Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Rusaliilor (Anul C) - 2016

Făgăduința Duhului Sfânt este pentru voi, pentru fiii voștri și pentru toți cei ce sunt departe acum (cf. Fap 2,39).

Astăzi celebrăm solemnitatea coborârii Duhului Sfânt asupra Bisericii. Duhul Sfânt este cea de-a treia persoană a Preasfintei Treimi, Dumnezeu adevărat ca și Tatăl ca și Fiul și egal în mărire cu ei. Duhul Sfânt este "Domnul și de viață dătătorul, care de la Tatăl și de la Fiul purcede și care a vorbit prin profeți", așa cum mărturisim în Crez.

Deși Treimea divină este nedespărțită în ființă și în lucrare, creștinii obișnuiesc să-i atribuie Tatălui creația, Fiului răscumpărarea și Duhului Sfânt sfințirea și călăuzirea Bisericii spre patria cerească. Conform acestei percepții, odată cu primele Rusalii am intrat în timpul sfințirii și călăuzirii Bisericii de către Duhului Sfânt; dar și în etapa cerească a lucrării mântuitoare a lui Isus, ca Mare Preot al bunurilor viitoare (cf. Evr 7,26; 9,11), ca Mijlocitor al nostru la Tatăl (cf. 1Tim 2,5), și ca "atrăgător" al nostru la sine în cer (cf. In 12,32).

Biografia Duhului Sfânt ca cea de a treia persoană divina a Preasfintei Treimi este următoarea: La începutul creației, după ce Duhul Sfânt a făcut ordine în haosul de la început, Dumnezeu "l-a suflat" asupra omului plămădit din pământ (cf. Gen 2,7) și pe care l-a așezat în grădina Edenului. Dar, din cauza păcătuirii omului, Duhul Sfânt, al cărui simbol este și "porumbelul", cel care nu suportă murdăria (cf. In 1,32), nu a mai putut rămâne nici în om și nici în lumea în care a fost trimis omul (cf. Gen 6,3; 8,9). După păcat, în perioada Vechiului Testament, Duhul Sfânt nu a mai venit decât peste anumite persoane care au fost chemate de Dumnezeu la niște misiuni speciale, dar nu cu un caracter permanent. Moise, unul dintre oamenii capacitați de Dumnezeu cu Duhul Sfânt pentru misiunea eliberării poporului ales din Egipt, a fost primul care și-a exprimat dorința în fața lui Dumnezeu, ca tot poporul sa-l primească pe Duhul Sfânt și să devină un popor de profeți (cf. Num 11,29). Profetul Isaia, un alt ales al lui Dumnezeu ca să conducă poporul în numele său, a profețit că Duhul Sfânt va veni mai întâi peste Mesia (cf. Is 61,1-2). Apoi, mai târziu, profetul Ioel, printr-o lumină cerească a profețit și el că Duhul Sfânt va coborî peste tot poporul și peste orice făptură (cf. Ioel 2,28).

Aceste dorințe, rugăciuni și profeții au început să se împlinească numai odată cu nașterea lui Mesia (cf. Lc 4,18) și cu Ziua Rusaliilor (cf. Fap 2,17). Iar aurora prevestitoare a coborârii Duhului Sfânt pe pământ au fost preacurata Fecioară Maria (cf. Lc 1,28) umplută cu Duhul Sfânt încă din sânul matern și din veșnicie, în vederea nașterii lui Mesia. Dar Duhul Sfânt a venit pe pământ în toată plinătatea lui abia la nașterea lui Isus care a fost conceput în sânul Mariei prin puterea sa (cf. Lc 1,35), care a coborât asupra lui la Botezul său în Iordan (cf. In 1,32) și a acționat prin puterea lui în activitatea sa publică și misionară (cf. Lc 4,18).

Însă revărsarea Duhului Sfânt peste orice făptură (care crede, care îl dorește și care se roagă pentru primirea lui (cf. Lc 11,13; In 7,37-39)), avea să aibă loc numai după patima, moartea, învierea și înălțarea lui Isus la cer, adică după încheierea misiunii pământești a lui Isus (cf. LG 4). Isus, din plinătatea sa, chiar în ziua învierii sale și înainte de înălțarea sa la cer, "l-a suflat" pe Duhul Sfânt asupra ucenicilor, anunțând astfel începutul noii creații (cf. In 20,22-23); apoi, după înălțarea sa la cer, în mod solemn, l-a revărsat pe Duhul Sfânt de la Tatăl asuprea Bisericii aflată în rugăciune împreună cu Maria (cf. Fap 1,14), prin limbi de foc, tunete și vânt puternic, în ziua de Rusalii (cf. Fap 2,1-11); și va continua să-l reverse în toate zilele până la venirea lui de-a doua (cf. Fap 2,39). Fiecare dintre noi, cei care credem, l-am primit pe Duhul Sfânt odată cu Botezul nostru și vom continua să-l primim zilnic prin rugăciune, sacramente și cuvântul divin, până la sfârșitul vieții noastre, ca să putem împlini cum se lucrările lui Dumnezeu.

Duhul Sfânt este numit în Biblie cu mai multe nume, iar unul dintre ele este și cel de "glorie". Cristos a înviat din morți, prin gloria Tatălui (cf. Rom 6,4). În rugăciunea sa sacerdotală, Isus, îi spune Tatălui: "Eu le-am dat gloria pe care tu mi-ai dat-o" (In 17,22), adică, eu l-am dat lor pe Duhul Sfânt primit de la tine, căci Isus le-a le-a spus apostolilor: "Primiți pe Duhul Sfânt" (In 20,22). Coborârea Duhului Sfânt asupra Bisericii, a dat niște semnale bune pentru întreaga omenire: primul semnal bun a fost: că păcatul primilor oameni a fost iertat (cf. Fap 2,28); apoi că dezbinarea de la Babel s-a schimbat în unitatea popoarelor în Biserică (cf. Gen 11,7; Fap 2,5) și că păgânii lăsați un timp în voia pornirii inimilor lor rele (cf. Rom 1,28), acum au fost acceptați ca fii (cf. Ef 3,6).

Chiar înainte de Rusalii, Isus, ne-a vorbit despre Duhul Sfânt, pe care l-a numit "un alt Mângâietor" (primul fiind el Isus), cu misiunea precisă de a-i asista și ajuta pe ucenici în misiunea lor: "Eu îl voi ruga pe Tatăl și el vă va trimite un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veac" (In 14,16). Termenul grecesc "Paracletos" pe care Isus îl utilizează pentru Duhul Sfânt, înseamnă aici: "cel care este chemat să stea alături"; să stea alături ca: mângâietor, avocat, sfetnic, susținător, mijlocitor, unul care vine în ajutor, unul care încurajează în încercări. Apoi Isus ni l-a prezentat ca pe unul care ne luminează mintea, ca unul care ne dezvăluie adevărul, ca unul care ne aduce aminte despre tot ceea ce ne învățat el și ne întărește ca să dăm mărturie despre el și despre lucrarea lui la cruce (cf. In 14,26). Duhul Sfânt este suportul divin pentru o viață de sfințenie, de fapte bune și de misiune. Vai nouă dacă nu vestim evanghelia (cf. 1Cor 9,16). Dar fără Duhul Sfânt nimeni nu poate spune: Isus este Domnul (cf. 1Cor 12,3).

Spre deosebire de Isus care a trebuit să plece la Tatăl, pentru că misiunea lui vizibilă pe pământ a fost una limitată, Duhul Sfânt, Paracletul, Mângâietorul, Luminătorul și Învățătorul, trimis de Isus de la Tatăl, va rămâne cu noi ucenicii "în veac", adică va rămâne pe întreaga perioadă a Bisericii, de la Rusalii și până la a doua lui venire. "Și eu voi ruga pe Tatăl, și el vă va da un alt Mângâietor care să rămână cu voi în veac" (In 14,16). Să rămână mereu cu noi pentru că mereu trebuie să ne sfințim și să mărturisim cu toată ființa evanghelia împărăției (cf. Mc 1,14).

Isus a mai spus că atunci când va veni "Duhul Sfânt, el va da mărturie despre mine" (In 15,26-27) și "El mă va preamări" ( In 16,14).

Tot despre Duhul Sfânt, Isus a mai spus: "Iar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu" (In 16,26). Astfel, apostolii care pe timpul pătimirii au uitat cele spuse de Isus cu privire la necesitatea pătimirii și morții sale pentru mântuire, dar și cu privire la promisiunea învierii (cf. Lc 24,46), după Rusalii, Duhul Sfânt le-a amintit toate acestea și i-a învățat să predice și să le vădească oamenilor: păcatul, dreptatea și judecata divină (cf. In 16,7) așa încât numai într-o zi, trei mii de suflete s-au convertit, au crezut în Isus și s-au făcut creștini (cf. Fap 2,41).

Lucrările Duhului Sfânt de sfințire și de călăuzire a credincioșilor în Biserică sunt atât de multe și atât de diverse, încât, pentru a le prezenta pe înțeles, trebuie să recurgem la simbolurile și asemănările Bibliei.

Un prim simbol este vântul sub chipul căruia s-a manifestat astăzi: vântul care duce până departe parfumul florilor; vântul care face polenizarea; vântul care poartă semințele florilor; vântul care întărește rădăcinile pomilor. Duhul Sfânt este "vântul" care a răspândit și răspândește sămânța și parfumul evangheliei până la marginile pământului; vântul care întinerește și aerisește mereu Biserica prin noi fii și fiice; vântul care întărește în prigoane; și vântul care ține Mireasa, Biserica, în unire desăvârșită cu Mirele, Isus (cf. Ap 22,17).

O istorioară ce are ca protagonist "vântul" ne spune că într-o zi vântul a luat o sămânță de păpădie și a înfipt-o într-o gaură din asfalt. Aceasta, fără să întrebe de ce și pentru asta, a prins rădăcini acolo, a crescut și a înflorit. Într-o zi un om descurajat, văzând-o crescută și înflorită într-o gaură din asfalt, a prins curaj. Suntem noi pătrunși și călăuziți de Duhului Sfânt ca să-i înțelegem lucrările și să ne trăim astfel viața ca să schimbăm și viața altora?

Un al doilea simbol al Duhului Sfânt apărut în prima lectură de astăzi sunt "limbile ca de foc" (Fap 2,3). Ele arătau că cei asupra cărora au venit vor vorbi cu foc și că vor vesti cu puterea Duhului Sfânt cuvântul Scripturilor (cf. Fap 1,8), cuvânt care, întocmai ca și focul, curăță toate lucrurile (cf. Evr 4,12). Faptul că limbile au fost "împărțite" este un indiciu că mărturia acestora avea să fie îndreptată nu numai spre iudei, ci și spre celelalte popoare. Astăzi persoanele care vorbesc în diferite limbi s-au împuținat, pentru că, prin Duhul Sfânt, Biserica vorbește de acum aproape toate limbile pământului. Acest foc al Duhului Sfânt a venit Isus să-l aducă și să-l aprindă pe pământ (cf. Lc 12,49).

În multe biserici există scaune sau bănci goale. Aceasta din cauză că membrii nu aduc pe nimeni la Casa Domnului. Datoria păstorului este să umple amvonul, iar a creștinilor este să umple biserica. De ce oare creștinii se mulțumesc să stea într-un colț, iar celelalte locuri să fie goale? Pentru că nu ard de focul de a evangheliza și de a aduce oameni la mântuire. Biblia spune: "Cel ce scapă un suflet de la moarte va primi o mare răsplătire" (cf. Dan 12,3; Iac 5,20). Pentru a aduce oameni la mântuirea lui Isus de la cruce, creștinii cei buni au mers până la jertfirea bunurilor și a vieții lor (cf. Fap 4,35-37; 7,59-60)

Un alt simbol al Duhului Sfânt este apa. Însuși Isus l-a asemănat pe Duhul Sfânt cu un izvor abundent care astâmpără orice sete de divin și care țâșnește împreună cu omul credincios spre viața veșnică (cf. In 4,14; 7,38-39). Și așa cum apa dă viață ființelor vii și plantelor, cum ajută plantele și pomii să rodească după soiul lor, tot astfel Duhul Sfânt dă viață nouă și veșnică celor care cred (cf. Rom 8,11) și-i va ajuta ca aici pe pământ să aducă roade pentru viața cea veșnică. Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor (cf. 1Cor 12,7).

Într-o zi, Isus i-a spus lui Nicodim: "Trebuie să te naști din nou din apă și din Duh" (In 3,5). Avem nevoie să fim născuți din apă și Duh Sfânt și apoi, în mod constant, să fim curățați zilnic, căci dacă trăim în lume, praful ei se lipește de noi. Nașterea este una, spălările sunt mai multe. Și pentru nașterea din nou și pentru spălările zilnice, trebuie să-l chemăm pe Isus să le facă. Nimeni nu le poate face singur. Dacă Isus nu le face, nu vom avea parte cu el (cf. In 13,8). Convertire lui Saul arată pe înțelesul tuturor istoria unui om care îi permite lui Dumnezeu să îi schimbe inima (cf. Fap 9,6). Din sclav al păcatului, prin Duhul Sfânt, a devenit fiu și moștenitor al lui Dumnezeu (cf. Rom 8,16-17).

Duhul Sfânt ne face copii ai lui Dumnezeu. Ca și atunci când Duhul Sfânt a venit peste Maria și a zămislit în mod supranatural un trup nou în sânul ei (cf. Lc 1,35), exact în același fel Duhul Sfânt vine în noi și produce în mod supranatural viața lui Isus. Noi nu putem face singuri această naștere, așa cum nu poate o fecioară să zămislească o ființă nouă în sânul ei fără Duhul Sfânt. Așa i s-a întâmplat Mariei, și așa ni se va întâmpla și nouă. Duhul Sfânt vine și aduce în noi pe Isus. Însă noi trebuie să conlucrăm cu Duhul Sfânt ca Isus zămislit să crească în noi ca în Maria.

Într-un alt loc Isus spune: "Dacă însetează cineva, să vină la mine și să bea" (In 7,37). Setea este un lucru bun, însă să nu fie după lucrurile lumii, ci după cele ale lui Dumnezeu. În discuția cu samariteana, era vorba despre o găleată de scos apă și un izvor (cf. In 4,14). Iar în discuția cu iudeii din templu, Isus nu mai vorbește nici de găleată de scos apă și nici de izvor, ci vorbește de "râuri" de apă vie, de râuri care captează multe izvoare. "Cine crede în mine, din inima lui vor curge râuri de apă vie" (In 7,38). Râul cel cu multe izvoare este, de fapt, un "fluviu de trecut în înot" (cf. Ez 47,1-8), un fluviu care însănătoșează marea, adică lumea, și îi dă viață. Deci, un fluviu care satisface nu doar nevoile personale, ci și nevoile altora, care vor fi binecuvântați prin viața noastră. Priviți și vedeți cum viața lui Isus, cum viața Mariei și cum viața tuturor sfinților, hrănesc și adapă din belșug viețile oamenilor și le schimbă în bine! Iată că prin revărsarea Duhului Sfânt, viețile noastre însetate și secate, devin râuri de apă vie, fluvii de apă vie, care vindecă și dau viață lumii. Oare curg prin inima noastră astfel de râuri și astfel de fluvii de apă vie care vindecă și înveselesc poporul lui Dumnezeu?

Cineva spunea că "trebuie să-i fim Duhului Sfânt ca o mănușă pe care o mișcă cum voiește pentru a face lucruri minunate". Să nu întristăm pe Duhul Sfânt al lui Dumnezeu pe care l-am primit la Botez și pe care îl primim mereu, opunând rezistență lucrării sale bune începute în noi (cf. Ps 128,8; Ef 4,30).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat