Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a 22-a de peste an - Anul C - 2016

"Dumnezeu este preamărit de cei smeriți" (cf. Sir 3,20)

Isus "s-a coborât" din cer pe pământ din marea sa iubire față noi (cf. In 3,16); s-a coborât pentru a distruge lucrările diavolului și pentru a ne mântui (cf. 1In 3,8); și acum urcă la Ierusalim pentru suprema sa coborâre, căci va coborî până în tainițele morții, până în măruntaiele pământului și până în adâncurile infernului, pentru a-i putea ridica din toate aceste locuri pe oamenii căzuți, care sunt: iubiții Tatălui ceresc, iubiții Duhului Sfânt și iubiții săi. Până unde i-a coborât satana pe oamenii destinați înălțimilor paradisului, până acolo a coborât Dumnezeu din iubire ca să-i ridice.

Isus le cere astăzi tuturor oamenilor care îl urmează pe drumul Calvarului, drum aparent în urcare, dar în realitate un drum de coborâre, să fie smeriți, căci sunt plămădiți din pământ (cf. Gen 3,19), dar mai ales pentru că întreaga Sfântă Treime este "coborâtă" la ei pe pământ, pentru că întreaga Sfântă Treime "va rămâne" cu ei pe pământ până ce și ultimul om va fi mântuit. De aceea omul care vrea să-l întâlnească pe Dumnezeu în timpul de acum, trebuie să se smerească, trebuie să coboare până la pământul din care a fost luat, pentru că și Dumnezeu a coborât acolo.

Hesiod (sec VIII îC), un poet epic grec, considerat a fi, după Homer, cel mai vechi scriitor al Greciei, redă în mod genial taina puterii smereniei, în poemul său genealogic al divinităților elene, numit "Teogonia". În acest poem epic, el ne vorbește despre un anume Anteu, un gigant, fiu al zeiței Geea (Pământul). Acesta era invincibil, deoarece ori de câte ori atingea pământul, trupul său matern, căpăta noi puteri. Știind acest secret, în timpul unei lupte, Hercules l-a sugrumat ținându-l suspendat în aer. Iată aici în tactica lui Hercules, tactica diavolului față de copiii lui Dumnezeu, giganții și coroana creației sale. Prin mândrie, prin înălțare deșartă, diavolul ne depărtează pe noi, oamenii, de pământul de unde am fost luați, dar în mod deosebit de Dumnezeu care a coborât până la noi.

Mândria, mărirea deșartă și înălțarea de sine, au fost și sunt foarte periculoase de la începutul până la sfârșitul lumii, căci sunt capcanele prin care diavolul îi amăgește oameni pe calea pierderii adevăratei măriri și îi conduce spre ruina veșnică. Iată câteva exemple concludente:

Adam și Eva, când diavolul i-a amăgit să se "înalțe" până la "a fi ca Dumnezeu", practic i-a amăgit să se "îndepărteze" de Dumnezeu care era coborât la ei. Și, depărtați de Dumnezeu care coborâse la ei, au putut fi loviți din plin de satana. Au putut fi otrăviți cu boli, cu trude și cu moartea; așa au putut fi jefuiți de toate darurile primite de la Dumnezeu (cf. Gen 3,10-19); și așa au putut fi umiliți în chipul cel mai crunt, ei care erau "giganții și coroana creației", ei care purtau "chipul și asemănarea cu Dumnezeu" (cf. Gen 1,26-27), ei care urmau "să fie ca Dumnezeu", prin ascultarea de Dumnezeu (cf. 1In 3,2).

Apoi amintesc de oamenii de la "Turnul Babel". Aceștia, urmând logica "înălțării de sine", logica înșelătoare a diavolului, când credeau că au urcat, atunci au coborât, când credeau că și-au făcut un nume, atunci și l-au pierdut, când credeau că vor rămâne statorniciți într-un loc, atunci au fost risipiți, când credeau că se înțeleg mai bine, atunci nu s-au mai înțeles deloc (cf. Gen 11,1-9). Pentru ce toate acestea? Pentru că înălțarea de sine înseamnă îndepărtare de Dumnezeu și de gloria lui.

Apoi amintesc de regele Saul care plin de mândrie a voit să-și atribuie sieși victoria asupra amaleciților și nu Domnului care i-a dat-o. Prin aceasta atât de mult s-a îndepărtat de Dumnezeu, încât, în scurt timp, și-a pierdut și domnia și viața (cf. 1Sam 15,1-16,13).

Mai amintesc și de regele Baltazar al Babilonului, care, voind să se mândrească, a băut vin din vasele sfinte furate de tatăl său din templul din Ierusalim. Prin această faptă s-a îndepărtat atât de mult de Dumnezeu, încât, în aceeași noapte a fost numărat, cântărit, împărțit și ucis de forțele potrivnice (cf. Dan 5,1-31).

În schimb, smerenia este foarte bună mereu, căci ea înseamnă apropiere de Dumnezeu și înălțare prin puterea lui. Iată iarăși câteva exemple:

Abraham, pentru că s-a recunoscut în fața lui Dumnezeu ceea ce este, "praf și cenușă" (cf. Gen 18,27), Dumnezeu l-a înălțat atât de mult că făcut l-a făcut strămoșul unui popor mare (cf. Gen 22,17) și i-a biruință în toate acțiunile sale.

Regele David, când a trebuit să mute arca alianței din casa levitului Obed-Edom, din Baale-Iuda, la Ierusalim, s-a dezbrăcat de hainele regești și s-a îmbrăcat în haine simple de in, semnul harului divin și așa a dansat în fața arcei Domnului de la Baale-Iuda până la Ierusalim (cf. 2Sam 6,14). Micol, soția lui David, fata lui Saul, văzându-l cum s-a smerit în fața Domnului și a oamenilor, l-a disprețuit în inima ei. Dar el s-a bucurat că a putut să se smerească în fața cerului și a oamenilor, pentru ca Dumnezeu să-l înalțe și mai mult în fața sa în fața poporului (cf. 2Sam 6,21-22). Dumnezeu numai celor smeriți le dă harul și puterea sa (cf. 1Pt 5,5).

Să n-o uităm nici pe Fecioara Maria, cea "plină de har" și vizitată de "îngerii cerului" (cf. Lc 1,28). Pentru că ea s-a socotit pe sine "roaba Domnului" (cf. Lc 1,38), Dumnezeu înălțat-o la demnitate de "Mama lui Mesia" și de "Icoana Bisericii sale" (cf. Lc 1,31-33; LG 68).

Dumnezeu îi înalță pe cei smeriți încă din această viață, și îi așază alături de Abraham, de David, de Sfânta Fecioară Maria, sfântul Iosif și de toți aleșii săi smeriți. Iată două exemple:

Într-o mănăstire de femei trăia o soră smerită cu numele de Bengaria, pe care, pentru că mereu alegea să facă lucrurile cele mai umile, multe din surori o disprețuiau. Dar murind sora superioară și trebuind să aleagă o alta, cum toate doreau să fie ele alese, fiecare au votat-o pe Bengaria cea simplă și smerită, gândind că nimeni n-o s-o mai voteze. Dar, surpriză, toate au votat-o pe Bengaria și astfel Dumnezeu a înălțat-o din această viață. Așa cum spune Maria, Dumnezeu îi înalță pe cei smeriți (cf. Lc 1,52).

În viața sfântului Ignațiu de Loyola (1491-1556) se citește că, mergând odată cu preotul Diego Lainez de la Veneția la Padova, fiind atât de prost îmbrăcați, un ciobănaș văzându-i a început a-i ocărî și să râdă de hainele lor peticite. Zâmbind, Ignațiu s-a oprit pentru ca acel ciobănaș să-și poată continua recitalul. Diego Lainez, supărat, l-a întrebat pe Ignațiu de ce s-a oprit și nu-și mai continuă drumul? Sfântul Ignațiu i-a răspuns: "De ce să-l lipsim pe acest băiat de plăcerea de a ne ocărî și de a râde de noi?" Sfântul Ignațiu primea ocările cu mai multă plăcere decât primesc alții laudele. Ignațiu a înțeles bine misterul umilinței prin care Dumnezeu înalță pe orice om. Și ce mult l-a înălțat Domnul pe Ignațiu!

Acum înțelegem mai bine cuvintele înțeleptului din prima lectură: "Cu cât ești mai mare, cu atât mai mult să te umilești și vei afla har înaintea Domnului! Căci mare este puterea Domnului și el este glorificat de către cei umili" (Sir 3,18.20). La această lumină la care au ajuns chiar cei din Vechil Testament și chiar unii dintre păgâni, trebuie să ajungă și orice om care dorește mântuirea. Spicul cu rod care este mereu "plecat spre pământ", este simbolul omului smerit binecuvântat de Dumnezeu.

Dar, adevărata smerenie o vedem la persoanele divine care "s-au coborât" până la omul păcătos spre a-l mântui. Și parcă pentru a nu-i deranja ochii săi bolnavi de păcat: Tatăl ceresc și-a ascuns divinitatea într-un nor (cf. Lc 9,35); Duhul Sfânt și-a ascuns divinitatea sub chipul unui porumbel (cf. Mt 3,16); iar Fiul și-a ascuns divinitate sub un trup omenesc (cf. In 1,14): Apropo de "coborârea Fiului", acesta pentru a ne mântui: deși era bogat, a ales sărăcia (cf. 2Cor 8,9); deși era rege veșnic, a ales slujirea (cf. Mc 10,45); deși era înțelepciunea a ales crucea (cf. Evr 12,2); deși era Dumnezeu puternic, a ales anonimatul (cf. Mt 8,4; Mc 1,44); deși era viața, a ales moartea (cf. In 15,13).

Evanghelia de astăzi ne spune că un fariseu care împreună cu prietenii săi dorea căderea, prinderea în capcană, umilirea, condamnarea și moartea lui Isus, l-a invitat în mod perfid la masă. Isus, deși știa foarte bine intențiile lor, pentru că era în drum spre Calvar, pentru că era pe drumul mântuirii tuturor oamenilor, a acceptat invitația provocatoare și a intrat în casa fariseului. Aici a văzut înșelăciunea diavolului în toată grozăvia ei, căci toți căutau locurile dintâi și mărirea deșartă. Atunci Isus le-a spus la toți cei adunați acolo că drumul spre adevărata mărire este smerenia, alegerea locului din urmă, de aceea și Fiul lui Dumnezeu a venit smerit și a ales locul cel din urmă. Aici, Isus ne spune și nouă, celor de astăzi, să căutăm locurile cele din urmă, unde deja Dumnezeu, în Cristos și Duhul Sfânt, s-a coborât pentru a ne mântui (cf. Fil 2,6-11); iar într-un alt loc ne spune să învățăm de la el să fim blânzi și smeriți cu inima (cf. Mt 11,29), căci adevărata înălțare vine prin coborâre.

Aici mai fac un mic comentariu și spun din Biblie că Dumnezeu nu-și împarte slava cu nimeni (cf. Is 48,11). Dar Dumnezeu are un plan veșnic conform căruia el își va împărți slava cu omul smerit care va primi mântuirea sa prin Cristos și Duhul Sfânt (cf In 17,22.24; 1In 3,2). Diavolul, știind aceasta, a făcut și el un plan, nu de mântuire ci de amăgire, un plan diabolic de înșelare și de pierzare, un plan prin care să-l piardă pe om și să-l lipsească de slava lui Dumnezeu pregătită lui (cf. Is 14,12-15).

Aici mai spun că, la izgonirea diavolilor din cer, aceștia nu numai că au lăsat locurile lor goale din cer, ci le-au și devastat din răutate și răzbunare. Așa că aceste locuri din cer trebuie umplute și refăcute. De aceea, Dumnezeu, până la refacerea locurile devastate din cer, s-a coborât pe pământ ca să-i plămădească din țărână pe viitorii ocupanți ai locurilor rămase goale din cer (cf. Ap 12,7-8). În acest sens Dumnezeu s-a coborât din cer pe pământ pentru a crea un paradis provizoriu până ce va fi refăcut cel adevărat, pentru a-l pune acolo pe omul plămădit din țărână, pe omul creat "după chipul și asemănarea sa" (Gen 1,26-27), pe omul care va primi slava sa și va ocupa locurile libere din cer. Astfel că Dumnezeu în timp ce lucra la refacerea locurilor distruse de diavoli în cer (cf. In 5,17), lucra și la desăvârșirea omul plămădit din țărână și vorbea cu el în vederea slavei veșnice care îi era pregătită (cf. Gen 3,8). În tot acest timp omul trebuia să asculte de poruncile lui Dumnezeu.

Și cum Dumnezeu l-a creat liber pe omul căruia trebuia să-i împărtășească slava divină, el i-a respectat libertatea chiar și atunci când el a folosit-o rău. Și așa face Dumnezeu cu orice om. Diavolul știind aceasta, el care avea ca scop distrugerea lucrărilor lui Dumnezeu, profitând de libertatea omului de a alege, prin dubla sa ispită, cea a mândriei și a neascultării de Dumnezeu (cf. Gen 3,4-5), l-a înșelat pe om să se facă el singur ca "ca Dumnezeu", fără să mai aștepte să fie făcut de Dumnezeu asemenea lui (cf. Gen 2,17). Reușind în planul său, diavolul l-a atras pe om pe cel mai periculos drum posibil, pe drumul depărtării de Dumnezeu care era coborât la el. Mai exact, prin reușita lui, diavolul l-a atras pe om pe drumul căderii, pe drumul jefuirii de toate darurile primite, pe drumul suferinței și al morții, pe drumul pierderii fericirii de aici și a fericirii din cer, unde urma să intre în scurt timp pe calea ascultării. Astfel omul din vice rege al creației, a ajuns sclavul satanei golit de orice bun și un supus al legilor suferinței, al morții și al pierzării veșnice.

În afară de aceste pierderi, oamenii amăgiți de diavol, prin neascultarea de Dumnezeu și prin graba de "a fi ca Dumnezeu", fără Dumnezeu și înainte de vreme (cf. 1In 3,2), au întârziat fericirea lor și a tuturor urmașilor lor, cu mii și mii de ani, timp în care oamenii au trăit și trăiesc încă în trudă, suferință și moarte (cf. Gen 3,11-19). Ba mai mult, ei au făcut să moară pentru mântuirea lor, însuși Fiul lui Dumnezeu (cf. Evr 2,14-15).

Și acum cuget și spun: dacă Dumnezeu era "coborât" la omul pe care l-a creat din "țărână" în paradisul pământesc, cu atât mai mult Dumnezeu este "coborât" acum la omul este căzut în trudă, suferință, moarte și pierzare veșnică, la omul care trebuie să primească mântuirea prin suferința, moartea și învierea Fiului lui său, care a spus: "Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacului" (Mt 28,20).

Dar Isus are un cuvânt mântuitor și pentru fariseul gazdă. Dacă pe invitați i-a învățat cum să-și aleagă locurile, pe stăpânul casei îl învață cum să-și aleagă invitații. Conform Bibliei, săracii au fost și vor fi totdeauna preferații lui Dumnezeu. De aceea, psalmul responsorial de astăzi ne spune că Dumnezeu îi ocrotește, le poartă de grijă și îi apără (cf. Ps 68,6-11).

Tot Biblia ne spune că orice lucru are o plată, fie aici, pe pământ, fie dincolo, în viața veșnică, depinde de fiecare om unde alege să o primească (cf. Mt 6,1-6.17-18). Fariseul alesese slava de aici, de aceea a găsit de cuviință să-i invite la masa sa pe vecinii bogați, ca să fie lăudat de ei și ca să fie și el invitat de către ei, și așa să o ducă din ospăț în ospăț, ca bogatul pierdut din evanghele (cf. Lc 16,19). Și pentru că alegerea fariseului ducea la pierzare sigură, ca și pentru bogatul care benchetuia în fiecare zi, Isus îi spune cu bunătate acestuia că, atunci când dă un ospăț, să-i invite mai întâi pe săraci, prietenii iubiți ai lui Dumnezeu, pentru care el a zidit împărăția cerurilor (cf. Mt 5,3; Lc 6,20; 16,9; Iac 2,5). Căci, "umilindu-se" și invitându-i pe săraci, îl invita pe însuși Dumnezeu (cf. Prov 19,17). Iar cum săracii nu aveau cum să-i plătească în lumea aceasta, le va plăti însuși Dumnezeu cu vârf și îndesat în ziua de pe urmă (cf. Lc 6,38), adică îi va răsplăti cu mântuirea (cf. Lc 14,12-14). Iar săracii pe care i-a miluit acum, la sfârșit îl vor primi în lăcașurile veșnice zidite special de Dumnezeu pentru ei (cf. Lc 16,9; Iac 2,5).

Lectura a doua de astăzi ne amintește că pe pământ suntem într-un nou exod, așa cum vechiul popor rob în Egipt a fost și el într-un lung exod. Dacă "primul exod", cel condus de Moise din Egipt în Canaan, a avut ca notă teama și moartea (cf. Ex 20,19), căci mulți s-au răzvrătit și astfel numai în ziua vițelului de aur, au murit 3.000 de oameni (cf. Ex 32,28) și apoi au tot murit până ce au rămas numai doi, Caleb și Iosue (cf. Num 14,30). La cel de "al doilea exod", cel condus de Isus, de pe pământ la paradis, datorită lucrării sale de la cruce și a convertirii oamenilor prin puterea Duhului Sfânt, s-au întâmplat numai minuni de har, salvând numai în prima zi de Rusalii 3.000 de suflete (cf. Fap 2,41) și continuând până la salvarea unei mulțimi mari (Ap 7,9).

Noi, umilindu-ne și apropiindu-ne de Isus coborât la noi, primindu-l și slujindu-l în cei săraci și disprețuiți de oameni, dar iubiți de el, ne apropiem de mântuirea promisă, ne apropiem de muntele Sion, de cetatea Dumnezeului cel viu, de Ierusalimul ceresc, de zecile de mii de îngeri în sărbătoare, de comunitatea întâilor-născuți înscriși în ceruri, de Dumnezeu judecătorul tuturor, de sufletele celor drepți duși la desăvârșire de Isus, mijlocitorul noii alianțe (cf. Evr 12,22-24).

De aceea, sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) spunea că umilința este pentru noi ceea ce este sfoara pentru bobițele de la Rozariu, adică ține legate de noi toate promisiunile făcute de Dumnezeu.

De aceea, Siracide ne spune: "Cu cât vrei să fii mai mare, cu atât să te umilești mai mult și vei afla har înaintea Domnului (cf. Sir 3,18), căci toate cele avute sunt darul Domnului (cf. 1Cor 4,7). De aceea, cel care se înalță pe sine va fi umilit, iar cel care se umilește va fi înălțat" (cf. Lc 14,11). De aceea, acolo unde intră mândria, acolo vine și rușinea căderii (cf. Prov 11,2). De aceea, când voiești să te înalți, începe prin a te face cel din urmă și slujitorul tuturor (cf. Mc 9,35). De aceea când vrei să te înalți, nu uita că Isus a spus: "Învățați de la mine că sunt blând și smerit cu inima" (Mt 11,29).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat