Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

CĂLĂTORIA APOSTOLICĂ A SFÂNTULUI PĂRINTE FRANCISC
ÎN GEORGIA ȘI AZERBAIDJAN

(30 septembrie - 2 octombrie 2016)

Întâlnirea cu Sanctitatea și Preafericirea sa
Ilie al II-lea, catholicos și patriarh al întregii Georgii

Palatul Patriarhiei - Tbilisi
Vineri, 30 septembrie 2016

Discursul patriarhului

Sanctitate!

Suntem bucuroși să vă putem găzdui în țara noastră și să vă adresăm cel mai călduros bun-venit în numele poporului încredințat Preasfintei Mame a lui Dumnezeu, în numele Bisericii întemeiate de apostolii Domnului nostru Isus Cristos: Biserica din Roma a fost întemeiată de sfântul apostol Petru, în timp ce Biserica din Georgia de sfântul Andrei Primul Chemat. Petru și Andrei erau frați și noi am avut și trebuie să avem raporturi deosebit de cordiale.

Georgia este o mică țară cu un trecut plin de multe greutăți. În țara noastră trăiesc numeroși reprezentanți ai diferitelor religii și etnii, care timp de secole au avut raporturi de prietenie fie între ei fie cu poporul nostru. Mai ales credința în Cristos și marea inimă a georgienilor au fost cele care au permis crearea unui asemenea climat de ospitalitate și de conviețuire. Reprezentanții minorităților etnice au perceput bine asta și au răspuns respectând și observând mereu limita, dincolo de care iubirea dispare.

Țara noastră ignoră antisemitismul. Georgia i-a considerat mereu pe evrei fii ai săi și i-a protejat în timpul persecuțiilor.

Trăim într-un timp de contradicții profunde. Lumea este teatru al proceselor complexe: dacă pe de o parte știința și tehnologia fac progrese semnificative, pe de altă parte devine tot mai săracă viața în Duh. Într-un timp foarte scurt, în fața ochilor noștri, omenirea a devenit lipsită de apărare, omul tot mai rece și indiferent față de suferința celuilalt, în timp ce păcatul s-a înmulțit și a devenit legalizat.

În asemenea circumstanțe individul pierde orientarea corectă și nu mai găsește calea chiar pentru a rezolva propriile probleme.

Este o perioadă dificilă și pentru Biserică, dar este datoria noastră să-l ajutăm pe aproapele cu iubire, răbdare și stându-i aproape, pentru ca el să înțeleagă adevărul, să găsească harul și să transmită învățăturile de viață celorlalți.

O altă provocare în fața noastră este globalizarea extinsă asupra întregii lumi. Este un proces inevitabil cu repercusiuni și pozitive, dar reprezintă și o amenințare de a face totul monocord. De aceea, pentru a păstra propria identitate, este datoria fiecărei națiuni să apere cu fermitate propria cultură, tradițiile și valorile. Cred că toți trebuie să fim conștienți de acest lucru.

Astăzi în fața întregii lumi se pune, cu tot dramatismul său, iarăși, problema constituită de evenimentele desfășurate în ultimii ani în Orientul Apropiat și de migrarea, mai ales în Europa, a milioane de persoane persecutate pentru motive religioase și etnice.

Este natural ca spre ei să se îndrepte toată solidaritatea noastră. Este natural ca să ne preocupăm față de ei noi care am fost victime ale unor suferințe asemănătoare în urmă cu circa 25 de ani, și iarăși după aceea, când a fost încălcată integritatea teritorială a Georgiei.

În pofida unui sprijin puternic al țărilor occidentale, n-a fost posibil nici să se întoarcă în casele lor peste 500 de mii de persoane, devenite refugiate sau exilate, nici să se restaureze integritatea teritorială a țării.

Ceea ce s-a întâmplat în părțile integrante ale Georgiei - în regiunea Tskhxinvali și în Abhazia - este rod al activității intensificate a forțelor separatiste. Asemenea activități reprezintă o gravă amenințare nu numai pentru țările mici, ci și pentru orice alt stat. Este necesar ca țările dezvoltate și organizațiile internaționale să facă pași eficienți pentru a evita haosul din lume.

Acte teroriste, războaie, refugiați, foamete, boli, probleme ecologice sunt procese care însoțesc existența noastră. Societatea progresistă de astăzi încearcă să facă față acestor provocări. Acest lucru este pozitiv, dar efortul depus în acest sens îmi amintește de o lumânare care urmează să înainteze evenimentele: de fapt se luptă împotriva efectului și nu împotriva cauzei care a dezlănțuit.

Este de datoria noastră să amintim ființelor umane valorile spirituale, să amintim că fără credință în Dumnezeu situația nu numai că nu se va putea îmbunătăți, ci, dimpotrivă, se va înrăutăți, procesul va asuma dimensiuni mai mari și va deveni tot mai grav. Asta pentru că omul fără Dumnezeu preferă acele forme de dezvoltare, creează în jurul său acel mediu care prin natura sa contrazice creația lui Dumnezeu. Omul fără Dumnezeu nu va putea acționa altfel, pentru că asemănarea generează o asemănare și se scoate din ea plăcere. Aceasta este o axiomă și situația nu se va îmbunătăți, atât timp cât nu va fi depășită contradicția amintită puțin mai înainte, atât timp cât guvernanții nu vor înțelege profund semnificația credinței în Dumnezeu și nu se vor strădui pentru ca ea să fie profund înrădăcinată în societate.

Cât privește raporturile noastre, ele sunt datate din timpuri foarte vechi. Primul raport dintre Roma creștină și Georgia dăinuie din secolul al IV-lea, din timpurile sfintei Nino, când episcopul de Roma de atunci, bucurându-se pentru proclamarea creștinismului ca religie de stat în Kartli, a felicitat-o pe sfânta Nino cu o scrisoare. De altfel, și Zabulon, tatăl lui Nino, a desfășurat un rol fundamental în încreștinarea francilor, în țara cărora se pare că a fost și înmormântat.

Cu toate că în Evul Mediu n-am mai avut raporturi cu Biserica din Roma în sfera doctrinală, relațiile noastre reciproce au continuat, cuprinzând cultura, știința, politica.

Ca rod direct al acestor relații, arhivele și bibliotecile Vaticanului păstrează multe documente istorice referitoare la Georgia. Microfilmele unei părți, relativ mici, dintre ele ne-au fost dăruite de Papa Ioan Paul al II-lea și astăzi sunt obiect de păstrare și de studiu în Centrul Național al Manuscriselor "Korneli Kekelidze".

N-aș vrea să uit meritul avut de catolicii georgieni în lupta pentru independența politică a Georgiei și în dezvoltarea culturală a țării noastre. De asemenea aș vrea să amintesc ajutorul, oferit de Biserica din Roma, pentru formarea clerului georgian în Europa.

Noi participăm la dialogul teologic dintre ortodocși și catolici. La Patriarhia din Georgia s-au demarat deja lucrările de întocmire a unei opere voluminoase, care va ilustra drumul istoric al Bisericii creștine nedespărțite (adică până în secolul al XI-lea) și Vaticanul deja a exprimat propria disponibilitate de a susține această inițiativă.

Împreună cu Biserica catolică din Georgia am organizat câteva întâlniri despre teme de bioetică și considerăm că această direcție de cercetare poate să creeze o bună perspectivă de colaborare.

De asemenea, considerăm foarte importantă colaborarea pe care o putem desfășura pentru apărarea instituției familiei.

Suntem cu toții foarte conștienți că o familie puternică și stabilă este garant al forței și stabilității oricărei națiuni și stat; așadar este de datoria noastră a tuturor să ne îngrijim de apărarea sa.

Sanctitate, vă reînnoiesc salutul meu de bun-venit! Cu mijlocirea sfântului Andrei Primul Chemat și a sfântului Petru, Dumnezeu să binecuvânteze țările noastre și să dăruiască întregii creații pacea și progresul spiritual!

______________

Discursul Sfântului Părinte

Mulțumesc Sanctității Voastre. Sunt profund emoționat să aud "Ave Maria" pe care chiar Sanctitatea Voastră l-ați compus. Numai dintr-o inimă care o iubește atât de mult pe Sfânta Mamă a lui Dumnezeu, inimă de fiu dar și de copil, poate să iasă un lucru atât de frumos.

Este pentru mine o mare bucurie și un har deosebit să vă pot întâlni pe Sanctitatea și Preafericirea Voastră și pe venerabilii mitropoliți, arhiepiscopi și episcopi, membri ai Sfântului Sinod. Îl salut pe domnul prim-ministru și pe voi, iluștri reprezentanți ai lumii academice și ai culturii.

Sanctitate, dumneavoastră ați inaugurat o pagină nouă în relațiile dintre Biserica ortodoxă din Georgia și Biserica catolică, făcând prima vizită istorică în Vatican a unui patriarh georgian. Cu acea ocazie ați schimbat cu Episcopul de Roma sărutul păcii și promisiunea de a vă ruga unul pentru altul. Astfel s-au putut întări legăturile semnificative, prezente între noi încă din primele secole ale creștinismului. Ele s-au dezvoltat și se mențin respectuoase și cordiale, așa cum manifestă și primirea călduroasă rezervată aici trimișilor și reprezentanților mei, activitățile de studiu și cercetare la Arhivele Vaticane și la Universitățile Pontificale din partea credincioșilor ortodocși georgieni, prezența la Roma a unei comunități a voastre, găzduită într-o biserică din dieceza mea, și colaborarea cu comunitatea catolică locală, mai ales cu caracter cultural. Ca pelerin și prieten, am ajuns în această țară binecuvântată, în timp ce se îndreaptă spre apogeu pentru catolici Anul jubiliar al Milostivirii. Și sfântul Papă Ioan Paul al II-lea a venit aici, în pragul Jubileului anului 2000: a venit ca să întărească "legăturile profunde și puternice" cu Scaunul din Roma (Discurs la ceremonia de bun-venit, Tbilisi, 8 noiembrie 1999: Insegnamenti XXII/2 [1999], 843) și să amintească ce necesară era, în pragul celui de-al treilea mileniu, "contribuția Georgiei, răscruce antică de culturi și tradiții, pentru edificarea [...] unei civilizații a iubirii" (Discurs în Palatul Patriarhal, Tbilisi, 8 noiembrie 1999: Insegnamenti XXII/2 [1999], 848).

Acum, Providența divină face să ne întâlnim din nou și, în fața unei lumi însetate de milostivire, de unitate și de pace, ne cere ca acele legături dintre noi să primească nou elan, reînnoită fervoare, pentru care sărutul păcii și îmbrățișarea noastră fraternă sunt deja un semn elocvent. Biserica ortodoxă din Georgia, înrădăcinată în predica apostolică, îndeosebi în figura apostolului Andrei, și Biserica din Roma, întemeiată pe martiriul apostolului Petru, au astfel harul de a reînnoi astăzi, în numele lui Cristos și spre gloria sa, frumusețea fraternității apostolice. De fapt, Petru și Andrei erau frați: Isus i-a chemat să părăsească năvoadele și să devină, împreună, pescari de oameni (cf. Mc 1,16-17). Frate preaiubit, să ne lăsăm priviți din nou de Domnul Isus, să ne lăsăm atrași iarăși de invitația sa de a părăsi ceea ce ne reține să fim împreună vestitori ai prezenței sale.

Ne susține în aceasta iubirea care a transformat viața apostolilor. Este iubirea fără egal, pe care Domnul a întrupat-o: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi" (In 15,13); și pe care ne-a dăruit-o, pentru ca să ne iubim unii pe alții așa cum El ne-a iubit (cf. In 15,12). În această privință, marele poet al acestei țări pare să ne adreseze și nouă câteva cuvinte celebre ale sale: "Ai citit cum scriu apostolii despre iubire, cum spun, cum o laudă? Cunoaște asta, îndreaptă mintea ta spre aceste cuvinte: iubirea ne înalță" (S. RUSTAVELI, Cavalerul în pielea de tigru, Tbilisi 1988, camera 785). Într-adevăr iubirea Domnului ne înalță, pentru că ne permite să ne ridicăm mai presus de neînțelegerile din trecut, de calculele din prezent și de temerile pentru viitor.

Poporul georgian a mărturisit de-a lungul secolelor măreția acestei iubiri. În ea a găsit forța de a se ridica din nou după nenumărate încercări; în ea s-a ridicat până la piscurile unei frumuseți artistice extraordinare. De fapt, fără iubire, așa cum a scris un alt mare poet, "nu domnește soarele în cupola cerului" și pentru oameni "nu există nici frumusețe, nici nemurire" (G. TABIDZE, "Fără iubire", în: Galaktion Tabidze, Tbilisi 1982, 25). În iubire își are motivația de a fi frumusețea nemuritoare a patrimoniului vostru cultural, care se exprimă în multiple forme, ca de exemplu muzica, pictura, arhitectura și dansul. Dumneavoastră, Frate preaiubit, ați dat o expresie demnă despre asta, în mod special compunând imnuri sacre prețioase, unele și în limba latină și deosebit de îndrăgite de tradiția catolică. Ele îmbogățesc comoara voastră de credință și cultură, dar unic oferit creștinătății și umanității, care merită să fie cunoscută și apreciată de toți.

Istoria glorioasă a Evangheliei în această țară se datorează în mod special sfintei Nino, care este echivalată cu apostolii: ea a răspândit credința sub semnul special al crucii făcute din lemn de viță de vie. Nu e vorba despre o cruce dezgolită, pentru că imaginea viței de vie, în afară de rodul care excelează pe acest pământ, îl reprezintă pe Domnul Isus. De fapt, El este "vița adevărată" și a cerut apostolilor săi să rămână puternic altoiți în El, ca mlădițe, pentru a aduce rod (cf. In 15,1-8). Pentru ca Evanghelia să aducă rod și astăzi ni se cere, Frate preaiubit, să rămânem și mai trainic în Domnul și uniți între noi. Mulțimea de sfinți pe care această țară îi are să ne încurajeze să punem Evanghelia înainte de toate și să evanghelizăm ca în trecut, mai mult decât în trecut, liberi de lațurile prejudecăților și deschiși la noutatea perenă a lui Dumnezeu. Dificultățile să nu fie impedimente, ci stimulenți ca să ne cunoaștem mai bine, să împărtășim limfa vitală a credinței, să intensificăm rugăciunea unii pentru alții și să colaborăm cu caritate apostolică în mărturia comună, spre gloria lui Dumnezeu în ceruri și spre slujirea păcii pe pământ.

Poporului georgian îi place să celebreze, ciocnind cu rodul viței, valorile cele mai dragi. Împreună cu iubirea care înalță, un rol deosebit este rezervat prieteniei. "Cine nu caută un prieten, este dușman al său însuși", mai amintește poetul (S. RUSTAVELI, Cavalerul în pielea de tigru, Tbilisi 1988, camera 847). Doresc să fiu prieten sincer al acestei țări și ale acestei iubite populații, care nu uită binele primit și a cărei trăsătură ospitalieră se unește cu un stil de viață în mod genuin plin de speranță, chiar în mijlocul dificultăților care nu lipsesc niciodată. Și acest aspect pozitiv își are propriile rădăcini în credință, care-i face pe georgieni să invoce, în jurul propriei mese, pacea pentru toți și să-i amintească până și pe dușmani.

Cu pacea și iertarea suntem chemați să-i învingem pe adevărații noștri dușmani, care nu sunt de carne și de sânge, ci sunt duhurile răului din afara și dinlăuntrul nostru (cf. Ef 6,12). Această țară binecuvântată este bogată în eroi valoroși conform Evangheliei, care ca sfântul Gheorghe au știut să învingă răul. Mă gândesc la atâția monahi și în mod deosebit la numeroșii martiri, a căror viață a triumfat "cu credința și răbdarea" (IOANE SABANISZE, Martiriul lui Abo, III): a trecut în teascul durerii rămânând unită cu Domnul și astfel a adus un rod pascal, irigând solul georgian cu sânge vărsat din iubire. Mijlocirea lor să dea alinare atâtor creștini care și astăzi în lume suferă persecuții și samavolnicii, și să întărească în noi dorința bună de a fi uniți fratern pentru a vesti Evanghelia păcii.

[După schimbul de daruri]

Mulțumesc, Sanctitate. Dumnezeu să vă binecuvânteze pe Sanctitatea Voastră și Biserica ortodoxă din Georgia. Mulțumesc, Sanctitate. Și fie ca să poată merge înainte pe drumul libertății.

[...]

Mulțumesc, Sanctitate pentru primirea și cuvintele dumneavoastră. Mulțumesc pentru bunăvoința dumneavoastră și pentru această angajare fraternă de a ne ruga unul pentru altul după ce ne-am dat sărutul păcii. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat