Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu luat papei Francisc despre călătoria în Suedia

De Ulf Jonsson S.I.

În timpul unei întâlniri a directorilor revistelor culturale europene ale Societății lui Isus, la jumătatea lui iunie, i-am exprimat părintelui Antonio Spadaro, director al La Civiltà Cattolica, o dorință pe care o aveam în inimă de mult timp: să-l intervievez pe papa Francisc în ajunul călătoriei sale apostolice în Suedia, la 31 octombrie 2016, pentru a participa la comemorarea ecumenică a celor 500 de ani ai Reformei luterane. Mă gândeam că un interviu ar fi cel mai bun mod pentru a pregăti țara pentru mesajul pe care pontiful îl va adresa oamenilor în timpul vizitei sale. Ca director al revistei culturale a iezuiților suedezi Signum, m-am gândit că acest obiectiv intra pe deplin în misiunea noastră.

Ecumenismul - precum și dialogul dintre religii și chiar cu necredincioșii - se află mult la inima papei. A făcut să se înțeleagă asta în multe moduri. Dar mai ales el însuși este un om de reconciliere. Francisc este profund convins că oamenii trebuie să depășească bariere și țarcuri, de orice gen ar fi ele. Crede în ceea ce definește "cultura întâlnirii". Și asta pentru ca toți să poată coopera la binele comun al omenirii. Voiam ca această viziune a lui Francisc să poată atinge mintea și inima multora înainte de sosirea papei în Suedia: interviul ar fi fost cel mai bun mod pentru a obține acest obiectiv. Acest lucru l-am spus părintelui Spadaro, cu care am continuat reflecția până în august, când împreună am ajuns la concluzia că într-adevăr era oportun să prezentăm pontifului aceasta cerere în așa fel încât să poată decide dacă să-l realizăm sau nu. Papa a luat timp pentru a reflecta asupra oportunității sale. La sfârșit răspunsul a fost pozitiv și ne-a dat o întâlnire la "Sfânta Marta", sâmbătă 24 septembrie, după amiază.

Era o zi într-adevăr plăcută prin temperatură și prin luminozitatea cerului. Trecând prin traficul din Roma în mașină cu părintele Spadaro, mă simțeam neliniștit, dar mulțumit. Am ajuns la "Sfânta Marta" cu 15 minute înainte de ora prevăzută. Ne gândeam să așteptăm și în schimb am fost imediat invitați să urcăm la etajul unde papa are camera sa. Când liftul s-a deschis, am văzut un soldat din garda elvețiană care ne-a salutat cu respect. Auzeam glasul papei vorbind cordial cu alte persoane în limbă spaniolă, dar nu-l vedeam. La un moment dat a apărut cu două persoane, dialogând cu amabilitate. M-a salutat pe mine și pe părintele Spadaro cu un zâmbet, indicându-ne să intrăm în camera sa: el avea să vină imediat.

Am rămas uimit de această simplă și caldă familiaritate în primire. Ni s-a spus la intrare că papa a avut o zi fără odihnă și, deci, credeam că era obosit la sfârșitul zilei. În schimb m-a uimit mult văzându-l așa de plin de energie și relaxat.

Papa a intrat în camera sa și ne-a invitat să ne așezăm unde preferăm. Eu m-am așezat într-un fotoliu, și tot așa și părintele Spadaro s-a așezat în fața mea. Papa s-a așezat pe divanul din mijlocul celor două fotolii. Am voit să mă prezint în italiana mea săracă, dar suficientă pentru a înțelege și pentru a dialoga cu simplitate. După câteva glume ale papei am pornit reportofoanele și am început conversația. Părintele Spadaro a tradus din engleză câteva întrebări pe care voiam să le adresez papei și pe care le pregătisem, dar apoi conversația dintre noi trei a decurs în mod natural, într-o atmosferă prietenească și fără distanțe artificiale. Mai ales a fost sinceră și directă, fără ocolișuri și fără acea atmosferă tipică a întâlnirilor cu mari lideri sau persoane de vază. Nu am nicio îndoială cu privire la faptul că papei Francisc îi place conversația, să comunice cu alții. Uneori își ia timp pentru a reflecta înainte de a răspunde, și răspunsurile sale transmit mereu un sentiment de implicare serioasă, dar nu apăsătoare sau tristă. Dimpotrivă, în timpul vizitei noastre a dat de mai multe ori semne ale umorismului său.

Sfinte Părinte, la 31 octombrie dumneavoastră veți vizita Lund și Malmö pentru a participa la Comemorarea ecumenică a celor 500 de ani ai Reformei, organizată de Federația Lutherană Mondială și de Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor. Care sunt speranțele și așteptările dumneavoastră pentru acest eveniment istoric?

Mie îmi vine să spun un singur cuvânt: să mă apropii. Speranța mea și așteptarea mea sunt acelea de a mă apropia mai mult de frații mei și de surorile mele. Apropierea face bine tuturor. În schimb distanța ne face să ne îmbolnăvim. Când ne îndepărtăm, ne închidem în noi înșine și devenim monade, incapabili să ne întâlnim. Ne lăsăm cuprinși de frici. Trebuie să învățăm să ne transcendem pentru a-i întâlni pe ceilalți. Dacă nu facem asta, și noi creștinii ne îmbolnăvim de diviziune. Așteptarea mea este aceea de a reuși să fac un pas de apropiere, să fiu mai aproape de frații mei și de surorile mele care trăiesc în Suedia.

În Argentina luteranii compun o comunitate destul de restrânsă. Dumneavoastră ați avut ocazia să aveți contacte directe cu ei în trecut?

Da, destul de mult. Îmi amintesc prima dată când am mers într-o biserică luterană: a fost chiar în sediul lor principal din Argentina, în calle Esmeralda, la Buenos Aires. Aveam 17 ani. Îmi amintesc bine ziua aceea. Se căsătorea un coleg de muncă, Axel Bachmann. El era unchiul teologei luterane Mercedes García Bachmann. Și mama lui Mercedes, Ingrid, lucra în laboratorul în care lucram eu. Aceea era prima dată când asistam la o celebrare luterană. A doua oară a fost o experiență mai puternică. Noi iezuiții avem Facultatea de Teologie la San Miguel, unde eu predam. Acolo aproape, la mai puțin de 10 km, era Facultatea de Teologie luterană. Rectorul era un ungur, Leskó Béla, cu adevărat un om bun. Cu el aveam raporturi foarte cordiale. Eu eram profesor și aveam catedra de teologie spirituală. L-am invitat pe profesorul de teologie spirituală din acea facultate, un suedez, Anders Ruuth, să țină împreună cu mine ore de spiritualitate. Îmi amintesc că acela era un moment cu adevărat dificil pentru sufletul meu. Eu am avut multă încredere în el și mi-am deschis inima. El m-a ajutat mult în acel moment. Apoi a fost trimis în Brazilia - cunoștea bine și portugheza - și după aceea s-a întors în Suedia. Acolo a publicat teza sa de abilitare despre "Biserica universală a Împărăției lui Dumnezeu", care apăruse în Brazilia la sfârșitul anilor Șaptezeci. Era o teză critică. O scrisese în suedeză, dar avea un capitol în engleză. Mi-a trimis-o și eu am citit acel capitol în engleză: era o bijuterie. Apoi a trecut timp... Între timp am devenit episcop auxiliar de Buenos Aires. Într-o zi a venit să mă viziteze în episcopie arhiepiscopul primat de atunci de Uppsala. Cardinalul Quarracino nu era. El m-a invitat la Liturghia lor în calle Azopardo, în Iglesia Nórdica din Buenos Aires, care înainte era numită "Biserica suedeză". Lui i-am vorbit despre Anders Ruuth, care apoi a mai venit încă o dată în Argentina pentru a celebra o căsătorie. Cu acea ocazie ne-am revăzut, dar a fost ultima dată: unul dintre cei doi fii ai săi, muzicianul - celălalt era medic - într-o zi m-a sunat ca să-mi spună că a murit.

Un alt capitol din raporturile mele cu luteranii se referă la Biserica din Danemarca. Am avut un raport frumos cu pastorul de atunci, Albert Andersen, care acum este în Statele Unite. El m-a invitat de două ori să fac o predică. Prima oară era într-un context liturgic. Cu acea ocazie a fost foarte delicat: pentru a evita să creeze jenă cu privire la participarea la împărtășanie, în ziua aceea nu a celebrat Liturghia, ci un botez. Îmi amintesc că am avut cu el o discuție foarte puternică la distanță, când el era deja în Statele Unite. Pastorul mi-a reproșat mult din cauza a ceea ce spusesem cu privire la o lege care se referea la probleme religioase din Argentina. Dar trebuie să spun că mi-a reproșat cu onestitate și sinceritate, ca un adevărat prieten. Când s-a întors la Buenos Aires, am mers ca să-i cer scuze pentru că de fapt modul în care mă exprimasem în acel caz a fost un pic ofensator. Apoi am avut și o mare apropiere cu pastorul David Calvo, argentinian, de la Iglesia Evangelica Lutherana Unida. Și el era o persoană bună.

În afară de asta, îmi amintesc că pentru "Ziua Bibliei", care la Buenos Aires se celebra la sfârșitul lui septembrie, m-am întors în prima biserică în care fusesem când eram tânăr, în calle Esmeralda. Și acolo am întâlnit-o pe Mercedes García Bachmann. Am avut o conversație. Aceea a fost ultima întâlnire instituțională pe care am avut-o cu luteranii când eram arhiepiscop de Buenos Aires. În schimb am continuat după aceea să am raporturi cu prieteni luterani la nivel personal. Însă omul care a făcut atât de mult bine vieții mele a fost Anders Ruuth: eu mă gândesc cu atâta afect și recunoștință. Când a venit să mă viziteze aici arhiepiscopesa primat al Bisericii din Suedia, am făcut o referință la acea prietenie dintre noi doi. Îmi amintesc bine când arhiepiscopesa Antje Jackelén a venit aici în Vatican în mai 2015 în vizită oficială: a făcut un discurs foarte frumos. Am întâlnit-o după aceea și cu ocazia canonizării lui Maria Elisabeth Hesselblad. Atunci am putut să-l salut și pe soțul ei: sunt persoane cu adevărat amabile. Apoi ca papă am mers să predic în Biserica luterană din Roma. M-au uimit mult întrebările care mi-au fost adresate atunci: aceea a copilului și aceea a unei doamne despre intercomuniune. Întrebări frumoase și profunde. Și pastorul acelei biserici chiar este bun!

În dialogurile ecumenice diferitele comunități ar trebui să încerce să se îmbogățească reciproc cu ceea ce este mai bun din tradițiile lor. Ce ar putea învăța Biserica Catolică de la tradiția luterană?

Îmi vin în minte două cuvinte: «reformă» și «Scriptură». Încerc să explic. Primul este cuvântul «reformă». La început gestul lui Luther era unul de reformă într-un moment dificil pentru Biserică. Luther voia să pună un remediu unei situații complexe. Apoi acest gest - și din cauza situațiilor politice, să ne gândim și la acel cuius regio eius religio - a devenit o «stare» de separare și nu un «proces» de reformă a întregii Biserici, care în schimb este fundamental, pentru că Biserica este semper reformanda. Al doilea cuvânt este «Scriptură», Cuvântul lui Dumnezeu. Luther a făcut un mare pas pentru a pune Cuvântul lui Dumnezeu în mâinile poporului. Reforma și Scriptura sunt cele două lucruri fundamentale pe care le putem aprofunda privind la tradiția luterană. Îmi vin în minte acum Congregațiile Generale înainte de conclav și cât de mult cererea unei reforme a fost vie și prezentă în discuțiile noastre.

Numai o dată înainte de dumneavoastră un papă a vizitat Suedia, Ioan Paul al II-lea în 1989. Acela era un timp de entuziasm ecumenic și de profundă dorință de unitate între catolici și luterani. De atunci mișcarea ecumenică pare să fi pierdut din vigoare și au apărut noi obstacole. Cum ar trebui să fie gestionate aceste obstacole? Care sunt, după părerea dumneavoastră, cele mai bune mijloace pentru a promova unitatea creștinilor?

În mod clar revine teologilor să continue să dialogheze și să studieze problemele: cu privire la asta nu este nicio îndoială. Dialogul teologic trebuie să continue, pentru că este un drum de parcurs. Mă gândesc la rezultatele care au fost obținute pe acest drum cu marele document ecumenic despre justificare: a fost un mare pas înainte. Desigur, după acest pas îmi imaginez că nu va fi ușor de mers înainte din cauza diferitelor capacități de a înțelege unele chestiuni teologice. L-am întrebat pe patriarhul Bartolomeu dacă era adevărat ceea ce se povestește despre patriarhul Atenagora, și anume că i-ar fi spus lui Paul al VI-lea: "Să mergem înainte noi și să-i punem pe teologi să discute între ei pe o insulă". Mi-a spus că este o glumă adevărată. Dar da, trebuie să se continue dialogul teologic, chiar dacă nu va fi ușor.

Personal mai cred că trebuie să se mute entuziasmul spre rugăciunea comună și faptele de milostivire, adică munca făcută împreună în ajutorarea celor bolnavi, a celor săraci, a celor închiși. A face împreună ceva este o formă înaltă și eficace de dialog. Mă gândesc și la educație. Este important a lucra împreună și nu în mod sectar. Un criteriu ar trebui să-l avem foarte clar în orice caz: a face prozelitism în domeniul eclezial este păcat. Benedict al XVI-lea ne-a spus că Biserica nu crește prin prozelitism, ci prin atracție. Prozelitismul este o atitudine păcătoasă. Ar fi ca și cum s-ar transforma Biserica într-o organizație. A vorbi, a ne ruga, a lucra împreună: acesta este drumul pe care trebuie să mergem. Vezi, în unitate cel care nu greșește niciodată este dușmanul, diavolul. Când creștinii sunt persecutați și uciși, este pentru că sunt creștini și nu pentru că sunt luterani, calviniști, anglicani, catolici sau ortodocși. Există un ecumenism al sângelui.

Îmi amintesc de un episod pe care l-am trăit cu parohul din parohia Sankt Joseph la Wandsbek, Hamburg. El ducea înainte cauza martirilor ghilotinați de Hitler pentru că predau catehismul. Au fost ghilotinați unul după altul. După primii doi, care erau catolici, a fost ucis un pastor luteran condamnat pentru același motiv. Sângele celor trei s-a amestecat. Parohul mi-a spus că era imposibil pentru el să continue cauza de beatificare a celor doi catolici fără a-l insera pe luteran: sângele lor se amestecase! Dar îmi amintesc și de omilia lui Paul al VI-lea în Uganda, în 1964, care menționa împreună, uniți, pe martirii catolici și anglicani. Am avut acest gând când am vizitat și eu pământul din Uganda. Asta se întâmplă și în zilele noastre: ortodocșii, martirii copți uciși în Libia... Este ecumenismul sângelui. Deci: a ne ruga împreună, a lucra împreună și a înțelege ecumenismul sângelui.

Unul dintre motivele cele mai mari de neliniște din timpul nostru este răspândirea terorismului îmbrăcat în termeni religioși. Întâlnirea de la Assisi a pus accentul și pe importanța dialogului interreligios. Cum ați trăit-o?

Erau toate religiile care au contact cu "Sfântul Egidiu". Am întâlnit pe cei pe care "Sfântul Egidiu" i-a contactat: n-am ales eu pe cine să întâlnesc. Dar erau atâția, iar întâlnirea a fost foarte respectuoasă și fără sincretism. Toți împreună am vorbit despre pace și am cerut pacea. Am spus împreună cuvinte puternice pentru pace, pe care religiile o vor cu adevărat. Nu se poate face războiul în numele religiei, al lui Dumnezeu: este o blasfemie, este satanic. Astăzi am primit circa 400 de persoane care erau la Nisa și am salutat victimele, răniții, oameni care au pierdut soții sau soți sau copii. Acel nesăbuit care a comis acel măcel a făcut-o crezând că o face în numele lui Dumnezeu. Sărmanul om, era un dezechilibrat! Cu caritate putem spune că era un dezechilibrat care a încercat să folosească o justificare în numele lui Dumnezeu. Pentru aceasta întâlnirea din Assisi este foarte importantă.

Dar dumneavoastră ați vorbit recent și despre o altă formă de terorism, cel al bârfelor. În ce sens și cum se reușește învingerea lui?

Da, există un terorism intern și subteran care este un viciu greu de extirpat. Descriu viciul murmurărilor și al bârfelor ca o formă de terorism: este o formă de violență profundă pe care toți o avem la dispoziție în suflet și care cere o convertire profundă. Problema acestui terorism este că toți putem să-l punem în act. Fiecare persoană este capabilă să devină teroristă chiar folosind pur și simplu limba. Nu vorbesc despre certuri care se fac deschis, ca războaiele. Vorbesc despre un terorism secret, ascuns, care se face aruncând cuvinte ca «bombe» și care face foarte rău. Rădăcina acestui terorism este în păcatul strămoșesc și este o formă de criminalitate. Este un mod pentru a câștiga spațiu pentru sine distrugându-l pe celălalt. Așadar, este necesară o profundă convertire a inimii pentru a învinge această tentație și trebuie să ne examinăm mult cu privire la acest punct. Sabia ucide atâtea persoane, dar ucide mai multe limba, spune apostolul Iacob în capitolul al treilea din Scrisoarea sa. Limba este un mădular mic, dar poate să dezvolte un foc de rău și să incendieze toată viața noastră. Limba se poate umple de otravă mortală. Acest terorism este greu de potolit.

Religia poate să fie o binecuvântare, dar și un blestem. Mass-media prezintă adesea știri despre conflicte dintre grupuri religioase în lume. Unii afirmă că lumea ar fi mai pașnică dacă religia n-ar exista. Ce răspundeți la această critică?

Idolatriile care sunt la baza unei religii, nu religia! Există idolatrii legate de religie: idolatria banilor, a dușmăniilor, a spațiului superior timpului, lăcomia teritorialității spațiului. Există o idolatri a cuceririi spațiului, a dominării, care atacă religiile ca un virus malign. Și idolatria este o prefăcătorie de religie, este o religiozitate greșită. Eu o numesc «o transcendență imanentă», adică o contradicție. În schimb religiile adevărate sunt dezvoltarea capacității pe care o are omul de a se transcende spre absolut. Fenomenul religios este transcendent și are de-a face cu adevărul, frumusețea, bunătatea și unitatea. Dacă nu există această deschidere, nu există transcendență, nu există adevărată religie, există idolatrie. Așadar deschiderea la transcendență nu poate în niciun fel să fie cauză de terorism, pentru că această deschidere este mereu unită cu căutarea adevărului, a frumuseții, a bunătății și a unității.

Dumneavoastră ați vorbit în termeni foarte clari despre situația teribilă a creștinilor în unele zone din Orientul Mijlociu. Mai există speranță pentru o dezvoltare mai pașnică și umană pentru creștinii din acea zonă?

Cred că Domnul nu-l va lăsa pe poporul său în voia sorții, nu-l va abandona. Când citim despre încercările dure ale poporului lui Israel în Biblie sau comemorăm încercările martirilor, constatăm că Domnul a venit mereu în ajutorul poporului său. Ne amintim în Vechiul Testament de uciderea celor șapte fii cu mama lor în Cartea Macabeilor. Sau martiriul lui Eleazar. Desigur martiriul este una dintre formele vieții creștine. Ne amintim de sfântul Policarp și de scrisoarea sa către Biserica din Smirna care ne dă relatarea circumstanțelor arestării sale și ale morții sale. Da, în acest moment Orientul Mijlociu este pământ de martiri. Putem vorbi fără îndoială despre o Sirie martiră și martirizată. Vreau să citez o amintire personală care mi-a rămas în inimă: la Lesbo am întâlnit un tată cu doi copii. El mi-a spus că era foarte îndrăgostit de soția sa. El este musulman și ea era creștină. Când au venit teroriștii, au voit ca ea să-și scoată cruce de la gât, dar ea n-a voit și ei au înjunghiată în fața soțului său și a copiilor săi. Și el continua să-mi spună: «Eu o iubesc așa de mult, o iubesc așa de mult». Da, ea este o martiră. Dar creștinul știe că există speranță. Sângele martirilor este sămânța creștinilor: știm asta din totdeauna.

Dumneavoastră sunteți primul papă neeuropean de peste 1.200 de ani și adesea ați scos în evidență viața Bisericii în regiuni considerate "periferice" din lume. După părerea dumneavoastră, Biserica catolică unde va avea comunitățile sale mai vii în următorii 20 de ani? Și în ce mod Bisericile din Europa vor putea contribui la catolicismul din viitor?

Aceasta este o întrebare legată de spațiu, de geografie. Eu am alergie ca să vorbesc despre spații, dar spun mereu că din periferii se văd lucrurile mai bine decât din centru. Vivacitatea comunităților ecleziale nu depinde de spațiu, de geografie, ci de spirit. Este adevărat că Bisericile tinere au un spirit mai proaspăt și, pe de altă parte, există Biserici îmbătrânite, Biserici un pic adormite, care par să fie interesate numai să păstreze spațiul lor. În aceste cazuri nu spun că lipsește spiritul: există, da, dar este închis într-o structură, într-un mod rigid, temător că pierde spațiu. În Bisericile din unele țări se vede tocmai că lipsește prospețimea. În acest sens prospețimea periferiilor dă mai mult loc spiritului. Trebuie evitate efectele unei îmbătrâniri rele a Bisericilor. Face bine să se recitească al treilea capitol din profetul Ioel, acolo unde spune că bătrânii vor avea vise și că tinerii vor avea viziuni. În visele bătrânilor există posibilitatea că tinerii noștri să aibă noi viziuni, să aibă din nou un viitor. În schimb Bisericile uneori sunt închise în programe, în programări. O admit: știu că sunt necesare, dar eu cu greu îmi pun multă speranță în organigrame. Spiritul este gata să ne împingă, ca să mergem înainte. Și spiritul se află în capacitatea de a visa și în capacitatea de a profeți. Aceasta este pentru mine o provocare pentru toată Biserica. Și unirea dintre bătrâni și tineri este pentru mine provocarea momentului pentru Biserică, provocarea pentru capacitatea sa de prospețime. Pentru aceasta la Cracovia, în timpul Zilei Mondiale a Tineretului, am recomandat tinerilor să vorbească cu bunicii. Biserica tânără reîntinerește mai mult când tinerii vorbesc cu bătrânii și când bătrânii știu să viseze lucruri mari, pentru asta face în așa fel încât tinerii să profetizeze. Dacă tinerii nu profetizează, Bisericii îi lipsește aerul.

Vizita dumneavoastră în Suedia va atinge una dintre țările cele mai secularizate din lume. O bună parte a populației sale nu crede în Dumnezeu, iar religia joacă un rol destul de modest în viața publică și în societate. După părerea dumneavoastră, ce pierde o persoană care nu crede în Dumnezeu?

Nu e vorba de a pierde ceva. E vorba de a nu dezvolta în mod adecvat o capacitate de transcendență. Drumul transcendenței îi dă loc lui Dumnezeu și în asta sunt importanți și pașii mici, chiar și acela de la a fi ateu la a fi agnostic. Pentru mine problema este când suntem închiși și considerăm propria viață perfectă în ea însăși, așadar închisă în ea însăși fără a avea nevoie de o transcendență radicală. Dar pentru a-i deschide pe alții la transcendență nu este nevoie de a spune atâtea cuvinte și discursuri. Cine trăiește transcendența este vizibil: este o mărturie vie. La prânzul pe care l-am avut la Cracovia cu câțiva tineri, unul dintre ei m-a întrebat: «Ce trebuie să spun unui prieten al meu care nu crede în Dumnezeu? Cum să fac ca să-l convertesc?». Eu i-am răspuns: «Ultimul lucru pe care trebuie să-l faci este să spui ceva. Acționează! Trăiește! Apoi în fața vieții tale, a mărturiei tale, celălalt poate că te va întreba de ce trăiești așa». Eu sunt convins că acela care nu crede sau nu-l caută pe Dumnezeu probabil că n-a simțit neliniștea unei mărturii. Și acest lucru este foarte legat de bunăstare. Neliniștea se găsește în mod dificil în bunăstare. Pentru aceasta cred că împotriva ateismului, adică împotriva închiderii la transcendență, sunt valabile cu adevărat numai rugăciunea și mărturia.

Catolicii din Suedia sunt o mică minoritate și compusă mai mult din imigranți din diferite națiuni din lume. Dumneavoastră veți întâlni pe unii dintre ei celebrând Liturghia la Malmö la 1 noiembrie. Cum vedeți rolul catolicilor într-o cultură ca aceea suedeză?

Văd o conviețuire sănătoasă, în care fiecare poate să trăiască propria credință și să exprime propria mărturie trăind un spirit deschis și ecumenic. Nu se poate fi catolici și sectari. Trebuie să se tindă la a sta împreună cu ceilalți. «Catolic» și «sectar» sunt două cuvinte în contradicție. Pentru aceasta, la început nu prevedeam să celebrez o Liturghie pentru catolici în această călătorie: voiam să insist asupra unei mărturii ecumenice. Apoi am reflectat bine despre rolul meu de păstor al unei turme catolice care va veni și din alte țări vecine, precum Norvegia și Danemarca. Atunci, răspunzând la cererea ferventă a comunității catolice, am decis să celebrez o Liturghie, prelungind călătoria cu o zi. De fapt, voiam ca Liturghia să fie celebrată nu în aceeași zi și nu în același loc al întâlnirii ecumenice pentru a evita să se confunde planurile. Întâlnirea ecumenică trebuie ferită în semnificația sa profundă după un spirit de unitate, care este al meu. Asta a creat probleme de organizare, știu asta, pentru că voi fi în Suedia și în ziua Tuturor Sfinților, care aici la Roma este importantă. Dar tocmai pentru a evita răstălmăciri, am voit ca să fie așa.

Dumneavoastră sunteți un iezuit. Încă din 1879, iezuiții au desfășurat activitățile lor în Suedia cu parohii, exerciții spirituale, revista "Signum" și, în ultimii 15 ani, grație Institutului universitar "Newman". Ce activități și ce valori ar trebui să caracterizeze astăzi apostolatul iezuiților în această țară?

Cred că prima îndatorire a iezuiților din Suedia este aceea de a favoriza în orice mod dialogul cu aceia care trăiesc în societatea secularizată și cu cei care nu cred: să vorbească, să împărtășească, să înțeleagă, să stea alături. Apoi în mod clar trebuie favorizat dialogul ecumenic. Modelul pentru iezuiții suedezii trebuie să fie sfântul Petru Favre, care era mereu pe drum și care era condus de un spirit bun, deschis. Iezuiții să nu aibă o structură liniștită. Trebuie să se aibă inima neliniștită și să se aibă structuri, e adevărat, dar neliniștite.

Cine este Isus pentru Jorge Mario Bergoglio?

Isus pentru mine este Cel care m-a privit cu milostivire și m-a mântuit. Raportul meu cu El are mereu acest principiu și fundament. Isus a dat sens vieții mele de aici de pe pământ și speranță pentru viața viitoare. Cu milostivirea m-a privit, m-a luat, m-a pus pe drum... Și mi-a dat un har important: harul rușinii. Viața mea spirituală este în întregime scrisă în capitolul 16 din Ezechiel. În special în versetele finale, când Domnul revelează că va stabili alianța sa cu Israel spunându-i: "vei recunoaște că eu sunt Domnul, ca să-ți amintești și să te rușinezi și să nu-ți mai deschizi gura din cauza umilirii tale când te voi purifica de tot ceea ce ai făcut". Rușinea este pozitivă: te face să acționezi, dar te face să înțelegi care este locul tău, cine ești tu, împiedicând orice mândrie și laudă deșartă.

Un cuvânt final, Sfinte Părinte, despre această călătorie în Suedia...

Ceea ce îmi vine spontan să adaug acum este simplu: a pleca, a merge împreună! A nu rămâne închiși în perspective rigide, pentru că în acestea nu există posibilitate de reformă.

* * *

Papa, părintele Spadaro și eu am petrecut în conversație circa o oră și jumătate. La sfârșit, Francisc ne-a însoțit la lift. Ne-a recomandat să ne rugăm pentru el. Ușile s-au închis în timp ce el ne saluta cu mâna și cu un zâmbet radios pe care nu-l voi uita niciodată.

Afară era deja întuneric. Cupola de la "Sfântul Petru", luminată, revela strălucirea sa în timp ce urcam în mașină pentru a ne întoarce la timp pentru cină în comunitatea de la La Civiltà Cattolica.

(După http://www.osservatoreromano.va/it, 28 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat