Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dobrogea: Impresii de călătorie (VIII)

Niculițel

La Tulcea am rămas pentru prânz. Am pornit apoi spre Niculițel, pe E87 și pe DN22. După 32 de kilometri am ajuns în zona de nord-est a localității, la poalele dealului Piatra Roșie. Aici se află un monument paleocreștin reabilitat și modernizat recent (decembrie 2015), cu bani de la Uniunea Europeană, și deschis publicului de la 1 mai 2016.

Este vorba de nouă construcție care acoperă ruinele unei bazilici paleocreștine, ridicate deasupra unor morminte de martiri.

Ghidul, foarte amabil, ne-a dat bilete, ne-a permis să coborâm la criptă, ne-a oferit explicații și a răspuns la întrebări. Am văzut zidurile bazilicii de jos și de sus de pe pasajul de sticlă. La criptă am zăbovit mai mult. Sus, pe margine, ne-am uitat la obiectele descoperite în săpăturile arheologice și la fotografii. La final ni s-au prezentat imagini filmate. Am luat cărți și pliante cu privire la sfinții martiri...

Istoria descoperirii mormintelor și a bazilicii este interesantă.

În vara anului 1971 ploua torențial; în urma ploilor au fost alunecări de teren. Apa a spălat pământul. În mijlocul unui drum din valea Iancului pământul a scos la lumină o cupolă de piatră. Oamenii au văzut că sună a gol și au crezut că au găsit o comoară. Era septembrie 1971.

Un localnic, Gheorghe Darabană, declară într-un film documentar: "Am văzut acolo ca un butoi. Cărămida era aranjată. Nu era pusă de apă, ci de cineva, de mână de om. Între cărămidă, mortarul era puțin, dar când am pus dalta acolo, scăpăra, ieșea scântei. Luam apă din pârâu să punem și sfârâia. Cărămida era roșie... Am văzut un dulap de scândură. Am luat un lemn lung, un harag, și am dat la o parte să vedem ce este: oase. Asta am văzut. Și mai mari și mai mici. Dar când a venit aerul de afară s-au mai descompus din ele. S-au stins ca varul. După părerea mea zic totuși că m-au apărat. Cu gândul tot acolo eram. Seara am visat acasă groapa aceea cu sfinți".

Oamenii au anunțat autoritățile. Apoi au venit arheologii de la Tulcea care s-au ocupat de săpături. Zona era locuită, la intersecția a două artere. O mare parte a monumentului se afla în interiorul gospodăriilor și chiar sub locuințe. De aceea săpăturile au durat mult și s-au desfășurat în patru campanii: 1972, 1975, 1985, 1994.

La 29 septembrie 1971 au deschis mormântul. Dr. Victor Henrich Baumann, arheolog, care a scris cartea "Sângele martirilor" (Editura "Dobrogea", 2015), spune că a săpat o lună de zile până a dat de intrarea în criptă care era blocată. Cripta fusese construită direct în pământ. De jos pornea construcția de cărămidă care realiza bolta. Intrarea era tencuită. A fost scoasă cărămida și sub cărămidă era o dală de piatră, cu crampoane de fier, prinsă în plumb. A trebuit să fie scos și pragul pentru că dala se sprijinea în acesta. Când a scos dala a rămas surprins, răvășit. Oasele erau împrăștiate de oamenii care au găurit vârful criptei precum și peretele lateral. Dar era păstrat frontonul: "Am citit: Martyres. Zotikos, Attalos, Kamasis, Philippos. Atâta am citit și am plecat de acolo, că era să cad jos".

Cripta, acoperită cu o cupolă semisferică (diametrul de 3 m), a fost construită sub forma unui cub cu planul ușor trapezoidal, cu baza mare de 3,70 m, sub absidă, baza mică de 3,40 m, spre interiorul bazilicii și latura de 3,50 m. Mijlocul cupolei se ridica până la nivelul pardoselii și indica centrul altarului. Intrarea în criptă este la sud-vest. Spațiul interior este ușor dreptunghiular (0,79 m înălțime, 0,69 m deschidere). Pardoseala are forma unui pătrat neregulat (2,30 x 2,37 m).

Erau șase martiri creștini: patru în partea superioară într-un sicriu colectiv din lemn de brad, cunoscuți din inscripție, și doi în partea de jos. În partea superioară a pereților din dreapta și din stânga raclei se găsesc două inscripții scrise cu litere grecești incizate în tencuială și vopsite cu roșu. Pe peretele din stânga sub monograma lui Cristos este notat: Martyres Hristou ("Martirii lui Cristos"). Pe peretele din dreapta sub o cruce asemănătoare, dar mai mare, sunt scrise numele celor patru martiri. La nivelul inferior au fost descoperite în anul 1975 resturile a doi martiri (110 fragmente de oase, alături de o oală și un castron de lut), pe perete fiind notat: "Aici și dincolo (se află) sângele martirilor". Acestea provin dintr-un mormânt mai vechi (sec. II; alții cred că ar fi din vremea împăratului Deciu: 249-251) demantelat cu ocazia construirii criptei (la sfârșitul sec. IV). Urmele acestui mormânt (pardoseala de cărămidă) se află în apropierea criptei. Expertiza antropologică a oaselor a arătat că acestea sunt de la doi bărbați în vârstă de 45-55 de ani. Ei sunt necunoscuți. Sunt cei mai vechi martiri descoperiți la noi în țară.

Cei patru (Zotikos, Attalos, Kamasis și Philippos) erau deja menționați în Martirologiul Hieronymian. La 4 iunie martirologiul indică sărbătoarea lor împreună cu alți tovarăși. Martirologiul siriac îl pomenește doar pe Filip. Erau misionari din Asia. Ei au fost uciși de romani la 15 km de Niculițelul de astăzi, la Noviodunum (Isaccea), unde se afla o unitate militară. Au fost martirizați în timpul lui Dioclețian în 303-304 sau în timpul lui Liciniu în 319-320. Din observațiile arheologice și din expertiza antropologică a osemintelor au arătat că scheletele au aparținut unor bărbați, primii trei, de la dreapta spre stânga în jurul vârstei de 45-55 de ani, ultimul din stânga nedepășind 35 de ani, cu înălțimea primilor trei de 1,69 m, 1,75 m și 1,62 m. Creștinii le-au luat trupurile pe care le-au îngropat mai întâi în bazilica de la Noviodunum și apoi le-au adus la Niculițel din cauza năvălirilor barbare.

La începutul anului 1973, rămășițele pământești ale celor patru martiri au fost transportate la Mănăstirea Cocoș. Moaștele celorlalți doi de la nivelul inferior, trimise dr. D. Nicolăescu-Plopșor la Cabinetul de Antropologie al Academiei, după moartea doctorului nu au mai putut fi recuperate.

Cripta este singura din Europa păstrată în întregime.

Bazilica înseamnă un edificiu rectangular (lățime: 14,7 m, lungime: 26,3 m), cu trei nave și absidă (cu o deschidere interioară de 6 m). Podeaua bazilicii a fost pardosită în cea mai mare parte cu cărămidă pătrată.

Bazilica și cripta-martirium au fost construite după anul 370 d.C., în timpul împăratului Valens, pe locul unui vechi mormânt din sec. III e.n.

Naosul avea stâlpi de sine stătători care sprijineau în spațiul vertical un acoperiș de lemn în două ape acoperit cu olane. Nu avea elemente arhitecturale pronaos sau nartex (antreu). În schimb avea pilaștri (stâlpi de perete) în capetele navelor laterale în scopul susținerii unor arcade transversale care compartimentau spațiul interior al navelor laterale de o parte și de cealaltă a intrării în nava centrală, intrare largă situată pe axul absidei.

Ulterior (la începutul sec. V, sub Theodosius al II-lea) bazilica a fost mărită: s-au adăugat un nartex deschis și un atrium; interiorul a fost compartimentat cu temelii care suportau coloane înalte; peste nava centrală era un acoperiș în două ape și acoperișul "în catedră" deasupra navelor laterale. Lungimea ajungea acum la 40 m.

Bazilica de la Niculițel a funcționat peste două secole, apoi a fost distrusă de năvălitori în sec. VI (ultima probabil invazia slavilor și bulgarilor din 602). Zidurile s-au acoperit cu pământ și timp de 1700 de ani moaștele martirilor au rămas acolo. Ei sunt sărbătoriți la 4 iunie. Osemintele se aduc în fiecare an la 3 și 4 iunie pentru slujbă.

Pentru a proteja bazilica a cărei criptă a fost declarată unică în Europa, a fost construită începând cu 1983 o incintă care apără situl arheologic.

Dimensiunile bazilicii ne-au impresionat. Cine venea la această biserică? l-am întrebat pe ghid. "Aici era o localitate. Oricine sapă în grădina lui dă de vestigii. Puțin mai încolo, pe un teren liber, am început o săpătură descoperind o casă romană. Vestigiile arheologice atestă o așezare romano-bizantină a cărei vechime se încadrează tot în sec. IV d.C.", a fost răspunsul.

În zona Cetățuie a localității se află o biserică cu plan treflat din sec XII, dar noi n-am mai avut timp s-o vedem. Am pornit, în schimb, spre Mănăstirea Cocoș, pe urmele martirilor.

Pr. Cornel Cadar

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 4-9 iulie: Dobrogea: Impresii de călătorie (VIII)

* * *

Dobrogea: Impresii de călătorie (VII)

Dobrogea: Impresii de călătorie (VI)

Dobrogea: Impresii de călătorie (V)

Dobrogea: Impresii de călătorie (IV)

Dobrogea: Impresii de călătorie (III)

Dobrogea: Impresii de călătorie (II)

Dobrogea: Impresii de călătorie (I)


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat