Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la duminica a șaptea după Paști (Anul C) - 2016

Ei să fie în chip desăvârșit una (cf. In 17,23)

Păcatul a întunecat chipul lui Dumnezeu din oameni și a reușit să spargă și Biserica în numeroase bucăți. Omenirea și Biserica au devenit o pulbere de indivizi cu tendințe discordante și separatiste. Satana i-a risipit, dar Dumnezeu îi va reuni prin Cristos și prin Duhul Sfânt, după modelul de la Rusalii, când din multe popoare a făcut un singur popor creștin, când din multe inimi a făcut o singură inimă, când din multe direcții greșite de viață a făcut una dreaptă orientată spre paradis.

Ca să ne mântuim trebuie să învățăm de la Isus și de la primii creștini știința unității și a armoniei. Sfântul apostol Ioan ne spune că noi trebuie să avem părtășie unii cu alții și părtășie cu persoanele divine (cf. 1In 1,3.7). Primii creștini erau: "o inimă și un suflet", de aceea Dumnezeu adăuga în fiecare zi la numărul lor (cf. Fap 2,47; 4,32). Viața Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt se vedea limpede în viața lor și asta mărturisea cu putere în fața lumii mântuirea și împărăția lui Isus.

Evanghelia de astăzi ne prezintă o altă mare lucrare a lui Dumnezeu, pe lângă cele ale creației și ale răscumpărării, unitatea Bisericii pe temelii de dragoste și pace, pe care Creatorul o va împlini, prin Isus și prin Duhul Sfânt. Deși suntem creștini suntem încă robi ai celui care dezbină și aruncă în părți, adică ai diavolului, care a reușit să ne amăgească să trăim ca păgânii în Biserica creștină, să trăim în dezbinare și ură în religia iubirii. Dar să avem încredere, răul, oricât de mare și puternic ar părea să fie, nu el va învinge, ci binele. Cine ar fi crezut vreodată că diavolul și moartea vor fi învinși? Și iată că Isus i-a învins la cruce. Tot astfel dezbinarea dintre creștini, care pare de neînvins, va fi învinsă, căci dragostea lui Dumnezeu cel întreit și unic este mai tare ca moartea (cf. Ct 8,6).

Unitatea creștinilor este culmea planului lui Dumnezeu. Când toți creștinii vor ajunge să fie una în Dumnezeu și când Dumnezeu va fi totul în toți (cf. 1Cor 15,28), atunci planul unității alcătuit din veșnicie își atinge împlinirea. Pentru această unitate a ucenicilor între ei și cu el, Dumnezeu a creat paradisul, ne-a creat pe noi oamenii, ne-a răscumpărat din sclavia diavolului, ne-a renăscut prin Botez și într-o zi ne va răpi în cer unde vom fi una cu Dumnezeu și una cu toți frații (cf. 1Tes 4,17). Toată această iubire a lui Dumnezeu arătată nouă prin Cristos și Duhul Sfânt ar trebui să ne convingă să acceptăm planul veșnic de unitate între noi și cu el. Poate că unii oameni nu ar merita dragostea noastră, dar Dumnezeu, care a creat și a mântuit din iubire pe toți oamenii, merită.

Prin rugăciunea sa pentru unitatea discipolilor între ei și pentru unitatea lor cu el, Isus pare a ne spune că la temelia împărăției cerului stau: unitatea, dragostea și pacea, și că în împărăția cerurilor nu încape decât unul singur, Dumnezeu, și cei care sunt una între ei și una cu el.

Apropo de faptul că în cer nu încape decât unul singur, Dumnezeu, o legendă arabă ne spune că o tânără mireasă și-a pierdut mirele și a plecat în căutarea lui. A ajuns în fața unei colibe unde locuia acesta și a bătut la ușă. Cine ești, a întrebat tânărul? Ea a răspuns: "Sunt eu". Atunci s-a lăsat o tăcere adâncă, dar ușa nu s-a deschis. Realizând că a greșit răspunsul, a bătut din nou la ușă, și cînd a fost întrebată iar cine este, tânăra a răspuns: "Sunt tu, mirele meu". Și ușa s-a deschis.

În nici un organism viu nu este loc pentru două inimi. Dumnezeu spune că în familie cei doi trebuie să fie un singur trup (cf. Gen 2,24; Mt 19,5-6; Mc 10,8). În Biserică cei mulți trebuie să fie o singură inimă și un singur suflet (cf. In 11,52; Fap 4,32). Și cei mulți din cer trebuie să fie una cu Dumnezeu și una între ei (cf. In 17,20-23). De aceea Biblia spune: "Căutați să păstrați unitatea Duhului prin legătura păcii. Este un singur trup, un singur Duh, după cum și voi ați fost chemați la o singură nădejde cea a chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credință, un singur botez. Este un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, care este mai presus de toți, care lucrează prin toți și care este în toți" ( Ef 4,3-6).

Psalmul responsorial 97 celebrează domnia unicului Dumnezeu ca rege peste întreg universul.

Fericirea cerului poate fi comparată cu dulceața mierii de albine, care este adunată de multe albine și din multe flori, dar mierea nu mai păstrează nici numărul florilor și nici al albinelor care au cules-o, căci importantă este mierea. Apoi, creștinii, oricât de mulți și diverși ar fi ei, trebuie să fie una cu Dumnezeu și între ei, așa cum stropii de apă care cad în mare devin una cu marea și una între ei. Tot astfel și noi creștinii trebuie să fim una cu Dumnezeu și una între noi. Creștinii, spune sfântul Paul, trebuie să alcătuiască un singur trup cu Dumnezeu și un singur trup între ei. Pentru ca atunci când un mădular este sănătos tot trupul să se bucure, iar atunci când un mădular suferă tot trupul să sufere și el (cf. 1Cor 12,26). Trebuie să ne bucure bucuria altora și trebuie să ne doară durerea altora. Când sunt doi și nu unul, durea unuia nu-l doare și pe celălalt, iar bucuria unuia nu-l bucură și pe celălalt. Când este unul, bucuria unuia este pentru toți, iar durerea unuia este pentru toți. De aceea Scriptura ne spune: "Bucurați-vă cu cei ce se bucură; plângeți cu cei ce plâng" (Rom 12,15).

Didahia, o scriere creștină din secolul I, ne spune că ucenicii creștini trebuie să imite unitatea "Pâinii euharistice" și a "Vinului euharistic", care îi simbolizează și din care se hrănesc spre viața veșnică. Așa cum pâinea și vinul euharistic sunt făcute din multe boabe de grâu și din multe boabe de struguri adunate de pe câmpii și de pe dealuri, tot astfel Biserica lui Isus, care este formată din mulți creștini adunați din cele patru zări, trebuie să fie una ca pâinea și vinul euharistic care îi simbolizează și din care se hrănesc spre mântuire (cf. Didahia 9,4).

Dacă creștinii vor ști ca pe pământ să trăiască în unitate cu Isus și în unitate între ei, atunci vor fi în unitate de fericire și în cer. Chiar pe pământ unitatea dintre ei și cu Isus îi face puternici în fața dușmanilor, prigonitorilor, și a necazurilor. Așa au rezistat creștini de la început și până astăzi în fața prigoanelor și a prigonitorilor, în fața amăgirilor diavolului și ale lumii. Și așa cum sfântul Ștefan și toți martirii Bisericii au suferit și au murit pentru unitatea Bisericii (numai în primele trei secole creștine au murit peste 16 milioane de martiri), și au devenit astfel mireasa lui Cristos prin Duhul Sfânt, tot astfel și noi trebuie să suferim și să murim pentru unitatea creștinilor. Este un mare martir pentru unitatea Bisericii și demn de amintit sfântul Iosafat (1580-1623). Acesta s-a născut într-o Biserică despărțită, dar a venit la unitate și a căutat să-i aducă și pe alții, chiar cu prețul vieții. Nici noi nu trebuie să precupețim nici un efort sau jertfă când este vorba despre unitatea Bisericii, căci unitatea este planul lui Dumnezeu.

Prin Isus Cristos și prin Duhul Sfânt, Dumnezeu Tatăl a început o omenire nouă bazată pe temelii de unitate și dragoste. Acela care găsește motive să se dezbine și să urască, acela se auto exclude din lumea cea nouă a lui Dumnezeu menită să se bucure veșnic în rai.

Biblia ne atenționează foarte serios, ca "să nu trecem peste ceea ce a fost scris" (cf. 1Cor 4,6). Iar Isus a lăsat scris în evanghelie, iar noi am auzit cuvintele lui cu urechile noastre, că toți creștinii, toți ucenicii lui, trebuie să fie una între ei și una cu el, după cum și el este una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, pentru ca lumea să creadă în el și să vină la mântuirea lui (cf. In 17,20-23). Lipsa de unitate între urmașii lui Isus este piedica cea mai mare în calea evanghelizării și a cunoașterii iubirii și mântuirii lui de la cruce. De aceea nici o făptură sau vreun eveniment nu trebuie să ne despartă de Cristos și de frații în credință (cf. Rom 8,38-39).

Dumnezeu ne vrea uniți înaintea oricărei alte lucrări. O fetiță a lipsit câteva zile de lângă tatăl său și de lângă frații ei pentru a-i pregăti tatălui o cămașă frumoasă de ziua lui. Atunci Tatăl i-a spus: "Pe tine te-am voit lângă mine mai mult decât cămașa. Pe noi Dumnezeu ne vrea uniți lângă noi și nu altceva.

Ascultați ce motive puerile au stat la originea dezbinărilor dintre creștini. Cineva a rupt o bucată din Biserica lui Isus pe motiv că a fost jignit de un frate. Un altul a rupt o altă parte din Biserică pe motiv că cineva nu i-a înțeles pornirile firii. Altul a rupt o altă bucată din Biserică pe motiv că nevasta i-a născut fată, pe când el voia un băiat. Această logică inspirată de "cel care împrăștie", adică de diavol, o mai au încă și mulți creștini falși de astăzi, care pornind de la greșeala sau imperfecțiunea unui ucenic îl părăsesc pe Domnul, sau pe Biserica lui. Cel care își leagă fidelitatea față de Cristos de slăbiciunea sau de imperfecțiunea unui om arată că nu a fost niciodată strâns unit cu Isus și cu Biserica lui (cf. Rom 8,35-39).

Aici se potrivește foarte bine sfatul pe care un preot l-a dat unei neveste care se plângea de păcatele soțului ei. Atunci preotul i-a spus că dacă dorește ca bărbatul ei să fie perfect, atunci să devină ea mai întâi o soție perfectă. Cei care au rupt biserica pe motiv de imperfecțiune a multor creștini nu au fost nici ei perfecți și nici nu au întemeiat comunități perfecte. Ceea ce au "realizat" este că au făcut jocul diavolului și l-au umilit pe Cristos și Biserica sa. Dar, în final, ei vor fi cei umiliți și rupți de fericirea veșnică.

Ca și în legenda Marelui Inchizitor din romanul "Frații Karamazov" al lui Feodor Mihailovici Dostoievski (1821-1881), unde marele inchizitor l-a deposedat pe Isus de Biserica sa, sunt și astăzi mulți oameni răi care vor să-l deposedeze pe Isus de Biserica sa și să o administreze după propriile lor interese și spre slava lor trecătoare. Biblia ne spune că pentru o slavă trecătoare iudeii l-au ucis pe Isus cel nevinovat și l-au scăpat pe Baraba (cf. Mt 27,21); tot iudeii l-au ucis pe Ștefan cu pietre și au închis ochii la adevărații dușmani ai țării (cf. Fap 7,57). Ca și în balada "Miorița", mulți oameni răi au ucis păstorii pentru a le lua staulul și oițele; mulți oameni răi sunt și astăzi care aruncă cu noroi și schije în alții ca să nu li se vadă chipul murdar și urât. Slava pe care o caută ei este una trecătoare. Isus ne spune astăzi că celor credincioși le dă slava sa veșnică. "Slava pe care mi-ai dat-o tu eu le-am dat-o lor, ca să fie una precum noi una suntem" (In 17,22). Noi ce slavă alegem, pe cea de la oameni, sau pe cea veșnică a lui Isus?

Duhul Sfânt care l-a înviat pe Isus, Duhul Sfânt care a născut Biserica la Rusalii, Duhul Sfânt care a întărit-o în prigoane, tot el va fi acela care va reface unitatea Bisericii. Deja vântul unității s-a pornit printre creștini (cf. In 17,21), iar atunci când va ajunge uragan ca la Rusalii (cf. Fap 2,2), unitatea va fi refăcută. Căci cerul și pământul vor trece, dar cuvintele lui Isus privind unitatea nu vor trece (cf. Mt 24,35; Mc 13,31; Lc 21,23).

Și atunci când vom trece din această lume dezbinată, toți cei care vor fi păstrat unitatea, toți cei care au lucrat pentru unitate, vor forma "unica Mireasă" a lui Isus, pe care Duhul Sfânt o va aduna în lăcașurile cerești, pentru nunta cea veșnică (cf. Ap 22,17-20). Marie, Maica unității, roagă-te pentru noi!

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat