Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Investigație cu privire la Maria

De Antonio Gaspari

Cine era, unde s-a născut, cine erau părinții săi, ce a făcut, cum a trăit, unde și când a decedat, de ce se vorbește așa de puțin despre asta în evanghelii? Și cum se explică enorma devoțiune, popularitatea, milioanele de rugăciuni înălțate către ea în fiecare zi, invocațiile pentru mijlocirea sa? Sunt mii întrebările ridicate cu privire la Maria, cea care l-a dat lumii pe Isus. Pentru a încerca să știm mai mult, agenția Zenit l-a intervievat pe fratele Felice Fiasconaro (OFMConv), profesor de ecleziologie și mariologie la Facultatea Teologică Pontificală "Sfântul Bonaventura" - Seraphicum.

Cine era Maria?

Orice discurs despre Maria nu poate decât să se situeze în cadrul unei perspective kerigmatice și mântuitoare, care îl are drept centru pe Cristos. Și dacă este adevărat că punctul de plecare al istoriei credinței discipolilor săi este Paștele, este adevărat și că tot ceea ce precede acest eveniment nu poate să nu aibă o proprie consistență istorică. Însă, cu Paștele discipolii reușesc să înțeleagă însemnătatea istorică și mântuitoare a anumitor evenimente care îl preced. De aceea, discursul despre Maria trebuie să țină cont că el dobândește deplina sa lumină pornind de la evenimentul pascal trăit de discipoli și care devine și criteriu hermeneutic pentru înțelegerea nu numai a misterului lui Cristos, ci și pe cel al Mariei. Deci, când vorbim despre Maria nu putem să nu ținem cont de această referință istorico-mântuitoare, altminteri există riscul de a o sărăci nepercepându-i dimensiunea sa corectă. Spuse fiind acestea, acum ne este mai ușor să spunem cine era Maria, conștienți că, oricum, cuvântul nostru va fi mereu neadecvat pentru a-i percepe misterul.

Maria era o femeie evreică, având caracteristicile culturale și antropomorfe ale femeilor din poporul său. Evangheliștii nu vorbesc mult despre ea și când o fac este mereu în relație cu Cristos. Dar din puținele referințe date se poate adăuga că ea a fost o femeie care știa să se apropie de Dumnezeu și știa "să păstreze" și "să mediteze" evenimentele vieții sale. Și a fost și soție, cu totul deosebită, dacă vrem. Și mamă. Viața sa pământească s-a încheiat în mod cu totul minunat, pentru unii la Efes, pentru alții la Ierusalim, fără ca să fie precizat timpul exact.

Unde și când s-a născut?

Spunem imediat că documentele antice nu spun nimic despre locul și despre data de naștere a Mariei. Însă, prin reconstruirea istorică a datei de naștere a lui Isus și obiceiurile culturale ale timpului, motiv pentru care fetele se căsătoreau imediat după vârsta pubertății, adică în jurul vârstei de cincisprezece ani, unii studioși consideră că data de naștere a Mariei a fost în anul 20 î.C. circa. În schimb, alții, urmând calculele lui Dionisiu cel Mic, consideră că a fost în anul 15 î.C. circa. În timp ce pentru loc, s-ar voi ca localitate de naștere Bezatha, unde era casa lui Ana și Ioachim, la o sută de metri de templul lui Irod, în acea vreme, în reconstrucție. La Nazaret s-a dus să trăiască după aceea.

Cine erau părinții săi?

Textele biblice canonice nu ne spun nimic. Este tradiția creștină, care dăinuie din secolul al II-lea, cea care ne transmite numele lui Ioachim și Ana, ca părinți ai Mariei. Și, mai precis, începând de la Protoevanghelia lui Iacob, compusă probabil pe la 140-170.

De ce au numit-o Maria?

Nu există date cu privire la motivul acestui nume. Însă este sigur că numele său a fost Maria. Îl găsim în Evangheliile sinoptice și în Faptele apostolilor. În Evanghelia lui Ioan o găsim pe Maria denumită mereu ca "Mama lui Isus". Pronunția trebuia să fie tocmai aceea de Maryam (aramaică) și nu cea de Myriam (ebraică).

Este adevărat că era foarte frumoasă?

Putem doar să ne imaginăm asta. Și pe bună dreptate. Dacă ea era cea "plină de har", cu toată pregnanța de sens pe care o are acest termen în greaca sfântului Luca (kecharitomene), dacă ea era foarte frumoasă înăuntru, nu putea să nu fie tot așa în toată persoana. Nu este fără motiv că Biserica în "femeia îmbrăcată în soare" (Ap 12,1) a văzut, în afară de imaginea poporului lui Dumnezeu, chiar pe Maria în toată splendoarea sa. Melania Calvat, vizionara de la La Salette, ne-a dat o splendidă descriere a frumuseții Mariei. Artiștii au încercat, în moduri diferite, să facă vizibilă lumea interioară a Mariei, așa plină de har.

Cum a avut loc logodna cu Iosif?

Despre această temă Evanghelia lui Luca (1,26-27) ne spune: "îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David". Nu știm altceva. Sau mai bine zis, restul ne putem imagina, urmărind cele care erau obiceiurile timpului. Între timp, știm cu certitudine că, în momentul Bunei Vestiri, Maria se afla la Nazaret și că era "logodită" cu Iosif, un descendent al vechii familii davidice. Deci Maria avea vârsta logodirii și, de aceea, conform obiceiului evreilor, nu mai mult de paisprezece ani. În acel timp, logodna avea loc prin vizita tatălui tânărului, sau a tânărului însuși, la părinții fetei, în timpul căreia se propunea o dotă, care, dacă era acceptată, logodna devenea realizată și comporta deja legături juridice, asemănătoare cu acelea ale căsătoriei. Se mergea să se locuiască la soț, ca soție, și după mai multe luni. Deci, Maria era "logodită", cu efectele juridice ale căsătoriei. Acesta este motivul pentru care zămislirea Mariei nu a avut nimic intempestiv. De fapt, conform legii, logodnicul acoperea deja onoarea viitoarei soții.

În ce mod a primit vestea că va deveni Mama Mântuitorului și în ce mod a reușit să-i comunice lui Iosif evenimentul miraculos?

Despre vestea că Maria avea să devină Mamă a Mântuitorului ne vorbește Luca, într-unul dintre textele cele mai cunoscute și mai studiate din Evanghelia sa (Lc 1,26-38). Lăsând deoparte chestiunea genului literar utilizat de Luca pentru această relatare a sa, pentru că, oricare poate să fie ales printre multele propuse, este clar că textul trebuie să fie citit în cheie istorico-mântuitoare și marchează, pentru evanghelist, inaugurarea timpurilor definitive, fiind încheiate cele ale pregătirii veterotestamentare cu vestea adusă lui Zaharia. În Vechiul Testament există alte nașteri miraculoase, dar aici, cu vestea îngerului Gabriel, care se face mediator al proiectului lui Dumnezeu cu privire la Maria, Luca vrea desigur să scoată în evidență câteva lucruri de importanță excepțională, cum ar fi gratuitatea darului mântuirii, alegerea paradoxală a celei umile și a fecioarei, inserarea acestei tinere femei în planul mântuirii cu o misiune singulară prin lucrarea Duhului Sfânt, favoarea singulară din partea lui Dumnezeu care o transformă interior, motiv pentru care este cea "plină de har", "da"-ul în credința în El.

Cum și când află Iosif despre zămislirea Mariei nu știm. Adică nu știm dacă a aflat înainte de vestea îngerului, despre care relatează Matei, sau numai în acel moment. Singurul lucru sigur era că Iosif, datorită acelei zămisliri, trăia drama, până acolo încât a hotărât "să o lase în ascuns". Între această decizie a sa și punerea în aplicare se introduce glasul unui "înger al Domnului" care vine să-l asigure: "nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt" (Mt 1,20). Și Iosif, "care era drept", cum notează evanghelistul, a știut să găsească răspunsul cel mai potrivit la planul lui Dumnezeu.

Ce făcea la Betleem și pentru ce a fost ales numele Isus?

Maria și Iosif trăiau la Nazaret. Din cauza recensământului voit de Cezar August, în timpul căruia "Quirinius era guvernator al Siriei", cum ne relatează Evanghelia lui Luca, Maria și Iosif au trebuit să meargă la Betleem, pentru că edictul stabilea că trebuiau să se înregistreze în cetatea propriilor strămoși, de la care se avea descendența. Și Iosif era descendent al regelui David care s-a născut la Betleem. Acesta este motivul pentru care, în momentul nașterii, Maria și Iosif se aflau la Betleem. Numele Isus a fost impus Fiului Mariei practic de Iosif după ce îngerul, în vis, i-a spus: "Iosif, fiul lui David, nu te teme să o iei pe Maria, soția ta, căci ceea ce s-a zămislit în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un fiu și-i vei pune numele Isus, căci el va mântui poporul său de păcatele sale" (Mt 1,20-21). Deci, semnificația numelui Isus este cea de mântuitor.

Știm că la 12 ani Isus a intervenit în templu, dar apoi nimic până la vârsta de 30 de ani. Știm ceva despre cum trăiau și ce făceau Maria, Iosif și Isus în acei ani?

Evanghelii nu spun nimic. Cum trăiau și ce făceau putem doar să ne imaginăm, eventual reparcurgând obiceiurile timpului. Și aici, fiecare dintre noi poate să-și dea drumul fanteziei sale. Viața lor era cu siguranță aceea a unei familii evlavioase și harnice, în cadrul căreia se trăiau relații familiale autentice. Interesantă, în această privință, am găsit cartea părintelui Tonino Bello, Maria, femeie a zilelor noastre.

Cu minunea din Cana, Isus începe viața sa publică având-o mereu pe Maria alături. Iosif nu mai era? Murise? Și de ce Evanghelia nu ne vorbește despre asta și de ce nu există relicve?

La Cana, locul primei minuni săvârșite de Isus, o găsim numai pe Maria cu Fiul său. Iosif nu mai era cu ei. Nu era cu rudele lui Isus nici atunci când au mers să-l ia pentru a întrerupe predica sa "căci spuneau că și-a ieșit din fire" (Mc 3,21). Nu era la picioarele crucii, motiv pentru care Isus a încredințat-o pe Maria lui Ioan. Decedase? Conform Evangheliilor, este permis să presupunem asta, chiar dacă ele nu ne vorbesc despre asta. Și nu ne vorbesc despre asta, și aceasta este o supoziție, pentru că Iosif deja își epuizase misiunea sa istorico-mântuitoare în cadrul istoriei mântuirii și asta ar putea să fi fost deja la începutul vieții publice a lui Isus. În schimb, apocrifele descriu detaliat decesul sfântului, ca în Istoria lui Iosif tâmplarul. Relicve al sfântului Iosif, într-adevăr, să găsesc ici și acolo. Adică se găsesc lucruri care au aparținut sfântului Iosif, și primul dintre toate casa din Loreto și chiar fragmente din mormântul său care se venerează la Roma, în biserica "Santa Maria in Portico" în Campitelli.

Este puternică deși silențioasă prezența Mariei în cursul Pătimirii și Răstignirii. Ce știm despre apariția Celui Înviat Mamei?

Și despre o întâlnire a lui Isus înviat cu Mama nu există vești în Evanghelii, nici în tot Noul Testament. Dar există unii care consideră posibilă asta. Între alții, Ioan Paul al II-lea, care în mai multe discursuri, ca în acela făcut în piața "Sfântul Petru" și prezentat în L'Osservatore Romano, la 22 mai 1997, a spus: "Este legitim să credem că în mod verosimil Mama a fost prima persoană căreia i-a apărut Isus înviat". Și în favoarea acestei teze aduce argumentele de conveniență și chiar mărturia unui autor din secolul al cincilea, Sedulius.

În timp ce știm multe despre apostoli și despre activitatea lor, Maria pare să dispară. Nu știm când și unde a murit nici nu există relicve. Ce anume ne spune în această privință cercetarea arheologică și teologică?

După moartea lui Isus, Maria a mers să trăiască împreună cu apostolul Ioan, căruia, de pe cruce, o încredințase. Apoi o găsim inserată în cadrul primei comunități creștine din Ierusalim, unde este semnalată în manieră distinctă (Fap 1,14). Este printre acei "toți" asupra cărora a coborât Duhul Sfânt în ziua de Rusalii (Fap 2,1). Ca rugătoare, credincioasă și practicantă trăiește și împărtășește viața primei comunități (cf. Fap 2,42-47; 4,32-35; 5,12-16) și asta, trebuie crezut, în toată perioada existenței sale. Cine, dacă nu ea, va da evangheliștilor toate elementele care compun "evangheliile copilăriei" lui Isus? Oricum, după Rusalii, cărțile Noului Testament păstrează tăcerea cea mai totală despre Maria. De fapt, nu se cunoaște nici când, nici unde a murit. Dar Maria a murit? Nu trebuia să nu moară, fiind fără păcat strămoșesc și fiind moartea consecință a păcatului? Această problemă n-a fost rezolvată de proclamarea dogmei Ridicării la cer. Bula Munificentissimus Deus a lui Pius al XII-lea spune simplu: "Neprihănita Mamă a lui Dumnezeu pururea Fecioară Maria, după ce a terminat cursul vieții pământești, a fost ridicată la gloria cerească în suflet și trup". Deci problema rămâne nerezolvată. Există aici două sentințe: aceea a mortaliștilor (marea majoritate) și aceea a imortaliștilor. Dintr-un punct de vedere teologic, sunt admisibile ambele sentințe, chiar dacă întemeiate în manieră inegală în Tradiție. Altă problemă nerezolvată, fiind admisă moartea Mariei, a fost aceea de a determina locul: a murit la Efes sau la Ierusalim? Și dacă la Ierusalim, în Grădina Măslinilor sau în Valea lui Iozafat? Trebuie adăugat că bibliștii, astăzi, preferă să situeze mormântul provizoriu al Mariei mai degrabă la Ierusalim decât la Efes și asta mai mult datorită studierii multor texte scripturistice decât Tradiției. Arheologia nu rezolvă la fel problema: nici pe cea a morții, nici pe cea a locului. Descoperirile făcute de părintele Bagatti pe mormântul Mariei, localizat în Ghetsemani, nu conving pe mulți.

De ce se vorbește așa de puțin despre Maria în Evanghelie?

Adevărul este că noi am vrea să știm mai mult. Și mai ales am vrea să satisfacem curiozitatea noastră cu privire la unele tematici. Nu toți recunosc că despre Maria se vorbește puțin în Evanghelie. Despre Maria, se spune, cunoaștem ceea ce este necesar pentru a trăi credința noastră în plinătate. Probabil este necesar să știm să citim ceea ce avem, adică să știm să-l inserăm în cadrul planului divin de mântuire, al istoriei mântuirii, pentru a avea ulterioare aprofundări cu privire la figura sa și la misterul său.

De ce Pontifii au utilizat prerogativa dogmei pentru a sublinia nașterea miraculoasă?

Dacă ne referim la nașterea Mariei, nu-mi rezultă că Pontifii au utilizat prerogativa dogmei. Prerogativa dogmei au utilizat-o, în schimb, pentru a vorbi despre zămislirea sa care a fost neprihănită, adică fără păcatul strămoșesc încă din prima clipă a zămislirii sale. În acest caz, credem că putem spune că Pius al IX-lea a utilizat prerogativa dogmei pentru că era cerută unanim și cu insistență de toate componentele Bisericii (credincioși laici, preoți, episcopi, cardinali, călugări, congregații, companii, confraternități, Universități, etc.) și chiar de regi și principi catolici. Ca și cum s-ar spune că era deja un adevăr de credință, pentru că poporul lui Dumnezeu, prin asistența Duhului Sfânt, nu poate greși în credința sa și pentru că în Biserică se celebra deja cultul universal. Și aici poporul lui Dumnezeu nu poate greși în rugăciune. Este ceea ce teologii numesc sensus fidei.

În pofida tuturor acestor evenimente misterioase devoțiunea față de Maria este enormă și răspândită. În fiecare zi milioane de rozarii, miliarde de Bucură-te Marie sunt recitate pentru a cere mijlocirea sa cu scopul de a invoca milostivirea. Care sunt motivațiile acestui fenomen?

Este în afara oricărei îndoieli că devoțiunea către Maria este mare și prezentă și dincolo de catolicism și, aș adăuga, și de creștinism. Apoi, această devoțiune se realizează în atâtea exprimări de evlavie populară. Pentru a-i înțelege motivațiile, cred că ar trebui să deranjăm științe ca antropologia culturală, psihologia, sociologia, teologia creștină, filozofia cu propria viziune despre lume. Nu este simplu a răspunde la această întrebare. Ceea ce astfel, un pic simplist, putem spune este că în om există o mare nevoie de festivitate, de spontaneitate, de ajutor, de protecție, de har, de frumusețe, de duioșie, de putere, de milostivire, de meditație, de dorință de rugăciune, de valori importante, de familie, de comuniune cu Dumnezeu, și pentru toate acestea poate să ne vină în întâmpinare, poate să ne arate calea (Maria odigitria), cea care este femeie, fecioară, mamă și Theotokos, neprihănită, cea care mai direct poate să ne ducă la Fiul său care este Mântuitorul nostru.

National Geographic a făcut vâlvă cu un reportaj în care a indicat-o pe Maria ca femeia cea mai puternică din lume, pentru că este respectată și venerată și în afara lumii creștine. Dumneavoastră ce părere aveți?

Desigur, vâlva este justificată pentru că Maria este definită ca "femeia cea mai puternică din lume" de National Geographic. Un credincios știe deja asta. Însă cu o condiție, că puterea Mariei nu trebuie să fie văzută ca aceea a puternicilor de pe pământ. Puterea îi derivă Mariei din umilința sa, pentru că Dumnezeu "a privit la umilința slujitoarei sale" (Lc 1,48), din mărturisirea sa ca slujitoare ("Sunt slujitoarea Domnului", Lc 1,38), din faptul de a fi ascultătoare ("Iată-mă [...] fie mie după cuvântul tău", Lc 1,38), din credința sa imensă în Dumnezeu, din caritatea sa perfectă, din speranța sa fără limite. Toate aceste prerogative care stau de cealaltă parte a puterii celor puternici. Este non-puterea sa, din punctul meu de vedere, motivul care o face puternică printre credincioși, dar și printre necredincioși. Musulmanii înșiși nutresc un mare respect față de Maria. Recunoaște asta și Conciliul al II-lea din Vatican: "Ei o cinstesc pe Mama sa Fecioară, Maria, și uneori o invocă cu devoțiune" (NA, 3). Este non-puterea sa care o apropie de Dumnezeul-Iubire, care ne apropie de Dumnezeul-Iubire.

(După Zenit, 26 și 27 mai 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat