Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIA?A DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Preasfintei Treimi - Anul C - 2016

"Toată nădejdea ne-o punem în Tatăl, în Fiul și în Duhul Sfânt, care sunt una în Treime"!

Celebrăm astăzi solemnitatea Preasfintei Treimi, și așa cum ne învață sfânta Biserică, celebrăm solemnitatea unui singur Dumnezeu în trei persoane distincte, dar egale în esență, în mărire și în eternitate: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt. În Biblie, Tatăl e numit Dumnezeu: "Binecuvântat Dumnezeu, Tatăl Domnului nostru Isus Cristos" (1Pt 1,3). Fiul e numit Dumnezeu: "Știm că Fiul lui Dumnezeu a venit; el este adevărat Dumnezeu și are viața veșnică" (1In 5,20). Duhul Sfânt e numit Dumnezeu: "Anania, cum ți-a ispitit satana inima ca să minți Duhului Sfânt? N-ai mințit oamenilor, ci lui Dumnezeu" (Fap 5,3-4).

Celebrăm Preasfânta Treime, nu ca "trei dumnezei", ci ca un singur Dumnezeu în trei persoane, ca trei flori într-o tulpină, ca trei camere într-o singură casă. Celebrăm un singur Dumnezeu în trei persoane divine, unite într-o singură iubire, într-o singură milostivire și într-o singură dăruire veșnică. Și nici nu se poate să fie altfel de vreme ce cele trei persoane divine sunt Dumnezeu. Dacă toate trei persoane au aceeași fire dumnezeiască, nu se poate să fie decât egale, pentru că atunci aceeași fire dumnezeiască ar fi tânără și bătrână, puternică și slabă, fără început și cu început, ceea ce-i cu neputință. Și iarăși, dacă din veșnicie Dumnezeu este iubire (cf. 1In 4,8.16), asta înseamnă că din veșnicie are pe cineva în el însuși de iubit, și anume pe Fiul, și din veșnicie există un circuit al iubirii în Dumnezeu, care este Duhul Sfânt.

Acesta este misterul central al credinței și al vieții creștine. Acesta este misterul în care am fost introduși prin creație, căci am fost creați "după chipul și asemănarea noastră": Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt (cf. Gen 1,26-27), și aceste persoane divine ne-au așezat în intimitatea lor (cf. Gen 3,8-9). După ce diavolul ne-a scos din intimitatea persoanelor divine prin păcat (cf. Gen 3,23; Înț 2,24), am fost reintroduși în intimitatea Preasfintei Treimi prin Botez, căci am fost botezați: "În numele Tatălui, și al Fiului, și al Sfântului Duh" (Mt 28,19). Apoi prin toate celelalte taine și daruri, am fost chemați de Dumnezeu cel întreit și unic ca "în el să trăim, să ne mișcăm și să existăm" (cf. Fap 17,28), căci toate tainele și binecuvântările ni se dau: "În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt". Iar când ieșim din această viață, ne întoarcem iar la Dumnezeu cel întreit și unic: "la Tatăl care ne-a creat, la Fiul care ne-a mântuit și la Duhul Sfânt care ne-a sfințit și ne-a călăuzit" (cf. Ritualul Ungerii bolnavilor), ca să vedem Treimea divină așa cum este și să ne bucurăm veșnic de intimitatea ei (cf.1In 3,2).

Pentru oamenii cu mintea întunecată de păcat și pe care diavolul i-a dezbinat în interior și în afară, un singur Dumnezeu în trei persoane distincte, un singur Dumnezeu în trei persoane divine egale în mărire, un singur Dumnezeu în trei persoane divine unite într-o singură iubire și dăruire reciprocă, dar și într-o singură iubire, milostivire și grijă față de oameni și față de toată creația, Dumnezeu cel întreit și unic a devenit un mister de nepătruns. Dar pentru îngerii care au rămas credincioși și pentru oamenii sfinți care au intrat în cer, Dumnezeu cel întreit și unic este o normalitate, căci pentru ei Dumnezeu cel întreit și unic, este "un Dumnezeu apropiat, și nu îndepărtat" (cf. Ier 23,23). La această normalitate din împărăția sa, Dumnezeu vrea să-i aducă pe toți oamenii (cf. 1In 3,2).

O strofă dintr-un imn creștin închinat Preasfintei Treimi spune așa: "Dumnezeu în trei persoane, taina tainelor cea mare s-o-nțeleagă, s-o pătrundă, nici o minte nu-i în stare. Cel ascuns acuma însă înțelegerii și minții, e văzut de către îngeri, și-l contemplă-n ceruri sfinții" (cf. Imn Oficiul Lecturilor).

Existența, unitatea, iubirea, milostivirea și împărtășirea Preasfintei Treimi, deși vădite de multe ori în Scripturile Vechiului și Noului Testament - dar cu grijă pentru a nu se crea confuzie între cele trei persoane divine și mulțimea zeilor păgâni - din cauza orbirii păcatului, nu au fost înțelese decât atunci când ne-a fost descoperite de Mesia, de Cristos.

Astfel, Vechiul Testament, deși surprinde vorbirea celor trei persoane divine: "Să-l facem pe om după chipul și asemănarea noastră" (cf. Gen 1,26); deși surprinde vizita celor trei persoane divine la Abraham care aștepta împlinirea unei promisiuni (cf. Gen 18,2); deși îi surprinde îngerii cerului cântând de trei ori sfânt celor trei persoane divine (cf. Is 6,3), deși surprinde vorbirea Înțelepciunii divine (cf. Prov 8,22-31), deși surprinde creația ca operă a mâinilor divine (cf. Ps 8,4-9), din cauza orbirii păcatului, nimeni dintre oameni nu a putut pricepe realitatea unui singur Dumnezeu în trei persoane divine nedespărțite și unite prin aceeași iubire și acțiune.

Noul Testament, deși surprinde și el manifestarea celor trei persoane divine la Botezul lui Isus și apoi la schimbarea lui la față de pe Tabor și glasul divin care vorbea (cf. In 1,32; Mt 17,2), nimeni nu a priceput că Dumnezeul universului este treime iubitoare și milostivă față de om și față de întreaga creație, până când Isus, Fiul cel unul-născut al lui Dumnezeu, întrupat prin puterea Duhului Sfânt, nu a explicat asta (cf. In 1,18). Isus ne-a vorbit clar că în sânul Dumnezeirii sunt trei persoane divine distincte și egale în mărire, trei persoane divine animate de aceeași iubire, milostivire și dăruire:

1. Astfel, Isus ne-a vorbit clar despre persoana lui Dumnezeu Tatăl: ca despre Tatăl său și ca despre Tatăl nostru (cf. In 20,17); ca despre un Tată care iubește pe Fiul (cf. In 5,20), dar și ca despre un Tată care îi iubește și îi primește pe păcătoși (cf. Lc 15, 2-32); ca despre un Tată care ne iartă greșelile după precum și noi le iertăm greșiților noștri (cf. Mt 6,15), ca despre un Tată care știe de ce avem trebuință mai înainte ca noi să-i cerem (cf. Mt 6,7-8); ca despre un Tată care din iubire față de oameni și-a jertfit Fiul divin pentru mântuirea lor (cf. In 3,16); un Tată care îl dă pe Duhul Sfânt celor care i-l cer (cf. Lc 11,13), ca despre un Tată care învie morții (cf. In 5,21); ca despre un Tată care dă cu plăcere împărăția sa celor care cred în el prin Isus (cf. Lc 12,32).

2. Isus apoi ne-a vorbit despre persoana sa ca despre Fiul Tatălui (cf. In 8,36); un Fiu care îl iubește pe Tată (cf. In 4,34) și un Fiu care îi iubește pe oameni, chiar și pe păcătoși (cf. Lc 15,2); un Fiu care îi numește pe oameni frați și prieteni (cf. Mt 25,40; In 15,13-14); un Fiu care s-a oferit oamenilor ca apă vie spre viața veșnică (cf. In 4,11-14), ca pâine a vieții spre înviere (cf. In 6,54), ca lumină a vieții (cf. In 8,12), ca înviere și viață a oamenilor (cf. In 11,25), ca constructor de case veșnice (cf. In 14,2); ca Mire care va veni să-și ducă mireasa în cer (cf. In 14,3); un Fiu care are toată visteria Tatălui (cf. In 16,15); dar mai ales ca Fiul care își dă viața ca preț de răscumpărare la cruce pentru mântuirea fraților săi (cf. Mc 2,17; In 11,52); și ca Fiul care îl va trimite pe Duhul Sfânt spre aducere aminte, spre călăuzire și învierea veșnică (cf. In 16,13-14).

3. Tot Isus ne-a vorbit și despre a treia persoană divină a Preasfintei Treimi, despre persoana Duhului Sfânt, Duh care purcede de la Tatăl prin el (cf. In 15,26); Duh care a venit peste el la Boezul în Iordan (cf. Lc 3,32); Duh pe care Isus în numește "Gloria Tatălui" (cf. In 17,22), "Apărătorul" "Duhul Adevărului" (cf. In 16,13); Duh prin a cărei putere s-a întrupat (cf. Mt 1,20; Lc 1,35), a învățat și a lucrat (cf. Mt 12,28; Lc 4,18), a pătimit, a murit și a înviat (cf. Mt 12,40; 16,21); Duh prin care conduce, învață, conduce, sfințește și pregătește Biserica pentru nunta veșnică (cf. In 16,12-14); Duh care dă mărturie despre el și ne ajută și pe noi să dăm mărturie (cf. In 15,26-27), Duh care ne învață și ne aduce aminte adevărurile veșnice (cf. In 14,26; 15,26; 16,13); Duh care ne va învia din morți (cf. Rom 8,11); Duh Sfânt pe care îl va da Isus după înviere (cf. In 20,22).

Astfel luminați de învățătura lui Cristos, toți apostolii lui Isus înțeleg, trăiesc și predică realitatea Preasfintei Treimi și în mod special sfântul Paul în lectura a doua, înțelege, trăiește și mărturisește că, omul creat după imaginea lui Dumnezeu, a pierdut prietenia sa și din cauza păcatului a fost destinat pierzării veșnice, prin dragostea lui Dumnezeu nu a rămas abandonat în puterea morții, a fost mântuit prin: întruparea, pătimirea, moartea și învierea lui Cristos și revărsarea Duhului Sfânt (cf. Rom 5,1-6).

Luminați de învățătura lui Cristos și noi, creștinii, trebuie să pricepem: iubirea, milostivirea, dăruirea, lucrarea și jertfa lui Dumnezeu cel unic și întreit, și să fugim de orice păcat care ne orbește, să-l adorăm, să-l lăudăm, să-i mulțumim și săi cerem mântuirea noastră, a fraților noștri și a întregii creații.

Iubirea, revelarea și mântuirea sunt darul lui Dumnezeu cel întreit și unic pentru noi oamenii. Modul în care noi ne trăim viața primind iubirea, revelarea și mântuirea lui, este darul nostru pentru Dumnezeu.

Cea mai importantă cinstire a Preasfintei Treimi este să primim mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Părintele Zosim, din romanul Frații Karamazov, de Dostoievski, spune despre cei care refuză mântuirea: "S-au blestemat ei înșiși, blestemându-l pe Dumnezeu și viața; ei se hrănesc cu orgoliul lor nefast, precum cel înfometat aflat în deșert, care și-a supt propriul sânge. Ei nu-l pot contempla pe Dumnezeul cel viu fără ură și și-ar dori ca Dumnezeul vieții să nu existe, să dispară, distrugând întreaga sa creație. Ei aspiră la neant, dar nu vor avea parte de neant. Adică vor avea parte de nefericirea veșnică, fiindcă nu l-au binecuvântat pe Tatăl și pe Fiul și pe Duhul Sfânt.

Apoi, să nu uităm niciodată că noi suntem adevăratul templu în care lui Dumnezeu îi place să locuiască. De aceea, Dumnezeu Tatăl, l-a trimis pe Isus ca să ne scoată din robia diavolului și a morții, iar pe Duhul Sfânt ca să ne sfințească: "Nu știți că voi sunteți Templul lui Dumnezeu" (1Cor 3,16). "Noi vom veni la el și vom locui împreună cu el" (In 14,23). Diavolul prin păcat ne poate amăgi sau să neglijăm asta, rămânând alături de el.

Apoi să nu uităm să ne trăim autentic viața creștină. Un preot idolatru, observând viața și vorbirea sfântului Grigore Taumaturgul (213-270), că a rămas atât de mișcat sufletește încât l-a rugat pe sfânt să-l introducă și pe el în taina Preasfintei Treimi. Este viața și vorbirea noastră pătrunsă de prezența Preasfintei Treimi ca să schimbăm viața semenilor noștri?

Solemnitatea de astăzi ne spune că Preasfânta Treime este comuniune, este relație bună, este unitate, este milă și dragoste împărtășită. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) se ruga astfel: "Doamne, fă din mine un instrument al împăcării între oameni. Unde este ură, eu să aduc iubire. Unde este vină , eu să aduc iertare. Unde este dezbinare, eu să aduc unire. Unde-i rătăcire, eu să aduc adevărul. Unde-i îndoială, eu să aduc credință. Unde-i disperare, eu să aduc speranța. Unde-i întuneric, eu să aduc lumina. Unde-i suferință, eu să aduc bucurie". Pe toate aceste să le căutăm și să le împlinim și noi, ca să cinstim Preasfânta Treime și să ne învrednicim de prietenia ei veșnică.

Apoi cinstim și mărturisim Preasfânta Treime, prin rugăciunea "Slavă Tatălui, și Fiului și Sfântului Duh" și prin semnul sfintei cruci, pentru că ori de câte ori le împlinim, rostim numele celor trei persoane divine și mărturisim misterul răscumpărării noastre, prin Isus Cristos, trimis de Tatăl, în Duhul Sfânt.

Semnul crucii nu este numai semnul creștinului, căci el este și arma cea mai puternică împotriva duhurilor necurate. Sfântul Antonie Pustnicul (251-356), pustnic din Tebaida Egiptului, a purtat toată viața o crudă luptă cu diavolul, care căuta cu orice preț să-l facă să păcătuiască. Nu numai că-l necăjea cu ispitele cele mai groaznice, dar câteodată îi apărea sub formele cele mai curioase și îngrozitoare, de câine, de șarpe ș.a. Însă, când îi apărea, sfântul Antonie făcea semnul crucii și numaidecât dușmanul infernal o lua la fugă. De aceea obișnuia să spună ucenicilor săi: "Credeți-mă, ajunge semnul sfintei cruci pentru a alunga cu rușine orice diavol". Să-l facem și noi cât mai des!

Trăirea la prezența lui Dumnezeu este iarăși o cinstire bună a Preasfintei Treimi. Sfântul Dorotei de Gaza (505-565) l-a condus pe ucenicul său, sfântul Dositei, pe calea desăvârșirii prin practica trăirii la prezența lui Dumnezeu. Ajungând sfântul Dositei la suferințe extreme, sfântul Dorotei l-a întrebat: "Cum stai cu rugăciunea, Dositei?" "Iartă-mă, părinte, nu mai știu ce spun!". "Acum nu mai spune cuvinte, i-a zis Dorotei, ci păstrează numai amintirea lui Dumnezeu cel întreit și unic și nu uita că el este mereu cu tine". Să ne gândim și noi mereu că Dumnezeu cel întreit și unic este continuu și cu noi

Rugăciunea și meditația adevărurilor veșnice este iarăși o cinstire bună a Preasfintei Treimi. Sfântul Ignațiu de Loyola (1491-1556) avea un respect și o evlavie deosebită față de Sfânta Treime. Nu voia să trăiască decât pentru Dumnezeu, de aceea s-a retras în peștera de la Manresa, unde petrecea zile și nopți în rugăciune și meditație pentru a i se deschide ochii sufletului. Și a primi lumina cerută.

Și nu în ultimul rând, sfânta Liturghie și sfânta împărtășanie preamărește Preasfânta Treime. Acest adevăr ni l-a revelat și îngerul, care a apărut la Fatima, în 13 mai 1917, înainte de apariției Fecioarei Maria, și când a îngenuncheat și s-a plecat cu fața la pământ în fața potirului cu ostia deasupra, care au apărut și a repetat de trei ori: Sfântă Treime, Tată, Fiu și Duh Sfânt, vă ador și vă ofer trupul, sângele, sufletul și toată dumnezeirea lui Isus Cristos prezent în toate tabernacolele din lume. Adorarea îngerului, semnul sfintei cruci și salutul preotului de la începutul sfintei Liturghii: "Harul Domnului nostru Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl, și împărtășirea Duhului Sfânt să fie cu voi toți" (2Cor 13,13), cântul de trei ori "Sfânt", semnul crucii deasupra darurilor, precum și binecuvântarea finală în numele Preasfintei Treimi, recomandă participarea la sfânta Liturghie și primirea sfintei Împărtășanii, ca pe cea mai mare cinstire a Preasfintei Treimi, după primirea mântuirii

Pe timpul persecuției împăraților Dioclețian și Maximin, trăiau în Castilia, Spania, trei frați: Claudiu, Luperțiu și Victorin, fiii căpitanului Marcel. Aflând că sunt creștini, prefectul cetății i-a chemat înaintea sa și le-a spus: "Am aflat că voi nu ascultați de porunca împăratului. Spuneți-mi în a cui putere vă încredeți și în numele cui luați în ușor porunca împăratului?". Ei au răspuns: "Toată nădejdea ne o punem în Tatăl, în Fiul și în Duhul Sfânt, care sunt una în Treime. Iar prin această nădejde vom câștiga cerul". Toți trei au urcat pe eșafod, preamărindu-l pe Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 5.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat