Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dobrogea: Impresii de călătorie (VI)

Histria

Am lăsat pentru moment Tomisul. Ne-am propus să căutăm bazilicile și urmele creștinismului primar în următoarele zile. În ziua de 6 iulie 2016 am pornit toți patru spre Histria. Am urmat firul șoselei Mamaia-Năvodari-Corbu-Săcele-Lacul Nuntași. După 65 km am ajuns și am luat bilete pentru sit și pentru muzeu. Am pornit spre sit. Părintele Iacob Ieronim ne-a spus că aici avem ce vedea: orașul grecesc, cel roman și cel bizantin, bazilicile și clădirile descoperite. Îndreptându-ne spre poarta cetății, am găsit panoul care explica: "Histria este prima colonie grecească de pe țărmul de vest al Mării Negre. A fost întemeiată la mijlocul sec. VII î.C. de coloniști veniți de la Milet, Asia Mică. Cel mai vechi oraș atestat în România. Histria derivă de la numele antic al Dunării, Istros". Apoi erau notate obiectivele: Muzeul cetății - cuprinde cele mai valoroase piese descoperite de-a lungul timpului, ilustrație grafică privind suprafața ei în diverse epoci, precum și reconstituiri ale unor construcții monumentale (temple, bazilici); incinta romană târzie din sec. II-VII d.C., cu poarta principală, piața mare a cetății, cartierul oficial, băile publice, cartierul rezidențial, templele închinate lui Zeus și Afroditei, termele, zona sacră grecească cu templele închinate unor divinități precum Afrodita și Zeus, bazilica episcopală.

Orașul Histria a fost fondat, așadar, de coloniștii greci veniți din Milet la jumătatea secolului al VII-lea î.C. (657 î.C., după istoricul Eusebiu din Cezareea). Își continuă existența timp de 1300 de ani până la mijlocul secolului al VII-lea d.C., când cetatea a fost distrusă de atacurile avaro-slave și părăsită treptat de locuitorii săi. După 13 secole de existență istoria cetății Histria a luat sfârșit. Cetatea a fost identificată, în 1868, de către arheologul francez Ernest Desjardins. Arhiep. Raymund Netzhammer în 1907 a vizitat locul unde era cetatea. Nu a văzut decât mormane de moloz, fragmente de cărămizi și de cioburi de ceramică, toarte și picioare de urne și de ulcioare, valuri de pământ, ziduri acoperite cu iarbă, din care oamenii luau pietre pentru a fi folosite la diverse construcții (Din România. Incursiuni prin această țară și istoria ei, vol I, Ed. "Humanitas", București, p. 203-205). Săpăturile arheologice începute de Vasile Pârvan (1914-1916, 1921-1926) și continuate până în zilele noastre de alți arheologi au scos la iveală ceea ce se vede astăzi, adică doar 10 % din întreaga cetate a fost cercetată.

Am intrat pe poarta mare a cetății. Zidul de incintă este lat de 2,10 m. Poarta este prevăzută cu patru turnuri. Imediat urmează o piață în formă trapezoidală pavată cu lespezi de piatră. Indicatoare și panouri cu explicații n-am mai întâlnit. Era, cum aveam să aflăm din muzeu, piața mare a cetății romane târzii (sec. VI d.C.), flancată în dreapta și în față de o bazilică civilă și de o bazilică creștină (sec. VI). La bazilică am zăbovit mai mult. Temeliile bazilicii cu criptă sunt în fața porții (la 50 m) după piață. Partea de vest a fost identificată la începutul anilor '30. Cercetările au fost reluate la începutul anilor '50 de Grigore Florescu. Având dimensiunile: 22 x 14 m, era dotată cu trei nave și o absidă, imitând modelul bisericii "Sfântul Dumitru" din Tesalonic. Cele trei nave erau despărțite prin coloane. Pe jos exista un pavaj cu dale mari de calcar. Cripta martirică a fost probabil jefuită în ultimii ani de existență ai cetății. În partea din față a criptei este o fântână adâncă de cca. 3 m; obiectele recuperate au fost datate în sec. I-III d.C. La dreapta pieței este o bazilică civilă cu trei nave (sec. III d.C.).

Pr. Ieronim ne-a condus la dreapta pe o stradă pavată cu piatră care traversa în sec. IV cartierul oficial al orașului, cu clădiri publice și civile; în capăt, termele romane (sec I-IV d.C.); o sală era pavată cu mozaic. Ne-am întors puțin și spre stânga am mers până la mare (de fapt Lacul Siloe) pe o stradă pavată cu lespezi mari de piatră. Undeva în dreapta era un șantier deschis. O echipă, constituită mai mult din femei din localitatea apropiată (la 7 km), făcea săpături. În stânga, în cartierul aristocratic al cetății, cu străzi pavate, canale și locuințe mari, am văzut și cele două coloane ionice din marmură care apar pe toate ilustratele cu Histria.

Tot aici este și bazilica episcopală (sec. VI: în timpul lui Iustinian: 527-565 d.C., descoperită în 1969 și decopertată în 1984-2002, în 20 de campanii arheologice) de mari dimensiuni (58 m lungime, 28 m lungimea transeptului, 18 m. lungimea naosului), construită - cum aveam să aflăm mai târziu - peste o bazilică mai mică de la sfârșitul sec. IV d.C. (descoperită în anul 2005). Unii spun că bazilica a fost ridicată pe vremea lui Anastasius (491-518), pentru că în vremea lui Histria a fost ridicată la rang de episcopie. A fost amplasată în centrul cetății, pe locul cel mai înalt. Tencuiala era colorată, cu desene. În 559 este distrusă de huni și apoi refăcută și distrusă definitiv la începutul sec. VII d.C. Tot mai târziu am aflat că în partea dreaptă a străzii s-a descoperit o capelă cu absidă și reședința episcopului. Pe acestea nu le-am văzut.

Undeva în zare se poate observa bancul de nisip (grindul) care a făcut ca orașul să decadă, făcând imposibilă circulația pe mare.

Am ajuns din nou în piața mare, la bazilică. De aici am pornit împreună cu pr. Iacob Ieronim spre cetatea grecească veche. Buruieni și scaieți la tot pasul. Uneori spinii se luau la întrecere cu înălțimea noastră. Am ajuns pe o coamă și am privit în vale. Acoperit cu tablă, părea să fie locul sacru. Din muzeu am înțeles că aici se află templul Afroditei, templul lui Zeus, un templu anonim, o fântână și diferite altare, construite în sec. VI-V î.C.. Pe platou se afla așezarea civilă, înconjurată cu ziduri, circumscriind cea mai mare suprafață locuită (cca 82 ha). Arheologii au descoperit 5 ziduri de incinta care corespund cu cinci perioade ale cetății.

Către sfârșitul sec. VI î.C. și primul deceniu al sec. V î.C. cetatea cunoaște o distrugere violentă din cauza raidurilor scitice care au urmat retragerii armatelor persane ale lui Darius. În sec. V-IV î.C. un nou zid de incintă reduce suprafața orașului la jumătate. Pe la mijlocul sec. V î.C. Histria emite monedă proprie. O nouă distrugere are loc în a doua jumătate a sec. IV î.C. Apariția armatelor romane în anul 72 î.C. atrag coloniile grecești în sfera de alianță a Romei, apoi coloniile sunt cuprinse în statul dac creat de Burebista, ca în cele din urmă Dobrogea să intre în granițele Imperiului Roman. Termele romane, conductele de apă, rețeaua stradală, clădirile (sec. II-III d.C.) ilustrează acest lucru.

Atacurile carpo-gotice (anii 238, 242, 245-253, 267) ce au dus la distrugerea totală a orașului, obligă locuitorii săi din epoca romană târzie (sec. IV-VII d.C.) la restrângerea zonei urbane la doar 7 ha, incinta vizibilă astăzi. Cele mai multe monumente aparțin epocii romano-bizantine (sec. IV-VII d.C.) și ele se află în interiorul cetății târzii: bazilici civile sau paleocreștine, piețe publice, magazine, cartiere de locuințe cu caracter rezidențial (domus) sau economic.

Se estimează că în perioada de maximă dezvoltare din epoca greacă Histria avea 25 și 30 mii de locuitori, apoi a scăzut la câteva mii. Din această perioadă de dezvoltare sunt și primele monede descoperite în situl arheologic: dedahme de argint sau de bronz după modelul atenian. Prima monedă din bronz a fost datată în anul 450 î.C.; cea de-a doua din argint este unică în lumea greacă: pe avers este figura unei divinități (două capete aproape unul lângă celălalt, dar pe direcții inverse), probabil Apolo; reversul a devenit emblema orașului: vulturul de mare așezat pe delfin își înfige ciocul în capul acestuia; mai apare și înscrisul "Istria". Moneda a fost descrisă și de arhiep. Raymund Netzhammer care o avea în colecția personală în 1912 (Din România. Incursiuni prin această țară și istoria ei, vol. II, Ed. "Humanitas", București, p. 252).

La ieșire din cetate am întâlnit o altă echipă care făcea săpături arheologice. Un tânăr ne-a explicat că au găsit în dimineața aceea câteva monede.

"Nu mă așteptam să fie așa de neîngrijit situl. E altfel decât altă dată", a spus pr. Ieronim Iacob înaintând cu noi spre muzeu.

În muzeul, înființat în 1982, lucrurile sunt mai clare. Totul este ordonat cronologic, cu tăblițe având explicații în românește și engleză. Am văzut o friză elenistică de marmură cu reprezentarea unor divinități grecești, un capitel cu frunze în formă de pipă din epoca romană, baze de statui, evoluția săpăturilor de la Histria sub diferiți arheologi, instantanee din timpul săpăturilor arheologice, stelă funerară cu reprezentarea cavalerului trac, morminte de incinerație descoperite în necropola de la Istria, sculpturi, reliefuri, materiale de construcție, inscripții, ceramică (grecească și romană), sticlărie, obiecte din metal, monede, ilustrații din alte șantiere arheologice: Ulmetum, Adamclisi, Carsium, Axiopolis, Capidava. Tot aici pe sticlă sunt notate cuvintele lui Strabon din "Geografia": "La o depărtare de cinci sute de stadii de gura sacră a Istrului, mergând neîncetat de-a lungul țărmului mării - în așa fel ca să-l ai la dreapta - se află orășelul Istros, colonie a milesienilor. Vine apoi Tomis, altă cetate - tot mică -, la o depărtare de două sute cincizeci de stadii de cealaltă. Apoi, la un interval de două sute optzeci de stadii de la Tomis, ni se înfățișează orașul Callatis care este o colonie a Heracleiei".

Se poate vedea și o ilustrație cu reconstrucția bazilicii episcopale (sec. VI d.C.), precum și planul acesteia, având o fântână în atrium cu portic, anexe în stânga și în dreapta, nartex, naos cu amvon în parte din față, cripta sub altarul din absida pentagonală, un trisaghion în transeptul din dreapta și două anexe în dreapta și în stânga (diaconicon și baptisterium). Specialiștii spun că ar fi fost construită după modelul catedralei "Sfântul Ioan" din Efes.

Un fragment de la masa de altar, fragmente decorative de marmură, candele de sticlă, precum și trisaghionul (piesă de cult cu triplă invocație a lui Dumnezeu), un capitel cu decor zoomorf, frunze de acant și cruce, un capitel ionic cu impostă (cruce), descoperite la bazilică, sunt expuse în muzeu, unele în sala mare de la parter. În aceeași sală se găsesc elemente arhitectonice de templu grec și de urbanism roman, inscripții votive și decrete onorifice, altare și stele funerare. Fundalul sălii este ocupat de reconstruirea fațadei templului doric de marmură dedicat Marelui Zeu. Peste 400 de inscripții de piatră (acte publice și acte cu caracter privat) au fost descoperite la Histria, iar o mare parte se află în muzeu.

Câte bazilici s-au descoperit la Histria? Noi am văzut două, în condițiile în care buruiana era mare, iar indicatoarele și panourile cu explicații lipseau. Pr. Emil Dumea (Creștinismul antic în Scythia Minor (Dobrogea), Editura "Sapientia", Iași, 2016, p. 64), citându-l pe I. Barnea (Les munments paleochretiens de Roumanie, Vatican, 1977, p. 135-141), notează că săpăturile au scos la iveală cinci bazilici creștine din secolul al V-lea și al VI-lea. Una dintre ele, de aproximativ 21 m lungime și 12,50 m lățime, situată aproape de poarta principală a orașului, are și o criptă. O alta (16,20 x 11,15 m), mai aproape de poarta occidentală, a rezultat în urma transformării unei clădiri publice din sec. V-VI într-o bazilică. A treia cu forme neregulate a fost construită spre sfârșitul secolului al VI-lea și începutul secolului al VII-lea. A patra este o capelă privată (7,60 x 6m), probabil pentru aristocrații din oraș. Ultima se afla extra muros, în partea de vest a orașului. Se crede că acesta era folosită pentru serviciile funerare.

Dacă se adaugă și bazilica descoperită în 2005 sub cea episcopală rezultă că sunt șase bazilici descoperite. În partea de sud-est a cetății este bazilica "Pârvan" descoperită în 1915 de Vasile Pârvan. S-a crezut că stă pe zidul de sud al cetății, dar săpături din 2013 au lămurit că bazilica este contemporană cu zidul și că este construită pe alta care era mai mică. La nord de bazilică este o stradă est-vest. Nu știm dacă în bazilicile notate de pr. Dumea sunt prinse și acestea două. Sigur cea mică n-a fost prinsă. Astfel se poate vorbi de șapte sau opt bazilici creștine descoperite la Histria.

Cât despre bazilica extra muros, ea se află la distanță de 200 m sud-vest de poarta mare. Datată la sfârșitul sec. V, are 28 m lungime și 14 lățime, zidită din piatră de șist legată cu pământ. Naosul are trei nave, cu o anexă la nord-est și alte trei inegale la sud. În axul absidei în exterior, în anii '60, a fost descoperit mormântul unei femei nobile cu un bogat inventar de aur, datat în perioada 530-560. Se crede că personajul era unul important, care probabil a suportat cheltuielile construirii bazilicii. Cercetată de Vasile Pârvan începând cu 1914, săpăturile au fost reluate în 2001, 2006 și 2013. Mormintele descoperite în zonă (79) sunt legate cele mai multe de o necropolă anterioară bazilicii și celelalte de altă necropolă contemporană cu bazilica.

Unora le-a dat de gândit o amforă inedită de la Histria care are pe ea reprezentat în culoarea roșie un pește, simbol creștin. Poate fi semnul, cred aceștia, că aici existau purtători ai noii credințe mult înainte de apariția bazilicilor.

La ieșirea din muzeu am întrebat paznicii și pe doamna de la bilete de ce nu se face mai mult pentru a face cetatea mai accesibilă vizitatorilor. Mi s-a răspuns că nu li se alocă bani nici măcar pentru a cosi iarba.

Pr. Cornel Cadar

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (VI)

* * *

Pentru cei doritori de a afla mai multe, există un documentar video în patru episoade:

Cetatea Histria. Episodul 1

Cetatea Histria. Episodul 2

Cetatea Histria. Episodul 3

Cetatea Histria. Episodul 4

* * *

Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

Dobrogea: Impresii de călătorie (IV)

Dobrogea: Impresii de călătorie (III)

Dobrogea: Impresii de călătorie (II)

Dobrogea: Impresii de călătorie (I)


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat