Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Luther? A pus Biblia în mâinile poporului"

De Andrea Tornielli

"Mie îmi vine să spun un singur cuvânt: să mă apropii. Speranța mea și așteptarea mea sunt acelea de a mă apropia mai mult de frații mei și de surorile mele. Apropierea face bine tuturor. În schimb distanța ne face să ne îmbolnăvim". Așa a răspuns papa la întrebarea despre așteptările sale pentru călătoria în Suedia care începe luni, cu ocazia celor 500 de ani ai Reformei lui Luther. Pontiful a fost intervievat de părintele Ulf Jonsson, director al revistei iezuiților suedezi "Signum"; textul colocviului a fost difuzat de "La Civilt? Cattolica". Jorge Mario Bergoglio a vorbit și despre Luther, autor al "marelui pas" de "a pune Cuvântul lui Dumnezeu în mâinile poporului".

Papa Bergoglio își amintește de prima dată când a intrat într-o biserică luterană în Argentina, în calle Esmeralda, la Buenos Aires, la 17 ani. Apoi citează întâlnirea cu un profesor de la Facultatea de Teologie luterană. În acel moment, părintele Bergoglio era un profesor de teologie spirituală la Colegiul "San Miguel". "Îmi amintesc că acela era un moment cu adevărat dificil pentru sufletul meu. Eu am avut multă încredere în el și mi-am deschis inima. El m-a ajutat mult în acel moment".

Reforma și Scriptura

La întrebarea despre ce ar putea învăța Biserica catolică de la tradiția luterană, Papa răspunde: "Îmi vin în minte două cuvinte: «reformă» și «Scriptură». Încerc să explic. Primul este cuvântul «reformă». La început gestul lui Luther era unul de reformă într-un moment dificil pentru Biserică. Luther voia să pună un remediu unei situații complexe. Apoi acest gest - și din cauza situațiilor politice, să ne gândim și la acel cuius regio eius religio - a devenit o «stare» de separare și nu un «proces» de reformă a întregii Biserici, care în schimb este fundamental, pentru că Biserica este semper reformanda. Al doilea cuvânt este «Scriptură», Cuvântul lui Dumnezeu. Luther a făcut un mare pas pentru a pune Cuvântul lui Dumnezeu în mâinile poporului. Reforma și Scriptura sunt cele două lucruri fundamentale pe care le putem aprofunda privind la tradiția luterană. Îmi vin în minte acum Congregațiile Generale înainte de conclav și cât de mult cererea unei reforme a fost vie și prezentă în discuțiile noastre".

Rugăciune comună și acțiuni de milostivire

Cu privire la ecumenism, papa reafirmă că în afară de dialogul teologic este nevoie de "rugăciune și fapte de milostivire, adică munca făcută împreună în ajutorarea celor bolnavi, a celor săraci, a celor închiși. A face împreună ceva este o formă înaltă și eficace de dialog. Mă gândesc și la educație. Este important a lucra împreună și nu în mod sectar". Francisc reafirmă nu-ul său față de prozelitism: "Un criteriu ar trebui să-l avem foarte clar în orice caz: a face prozelitism în domeniul eclezial este păcat. Benedict al XVI-lea ne-a spus că Biserica nu crește prin prozelitism, ci prin atracție. Prozelitismul este o atitudine păcătoasă. Ar fi ca și cum s-ar transforma Biserica într-o organizație. A vorbi, a ne ruga, a lucra împreună: acesta este drumul pe care trebuie să mergem. Vezi, în unitate cel care nu greșește niciodată este dușmanul, diavolul. Când creștinii sunt persecutați și uciși, este pentru că sunt creștini și nu pentru că sunt luterani, calviniști, anglicani, catolici sau ortodocși. Există un ecumenism al sângelui".

Acel nesăbuit de la măcelul din Nisa

Cu privire recenta întâlnire de la Assisi, "foarte respectuoasă și fără sincretism", Papa amintește: "Toți împreună am vorbit despre pace și am cerut pacea. Am spus împreună cuvinte puternice pentru pace, pe care religiile o vor cu adevărat. Nu se poate face războiul în numele religiei, al lui Dumnezeu: este o blasfemie, este satanic". Francisc citează măcelul din Nisa: "Acel nesăbuit care a comis acel măcel a făcut-o crezând că o face în numele lui Dumnezeu. Sărmanul om, era un dezechilibrat! Cu caritate putem spune că era un dezechilibrat care a încercat să folosească o justificare în numele lui Dumnezeu. Pentru aceasta întâlnirea din Assisi este foarte importantă".

Nu lipsește o aluzie la "terorismul bârfelor": "Fiecare persoană este capabilă să devină teroristă chiar folosind pur și simplu limba. Nu vorbesc despre certuri care se fac deschis, ca războaiele. Vorbesc despre un terorism secret, ascuns, care se face aruncând cuvinte ca «bombe» și care face foarte rău. Rădăcina acestui terorism este în păcatul strămoșesc și este o formă de criminalitate. Este un mod pentru a câștiga spațiu pentru sine distrugându-l pe celălalt. Așadar, este necesară o profundă convertire a inimii pentru a învinge această tentație".

Transcendență nu înseamnă terorism

Francisc se declară sigur că adevărata deschidere la transcendență nu poate provoca terorism. "Există idolatrii legate de religie: idolatria banilor, a dușmăniilor, a spațiului superior timpului, lăcomia teritorialității spațiului. Există o idolatri a cuceririi spațiului, a dominării, care atacă religiile ca un virus malign. Și idolatria este o prefăcătorie de religie, este o religiozitate greșită. Eu o numesc «o transcendență imanentă», adică o contradicție. În schimb religiile adevărate sunt dezvoltarea capacității pe care o are omul de a se transcende spre absolut. Fenomenul religios este transcendent și are de-a face cu adevărul, frumusețea, bunătatea și unitatea. Dacă nu există această deschidere, nu există transcendență, nu există adevărată religie, există idolatrie. Așadar deschiderea la transcendență nu poate în niciun fel să fie cauză de terorism, pentru că această deschidere este mereu unită cu căutarea adevărului, a frumuseții, a bunătății și a unității".

Mama înjunghiată în fața copiilor pentru că a apărat crucea

În privința situației creștinilor din Orientul Mijlociu, Papa Bergoglio afirmă: "Cred că Domnul nu-l va lăsa pe poporul său în voia sorții, nu-l va abandona. Când citim despre încercările dure ale poporului lui Israel în Biblie sau comemorăm încercările martirilor, constatăm că Domnul a venit mereu în ajutorul poporului său". În acest moment Orientul Mijlociu "este pământ de martiri. Putem vorbi fără îndoială despre o Sirie martiră și martirizată. Vreau să citez o amintire personală care mi-a rămas în inimă: la Lesbo am întâlnit un tată cu doi copii. El mi-a spus că era foarte îndrăgostit de soția sa. El este musulman și ea era creștină. Când au venit teroriștii, au voit ca ea să-și scoată cruce de la gât, dar ea n-a voit și ei au înjunghiată în fața soțului său și a copiilor săi. Și el continua să-mi spună: «Eu o iubesc așa de mult, o iubesc așa de mult». Da, ea este o martiră. Dar creștinul știe că există speranță. Sângele martirilor este sămânța creștinilor: știm asta din totdeauna".

Pentru Biserică provocarea este unirea dintre bătrâni și tineri

Papa Bergoglio răspunde apoi la o întrebare despre Bisericile din periferii. "Este adevărat că Bisericile tinere au un spirit mai proaspăt și, pe de altă parte, există Biserici îmbătrânite, Biserici un pic adormite, care par să fie interesate numai să păstreze spațiul lor. În aceste cazuri nu spun că lipsește spiritul: există, da, dar este închis într-o structură, într-un mod rigid, temător că pierde spațiu. În Bisericile din unele țări se vede tocmai că lipsește prospețimea. În acest sens prospețimea periferiilor dă mai mult loc spiritului. Trebuie evitate efectele unei îmbătrâniri rele a Bisericilor. Face bine să se recitească al treilea capitol din profetul Ioel, acolo unde spune că bătrânii vor avea vise și că tinerii vor avea viziuni. În visele bătrânilor există posibilitatea că tinerii noștri să aibă noi viziuni, să aibă din nou un viitor. În schimb Bisericile uneori sunt închise în programe, în programări. O admit: știu că sunt necesare, dar eu cu greu îmi pun multă speranță în organigrame. Spiritul este gata să ne împingă, ca să mergem înainte. Și spiritul se află în capacitatea de a visa și în capacitatea de a profeți. Aceasta este pentru mine o provocare pentru toată Biserica. Și unirea dintre bătrâni și tineri este pentru mine provocarea momentului pentru Biserică, provocarea pentru capacitatea sa de prospețime".

Împotriva ateismului rugăciune și mărturie

La întrebarea despre ce anume "se pierde o persoană care nu crede în Dumnezeu", Francisc răspunde: "Nu e vorba de a pierde ceva. E vorba de a nu dezvolta în mod adecvat o capacitate de transcendență. Drumul transcendenței îi dă loc lui Dumnezeu și în asta sunt importanți și pașii mici, chiar și acel de la a fi ateu la a fi agnostic. Pentru mine problema este când suntem închiși și se consideră propria viață perfectă în ea însăși, așadar închisă în ea însăși fără a avea nevoie de o transcendență radicală. Cine trăiește transcendența este vizibil: este o mărturie vie. La prânzul pe care l-am avut la Cracovia cu câțiva tineri, unul dintre ei m-a întrebat: «Ce trebuie să spun unui prieten al meu care nu crede în Dumnezeu? Cum să fac ca să-l convertesc?». Eu i-am răspuns: «Ultimul lucru pe care trebuie să-l faci este să spui ceva. Acționează! Trăiește! Apoi în fața vieții tale, a mărturiei tale, celălalt poate că te va întreba de ce trăiești așa». Eu sunt convins că acela care nu crede sau nu-l caută pe Dumnezeu probabil că n-a simțit neliniștea unei mărturii. Și acest lucru este foarte legat de bunăstare. Neliniștea se găsește în mod dificil în bunăstare. Pentru aceasta cred că împotriva ateismului, adică împotriva închiderii la transcendență, sunt valabile cu adevărat numai rugăciunea și mărturia".

"Iată pentru ce celebrez liturghie în Suedia în pofida problemelor de organizare"

În sfârșit, Papa oferă o indicație catolicilor suedezi dorind "o conviețuire sănătoasă, unde fiecare poate să trăiască propria credință și să exprime propria mărturie trăind un spirit deschis și ecumenic", pentru că "nu se poate fi catolici și sectari. Trebuie să se tindă la a sta împreună cu ceilalți". "«Catolic» și «sectar» sunt două cuvinte în contradicție. Pentru aceasta - încheie Francisc - la început nu prevedeam să celebrez o liturghie pentru catolici în această călătorie: voiam să insist asupra unei mărturii ecumenice. Apoi am reflectat bine despre rolul meu de păstor al unei turme catolice care va veni și din alte țări vecine, precum Norvegia și Danemarca. Atunci, răspunzând la cererea ferventă a comunității catolice, am decis să celebrez o liturghie, prelungind călătoria cu o zi. De fapt, voiam ca liturghia să fie celebrată nu în aceeași zi și nu în același loc al întâlnirii ecumenice pentru a evita să se confunde planurile. Întâlnirea ecumenică trebuie ferită în semnificația sa profundă după un spirit de unitate, care este al meu. Asta a creat probleme de organizare, știu asta, pentru că voi fi în Suedia și în ziua Tuturor Sfinților, care aici la Roma este importantă. Dar tocmai pentru a evita răstălmăciri, am voit ca să fie așa".

Harul rușinii

O întrebare se referă la Isus și ce anume reprezintă pentru papa: "Isus pentru mine este Cel care m-a privit cu milostivire și m-a mântuit. Raportul meu cu El are mereu acest principiu și fundament. Isus a dat sens vieții mele de aici de pe pământ și speranță pentru viața viitoare. Cu milostivirea m-a privit, m-a luat, m-a pus pe drum... Și mi-a dat un har important: harul rușinii... Rușinea este pozitivă: te face să acționezi, dar te face să înțelegi care este locul tău, cine ești tu, împiedicând orice mândrie și laudă deșartă".

(După Vatican Insider, 28 octombrie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat