Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Papa Francisc: "În fața terorismului islamic să ne întrebăm despre modul în care am exportat democrația"

De Andrea Tornielli

"În fața terorismului islamic, ar fi mai bine să ne întrebăm despre modul în care un model prea occidental de democrație a fost exportat în țări ca Irakul". Papa Francisc a acordat un interviu exclusiv ziarului La Croix, vorbind despre imigrație, război și laicitate.

Migranți, războaie și subdezvoltare

La întrebarea dacă bătrânul continent are capacitatea de a primi așa de mulți imigrați, Papa Francisc a răspuns în acest mod: "Aceasta este o întrebare responsabilă pentru că unul nu poate deschide porțile în mod irațional. Însă întrebarea de fond care trebuie pusă este pentru ce sunt așa de mulți migranți acum. Problemele inițiale sunt războaiele din Orientul Mijlociu și din Africa și subdezvoltarea din continentul african, care provoacă foametea. Dacă sunt războaie este pentru că există fabricanți de arme - care pot să fie justificate pentru propuneri defensive - și mai ales traficanți de arme. Dacă este atâta șomaj, este datorită lipsei de investiții capabile să aducă locuri de muncă de care Africa are așa de mare nevoie".

Piața total liberă nu merge

"Mai în general - a insistat Papa Francisc - acest lucru ridică problema unui sistem economic mondial care a căzut în idolatria banului. Peste 80% din bogățiile omenirii sunt în mâinile a 16% din populație. O piață complet liberă nu funcționează. Piețele în sine sunt un bine dar cer o terță parte sau un stat care să le monitorizeze și să le mențină în echilibru. Cu alte cuvinte ceea ce este nevoie e o economie socială de piață".

A integra și a nu-i închide în ghetouri pe imigrați

"Întorcându-ne la migranți - a continuat Pontiful - cea mai rea formă de primire este închiderea în ghetouri. Dimpotrivă, este necesar să fie integrați. La Bruxelles, teroriștii erau belgieni, fii de imigrați, dar crescuți într-un ghetou. La Londra, noul primar (Sadiq Khan, fiu de musulmani pakistanezi, n.r.) a depus jurământul său într-o catedrală și cu siguranță o va întâlni pe regină. Asta arată necesitatea ca Europa să redescopere capacitatea sa de a integra. Mă gândesc aici la Grigore cel Mare, care a negociat cu popoarele cunoscute ca barbare, care apoi s-au integrat. Această integrare este cu atât mai necesară deoarece astăzi, ca urmare a unei căutări egoiste a bunăstării, Europa trăiește problema gravă a unui nivel de natalitate în declin".

Frica de cucerirea islamică

Papa Francisc a răspuns apoi la o întrebare despre frica de islam în societățile europene. "Astăzi eu nu cred că există frică de islam - a spus el - ci de ISIS și de războiul său de cucerire care este în parte luat din islam. Este adevărat că ideea cuceririi aparține spiritului islamului. Dar s-ar putea interpreta după aceeași idee de cucerire sfârșitul Evangheliei lui Matei, când Isus îi trimite pe discipolii săi la toate națiunile. În fața terorismului islamic, ar fi mai bine să ne întrebăm despre modul în care un model prea occidental de democrație a fost exportat în țări ca Irakul, unde un guvern puternic exista anterior. Sau în Libia, unde există o structură tribală. Nu putem merge înainte fără a lua în considerare aceste culturi. Așa cum a spus recent un libian: "Eram obișnuiți să avem un Gheddafi, acum avem cincizeci". Coexistența între creștini și musulmani este încă posibilă. Eu provin dintr-o țară unde coabitează bine".

Laicitate și religie în domeniul public

Papa a răspuns și la o întrebare despre modelul "laicité" franceze. "Statele trebuie să fie seculare, cele confesionale termină rău - a spus el -. Sunt împotriva istoriei. Eu cred că o versiune a laicității, însoțită de o lege solidă care să garanteze libertatea de religie, oferă un cadru de referință pentru a merge înainte. Suntem cu toții fii și fiice ai lui Dumnezeu, cu demnitatea noastră personală. Fiecare trebuie să aibă libertatea de a exprima propria credință. Dacă o femeie musulmană vrea să poarte vălul, trebuie să poată face asta. În același mod, dacă un catolic vrea să poarte o cruce. Persoanele trebuie să fie libere să practice credința lor în inima propriilor lor culturi și nu la marginile lor. Critica modestă pe care eu aș vrea s-o adresez Franței se referă la faptul că exagerează cu laicitatea. Asta duce la considerarea religiilor mai degrabă ca sub-culturi, decât culturi cu titlu deplin cu drepturile lor. Mă tem că această abordare, un patrimoniu comprehensibil al Iluminismului, continuă să existe. Franța are nevoie să facă un pas înainte cu privire la această temă cu scopul de a accepta faptul că deschiderea la transcendență este un drept pentru toți".

Legile și dreptul la obiecția de conștiință

Papa Francisc a fost întrebat și cum trebuie catolicii să apere convingerile lor în fața legilor precum cea despre eutanasie sau despre unirile civile. "Revine Parlamentului să discute, să argumenteze, să explice, să dea motivațiile. Așa crește o societate. Totuși, odată ce o lege a fost aprobată, statul trebuie să respecte și conștiințele. Dreptul la obiecția de conștiință trebuie să fie recunoscut în cadrul oricărei structuri juridice, pentru că este un drept uman. Și pentru un funcționar public, care este o persoană umană. Statul trebuie să ia în considerare și criticile. Aceasta ar fi o adevărată formă de laicitate. Nu se pot pune deoparte argumentele propuse de catolici spunând simplu că "vorbesc ca un preot". Nu, ei se întemeiază pe acel tip de gândire creștine pe care Franța l-a dezvoltat așa de mult".

Laicii, clericalismul și lefebvriștii

În cursul interviului, cu privire la lipsa de preoți, Papa Francisc a vorbit despre exemplul Coreei, o țară care "timp de două sute de ani a fost evanghelizată de laici". Așadar, a explicat el, "nu este în mod necesar nevoie de preoți pentru a evangheliza. Botezul dă forța pentru a face asta". Papa a denunțat din nou boala clericalismului care "este deosebit de semnificativă în America Latină. Dacă evlavia populară este puternică, este tocmai pentru că e numai o inițiativă a laicilor care n-a fost clericalizată. Acest lucru nu este înțeles de cler". Apoi Papa a vorbit despre raporturile cu Fraternitatea Sfântul Pius întemeiată de arhiepiscopul Lefebvre, afirmând că superiorul, monseniorul Bernard Fellay "este un om cu care se poate discuta". Și a spus că lefebvriștii sunt "catolici pe drumul comuniunii depline", amintind că Conciliul al II-lea din Vatican are valoarea sa și că trebuie înaintat în dialogul cu acești tradiționaliști "lent și cu răbdare". În sfârșit, l-a apărat pe cardinalul Philippe Barbarin, acuzat pentru evenimentele preoților pedofili precedente venirii sale ca arhiepiscop de Lyon și a spus că după părerea sa nu trebuie să-și dea demisia.

(După Vatican Insider, 16 mai 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat