Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfântul Trup și Sânge al lui Cristos, Joia Verde - Anul C - 2016

Toți au mâncat și s-au săturat (cf. Lc 9,17).

Avem astăzi solemnitatea Preasfântului Trup și Sânge al lui Cristos, Joia Verde, solemnitate intim legată de Joia Mare și care împlinește Joia Mare. De aceea, o vom aborda din prisma Joii Mari.

În Joia Mare, Joia dinaintea pătimirilor, morții și învierii sale, Isus, adevăratul nostru preot și rege Melchisedec (cf. Gen 14,18-20), din speciile pâinii și ale vinului, a instituit sacramentul Euharistiei, sacramentul trupului și sângelui său jertfite la cruce (cf. Lc 22,19-20), sacramentul hranei noastre și puterii noastre spirituale (cf. In 6,35), sacramentul rămânerii sale cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,19), sacramentul apostolatului și al vestirii noastre până la venirea sa de-a doua (cf. 1Cor 11,26), sacramentul învierii și îndumnezeirii noastre (cf. In 6,53-54), sacramentul care ne califică pentru ospățul veșnic din paradis (cf. Lc 22,29-30).

Înainte de instituirea tainei euharistice, în Joia Mare, Isus, a instituit taina Preoției, mai exact i-a făcut părtași ai preoției sale, într-un mod cu totul aparte, ca miniștri ai Euharistiei și ai celorlalte taine, pe apostoli și pe urmașii lor episcopii și preoții, căci preoți, profeți și regi aveau să devină toți cei care vor crede în el (cf. 1Pt 2,9). Așa cum Isus din timp și-a pregătit o mamă care îl va naște pe pământ, tot din timp și-a pregătit și miniștrii care îl vor "naște" pe altare, adică, pe apostoli, pe preoții săi iubiți, cărora le-a dat porunca, ca pentru cei încredințați grijii lor, zilnic porția de mâncare (cf. Lc 12,42), adică zilnic să le celebreze Euharistia și să-i hrănească din ea, spre amintire zilnică a jertfei sale de la cruce (cf. 1Cor 11,26).

Iată ce ne spune sfânta Maria Magdalena de Pazzi (1566-1607), o călugăriță italiană, în urma unei viziuni date ei de către Isus Euharisticul: "Am văzut iubirea cea mare a lui Dumnezeu sub forma unui fluviu imens în care trăiau mulți pești. Și am văzut plutind pe acest fluviu o corabie foarte frumoasă plină cu de toate. Și am înțeles că această corabie este Biserica. Corabia avea un depozit foarte mare plin cu medicamente și merinde, în special pâine și vin, de care este nevoie pentru viața lumii".

Pentru că Euharistia este marea lui comoară lăsată Bisericii sale, Isus a voit ca ea să celebreze zilnic și tot zilnic să ne hrănim din ea, pentru că Euharistia este trupul lui care a atârnat pe cruce și a murit pentru mântuirea noastră și sângele lui care a țâșnit din toate rănile sale de pe cruce, spre spălarea și iertarea păcatelor noastre (cf. 1Cor 10,16). De aceea, Euharistia este pâinea vieții (cf. In 6,35) și medicamentul învierii (cf. In 6,50-51), pe care numai Isus, medicul divin, ni le poate da (cf. Ex 15,26; Mt 9,12). De aceea, noi primind Euharistia, vestim moartea și învierea sa, spre mântuirea sufletelor pierdute, până la venirea sa de-a doua (cf. 1Cor 11,26).

Pentru că Euharistia este marea comoară lăsată Bisericii sale, Isus a voit ca ea să celebreze zilnic și tot zilnic să ne hrănim din ea, pentru ca asemenea lui Abraham, care săturat cu pâine și vin de regele preot Melchisedec, să putem refuza și noi toate ofertele amăgitoare ale regelui Sodomei, adică, ale diavolului (cf. Gen 14,18-20).

Creștinii buni, după chipul lui Abraham cel credincios, mănâncă și beau din pâinea și vinul oferite lor de Isus, noul lor preot și rege Melchisedec, și astfel devin și ei biruitori în lupta cu toți dușmani, primesc împlinirea făgăduințelor, își împlinesc cu bine menirea lor pe pământ și ajung în "țara în care curge lapte și miere", adică în paradis (cf. Ex 3,8). Căci o inimă satisfăcută de Cristos este secretul rezistenței la ofertele diavolului. Creștinii după chipul lui "Lot", care nu iau în seamă puterea hranei euharistice, deși botezați, se vor întoarce să locuiască în Sodoma, spre nefericirea lor.

Pentru că Euharistia este marea lui comoară lăsată Bisericii sale, Isus a voit ca ea să celebreze zilnic și tot zilnic să ne hrănim din ea, pentru că, așa cum spunea și papa Francisc, Euharistia este și antidotul contra descurajării și disperării în suferințele vieții.

În Joia Mare, Euharistia a fost instituită în Cenacol și s-a celebrat pentru prima dată în Cenacol. Dar celebrarea ei nu s-a oprit nici la Joia Mare și nici la Cenacol, căci, după dorința lui Isus văzută clar în viața primei comunități creștine care zilnic participa la "frângerea pâinii" (cf. Fap 2,42.46) celebrarea Euharistie a continuat și va continua zilnic până la sfârșitul veacurilor, fiind celebrată: în case, în catacombe, în biserici, în natură. Apoi o altă dorință a lui Isus comunicată Bisericii, prin sfinți ca: Vasile cel Mare, papa Grigore al VII-lea, Francisc din Assisi, fost "adorația euharistică", unde el ne poate vorbi la inimă și unde noi îi putem spune problemele noastre.

Aproape că nu este sfânt cinstit de Biserică care să nu fi fost cinstitor și adorator al Euharistiei

Legat de adorarea preasfântului sacrament, trebuie să spunem că toți "fericiții" noștri români: fericitul Ieremia Valahul (1556-1625), fericitul preot martir Vladimir Ghika (1873-1954) și fericitul episcop martir Anton Durcovici (1888-1951) au fost "adoratori fervenți ai divinului prizonier din altar".

Tot legat de adorarea preasfântului sacrament, trebuie să spunem iar că, adorând Euharistia, facem un bun și eficient apostolat. Să amintim aici două cazuri celebre: 1. Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859), a convertit satul Ars, din Franța, stând ceasuri întregi îngenuncheat în față preasfântului sacrament. Mai întâi i s-a alătura o bătrână, apoi încă una, apoi încă alte câteva persoane și până la urmă tot satul. 2. Monseniorul Mermillod (+1883), episcop de Fribourg, Lausanne și Geneva, care a convertit o femeie protestantă printr-o îngenunchere reverențioasă în fața preasfântului sacrament. Nici noi nu ne vom converti familia și semenii, fără îngenunchere și fără adorație în fața lui Isus Euharisticul.

Apoi, Isus a cerut "vizitele la preasfântul sacrament" mai întâi călugărilor din mănăstiri care începeau, continuau și sfârșeau ziua cu aceste vizite; apoi practica a fost extinsă la întreaga Biserică. Între primii care au sprijinit această devoțiune, a fost sfântul episcop martir, Thomas Becket (1118-1170). În timp, această devoțiune a cunoscut o mare amploare așa că în zilele noastre este cunoscută și practicată chiar și de copii.

Dar Isus a voit și mai mult decât atât. Întrucât plăcerea lui este să locuiască și să trăiască printre fiii oamenilor (cf. Prov 8,31), Isus a voit să iasă din tabernacole și biserici pentru a merge în mijlocul oamenilor. Această dorință a inimii sale i-a comunicat-o într-o revelație făcută sfintei Iuliana de Mont-Cornillon (1191-1258), o călugăriță belgiană născută lângă Liege, pe când aceasta avea doar 16 ani și era în adorație în fața preasfântului sacrament, din mănăstirea călugărițelor augustiniene din conventul-leprozar Mont-Cornillon. Au trecut 20 ani până ce sfânta Iuliana a reușit să vorbească unei autorități bisericești despre dorința lui Isus care i-a fost comunicată. Apoi au mai trecut niște ani până când dorința lui Isus s-a împlinit, până când papa Urban al IV-lea (1195-1264), un francez, a instituit sărbătoarea "Corpus Domini" prin documentul papal: Transiturus de hoc mundo (11 august 1264).

Atunci, în amintirea Joii Mari, ca o continuare și o desăvârșire a Joii Mari, într-o altă zi de joi, "Joia Verde", care este prima joi de după solemnitatea Preasfintei Treimi, a fost instituită solemnitatea Trupului și Sângelui Domnului nostru Isus Cristos, solemnitate prin care Isus Euharisticul, așa cum a dorit el, este scos afară din tabernacole și biserici și este purtat în procesiuni prin locurile unde trăiesc și muncesc oamenii: pe străzi, pe la casele lor, pe la spitale, pe la instituțiile de muncă și învățământ, pe la locurile de pelerinaj, în locurile de agrement, pe munți și pe ogoare, pentru ca Isus din sfânta taină să-i privească, să-i ajute, să-i binecuvânteze, să-i vindece și să-i mântuiască ca și atunci când era în trup pe pământ.

Tot de atunci au apărut și "binecuvântările cu preasfântul sacrament", în timpul cărora Isus vindecă atât sufletele cât și trupurile oamenilor. François Coppee (1842-1908), poetul francez convertit din timpurile noastre, scria: "Oamenii nu vor putea spune niciodată cât bine a făcut și cât rele a împiedicat această bucățică de pâine curată, în care bate inima lui Cristos, în care palpită viața veșnică".

La Lourdes, când procesiunea cu sfântul sacrament se apropia de sfârșit, a sosit un om cu un copil bolnav în brațe și a strigat: "Cum, s-a terminat și copilul meu nu s-a vindecat? Doamne, oprește-te! Oprește-te!" Toată mulțimea și-a îndreptat ochii spre el. Episcopul, care purta sfânta taină a Euharistiei, s-a întors spre el și l-a binecuvântat. În acel moment, copilul s-a vindecat. Mare putere are Isus din Euharistie, de aceea a voit să iasă din tabernacole și biserici pentru a merge în întâmpinarea trebuințelor oamenilor.

Dar solemnitatea de astăzi mai înseamnă ceva pe lângă voința lui Isus ca să fie scos din tabernacole și din biserici ca să poată merge în mijlocul oamenilor ori unde ne-am afla ei. Solemnitatea de astăzi mai înseamnă și harul ca noi, cu permisiune, să-l putem lua pe Isus Euharisticul cu noi ori unde am merge noi pe acest pământ și chiar în cosmos, pentru ca Isus Euharisticul să ne facă viața mai ușoară și mai sigură.

Agenția internațională de presă "Zenit" a publicat, la 17 mai 2016, știrea că astronautul american Michael S. Hopkins, colonel al U.S. Air Force și astronaut al NASA, care a zburat în cosmos în septembrie 2013 la bordul navetei Soyuz TMA-10M pentru a ajunge la o stație spațială internațională, cu permisiunea celor în drept, purtat cu el în cosmos o pixidă cu șase ostii consacrate, împărțite fiecare în patru bucăți, pentru a se putea împărtăși măcar o dată pe săptămână în timpul de cele 24 de săptămâni cât a rămas la bordul stației spațiale. La întoarcerea din cosmos, el a declarat: "Știind că Isus este cu mine, am înfruntat cu mai mare siguranță momentul în care am ieșit din stația spațială, mergând în golul universului". La luat pe Isus cu el în cosmos, a fost întărit el și a sfințit întreg universul.

Spre edificare sufletească, mai amintesc două cazuri în acest sens:

Sfântul Iacint (1183-1257), preot călugăr dominican din Polonia, fondase la Kiev o mare mănăstire în cinstea Preacuratei. Dar, într-o zi, orașul a fost atacat de către tătari. Sfântul Iacint, temându-se că tătarii vor profana biserica și cele sfinte, a luat sfânta Euharistie și a ascuns-o sub haină; apoi a luat și statuia Fecioarei Maria și a plecat împreună cu confrații săi spre Cracovia. Deși au trecut prin mijlocul tătarilor, aceștia nu i-au văzut. Ajungând la un râu și negăsind nici o luntre, sfântul Iacint a binecuvântat apa cu preasfântul sacrament, iar apa s-a făcut tare ca un pod și toți au trecut pe apă ca pe uscat. Și în final, toți au ajuns cu bine la destinație. Ajungând la Cracovia, Iacint a așezat sfânta Euharistia în tabernacol și statuia Maicii Domnului într-un loc potrivit din biserica fraților dominicani. Această biserică a ajuns în scurt timp un celebru loc de pelerinaj. Când îl avem pe Isus cu noi, dușmanii orbesc, pericolele dispar, iar noi ajungem cu bine la destinație, la paradis.

Credinciosul Sotir (+ 377), fratele sfântului Ambroziu (339-397), călătorea odată cu corabia spre insula Sardinia, când dintr-o dată s-a iscat o furtună atât de puternică, că a scufundat corabia. Atunci credinciosul Sotir a luat sfânta Împărtășanie care era pe corabie, și-a legat-o la gât și cu ea s-a aruncat în valuri. Cu sfânta Împărtășanie la gât a înotat și a ajuns cu bine la țărm. Ce e viața noastră dacă nu o călătorie pe valurile zbuciumate ale acestei lumi? Numai cine rămâne permanent atașat de sfânta Împărtășanie poate să ajungă cu bine la limanul fericirii veșnice.

Poate nu toți vom obține permisiunea să-l luăm pe Isus Euharisticul cu noi în casele noastre, la locurile noastre de muncă sau în călătorii, dar sigur îl putem lua pe Isus în corabia sufletului nostru ca apostolii, prin împărtășanie și atunci Isus ne va potoli toate furtunile și din viețile noastre (cf. Mc 6,51).

Să ne împărtășim zilnic. Aceasta este o binecuvântare pentru zilele noastre, acordată de Biserică prin sfântul papă Pius al X-lea (1835-1914), care a chemat copiii de la vârsta priceperii și pe toți creștinii la împărtășania zilnică, prin care îl putem lua pe Isus Euharisticul oriunde mergem și în orice facem.

Îl putem lua cu noi pe Isus fără nici o aprobare, ba chiar suntem invitați cu stăruință să o facem, prin primirea sfintei împărtășanii, și astfel îl putem lua cu noi: la școală, la serviciu, la câmp, în excursie, în călătorie, în cosmos și chiar în viața veșnică. Atunci totul va fi ușor și sigur.

De aceea, fericitul papă Paul al VI-lea (1897-1978), în enciclica "Humanae vitae", le spunea celor căsătoriți: "Soții să implore, printr-o rugăciune statornică, ajutorul divin, pe care să-l soarbă mai ales din Euharistie". Da, sfânta Euharistie este pâinea celor tari!

Să îngenunchem astăzi în față lui Isus atât din tabernacol cât în fața lui Isus ieșit din tabernacol și din biserică, venit în întâmpinarea noastră pentru a ne binecuvânta, ajuta și mântui. Sântul papă Ioan al XXIII-lea (1881-1963), spunea: "Omul nu este niciodată mai mare ca atunci când îngenunchează înaintea Dumnezeului și mântuitorului său".

Astăzi când Isus va trece prin mijlocul nostru, să îngenunchem și noi, și chiar dacă nu vom avea flori să-i așternem pe cale, să-i așternem inimile noastre căite și dornice de a-l primi și să-i spunem: Isuse, din preasfântul sacrament, miluiește-ne pe noi! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat