Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Video-mesaj al Sfântului Părinte cu ocazia celebrării Jubileului extraordinar al Milostivirii în continentul american (Bogotá, 27-30 august 2016)

A început astăzi, 27 august 2016, la Bogotá, în Columbia, o celebrare jubiliară pentru continentul american, promovată de Consiliul Episcopal Latinoamerican (CELAM) și de Comisia Pontificală pentru America Latină (CAL), cu colaborarea episcopatelor din Statele Unite și Canada. Iau parte la eveniment episcopi, preoți, călugări și laici din cele 22 de țări din America Latină și din Caraibe, împreună cu delegați din Canada și din Statele Unite și reprezentanți ai Sfântului Scaun. Sfântul Părinte a înregistrat pentru această ocazie un video-mesaj, transmis la deschiderea congresului la ora 9.00 astăzi (ora de la Bogotá). Prezentăm în continuare textul video-mesajului:

Apreciez inițiativa CELAM și a CAL, în contact cu episcopatele din Statele Unite și din Canada - îmi amintește de Sinodul Americii - care a permis să se celebreze Jubileul Milostivirii ca un continent. Mă bucură să știu că au putut să participe toate țările din America. În fața atâtor tentative de fragmentare, de diviziune și de ciocnire între popoarele noastre, aceste instanțe ne ajută să deschidem orizonturi și să ne strângem mai mult și de mai multe ori mâna; un mare semn care ne încurajează în speranță.

Pentru a începe, îmi revin în minte cuvintele apostolului Paul adresate discipolului său preaiubit: "Îi mulțumesc lui Cristos Isus Domnul nostru care m-a întărit pentru că m-a găsit vrednic de încredere rânduindu-mă în slujirea deși mai întâi am fost un defăimător, un persecutor și un insultător, dar am găsit îndurare, căci, în necredința mea, o făceam din neștiință. Însă harul Domnului nostru s-a revărsat din plin împreună cu credința și iubirea care sunt în Cristos Isus. Vrednic de crezut și de primit cu toată încrederea este cuvântul: «Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși», între care eu sunt primul, însă de aceea am găsit îndurare pentru ca Cristos Isus să-și arate mai întâi în mine toată îndelunga lui răbdare" (1Tim 1,12-16).

Asta îi spune lui Timotei în prima sa scrisoare, capitolul întâi, versetele 12-16. Și, spunându-i lui, vrea s-o spună fiecăruia dintre noi. Cuvinte care sunt o invitație, ba chiar aș spune că sunt o provocare. Cuvinte care vor să-l determine pe Timotei, și pe toți cei care le vor asculta în decursul istoriei, să acționeze. Sunt cuvinte în fața cărora nu rămânem indiferenți, dimpotrivă, pun în mișcare toate dinamica noastră personală.

Și Paul spune asta clar: Isus Cristos a venit în lume pentru a-i mântui pe păcătoși, iar el se consideră cel mai rău. Are o conștiință clară despre ceea ce este, nu ascunde trecutul său și nici prezentul său. Dar această descriere despre el însuși nu o face nici pentru a se învinovăți nici pentru a se justifica, și nici pentru a se preamări de condiția sa. Este începutul scrisorii, deja în versetele precedente i-a recomandat lui Timotei să nu dea atenție "miturilor și genealogiilor fără capăt", "discursurilor fără sens", avertizând că toate se termină în controverse, în ciocniri. Important nu este - așa cum am putea crede la prima vedere - faptul că este păcătos, ci ca Timotei, și cu el fiecare dintre noi, să se poată pune în aceeași sintonie. În termeni fotbalistici, am putea spune: pune mingea la centru pentru ca altul s-o lovească. Ne "pasează mingea" pentru ca să putem împărtăși însăși experiența sa: în pofida tuturor păcatelor mele "am găsit îndurare".

Avem oportunitatea de a fi aici, pentru ca să putem spune cu Paul: am găsit îndurare. În mijlocul păcatelor noastre, al limitelor noastre, al micimilor noastre; în mijlocul multiplelor noastre căderi, Isus Cristos ne-a văzut, s-a apropiat, ne-a dat mâna și a folosit milostivire față de noi. Față de cine? Față de mine, față de tine, față de tine, față de tine, față de toți. Fiecare dintre noi va putea să-și aducă aminte, reparcurgând toată dățile în care Domnul l-a văzut, l-a privit, s-a apropiat de el și l-a tratat cu milostivire. Toate dățile în care Domnul s-a încrezut din nou în el, a pariat din nou pe el (cf. Ez 16). Îmi revine în minte capitolul 16 din Ezechiel, acea neîncetare a Domnului de a privi asupra fiecăruia dintre noi. Și asta numește Paul învățătură sigură - curios! - aceasta este învățătură sigură: a folosit milostivire față de noi. Acesta este pilonul principal al Scrisorii către Timotei. În actualul context jubiliar ce vine ne face să ne întoarcem asupra acestui adevăr, să medităm cum Domnul în decursul vieții noastre s-a apropiat de noi și a folosit milostivire față de noi, să punem în centru amintirea păcatului nostru și nu a presupuselor noastre succese, să creștem într-o conștiință umilă și nu culpabilă a istoriei noastre de distanțe - a noastră, nu a altuia, nu a aceluia care este lângă noi, și cu atât mai puțin aceea a poporului nostru - și să ne uimim din nou de milostivirea lui Dumnezeu. Acesta este cuvântul sigur, este învățătura sigură și nu cuvinte goale.

Există o particularitate în textul pe care aș vrea s-o împărtășesc cu voi. Paul nu spune: "Domnul mi-a vorbit sau mi-a spus", "Domnul mi-a arătat sau m-a făcut să învăț". Spune: "m-a tratat". Pentru Paul raportul său cu Isus este pecetluit de modul în care l-a tratat. Departe de a fi o idee, o dorință, o teorie - și chiar o ideologie - milostivirea este un mod concret de "a atinge" fragilitatea, de a se lega cu alții, de a ne apropia între noi. Este o manieră concretă de a ne întruchipa în persoanele care se află "într-o perioadă urâtă". Este o acțiune care ne face să dăm ceea ce este mai bun din noi pentru ca alții să se simtă tratați în așa fel încât să poată simți că în viața lor încă n-a fost spus ultimul cuvânt. Tratați în așa fel încât acela care s-a simțit strivit de povara propriilor păcate să simtă ușurarea unei noi posibilități. Departe de a fi o frază frumoasă, este acțiunea concretă cu care Dumnezeu vrea să se relaționeze cu fiii săi. Paul folosește aici cuvântul pasiv și - scuzați pedanteria acestei referințe un pic căutate - timpul aorist - scuzați traducerea un pic referențială - dar s-ar putea spune foarte bine "am fost milostivit". Cuvântul pasiv îl pune pe Paul în condiția de receptor al acțiunii altuia; el nu face altceva decât să se lase milostivit. Aoristul din original ne amintește că în el acea experiență a avut loc într-un moment precis pe care și-l amintește, pentru care este recunoscător și pe care-l sărbătorește.

Dumnezeul lui Paul generează mișcarea care merge de la inimă la mâini, mișcarea celui căruia nu-i este frică să se apropie, nu-i este frică să atingă, să mângâie; și toate acestea fără să se scandalizeze, fără să condamne, fără să excludă pe nimeni. O acțiune care se face trup în viața persoanelor.

A înțelege și a accepta ceea ce Dumnezeu face pentru noi - un Dumnezeu care nu se gândește, nu iubește și nu acționează mișcat de frică, ci pentru că are încredere în noi și așteaptă transformarea noastră - trebuie probabil să fie criteriul nostru hermeneutic, modul nostru de a acționa: "mergi și fă și tu la fel" (Lc 10,37). Atunci modul nostru de a acționa față de ceilalți nu va fi niciodată o acțiune bazată pe frică ci pe speranța pe care El o are în transformarea noastră. Și întreb: speranță de transformare sau frică? O acțiune bazată pe frică singurul lucru pe care-l obține este să separe, să despartă, să vrea să distingă cu precizie chirurgicală o parte de alta, să construiască siguranțe false, deci să construiască țarcuri. O acțiune bazată pe speranță de transformare, pe convertire, încurajează, stimulează, privește la ziua de mâine, generează spații de oportunitate, determină. O acțiune bazată pe frică este o acțiune care pune accentul pe vină, pe pedeapsă, pe acel "ai greșit". O acțiune bazată pe speranță de transformare pune accentul pe încredere, pe învățare, pe ridicare; pe căutarea întotdeauna de a genera noi oportunități. De câte ori? De șaptezeci de ori câte șapte. De aceea atitudinea milostivă trezește mereu creativitatea. Pune accentul pe fața persoanei, pe viața sa, pe istoria sa, pe cotidianitatea sa. Nu se leagă cu un model sau cu o rețetă, ci are libertatea sănătoasă a spiritului de a căuta ceea ce este mai bun pentru celălalt, în modul în care persoana poate înțelege asta. Și acest lucru activează toată priceperea noastră, ne face să ieșim din țarcul nostru. Nu sunt niciodată discursuri fără sens - cu cuvintele lui Paul - care ne prind în controverse fără sfârșit. Acțiunea bazată pe speranța de transformare este o inteligență neliniștită care face să palpite inima și dă urgență mâinilor noastre. Palpitare inimii și urgență mâinilor noastre. Drumul care merge de la inimă la mâini.

Văzându-l pe Dumnezeu acționând astfel, ni se poate întâmpla ceea ce i s-a întâmplat fiului mai mare din parabola tatălui milostiv: ne scandalizăm pentru tratamentul pe care tatăl îl rezervă fiului mai mic care se întoarce. Ne scandalizăm pentru că l-a primit cu brațele deschise, pentru că l-a tratat cu duioșie și l-a îmbrăcat cu hainele cele mai bune, pentru că era atât de murdar. Ne scandalizăm pentru că văzându-l că se întoarce, l-a sărutat și a făcut sărbătoare. Ne scandalizăm pentru că nu l-a pedepsit, ci l-a tratat pentru ceea ce era: un fiu.

Începem să ne scandalizăm - ni se întâmplă nouă tuturor, este ca un proces, nu-i așa? - începem să ne scandalizăm când apare Alzheimer-ul spiritual; când uităm cum ne-a tratat Domnul, când începem să judecăm și să împărțim societatea. Ne invadează o logică separatistă care, fără a ne da seama, ne face să fracturăm și mai mult realitatea noastră socială și comunitară. Fracturăm prezentul construind "facțiuni". Există facțiunea celor buni și aceea a celor răi, aceea a sfinților și aceea a păcătoșilor. Această pierdere a amintirii ne face încet-încet să uităm realitatea cea mai bogată pe care o avem și învățătura cea mai clară de apărat. Realitatea cea mai bogată și învățătura cea mai clară. Chiar dacă suntem păcătoși, Domnul n-a încetat să ne trateze cu milostivire. Paul n-a încetat niciodată să-și amintească de faptul că el era de cealaltă parte, că a fost ales ultimul, ca rodul unui avort. Milostivirea nu este o "teorie de scos de teacă": "Ah, acum este la modă să vorbim despre milostivire pentru acest jubileu și, ei bine, să respectăm moda". Nu, nu este o teorie de scos din teacă pentru ca să fie aplaudată condescendența noastră, ci este o istorie de păcat care trebuie amintită. Care? A noastră, a mea, a ta. Și o iubire care trebuie lăudată. Care? Aceea a lui Dumnezeu, care a folosit milostivire față de mine.

Suntem inserați într-o cultură fracturată, într-o cultură care respiră rebuturi. O cultură viciată de excluderea a tot ceea ce poate să atenteze împotriva intereselor câtorva. O cultură care lasă de-a lungul drumului fețe de bătrâni, de copii, de minorități etnice care sunt văzute ca amenințări. O cultură care puțin câte puțin promovează comoditatea câtorva cu mărirea suferinței multora. O cultură care nu știe să-i însoțească pe tineri în visele lor, narcotizându-i cu promisiuni eterice și care ascunde amintirea vie a bătrânilor. O cultură care a irosit înțelepciunea popoarelor indigene și care n-a știut să păzească bogăția pământurilor lor.

Toți ne dăm seama de asta, știm că trăim într-o societate rănită, nimeni nu pune asta la îndoială. Trăim într-o societate care sângerează și prețul rănilor sale de obicei ajung să-l plătească cei mai lipsiți de apărare. Dar tocmai în această societate, în această cultură ne trimite Domnul. Ne trimite și ne determină să ducem acolo balsamul prezenței "sale". Ne trimite cu un singur program: să ne folosim milostivire, să devenim aproapele acelor mii de lipsiți de apărare care umblă în iubitul nostru pământ american propunând o atitudine diferită. O atitudine nouă, încercând să facem în așa fel încât modul nostru de a ne relaționa să se inspire din cel visat de Dumnezeu, din cel realizat de Dumnezeu. Un mod de a trata bazat pe amintirea faptului că toți venim din locuri îndepărtate, ca Abraham, și toți am fost conduși afară din locuri de sclavie, ca poporul lui Israel.

Continuă să răsune în noi toată experiența trăită la Aparecida și invitația de a reînnoi starea noastră de discipoli misionari. Mulți dintre noi au vorbit despre ucenicie, mulți dintre noi s-au întrebat despre modul de a promova o cateheză a uceniciei și misionară. Paul ne dă o cheie interesantă: atitudinea milostivă. Ne amintește că ceea ce a făcut din el un apostol a fost această atitudine, modul în care Dumnezeu s-a apropiat de viața sa: "a folosit milostivire față de mine". Ceea ce l-a făcut discipol a fost încrederea pe care Dumnezeu a avut-o în el în pofida multelor sale păcate. Și acest lucru ne amintește că putem avea cele mai bune planuri, cele mai bune proiecte și teorii în gândirea realității noastre, dar dacă ne lipsește această "atitudine milostivă", pastorația noastră va rămâne ruptă la jumătatea drumului.

În aceasta se pun în joc cateheza noastră, seminariile noastre - îi învățăm pe seminariștii noștri acest mod de a trata cu milostivire? -, organizarea noastră parohială și pastorația noastră. În aceasta se pun în joc acțiunea noastră misionară și planurile noastre pastorale. În aceasta se pun în joc reuniunile noastre prezbiterale și chiar și modul nostru de a face teologie: în a învăța să avem o atitudine milostivă, un mod de a ne relaționa pe care zi după zi trebuie să-l cerem - pentru că este un har -, pe care zi după zi suntem invitați să-l învățăm. O atitudine milostivă între noi episcopi, preoți și laici. Suntem în teorie "misionari ai milostivirii" și de multe ori știm mai mult despre "tratamente rele" decât despre tratamente bune. De câte ori am uitat în seminariile noastre să promovăm, să însoțim și să stimulăm o pedagogie a milostivirii și că inima pastorației este atitudinea milostivă. Păstori care să știe să trateze și nu să maltrateze. Vă cer cu rugăminte: păstori care să știe să trateze și nu să maltrateze.

Astăzi în mod deosebit suntem invitați la o atitudine milostivă față de sfântul popor credincios al lui Dumnezeu - pe care-l știe bine că este milostiv pentru că își aduce aminte -, față de persoanele care se apropie de comunitățile noastre, cu rănile lor, durerile lor și plăgile lor. Și chiar cu oamenii care se apropie de comunitățile noastre și care merg răniți de-a lungul drumurilor istoriei, sperând să primească acest tratament milostiv. Milostivirea se învață cu experiența - în noi înainte de toate - ca în Paul: el a arătat toată milostivirea sa. Se învață simțind că Dumnezeu continuă să aibă încredere în noi și continuă să ne invite să fim misionarii săi, continuă să ne trimită pentru ca să-i tratăm pe frații noștri în același mod în care ne tratează El, în care ne-a tratat El, și fiecare dintre noi cunoaște propria istorie, poate merge acolo și să-și amintească. Milostivirea se învață, pentru că Tatăl continuă să ne ierte. Există deja prea multă suferință în viața popoarelor noastre pentru ca să mai adăugăm altele noi. A învăța să tratăm cu milostivire înseamnă a învăța de la Învățătorul să ne apropiem, fără a ne fi frică de cei care au fost rebutați sau care sunt "pătați" și marcați de păcat. A învăța să dăm mâna celui care a căzut, fără a ne fi frică de comentarii. Orice atitudine nemilostivă, oricât de corectă ar apărea, ajunge să devină maltratare. Priceperea va fi în potențarea drumurilor de speranță, acelea care privilegiază atitudinea bună și fac să strălucească milostivirea.

Iubiți frați, această întâlnire nu este un congres, un meeting, un seminar sau o conferință. Această întâlnire a noastră este o celebrare: am fost invitați să celebrăm modul în care Dumnezeu îl tratează pe fiecare dintre noi și pe poporul său. De aceea cred că este momentul potrivit să spunem împreună: "Doamne, m-am lăsat înșelat, în mii de maniere am fugit de iubirea ta, însă sunt aici încă o dată pentru a reînnoi alianța mea cu tine. Am nevoie de tine. Răscumpără-mă din nou, Doamne, acceptă-mă încă o dată în brațele tale răscumpărătoare" (Evangelii gaudium, nr. 3).

Să mulțumim, așa cum face Paul cu Timotei, pentru că Dumnezeu ne încredințează nouă misiunea de a repeta cu poporul său enormele gesturi de milostivire pe care El le-a avut și le are față de noi și pentru ca această întâlnire să ne ajute să ieșim întăriți în convingerea de a transmite bucuria dulce și reconfortantă a Evangheliei milostivirii.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 5.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat