Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum mor sfinții

Într-o carte de Antonio Maria Sicari
De Cristiana Dobner

"Am povestit moartea multor sfinți, dar toți mi-au confirmat adevărul acestei intuiții creștine antice. Când moare un sfânt, este moartea cea care moare": cu aceste cuvinte carmelitanul desculț Antonio Maria Sicari începe volumul său Cum mor sfinții (Milano, Ares, 2016, 218 pagini) revelând perspectiva vitală cu care tratează o temă aparent lugubră. De fapt, așa cum relatează el însuși, un prieten, văzând manuscrisul, a obiectat: "Nu va fi un pic tristă lectura acestei cărți?". În realitate autorul vrea să demonstreze că se poate înfrunta acest moment inevitabil în mod senin, adică se poate "merge la întâlnirea cu moartea cu certitudinea bucuroasă că se îmbrățișează Viața, după ce pe pământ s-a putut omenește contempla Germenul Mântuirii".

Sicari nu trasează o teologie spirituală sau o metafizică, un soi de tratat a priori, ci îndrăznește să intre în trăirea experiențială a o sută de sfinți care ne-au precedat pentru a evidenția "cum" au înfruntat ultimele lor momente de respirație umană, înainte de a se lăsa străpunși de respirația Suflului și a ajunge să contemple Fața lui Dumnezeu. Narațiunea se dezvoltă în opt tipologii dintre care fiecare cuprinde, în ordine cronologică, persoane ca noi, aparținând la epoci și secole diferite, la culturi și locuri sociologice îndepărtate sau necunoscute pentru a ajunge apoi în concluzia mariană, versurile pe care Dante le dedică Fecioarei, cea care îi fascinează pe sfinți: "În a rămas acolo în fața mea / Regina cerului cântând așa de dulce ca niciodată să nu plece preaiubitul". Prima tipologie se intitulează A muri martiri; a optat pentru părintele Pino Puglisi, al cărui nume evocă un cartier de la periferia orașului Palermo "unde mafia cultiva printre tineri viitoarea sa lucrare". Cum a reacționat când a sosit momentul fatidic? "«Mă așteptam la asta» a spus cu un zâmbet bun de neuitat în timp ce asasinul îi trăgea un glonț în ceafă".

Rita de Cascia, pentru a doua tipologie A muri de iubire, ne dăruiește "nu numai un miracol respectuos, ci un schimb mistic: timp de mulți ani Rita a purtat pe fruntea sa rana dureroasă a spinului acum, la sfârșitul acelei pătimiri, Cristos îi dăruia pe bună dreptate un trandafir". Rita îl dorise și părea că delirează. În plină iarnă cu un strat de zăpadă în grădină, a cere un trandafir? Și două smochine coapte? Și totuși chiar acesta a fost darul.

Katharine Mary Drexel, fiică a unor bancheri bogați, întrupează tipologia A muri de pasiune eclezială. De fapt, grație "risipirii" tuturor averilor pentru promovarea indienilor și negrilor din America, s-a ajuns la abrogarea legilor de segregare rasială. După șaptesprezece ani de cvasi-imobilitate, în 1955 "a murit cu această dulce rugăciune pe buze: «O, Duhule Sfânt, vreau să fiu o pană în așa fel încât respirația ta să mă poată duce unde vrei tu»".

A muri de caritate maternă este un dar mare, în același timp neașteptat și cultivat, cum scria Annalena Tonelli, misionară laică printre cei din urmă din Kenya și din Somalia. "Aș vrea ca toți cei pe care-i iubesc să învețe să vadă moartea cu simplitate. A muri este ca și cum s-ar trăi. Viața mea este pentru ei, pentru acești mici bolnavi, pentru cei mutilați în trup și în spirit, pentru nenorociții care n-au meritat asta. Dacă eu aș putea trăi și muri de iubire! Oare mi se va da asta?". În seara zilei de 5 octombrie 2003, în timp ce "mergea singură în compania Euharistiei" în micul spital încă neterminat, a fost lovită de două gloanțe de pușcă trase în ceafă. Dar acordat.

Pictor promițător și iubitor al Frumuseții, polonezul Adam Chmielowski, profund implicat de acel Ecce Homo pe care încerca să-l picteze, a dedicat viața sa celor lipsiți îmbrăcat într-o tunică săracă, spunând să fie numit Albert "care s-a făcut tatăl săracilor". Torturat de un cancer la stomac a refuzat patul și a voit să moară pe o rogojină și o pernă de paie printre săracii săi. A muri de caritate paternă deci "pentru a marca diferența dintre caritate și orice altă filantropie".

Leopold Mandiæ, care petrecea de la zece la cincisprezece ore pe zi în confesional, cu caracter focos se simțea aproape de cel care era fragil, mereu cu spiritul senin și "decis să moară de trude apostolice". Asupra lui "apăsau neliniștile celor pe care el i-a întărit și cărora le-a spus: «Voi face pocăință eu!»". O tumoare la esofag îl distrugea; la cuvintele "«O, milostivă, o, blândă, o, dulce Fecioară Marie» cântate de confrați a adormit, ca un bătrân copil în brațele celei pe care a numit-o mereu cu duioșie (în limbajul vechilor venețieni) Paróna benedeta".

O tânără de optsprezece ani, Chiara Badano, lovită de un osteosarcom de gradul patru și de aceea condamnată să moară, a știut să facă "jocul Domnului" și cu noul său nume, ales de Chiara Lubich, "Chiara Luce pentru că este Lumina care învinge lumea", a știut "să transforme pătimirea sa în cântare nupțială". A spus mamei: "Ciao, fii fericit pentru că eu sunt fericită". Martoră a lui A muri nevinovați.

Distrus de dezordinea din viața sa, Jacques Fesch este condamnat la moarte pentru asasinarea agentului care urma să-l aresteze. Nimic nu părea să prevestească posibilitatea de A muri sfinți. În închisoare ajunge la el harul lui Dumnezeu, se convertește și "transformă închisoarea sa într-o chilie de călugăr și reglementează viața sa, ducând o intensă viață de rugăciune". Se pregătește să trăiască execuția ca un martir. "La 30 septembrie 1957, al șaizecea aniversare a morții sfintei Tereza a Pruncului Isus, în Jurnal scria: «ultima zi de luptă. Mâine la ora asta voi fi în cer. Complet mizerabil cum sunt, îmi este făcută marea onoare de a-l putea imita pe Domnul nostru Isus Cristos»".

Rămâne deschisă, pentru oricine citește aceste relatări, întrebarea de fond: eu cum voi muri? Care va fi darul meu oferit lui Dumnezeu, Bisericii și omenirii? Răspunsul lui Georges Bernanos ne amintește că "nu se moare fiecare pentru sine, ci unii pentru alții, sau eventual în locul altora, cine știe!".

(După L'Osservatore Romano, 1 mai 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat