Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

ZMTCracovia2016:

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Polonia
cu ocazia celei de-a XXXI-a Zi Mondială a Tineretului

(27-31 iulie 2016)

Dialogul Sfântului Părinte cu episcopii din Polonia

Catedrala din Cracovia, miercuri, 27 iulie 2016

Papa Francisc:

Înainte de a începe dialogul, cu întrebările pe care voi le-ați pregătit, aș vrea să fac o faptă de milostenie cu voi toți și să sugerez o altă faptă de milostenie. Știu că în aceste zile, cu Ziua Tineretului, mulți dintre voi ați fost ocupați și n-ați putut să mergeți la înmormântarea iubitului Mons. Zimowski. Este o faptă de milostenie a-i îngropa pe cei morți, și aș vrea ca toți împreună, acum, să facem o rugăciune pentru Mons. Zimowski și ca aceasta să fie o adevărată manifestare de caritate fraternă, a îngropa un frate care a murit. Pater noster... Ave Maria... Gloria Patri... Requiem aeternam...

Și apoi, cealaltă faptă de milostenie pe care aș vrea să-i sugerez. Eu știu că voi sunteți preocupați pentru asta: iubitul nostru cardinal Macharski care este atât de bolnav... Cel puțin să ne apropiem, pentru că eu cred că nu se va putea intra acolo unde el se află, lipsit de cunoștință, dar măcar să ne apropiem de clinică, de spital, și să atingem zidul ca și cum am spune: "Frate, sunt aproape de tine". A-i vizita pe cei bolnavi este o altă faptă de milostenie. Și eu voi merge. Mulțumesc.

Și acum, cineva dintre voi a pregătit întrebările, cel puțin le-a adus. Sunt la dispoziție.

E.S. Mons. Marek Jêdraszewski (arhiepiscop de ŁódŸ):

Sfinte Părinte, se pare că credincioșii din Biserica catolică și în general toți creștinii din Europa occidentală ajung tot mai mult să fie în minoritate în cadrul unei culturi contemporane ateo-liberale. În Polonia asistăm la o confruntare profundă, la o luptă enormă între credința în Dumnezeu pe de o parte, și pe de altă parte p gândire și stiluri de viață ca și cum Dumnezeu n-ar exista. După părerea dumneavoastră, Sfinte Părinte, ce tip de acțiuni pastorale ar trebui să întreprindă Biserica catolică în țara noastră, pentru ca poporul polonez să rămână fidel față de tradiția sa creștină mai mult decât milenară? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Excelență, dumneavoastră sunteți episcop de...?

E.S. Mons. Marek Jêdraszewski:

De ŁódŸ, unde a început drumul sfintei Faustina; pentru că ea chiar acolo a auzit glasul lui Cristos pentru a merge la Varșovia și a se facă călugăriță, chiar la ŁódŸ. Istoria vieții sale a început în orașul meu.

Papa Francisc:

Dumneavoastră sunteți un privilegiat!

Este adevărat, descreștinarea, secularizarea lumii moderne este puternică. Este foarte puternică. Dar cineva spune: Da, este puternică dar se văd fenomene de religiozitate, ca și cum simțul religios s-ar trezi. Și acesta poate să fie și un pericol. Cred că noi, în această lume așa de secularizată, avem și celălalt pericol, al spiritualizării gnostice: această secularizare ne dă posibilitatea de a face să crească o viață spirituală un pic gnostică. Amintim că a fost prima erezie din Biserică: apostolul Ioan îi bate pe gnostici - și cum, cu ce forță! -, unde este o spiritualitate subiectivă, fără Cristos. Problema cea mai gravă, pentru mine, a acestei secularizări este descreștinarea: a-l elimina pe Cristos, a-l elimina pe Fiul. Eu mă rog, simt... și nimic mai mult. Acesta este gnosticism. Există o altă erezie care este și ea la modă, în acest moment, dar o las deoparte pentru că întrebarea dumneavoastră, Excelență, merge în această direcție. Există și un pelagianism, dar asta s-o lăsăm deoparte, pentru a vorbi despre ea într-un alt moment. A-l găsi pe Dumnezeu fără Cristos: un Dumnezeu fără Cristos, un popor fără Biserică. De ce? Pentru că Biserica este mamă, aceea care îți dă viața, și Cristos este Fratele mai mare, Fiul Tatălui, care face referință la Tatăl, care este cel care-ți revelează numele Tatălui. O Biserică orfană: gnosticismul de astăzi, pentru că este chiar o descreștinare, fără Cristos, ne duce la o Biserică, să spunem mai bine, la niște creștini, la un popor orfan. Și noi trebuie să facem ca poporul nostru să simtă asta.

Ce aș sfătui eu? Îmi vine în minte - dar cred că este practica Evangheliei, unde este chiar învățătura Domnului - apropierea. Astăzi noi, slujitori ai Domnului - episcopi, preoți, consacrați, laici convinși -, trebuie să fim aproape de poporul lui Dumnezeu. Fără apropiere există numai cuvânt fără carne. Să ne gândim - mie îmi place să gândesc asta - la cei doi pilaștri ai Evangheliei. Care sunt cei doi pilaștri ai Evangheliei? Fericirile, și apoi Mt 25, "protocolul" cu care noi toți vom fi judecați. Concretețe. Apropiere. A atinge. Faptele de milostenie, fie trupească, fie sufletească. "Dar dumneavoastră spuneți aceste lucruri pentru că este la modă a vorbi despre milostivire anul acesta...". Nu, este Evanghelia! Evanghelia, fapte de milostenie. Este acel eretic sau necredincios samaritean care se înduioșează și face ceea ce trebuie să facă, și riscă și banii! A atinge. Este Isus care era mereu printre oameni sau cu Tatăl. Sau în rugăciune, singur cu Tatăl, sau printre oameni, acolo, cu discipolii. Apropiere. A atinge. Este viața lui Isus... Când El s-a înduioșat, la porțile orașului Nain (cf. Lc 7,11-17), s-a înduioșat, a mers și a atins năsălia spunând: "Nu plânge...". Apropiere. Și apropierea înseamnă a atinge carnea suferindă a lui Cristos. Și Biserica, gloria Bisericii, sunt martirii, desigur, dar sunt și atâția bărbați și femeie care au lăsat toate și au petrecut viața lor în spitale, în școli, cu copiii, cu bolnavii... Îmi amintesc, în Republica Centrafricană, o surioară, avea 83/84 de ani, slabă, silitoare, cu o fetiță... A venit să mă salute: "Eu nu sunt de aici, sunt din cealaltă parte a fluviului, din Congo, dar de fiecare dată, o dată pe săptămână, vin aici pentru a face cumpărături pentru că sunt mai conveniente". Mi-a spus vârsta: 83/84 de ani. "De 23 de ani sunt aici: sunt infirmieră obstetrică, am asistat la nașterea a două/trei mii de copii..." - "Ah... și veniți aici singură?" - "Da, da, luăm barca...". La 83 de ani! Cu barca făcea o oră circa și ajungea. Această femeie - și atâtea ca ea - au lăsat țara lor - este italiană, bresciană - au lăsat țara lor pentru a atinge carnea lui Cristos. Dacă noi mergem în aceste țări de misiune, în Amazonia, în America Latină, în cimitire găsim mormintele atâtor bărbați și femei călugări morți de tineri, deoarece pentru bolile din ținutul acela ei nu aveau anticorpi și mureau de tineri. Faptele de milostenie: a atinge, a învăța, a mângâia, "a pierde timpul". A pierde timpul. Mi-a plăcut mult, odată, un domn care a mers să se spovedească și era într-o așa situație încât nu putea să primească dezlegarea. A mers cu un pic de frică, pentru că a fost trimis de câteva ori: "Nu, nu... pleacă". Preotul l-a ascultat, i-a explicat situația, i-a spus: "Dar tu, tu roagă-te. Dumnezeu te iubește. Eu îți voi da binecuvântarea, dar tu întoarce-te, îmi promiți asta?". Și acest preot "pierdea timp" pentru a-l atrage pe acest om la sacramente. Asta se numește apropiere. Și vorbind Episcopilor despre apropiere, eu cred că trebuie să vorbesc despre apropierea cea mai importantă: aceea cu preoții. Episcopul trebuie să fie disponibil pentru preoții săi. Când eram în Argentina am auzit despre preoți... - de atâtea, de atâtea ori, când mergeam să dau exerciții spirituale, îmi plăcea să dau exerciții spirituale -; spuneam: "Vorbește cu episcopul despre asta..." - "Dar nu, eu l-am sunat, secretarea îmi spune: Nu, este foarte, foarte ocupat, dar te va primi în trei luni". Dar acest preot se simte orfan, fără tată, fără apropiere, și începe să meargă în jos. Un episcop care vede în foaia de apeluri, seara, când se întoarce, telefonul unui preot, ori chiar în seara aceea ori în ziua următoare trebuie să-l sune imediat. "Da, sunt ocupat, dar este urgent?" - "Nu, nu, dar să ne punem de acord...". Ca preotul să simtă că are un tată. Dacă noi le luăm preoților paternitatea, nu putem să le cerem lor să fie părinți. Și astfel sensul paternității lui Dumnezeu se îndepărtează. Lucrarea Fiului este să atingă mizeriile umane: spirituale și trupești. Apropierea. Lucrarea Tatălui: a fi tată, episcop-tată.

Apoi, tinerii - pentru că trebuie să se vorbească despre tineri în aceste zile. Tinerii sunt "plictisitori"! Pentru că vin mereu să spună aceleași lucruri, sau "eu gândesc așa...", sau "Biserica ar trebui...", este nevoie de răbdare cu tinerii. Eu am cunoscut, când eram tânăr, câțiva preoți: era un timp în care confesionalul era mai frecventat decât acum, petreceau ore ascultând, sau îi primeau în biroul parohial, ca să asculte aceleași lucruri - dar cu răbdare. Și apoi, a-i duce pe tineri în tabără, la munte... Dar gândiți-vă la sfântul Ioan Paul al II-lea, ce făcea cu universitarii? Da, făcea școală, dar apoi mergea cu ei la munte! Apropiere. Îi asculta. Stătea cu tinerii...

Și un ultim lucru aș vrea să subliniez, deoarece cred că Domnul îmi cere asta: bunicii. Voi, care ați îndurat comunismul, ateismul, știți asta: bunicii, bunicele au fost cei care au salvat și au transmis credința. Bunicii au amintirea unui popor, au amintirea credinței, amintirea Bisericii. A nu-i rebuta pe bunici! În această cultură a rebutului, care este întocmai descreștinată, se rebutează ceea ce nu folosește, ceea ce nu merge. Nu! Bunicii sunt amintirea poporului, sunt amintirea credinței. Și a-i lega pe tineri cu bunicii: și asta este apropiere. A fi aproape și a crea apropiere. Aș răspunde astfel la această întrebare. Nu există rețete, dar trebuie să coborâm pe teren. Dacă așteptăm ca să sune telefonul sau ca să bată la ușă... Nu. Trebuie să ieșim ca să căutăm, ca păstorul, care merge să-i caute pe cei rătăciți. Nu știu, îmi vine asta. Pur și simplu.

E.S. Mons. Sławoj Leszek GłódŸ (Arhiepiscop de Gdańsk):

Iubite papa Francisc, mai ales suntem atât de recunoscători că papa Francisc a aprofundat învățătura despre milostivire pe care a inițiat-o sfântul Ioan Paul al II-lea chiar aici la Cracovia. Toți știm că trăim într-o lume dominată de nedreptate: cei mai bogați devin și mai bogați, cei săraci devin lipsiți, există terorismul, există etica și moralitatea liberală, fără Dumnezeu... Și întrebarea mea este următoarea: cum se aplică învățătura despre milostivire și mai ales cui? Sfântul Părinte a promovat un medicament care se numește "misericordină", pe care am luat-o cu mine: mulțumesc pentru promovare...

Papa Francisc:

... dar acum vine "misericordina plus": este mai puternică!

E.S. Mons. Sławoj Leszek GłódŸ:

... da, și mulțumesc pentru acest "plus". Noi avem și programul "plus" promovat și de guvern pentru familiile numeroase. Acest "plus" este la modă. Cui și mai ales cum? În primul rând, cine ar trebui să fie obiectul învățăturii noastre despre milostivire? Mulțumesc.

Papa Francisc:

Mulțumesc. Asta despre milostivire nu este ceva care mi-a venit mie în minte. Acesta este un proces. Dacă noi vedem deja pe fericitul Paul al VI-lea, avea unele aluzii cu privire la milostivire. Apoi, sfântul Ioan Paul al II-lea a fost uriașul milostivirii, cu enciclica Dives in misericordia, canonizarea sfintei Faustina și apoi octava de Pași: a murit în ajunul acelei zile. Este un proces, de ani, în Biserică. Se vede că Domnul cerea să se trezească în Biserică această atitudine de milostivire între credincioși. El este Milostivul care iartă tot. Pe mine mă uimește mult un capitel medieval care se află în bazilica "Sfânta Maria Magdalena" la Vézelay, în Franța, unde începe Drumul de Santiago. În acel capitel, într-o parte este Iuda spânzurat, cu ochii deschiși, limba scoasă, și în cealaltă parte este Bunul Păstor care-l poartă cu sine. Și dacă privim, cu atenție, fața Bunului Păstor, buzele într-o parte sunt triste, dar în partea cealaltă fac un zâmbet. Milostivirea este un mister, este un mister. Este misterul lui Dumnezeu. Mi-au luat un interviu, din care după aceea s-a scos o carte intitulată Numele lui Dumnezeu este milostivire, dar este o expresie jurnalistică, eu cred că se poate spune că Dumnezeu este Tatăl milostiv. Cel puțin, Isus în Evanghelie îl arată așa. Pedepsește pentru a converti. Și apoi parabolele milostivirii, și modul în care El a voit să ne mântuiască... Atunci când a venit plinirea timpurilor, a făcut să se nască Fiul dintr-o femeie: cu trupul, ne mântuiește cu trupul; nu pornind de la frică, ci de la trup. În acest proces al Bisericii noi primim atâtea haruri.

Și dumneavoastră vedeți această lume bolnavă de nedreptate, de lipsă de iubire, de corupție. Dar acest lucru este adevărat, acest lucru este adevărat. Astăzi, în avion, vorbind despre acest preot de peste optzeci de ani care a fost ucis în Franța: de mult timp eu spun că lumea este în război, că trăim al treilea război mondial pe bucăți. Să ne gândim la Nigeria... Ideologii, da, dar care este ideologia de astăzi, care este chiar în centru și care este mama corupțiilor, a războaielor? Idolatria banului. Bărbatul și femeia nu mai sunt în culmea creației, acolo este pus idolul ban și totul se cumpără și se vinde pentru bani. În centru banul. Se exploatează oamenii. Și traficul de persoane astăzi? Mereu a fost așa: cruzimea! Am vorbit despre acest sentiment unui șef de guvern și ea mi-a spus: "Mereu a fost cruzimea. Problema este că noi acum o privim de la televizor, s-a apropiat de viața noastră". Dar mereu acea cruzime. A ucide, pentru bani. A exploata pe oameni, a exploata creația. Un șef de guvern african, ales recent, când a venit în audiență mi-a spus: "Primul act de guvern pe care l-am făcut a fost reîmpădurirea țării, care a fost despădurită și distrusă". Nu avem grijă de creație! Și asta înseamnă mai mulți săraci, mai multă corupție. De ce credem noi atunci când 80% - mai mult sau mai puțin, căutați bine statisticile, și dacă nu e 80 e 82 sau 78 - din bogății sunt în mâinile a mai puțin de 20% dintre oameni. "Părinte, nu vorbiți așa, că dumneavoastră sunteți comunist!". Nu, nu, sunt statistici! Și cine plătește asta? Plătesc oamenii, poporul lui Dumnezeu: fetele exploatate, tinerii fără loc de muncă. În Italia, de la 25 de ani în jos 40% sunt fără loc de muncă; în Spania, 50%; în Croația, 47%. De ce? Pentru că există o economie lichidă, care favorizează corupția. Îmi povestea scandalizat un mare catolic, care a mers la un prieten întreprinzător: "Eu îți voi arăta cum câștig 20 de mii de dolari fără să mă mișc din casă". Și cu computerul, din California, a cumpărat nu știu ce și a vândut în China: în 20 de minute, în mai puțin de 20 de minute, a câștigat acești 20 de mii de dolari. Este lichid totul! Și tinerii nu au cultura muncii, pentru că nu au loc de muncă! Pământul este mort, pentru că a fost exploatat fără înțelepciune. Și astfel mergem înainte. Lumea se încălzește, de ce? Pentru că trebuie să câștigăm. Câștigul. "Noi am căzut în idolatria banului": asta mi-a spus un ambasador când a venit pentru scrisorile de acreditare. Este o idolatrie.

Milostivirea Divină este mărturia, mărturia atâtor oameni, a atâtor bărbați și femei, laici, tineri care fac opere: în Italia, de exemplu, cooperativismul. Da, există unii care sunt prea vicleni, dar mereu se face bine, se fac lucruri bune. Și apoi instituțiile pentru a îngriji bolnavii: organizații puternice. A merge pe acel drum, a face lucruri pentru ca demnitatea umană să crească. Dar este adevărat ceea ce spuneți dumneavoastră. Trăim un analfabetism religios, până acolo încât în unele sanctuare din lume lucrurile se confundă: se merge pentru rugăciune, sunt magazine în care se cumpără obiecte de pietate, rozarii... dar sunt unii care vând lucruri de superstiție, pentru că se caută mântuirea în superstiție, în analfabetismul religios, acel relativism care confundă unul lucru cu altul. Și acolo este nevoie de cateheză, cateheză de viață. Cateheză care nu înseamnă numai a da noțiunile, ci a însoți drumul. A însoți este una dintre atitudinile cele mai importante! A însoți creșterea credinței. Este o muncă mare și tinerii așteaptă asta! Tinerii așteaptă... "Dar dacă eu încep să vorbesc, se plictisesc!". Dar dă-le o muncă de făcut. Spune-le ca să meargă în vacanță, 15 zile, ca să ajute la construirea de locuințe modeste pentru săraci, sau să facă altceva. Să înceapă să simtă că sunt utili. Și acolo lasă să cadă sămânța lui Dumnezeu. Lent. Dar numai cu cuvintele lucrul nu merge! Analfabetismul religios de astăzi trebuie să-l înfruntăm cu cele trei limbaje, cele trei limbi: limba minții, limba inimii și limba mâinilor. Toate trei armonios.

Nu știu... Vorbesc prea mult! Sunt idei cele pe care eu vi le spun. Voi, cu prudența voastră, veți ști ce să faceți. Dar mereu Biserica în ieșire. Odată am îndrăznit să spun: este versetul acela din Apocalips: "Eu stau la ușă și bat" (3,20); El bate la ușă, dar mă întreb de câte ori Domnul bate la ușă dinăuntru, pentru ca noi să-i deschidem și El să poată ieși cu noi ca să ducă Evanghelia afară. Nu închiși, afară! A ieși, a ieși! Mulțumesc.

E.S. Mons. Leszek Leszkiewicz (episcop auxiliar de Tarnów):

Sfinte Părinte, angajarea noastră pastorală se bazează mai mult pe modelul tradițional al comunității parohiale, stabilită pe viața sacramentală. Un model care aici continuă să aducă roade. Totuși ne dăm seama că, și la noi, condițiile și circumstanțele vieții zilnice se schimbă rapid și solicită Bisericii noi modalități pastorale. Păstorii și credincioșii ne asemănăm un pic cu acei discipoli care ascultă, fac multe, dar nu întotdeauna știu să pună în practică dinamismul misionar interior și exterior al comunităților ecleziale. Sfinte Părinte, dumneavoastră, în Evangelii gaudium, vorbiți despre discipoli misionari care duc cu entuziasm Vestea Bună lumii de astăzi. Ce ne sugerați nouă? În ce ne încurajați, pentru ca să putem edifica în lumea noastră comunitatea Bisericii în mod rodnic, fecund, cu bucurie, cu dinamism misionar?

Papa Francisc:

Mulțumesc! Eu aș vrea să subliniez un lucru: parohia este mereu valabilă! Parohia trebuie să rămână: este o structură pe care nu trebuie s-o aruncăm pe fereastră. Parohia este chiar casa poporului lui Dumnezeu, aceea în care trăiește. Problema este cum direcționez parohia! Există parohii cu secretare parohiale care par "discipole ale satanei", care înspăimântă oamenii! Parohii cu ușile încuiate. Dar există și parohii cu ușile deschise, parohii în care, când vine cineva să întrebe, se spune: "Da, da... Luați loc. Care este problema?...". Și se ascultă cu răbdare... pentru că a avea grijă de poporul lui Dumnezeu este obositor, este obositor! Un bun profesor universitar, un iezuit, pe care l-am cunoscut la Buenos Aires, când a ieșit la pensie a cerut provincialului să meargă ca paroh într-un cartier pentru a trăi această experiență diferită. O dată pe săptămână venea la facultate - el depindea de comunitatea aceea - și într-o zi îmi spune: "Spune-i profesorului tău de ecleziologie că în tratatul său lipsesc două teze" - "Care?" - "Prima: poporul sfânt al lui Dumnezeu este în mod esențial obositor. Și a doua: poporul sfânt al lui Dumnezeu în mod ontologic face ceea ce i se pare mai bine. Și asta obosește!". Astăzi a fi paroh este obositor: a duce înainte o parohie este obositor, în această lume de astăzi cu atâtea probleme. Și Domnul ne-a chemat pe noi pentru ca să obosim un pic, pentru a munci nu pentru a ne odihni. Parohia este obositoare când este bine direcționată. Reînnoirea parohiei este unul dintre lucrurile pe care episcopii trebuie să-l aibă mereu sub ochi: cum merge această parohie? Ce faci? Cum merge cateheza? Cum o predai? Este deschisă? Atâtea lucruri... Mă gândesc la o parohie din Buenos Aires; când vin logodnicii: "Noi am vrea să ne căsătorim aici..." - "Da, spunea secretara, acestea sunt prețurile". Asta nu merge, o astfel de parohie nu merge. Cum se primesc persoanele? Cum se ascultă? Există mereu cineva la confesional? În parohii - nu cele care sunt în cartierele mici, ci în parohiile care sunt în centru, pe marile bulevarde - dacă există un confesional cu lumina aprinsă, oamenii merg mereu. Mereu! O parohie primitoare. Noi episcopii trebuie să-i întrebăm asta pe preoți: "Cum merge parohia ta? Și tu ieși? Vizitezi închisorile, bolnavii, bătrânelele? Și cu copiii ce faci? Cum îi faci să se joace și cum duci înainte oratoriul? Este una dintre marile instituții parohiale, cel puțin în Italia. Oratoriul: acolo copiii se joacă și li se dă un cuvânt, un pic de cateheză. Se întorc acasă obosiți, bucuroși și cu o sămânță bună. Parohia este importantă! Cineva spune că parohia nu mai merge, pentru că acum este ora mișcărilor. Acest lucru nu e adevărat! Mișcările ajută, dar mișcările nu trebuie să fie o alternativă la parohie: trebuie să ajute în parohie, să ducă înainte parohia, cum este Congregația Mariană, cum este Acțiunea Catolică și atâtea realități. A căuta noutatea și a schimba structura parohială? Ceea ce vă spun va putea să pară probabil o erezie, dar este cum o trăiesc eu: cred că este un lucru asemănător cu structura episcopală, este diferită, dar asemănătoare. Parohia nu se atinge: trebuie să rămână ca un loc de creativitate, de referință, de maternitate și toate aceste lucruri. Și acolo să se realizeze acea capacitate inventivă; și când o parohie merge înainte așa se realizează ceea ce - cu privire la discipolii misionari - eu numesc "parohie în ieșire". De exemplu, mă gândesc la o parohie - un exemplu frumos care apoi a fost imitat de atâtea - într-un sat în care nu era ceva obișnuit ca să se boteze copiii, pentru că nu erau bani; dar pentru sărbătoarea patronală (hram, n.t.) se pregătește sărbătoarea cu 3-4 luni înainte, cu vizitarea caselor și acolo se vede câți copii nu sunt botezați. Se pregătesc familiile și unul dintre actele sărbătorii patronale este Botezul a 30-40 de copii care, altminteri, ar fi rămas fără Botez. A inventa lucruri de acest fel. Oamenii nu se căsătoresc în biserică. Mă gândesc la o reuniune de preoți; unul s-a ridicat și a spus: "Tu te-ai gândit de ce?". Și a dat atâtea motive pe care noi le împărtășim: cultura actuală, și așa mai departe. Dar există un grup frumos de oameni care nu se căsătoresc pentru că astăzi a te căsători costă! Costă pentru orice, sărbătoarea... Este un fapt social. Și acest paroh, care avea o mare inventivitate, a spus: "Cine vrea să se căsătorească, eu îl aștept". Pentru că în Argentina sunt două căsătorii: trebuie să se meargă mereu la starea civilă și acolo se face căsătoria civilă, și apoi dacă vrei mergi în templul religiei tale ca să te căsătorești. Cineva - atâția! - nu vin să se căsătorească pentru că n-au bani pentru a face o sărbătoare mare... Dar preoții care au un pic de pricepere spun: "Nu, nu! Eu te aștept!". În acea zi, la starea civilă se căsătoresc la 11.00-12.00-13.00-14.00: în ziua aceea eu nu fac siesta! După căsătoria civilă vin în biserică, se căsătoresc și merg în pace. A inventa, a căuta, a ieși, a-i căuta pe oameni, a se pune în dificultățile oamenilor. Dar o parohie-birou astăzi nu merge! Pentru că oamenii nu sunt disciplinați. Voi aveți un popor disciplinat, și acesta este un har al lui Dumnezeu! Dar în general nu sunt disciplinați... Eu mă gândesc la țara mea: oamenii, dacă tu nu mergi să-i cauți, dacă tu nu faci o apropiere, nu vin. Și acesta este discipolul misionar, parohia în ieșire. A ieși pentru a căuta, așa cum a făcut Dumnezeu care l-a trimis pe Fiul său ca să ne caute.

Nu știu dacă este un răspuns simplist, dar eu n-am altul. Nu sunt un pastoralist luminat, spun ceea ce-mi vine.

E.S. Mons. Krzysztof Zadarko (Vescovo Ausiliare di Koszalin-Kołobrzeg):

Sfinte Părinte, una dintre problemele cele mai chinuitoare cu care se confruntă Europa de astăzi este chestiunea refugiaților. Cum putem să-i ajutăm, de vreme ce ei sunt așa de numeroși? Și ce putem face pentru a depăși frica de o invazie sau agresiune a lor, care paralizează întreaga societate?

Papa Francisc:

Mulțumesc. Problema refugiaților... Nu în toate timpurile refugiații erau ca acum. Spunem migranți și refugiați, îi considerăm împreună. Tatăl meu este un migrant. Și eu povesteam președintelui [Poloniei] că în fabrica în care el lucra erau atâția migranți polonezi, după război; eu eram copil și am cunoscut atâția. Țara mea este o țară de imigrați, toți... Și acolo nu erau probleme; erau alte timpuri, într-adevăr. Astăzi, pentru ce este atâta migrație? Nu vorbesc despre emigrație din propria țară spre străinătate: aceasta este datorită lipsei locului de muncă. Este clar că merg să caute de muncă în afară. Aceasta este o problemă a casei, pe care o aveți și voi un pic... Vorbesc despre cei care vin la noi: fug de războaie, de foame. Problema este acolo. Și pentru ce problema este acolo? Pentru că în țara aceea există o exploatare a oamenilor, există o exploatare a pământului, există o exploatare pentru a câștiga mai mulți bani. Vorbind cu economiști mondiali, care văd această problemă, ei spun: noi trebuie să facem investiții în țările acelea; făcând investiții vor avea de muncă și nu vor avea nevoie să migreze. Dar există războiul! Există războiul triburilor, unele războaie ideologice sau unele războaie artificiale, pregătite de traficanții de arme care trăiesc din asta: îți dau armele ție care ești împotriva acelora și acelora care sunt împotriva ta. Și așa trăiesc ei! Într-adevăr corupția este la originea migrației. Ce-i de făcut? Eu cred că fiecare țară trebuie să vadă cum și când: nu toate țările sunt egale; nu toate țările au aceleași posibilități. Da, însă au posibilitatea de a fi generoase! Generoase fiind creștine. Nu putem investi acolo, dar pentru cei care vin... Câți și cum? Nu se poate da un răspuns universal, pentru că primirea depinde de situația fiecărei țări precum și de cultură. Dar desigur se pot face atâtea lucruri. De exemplu rugăciunea: o dată pe săptămână rugăciunea la Preasfântul Sacrament cu rugăciune pentru cei care bat la ușa Europei și nu reușesc să intre. Unii reușesc, dar alții nu... Apoi intră unul și o ia pe un drum care generează frică. Avem țări care au știut să integreze bine migranții, de mulți ani! Au știut să-i integreze bine. În altele, din păcate, s-au format parcă niște ghetouri. Există o întreagă reformă care trebuie făcută, la nivel mondial, cu privire la această angajare, cu privire la primire. Dar oricum este un aspect relativ: absolută este inima deschisă să primească. Acesta este absolutul! Cu rugăciunea, mijlocirea, a face ceea ce eu pot. Relativ este modul în care pot să fac asta: nu toți pot face asta în aceeași manieră. Însă problema este mondială! Exploatarea creației și exploatarea persoanelor. Noi trăim un moment de distrugere a omului ca imagine a lui Dumnezeu.

Și aici aș vrea să închei cu acest aspect, pentru că în spatele la acestea există ideologiile. În Europa, în America, în America Latină, în Africa, în unele țări din Asia, există adevărate colonizări ideologice. Și una dintre acestea - o spun clar cu "nume și prenume" - este gender! Astăzi copiii - copiii! - sunt învățați la școală acest lucru: că sexul îl poate alege fiecare. Și pentru ce sunt învățați asta? Deoarece cărțile sunt cele ale persoanelor și instituțiilor care îți dau banii. Sunt colonizările ideologice, susținute și de țări foarte influente. Și acest lucru este teribil. Vorbind cu Papa Benedict, care se simte bine și are o gândire clară, îmi spunea: "Sanctitate, aceasta este epoca păcatului împotriva lui Dumnezeu Creatorul!". Este inteligent! Dumnezeu a creat bărbatul și femeie; Dumnezeu a creat lumea așa, așa, așa..., iar noi facem contrariul. Dumnezeu ne-a dat o stare "incultă", iar noi o facem să devină cultură; și apoi, cu această cultură, facem lucruri care ne duc înapoi la starea "incultă"! Ceea ce a spus Papa Benedict trebuie să ne gândim: "Este epoca păcatului împotriva lui Dumnezeu Creatorul!". Și asta ne va ajuta.

Dar tu, Cristofor, îmi vei spune: "Ce legătură are asta cu migranții?". Este un pic contextul, știi? Cu privire la migranți voi spune: problema este acolo, în țara lor. Dar cum îi primim? Fiecare trebuie să vadă cum. Dar toți putem să avem inima deschisă și să gândim să face o oră în parohii, o oră pe săptămână, de adorație și de rugăciune pentru migranți. Rugăciunea mișcă munții!

Acestea erau cele patru întrebări. Nu știu... Scuzați-mă dacă am vorbit prea mult, dar sângele italian mă trădează...

Multe mulțumiri pentru primire și sperăm ca aceste zile să ne umple de bucurie: de bucurie, de mare bucurie. Și s-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria, care este Mamă și care ne ține mereu de mână.

Salve Regina...

Și nu uitați bunicii, care sunt amintirea unui popor.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat