Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Înălțării Domnului nostru Isus Cristos - Anul C - 2016

Isus s-a înălțat la ceruri pentru a ne face părtași de dumnezeirea sa (cf. Rugăciunea Prefața)

Astăzi ne bucurăm de înălțarea Domnului nostru Isus Cristos la Tatăl ceresc (cf. In 14,28), căci înălțarea lui Isus la cer este bucurie, atât pentru Isus, cât și pentru oameni. Practic, prin înălțarea sa la cer, Isus nu se desparte nici de ucenicii săi de atunci, nici de noi, ucenicii săi de astăzi, ci Isus își schimbă numai modul de prezență între noi, de la o prezență vizibilă, la o prezență tainică: în cuvântul biblic, în pâinea și vinul euharistic, în comunitatea adunată, în persoana preotului, în persoana ucenicilor săi smeriți, în predica ucenicilor, în evenimentele din jurul nostru. Căci în el suntem, trăim și ne mișcăm (cf. Fap 17,28). Altfel, Isus la înălțarea lui la cer n-ar fi spus: "Iată că eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul veacurilor" (Mt 28,20).

Păcatul tăiase aripile sufletești ale lui Adam și ale tuturor urmașilor săi și astfel toți oamenii au căzut de lângă Dumnezeu, toți s-au slăbit în credință și toți au fost orbiți de țărâna din care au fost zidiți. Cristos, noul Adam, a fost cel dintâi care după păcat s-a înălțat la cer pe aripi duhovnicești, deschizând astfel pentru toți oamenii porțile cerului închise de păcat. Așa cum vulturul deschide puilor săi calea spre înălțimi și așa cum rândunica merge înainte tăind rezistență aerului pentru întreg stolul, tot astfel a făcut și Isus pentru noi prin înălțarea sa, ne deschis tuturor calea spre fericirea cerului. De aceea, psalmistului care se întreba: "Cine-mi va da mie aripi că de porumbel, că să zbor și să mă odihnesc" (Ps 54,6), noi, astăzi, bătând din palme și plini de bucurie (cf. Ps 42,2), îi răspundem în cor: înălțarea Domnului!

Înălțarea lui Isus este bucurie pentru Isus și pentru noi, pentru cer și pentru pământ. Este bucurie pentru Isus și pentru cer, pentru că Isus, învingându-i pentru totdeauna pe cei mai temuți dușmani: moartea, diavolul și lumea, ne-a adus mântuirea (cf. 1Cor 15,25-26). Apoi, și și-a dobândit gloria eternă de mântuitor al lumii, de mijlocitor între Dumnezeu și oameni, de judecător al lumii și de stăpân a toată puterea (cf. In 5,22). Pentru că, după umilirile și suferințele mântuitoare ale Calvarului, Isus primește iar de la Tatăl gloria pe care a avut-o mai înainte de întrupare (cf. In 17,5). Dar Isus își va folosi toate binefacerile și toată gloriile înălțării sale la cer, nu numai spre lauda și mărirea numelui său, ci și spre folosul nostru și al întregii sfintei sale Biserici (cf. In 16,7; Evr 9,24).

De aceea, Isus, înălțat mai întâi pe cruce ca preludiu al înălțării sale la cer, devine axa care reunește iar cerul cu pământul, pe Dumnezeu cu omul pierdut și cu întregul univers (cf. In 12,32). Isus s-a coborât ca să-l poată ridica pe om; Isus a suferit ca să-l poată ferici pe om; Isus a murit ca să-l poată învia pe om; Isus s-a coborât în mormânt și la cei din limb ca să-l poată înălța pe omul căzut până la tronul lui Dumnezeu.

Da, înălțarea lui Isus la cer, ca și toate celelalte evenimente din viața lui, este și ea spre folosul nostru. Astfel, înălțarea lui Isus la cer ne pune iar în legătură cu Dumnezeu; se făuresc locurile noastre din casa Tatălui (cf. In 14,2-3); se pregătește înălțarea noastră de după suferințele și umilințele vieții prezente. De aceea, sfântul Leon cel Mare (400-461) ne spune de înălțarea Domnului: "Astăzi nu numai că am primit confirmarea că posedăm paradisul, dar astăzi am primit și asigurarea că am pătruns cu Cristos în el", căci Isus, prin înălțarea sa la cer, a înălțat deja la Tatăl ceresc firea noastră omenească pe care și-a asumat-o la întrupare.

Apoi, înălțarea lui Isus la cer, deși ar părea greu de înțeles, înseamnă apropierea sa de fiecare om, ori cât de mulți ar fi și oricât de departe ar fi unul de altul, ca și când fiecare om ar fi sigurul om de îngrijit. Astfel, deși Isus este în cer, el este alături de noi ca de Maria Magdalena îndurerată (cf. In 20,13-15), merge alături de noi ca alături de ucenicii descurajați de la Emaus (cf. Lc 24,33), ne odihnește ca pe ucenicii trudiți de pe Marea Tiberiadei din Galileea (cf. In 21,12). Numai ca noi să avem ochi pentru a-l vedea și percepe. Mai înseamnă și că rugăciunile noastre vor fi de acum înainte mai bine ascultate de către Tatăl (cf. In 16,24), căci a devenit mijlocitorul nostru prin excelență (cf. 1Tim 2,5; Evr 8,6), așa cum au fost ascultate rapid rugăciunile credincioșilor pentru Petru și pentru ucenicii din închisoare (cf. Fap 5,19-20; 12,5-8).

Dar înălțarea lui Isus la cer mai înseamnă și trimiterea Duhului Sfânt de la Tatăl, ca rod al patimilor, morții și învierii sale, ca desăvârșire a lucrării sale mântuitoare (cf. In 16,7), Duh Sfânt pe care l-am pierdut odată cu primul păcat și când am început să suferim și să murim. Duhul Sfânt constituie pentru orice ucenic al Domnului începutul revărsării tuturor harurilor divine (cf. Ef 4,8).

Apoi, prin darul Duhul Sfânt ucenicii Domnului: vor primi iertarea păcatelor (cf. In 20,22-23); vor primi călăuzirea de putea trăi în viață după legile și poruncile Domnului (cf. Fap 1,2); vor primi lumina și tăria de a înțelege mai bine Scripturile; vor primi puterea de a-i da bună mărturie despre mântuirea sa de la cruce (cf. In 14,26; 15,26-27); vor primi tăria de a se pregăti mai bine pentru a lua în posesie locurile cerești pregătite de Isus în casa Tatălui său veșnic (cf. In I4,2-3); dar mai ales, ca și Isus, prin Duhul Sfânt, vor primi puterea învierii din morți și a înălțării la cer (cf. Rom 8,11).

Astăzi, în solemnitatea Înălțării Domnului, suntem chemați să proclamăm ca să se audă până la marginile universului că toate aceste lucruri minunate care ni s-au întâmplat nouă, celor căzuți în păcat, suferință și moarte, ne-au fost date datorită umilinței lui Isus, datorită "coborârii" lui Isus la noi, care a fost: o coborâre de la Dumnezeu la om; o coborâre de la cer la pământ, coborâre de la strălucire divină la întinarea cu păcatele oamenilor (cf. In 1,29); o coborâre de la un Dumnezeu fericit la un Dumnezeu plin de vânătăi și răni (cf. In 19,5); o coborâre de la Dumnezeul vieții la fiul tâmplarului din Nazaret ucis și îngropat; o coborâre de la Dumnezeu Domn peste heruvimi, la mântuitorul coborât până în iad pentru a salva suflete (cf. 1Pt 3,19). De aceea și Dumnezeu l-a înălțat și i-a dat un nume care este deasupra oricărui alt nume (cf. Fil 2,6-11).

Iată desfășurătorul acestei mântuitoare "coborârii" și a fericitei "înălțări" a Domnului. Când noaptea spirituală a omului căzut ajunsese la apogeul ei (cf. Înț 18,14-15), când diavolul din invidie reușise să-i atragă pe oameni în păcat (cf. Înț 2,24) și să-i amăgească că lui Dumnezeu nu-i pasă de ei și că nu-i iubește, el stând fericit în cer, iar ei chinuindu-se jos pe pământ, tocmai atunci Dumnezeu Tatăl, îndurerat și preocupat de suferința și sclavia copiilor să la diavol, prin puterea Duhului sfânt, l-a trimis pe Isus, Fiul său, să "coboare" treaptă cu treaptă din cer până în limb, adică până la marginile iadului, căci "margine" înseamnă cuvântul latinesc "limbus". Iată, treptele coborârii lui Isus. Dumnezeu l-a trimis pe Isus: ca să ia un trup ca al nostru și odată cu el să ia și păcatele și infirmitățile noastre, să meargă cu ele la Iordan și la cruce ca să le spele și să le vindece, să se lase omorât și coborât în mormânt pentru a le da învierea, ba chiar să coboare până în infern (1Pt 3,19), pentru a-i birui pe diavol și moarte (cf. 1Cor 15,26); pentru a-i scoate pe cei drepți de acolo și apoi pentru a-i înălța împreună cu el la cer: "Te-ai suit pe înălțime, ai luat prinșii de război, ai luat în dar oameni, chiar și pe cei răzvrătiți, care vor locui și ei lângă Domnul Dumnezeu" (cf. Ps 68,18; Ef 4,8).

Astfel, Dumnezeu a demontat minciuna diavolului și a acoliților săi, îngerii căzuți și oamenii pierduți, cum că el nu ne iubește și că nu-i pasă de noi: "Căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că l-a dat pe singurul său Fiu, pentru ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Spuneam că înălțarea lui Isus înseamnă și înălțarea noastră și că locurile noastre din cer sunt garantate de șederea lui la dreapta Tatălui (cf. Mc 16,19; Lc 22,69; Fap 7,55; Ef 1,20). Dar înălțarea noastră va fi tot pe calea înălțării lui Isus, adică, va fi tot pe calea smereniei.

Sfântul Antonie cel Mare (251-356), într-o seară de veghe, a ieșit afară din chilia lui și se uita uimit în văzduh. Și a văzut un lucru foarte grav. Tot cerul spre care privea el era acoperit de lațuri și un uriaș, diavolul, ținea aceste lațuri. Erau aranjate în așa fel încât nici un suflet care voia să se înalțe la cer să nu poată străbate printre aceste lațuri. Atunci sfântul Antonie l-a întrebat pe Dumnezeu: "Doamne, cum se va putea ridica omul la cer printre aceste lațuri?" Și i s-a răspuns: "Prin smerenie!"

Ni se spune în prima lectură că "un nor" l-a ascuns pe Isus din ochii lor (cf. Fap 1,9). Sfinții părinți ne spun că "norul" care a apărut și care l-a ascuns pe Isus de ochii ucenicilor era în realitate "norul de heruvimi și îngeri", care s-au arătat la înălțarea lui Isus. Tot sfinții părinți ne spun că în întâmpinarea lui Isus biruitor a venit și "norul drepților Vechiului Testament", adică sufletele patriarhilor, ale profeților și ale tuturor drepților din legea veche, întâmpinându-l. Astfel, au venit: Adam, care și-a ispășit neascultarea printr-o îndelungată pocăință; Abel, victimă nevinovată ucis de un frate rău; Noe, al doilea părinte al neamului omenesc; Abraham, bătrânul patriarh cel cu o credință mare; Isaac, o nevinovată figură a lui Isus Cristos; Iacob, părintele celor 12 seminții ale lui Israel; Iosif cel vândut de frații săi, așa cum și Isus avea să fie vândut; Moise, marele proroc; David, strămoșul după trup al lui Isus; Melhisedec, regele păcii și simbolul preoției legii noi; Iov, omul suferințelor răbdate fără cârtire și toți drepții l-au însoțit pe împăratul slavei în triumf spre cerul care acum s-a deschis ca să intre Isus, noul Adam. Dar tot sfinții părinți ne învață că "norul" simbolizează și "vălul" care îl va ascunde pe Isus de ochii oamenilor, spre întărirea credinței lor, până la a doua sa venire, când îl vom vedea față în față și vom fi asemenea lui (cf. 1In 3,2). "Norii" și "vălurile" sub care Isus ni se arată astăzi sunt, așa cum spuneam și mai sus: cuvântul divin, euharistia, adunare creștinilor, semenii noștri, începând cu cei mai vulnerabili.

Când noi ne despărțim de niște prieteni buni și de niște rude apropiate, mai ales dacă ne-au făcut mult bine, ne pare rău. Cum ar fi putut ucenicii să nu simtă durere, când vedeau că se despart de Isus, izbăvitorul, învățătorul și sprijinitorul lor? De aceea li s-a arătat un "nor de îngerii" pentru a le alina durerea despărțirii, dar și pentru a le face făgăduință revenirii lui. "Acest Isus, care s-a înălțat de la voi la cer, așa va veni, precum l-ați văzut mergând la cer" (Fap 1,11). Aceasta este prima bucurie.

A doua bucurie este că îngerii cerului îi mângâie și pe ceilalți oameni. Sfinții părinți aud această vorbire divină, mai ales către cei în suferințe: "Bucurați-vă voi, bolnavilor, care vă aflați pe patul durerilor îndurând suferințele lui Isus, că cerul vă este deschis. Bucurați-vă oropsiților, năpăstuiților care îndurați cu răbdare, că fericire mare vă așteaptă în ceruri și că ucenicii Domnului sunt trimiși la voi cu mângâierea lui".

O altă bucurie este și pentru "eroii credinței și ai neamului creștin" care și-au jertfit viața pentru apărarea credinței și a poporului creștin pelegrin pe pământ. Dacă Isus s-a coborât până în "limb", până la "marginile iadului", Isus va merge și până la acești "eroi" pentru a-i alina și pentru a-i elibera.

De aceea, astăzi se fac rugăciuni speciale pentru răposații eroi.

Prima lectură se încheie cu aceste cuvinte ale îngerilor: "Bărbați galileeni, de ce stați privind la cer? Acest Isus, care a fost înălțat de la voi la cer, va veni tot așa cum l-ați văzut mergând spre cer. Dar până atunci mergeți și faceți cum vi s-a spus: "Să-i fiți martori în Ierusalim, în toată Iudeea și Samaria și până la marginile pământului " (cf. Fap 1,8.11). Deci, raiul, deschis de înălțarea lui Isus, nu este un "somnifer" pentru o viață pasivă, ci este un stimulent pentru a împlini porunca misionară a lui Cristos

O legendă povestește despre înălțarea lui Isus la ceruri, după ce își terminase lucrarea pe pământ. El s-a înălțat la cer purtând în trup semnele morții sale pe cruce. Îngerul Gabriel s-a apropiat de el și i-a spus: "Doamne, trebuie să fi suferit îngrozitor pentru oamenii de pe pământ". "Am suferit", i-a răspuns Isus. "Și știu oamenii cât de mult i-ai iubit și tot ce ai făcut pentru ei?" a continuat el. "O, nu", a spus Isus, "încă nu. Până acum, doar o mână de oameni din Palestina știu ce s-a întâmplat". Gabriel a rămas uimit. "Atunci ce ai făcut ca toți să poată afla despre dragostea ta pentru ei"? "Ei bine, i-am rugat pe Petru, Iacob, Ioan și pe alți câțiva să le spună oamenilor despre mine și despre ceea ce am făcut eu pentru ei. Cei cărora le vor spune, la rândul lor, vor spune și ei mai departe și astfel evanghelia va fi răspândită în întreaga lume. În final, întreaga omenire va fi auzit despre mine și astfel lumea va afla despre ce am făcut pentru ei". Gabriel, care știa că oamenii nu sunt de încredere, a spus. "Dar dacă Petru, Ioan și Iacob vor fi foarte împovărați și nu vor reuși să spună la prea mulți? Dar dacă cei cărora le vor spune ei, vor uita? Și dacă prin secolul XX-XXI, oamenii vor fi prea ocupați să spună altora despre tine? N-ai făcut și un alt plan?" "Nu, nu am făcut nici un alt plan", a răspuns Isus. "Mă bizui pe ei". Da, fiecare generație a primit responsabilitatea de a spune mai departe generației următoare tot ceea ce Isus a făcut spre mântuirea oamenilor. Creștinule, îți faci tu partea ta?

Deci, cel căruia i s-a dat toată puterea în cer și pe pământ ne investește și pe noi ne trimite cu puterea sa pentru a predica evanghelia, pentru ca oamenii să se convertească, să primească iertarea păcatelor și mântuirea lui Dumnezeu de la cruce. Deci, "plecarea" lui Isus dintre noi coincide cu "plecarea" noastră în misiune. Iar cine nu "misionează", "demisionează" din calitatea de creștin, adică din statutul de fiu al lui Dumnezeu, de frate al lui Isus, de mireasă a Duhului Sfânt și din moștenitor al împărăției cerurilor. Să misionăm și să nu demisionăm nici o clipă!

Cristos s-a înălțat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat