Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Sinodul panortodox: naștere cezariană

De Ioannis Maragós

La 19 iunie, Rusaliile, Biserica Ortodoxă, la Creta, va inaugura lucrările, care vor dura 15 zile, ale Sfântului și Marelui Sinod de atâta timp dorit. Primele discuții pentru posibilitatea unui astfel de eveniment eclezial s-au ținut deja în anii douăzeci și treizeci din secolul trecut. Pentru a ajunge la această dată binecuvântată au fost patru conferințe panortodoxe: 1961, 1963, 1964, 1968, și cinci conferințe panortodoxe prosinodale: 1976, 1982, 1986, 2009, 2015. Au lucrat la acestea cinci patriarhi: Ioachim al III-lea, Meletie al IV-lea, Athenagora, Dimitrie și Bartolomeu, împreună cu o mulțime de mitropoliți, preoți și laici și profesori universitari de teologie.

Cu cât se apropie data cu atât discuțiile sunt mai aprinse și închise în cercurile ecleziastice. Opiniile se extind pe toate fronturile. Se discută despre oportunitatea unei astfel de convocări, despre temele care trebuie tratate, despre modalitățile de convocare, despre procedura de formare a delegațiilor Bisericilor, excluzând convocarea tuturor episcopilor din cauza costului, și despre modul de a finanța evenimentul; nu lipsesc aluziile politice și naționaliste etc.

Despre necesitatea și oportunitatea convocării

Mediile mai rigid conservatoare nu văd nici necesitatea nici oportunitatea convocării. Nimic nou: și pentru Biserica Catolică, în ajunul convocării Conciliului Vatican II, mediile catolice paralele erau de aceeași părere.

Mitropolitul de Piure - într-o zi teologică ținută în mitropolia sa, într-o sală a palatului sportului din Faliro, în prezența altor mitropoliți, profesori universitari și mulți oameni - se întreba ce anume s-a schimbat în ultimii ani așa încât să se ceară convocarea unui Sinod; relua opinia unui sfânt sârb - sfântul Iustin Popovitz (1971) - și spunea: "Personal nu văd în circumstanțele prezente necesitatea imperioasă de a convoca un Sinod ecumenic. Dar chiar dacă ar exista, eu cred că momentul prezent este cel mai puțin potrivit în istoria Bisericii noastre". În plus, tot ceea ce se referă la temele care vor fi tratate este deja fixat în canoanele apostolilor și ale părinților și învățătorilor sfintei noastre Biserici.

El prezenta și părerea unui profesor universitar de la Facultatea de Teologie din Atena, ultraconservatorul părinte Georgios Metallinos, care prezida acel meeting și care a scris: "Se pregătește un Sinod, așa cum citim și cum vedem, pentru a ne conduce să acceptă papismul și protestantismul, ca autentică exprimare a creștinismului, și acest lucru este tragic. Mă rog ca acest lucru să nu se întâmple. Însă din păcate lucrurile au fost împinse în această direcție. Așadar, dacă și când se va reuni acest Sinod panortodox, pentru ca să-i fie recunoscut caracterul ecumenic trebuie mai întâi să fie numărate printre sinoadele ecumenice și al VIII-lea și al IX-lea; dacă nu se va face asta, va fi un pseudosinod".

În afară de aceasta, se critică în mod aspru, ca nemaiauzite și neprevăzute de tradiția conciliară a Bisericii, două aspecte: a) ca fiecare Biserică să fie reprezentată de 24 de episcopi plus primatul lor. Este anticanonic modul de a selecționa un număr restrâns de episcopi, și nu toți, și să se aibă drept criteriu competențele lor științifice; b) ca să fie chemați observatori să participe la lucrări. Această practică este o invenție introdusă de cele două pseudosinoade papiste. Cum poate unica și adevărata noastră Biserică să copie o practică papistă, ba chiar cum se poate încă suporta și recunoaște caracterul eclezial acelei "configurări" care sunt uniații?

Mulți au încă rezerve cu privire la faptul că Bisericile Ortodoxe locale sunt reprezentate de delegații și nu de toți cei care exercită "paternitatea" episcopului. Conform lor, principiul reprezentării prin delegație este străin de sistemul sinodal al Bisericii. În Sinod nu vorbesc experții, nu se dezbat idei, nu se propun păreri. Se expun experiențe și adevărul lor este judecat de criteriul de a fi comunicate și împărtășite de toți, așa cum argumentează profesorul Ghianaras. Experiența sinodală a Bisericii a demonstrat că argumentele strălucitoare ale unor vestiți patriarhi și episcopi au fost întunecate de mărturia unui episcop nesemnificativ fie ca persoană, fie ca sediu, fie prin argumentare. Profesorul Ghianaras mai propune ca în Sinod să nu se discute atât asupra modului de a acorda autonomie unei Biserici etc. ci să se concentreze mai degrabă asupra fundamentului său și asupra conținutului teologic, ecleziologic și istoric și asupra modului în care funcționează în practică și cum poate fi celebrată sinodalitatea; asupra a ce anume înseamnă și implică astăzi instituția patriarhiei. De asemenea, asupra adevăratului conținut al termenului "mântuire" și dacă ea este cucerire și abilitate personală, sau rezultatul unui stil de viață comunională eclezială.

Favorabili și contrari

Opiniile favorabile convocării și celebrării Sinodului pornesc de la motivele însăși ale existenței sinodalității, care este exprimare substanțială a Bisericii drept comuniune euharistică. La ea pregătește și tinde construirea trupului Bisericii. Sinodul este o liturgie care face posibilă prezența Duhului Sfânt, care cu inspirația sa facilitează fie precizarea terminologiei teologice, fie înlăturarea posibilelor devieri și erori. Pentru aceasta reprezentanții Bisericilor trebuie să creeze isichia (pace, liniște, seninătate) pentru a auzi ceea ce Duhul spune Bisericilor. Membrii Sinodului trebuie să se mențină departe de judecăți naționale, personale sau de grup. Așadar, Sinodul este cel care determină granițele comuniunii sau ale noncomuniunii, și nu glasuri singulare sau cercuri ecleziastice determinate.

Monseniorul Crisostom al II-lea, mitropolit de Messinia, sud-estul Peloponezului, profesor la Facultatea de Teologie din Universitatea statală din Atena, vede utilitatea Marelui Sinod în două direcții: a) spre exterior, pentru a da în sfârșit o mărturie de unitate între Bisericile Ortodoxe într-un timp în care tensiunile separatiste tind să fie norma; b) spre interior, pentru a da oportunitate Bisericilor de a dialoga între ele asupra modului în care să se înfrunte problemele comune și să se elaboreze posibile soluții în comun, dat fiind faptul că - așa cum a spus sfântul Ioan Crisostomul - "numele de Biserică este sinonim cu sinod și acord".

Aici mitropolitul atinge marea problemă a diasporei și a mentalității "etnofiliace" (faptul că fiecare realitate națională este autonomă și este prezentă cu un episcop în fiecare loc în care există un anumit număr de credincioși cu aceeași exprimare lingvistică, națională, rituală și culturală. Dacă într-un oraș există multe naționalități, pot să fie mulți episcopi acolo, uneori nefiind în comuniune între ei). Cu toate că această practică a fost condamnată încă din 1872 de Patriarhia Ecumenică, s-a impus și astăzi este motivul atâtor probleme între Bisericile naționale ortodoxe.

Ca să înțelegem vastitatea problemei, între Patriarhia Ecumenică și Patriarhia Tuturor Rusiilor există dezacorduri și tensiuni, pentru că Biserica națională din Estonia, după prăbușirea URSS, s-a sustras de la Patriarhia de Moscova din motive, desigur, naționale. Nu numai atât, s-a declarat autonomă față de paternitatea Patriarhiei Ecumenice, lucru pe care Patriarhia Ecumenică l-a acceptat. Patriarhia de Antiohia se ceartă cu Patriarhia de Ierusalim, pentru că aceasta din urmă a instituit o mitropolie a sa și parohii în Qatar, țară care cade în sine sub jurisdicția celei dintâi. În Europa occidentală există o sumedenie de mitropolii naționale ortodoxe, diferite prin națiune și prin ascultare, care se acuză una pe alta. Numai în Paris, de exemplu, au sediu cam 12 mitropolii naționale, cu respective parohii, și multe nu sunt în comuniune între ele. Ucraina are trei ascultări diferite de Biserici ortodoxe naționale, dintre care una este de ascultare moscovită. Patriarhia de Moscova, urmând un anumit spirit țarist și neoțarist putinian, aspira și încă aspiră la un anumit primat între Bisericile Ortodoxe, identic cu acela al Patriarhiei Ecumenice (vezi și teoria celei de-a Treia Rome). Patriarhia Ecumenică are probleme cu Biserica din Grecia din cauza administrării mitropoliilor din Grecia de Nord. Nordul Greciei a fost înglobat în Grecia după anul 1912. Din punct de vedere ecleziastic era zonă a patriarhiei; după diferite vicisitudini, în anul 1928, au fost cedate administrării Bisericii din Grecia. Ultimele dezacorduri au apărut din cauza faptului că Patriarhia, exercitând paternitatea sa, a voit să includă în delegația sa pentru Sinod și pe unul dintre mitropoliții lor din Macedonia. Este inutil de spus că situația tuturor Bisericilor devenite autonome, cel puțin în Balcani, între sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea era foarte dureroasă. Așadar, ele văd în Sinod o mare și unică ocazie de a înfrunta și a rezolva multele probleme, pentru a construi în sfârșit o solidă bază de sinodalitate conform aceleia care a fost experiența din primele secole.

Mitropolitul de Messinia susține și că în această perioadă este în vigoare în Biserica Ortodoxă, și în special în mediile tradiționaliste și conformiste, un soi de război rece cu Occidentul, datorat idealizării unui presupus mod de a trăi oriental unit de un "sindrom fobic" față de un model de viață occidental, aproape demonizat. Ortodoxia este "singurul, unicul, exclusivul popor ales al lui Dumnezeu", "unica adevărata națiune sfântă"; toți ceilalți, și mai ales occidentalii, s-au dezlipit de adevărata Biserică (cea ortodoxă), deci nu au loc în mântuire. Prin urmare, ei sunt de respins și de condamnat și trebuie să se excludă orice contact cu ei. Deci se încearcă să se construiască în jurul Bisericii Ortodoxe, așa cum o înțeleg ei, fortărețe protective.

Această poziție este mai evidentă în Bisericile din Europa orientală, dar aceeași mentalitate este importată și în Grecia. Toți aceștia consideră că Sinodul este un vehicul pentru a face să treacă un mod de viață occidentală și în Orientul ortodox, și astfel să se occidentalizeze și Biserica alterându-i viața. De aceea încearcă să împiedice această occidentalizare, contrastând orice idee considerată neortodoxă din punct de vedere tradițional, fără a disprețui să se alieze și cu forțe de conotație îndoielnică.

Dar făcând astfel este ca și cum ar nega natura Bisericilor drept comuniune dialogică.

Astfel se intră profund în problema ecumenismului și a dialogului ecumenic, pe care tradiționaliștii îl considera ca summa ereziilor. Ei susțin că unica adevărată Biserică a lui Cristos este Biserica Ortodoxă; de aceea, ceilalți "așa-numiți creștini" de orice denominațiune trebuie să se întoarcă la ea. Problema, eventual, este dacă pentru a-i accepta este suficientă numai miruirea, sau trebuie să fie rebotezați.

Până astăzi Biserica Ortodoxă nu a exprimat o poziție unitară. Sinodul este probabil ocazia bună pentru a construi o bază solidă care să poată determina suficient ce este substanțial și ce este secundar în temele de discuție: substanța și forma, Duhul și litera, ceea ce este valabil pentru totdeauna și pretutindeni și ceea ce este valabil pro tempore pentru un anumit loc și timp. În puține cuvinte, problemele referitoare la principiile economiei, epikeii și akribeii (exactitate și fidelitate). Îndeosebi, în relațiile cu celelalte Biserici, cu celelalte confesiuni, cu Consiliul Ecumenic al Bisericilor și cu celelalte religii. Și acest lucru este grav pentru că Bisericile Ortodoxe nu au elaborat o poziție unitară cu privire la "status-ul eclezial al celorlalte Biserici nonortodoxe".

(După www.settimananews.it, 17 mai 2016)

Traducere pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat