și face lipsită de sens celebrarea înmormântării ecleziastice.

Deci această instrucțiune este ca o intervenție de adevărată "evanghelizare" din partea Congregației pentru Doctrina Credinței, aprobată de Sfântul Părinte Francisc, într-o lume și într-o cultură care riscă să piardă demnitatea trupului răposaților, dar și ca o chemare pentru poporul lui Dumnezeu de a trăi pe deplin cu credință creștină misterul morții și al îngropării. Redescoperirea motivațiilor profunde de credință este scopul aceste instrucțiuni și pe aceasta se întemeiază obligativitatea sa pentru toți păstorii și pentru fiecare credincios. Ea "obligă" și nu "constrânge" deoarece amintește ceea ce este recunoscut ca o valoare, deci un bine, pentru viața de credință a fiecărui botezat cu privire la îngroparea răposaților și păstrarea cenușii în caz de incinerare. Această instrucțiune va putea fi corect primită dacă se va ține cont că ea manifestă concret pe de o parte că adevărurile de credință nu sunt modelate după om (cf. Gal 1,11) și pe de altă parte importanța adevărului cu caritate (cf. Ef 4,15) și că numai cunoașterea adevărului ne face cu adevărat liberi (cf. In 8,32).

(După L'Osservatore Romano, 30 noiembrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat