Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a șasea după Paști (Anul C) - 2016

"Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care îl va trimite Tatăl în numele meu, vă va învăța toate și vă va aminti toate câte vi le-am spus eu" (In 14,26).

Fragmentul evanghelic de astăzi face parte din discursul lui Isus de rămas bun, căci timpul întoarcerii la Tatăl care l-a trimis ca să se întrupeze, să ne descopere misterul Treimii sfinte, să ne predice divina iubire mântuitoare și, mai ales, care l-a trimis să sufere, să moară și să învie pentru mântuirea noastră, se apropie de sfârșit. Deși este un moment emoționant, Isus ne chemă la bucurie și nu la melancolie, căci, prin învierea, înălțarea și glorificarea lui cerească, primește de la Tatăl slava pe care o avea înainte la el, slavă pe care o va folosi spre folosul nostru (cf. In 16,7).

Trebuie să știm că, prin înălțarea și glorificarea sa, Isus poate fi în același timp lângă fiecare dintre ucenicii lui, oricât de mare ar fi distanța și oricât de mare ar fi numărul lor. Mai exact este ca și când fiecare om ar fi lângă el, ca și când fiecare om ar fi sigurul de îngrijit, așa cum ne arată evanghelia: Isus era în același timp în cer, la Emaus, la Ierusalim și în tot locul (cf. Lc 24,33). Apoi, datorită înălțării sale la cer, rugăciunile noastre vor fi mai bine ascultate, căci el va sta la dreapta Tatălui (cf. In 16,24). De acum înainte și noi vom putea face semne și minuni asemenea lui, chiar mai mari (cf. In 14,12). De exemplu, Isus nu a vindecat niciodată în evanghelii pe cineva cu umbra sa, dar sfântul Petru a vindecat pe mulți numai cu umbra lui (cf. Fap 5,15). Înălțat și glorificat la dreapta Tatălui, ne vor pregăti mai ușor un loc în casa sa cea cu multe lăcașuri (cf. In 5,17), unde are să ne ducă atunci când va reveni în slavă (cf. In 14,2-3.28).

Și nu în ultimul rând, pe lângă faptul că Isus rămâne cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), el ni-l va trimite de la Tatăl și pe apărătorul și mângâietorul, adică pe Duhul Sfânt (cf. In 14,26), pe care de altfel a început să-l dăruiască Bisericii chiar din ziua învierii sale (cf. In 20,22) și ni-l va dărui mereu ca râuri de apă vie până la cea de-a doua sa venire (cf. In 7,38-39). Isus și Duhul Sfânt, amândoi apărătorii noștri, ne vor întări în greutățile vieții, ne vor face conștienți de răutatea păcatului, de neprihănirea câștigată la cruce, și de judecata care îi așteaptă pe cei care refuză mântuirea lui Dumnezeu (cf. In 16,8). În mod deosebit, Duhul Sfânt ne va aduce aminte de învățătura lui Isus și a întregii Biblii (cf. In 14,26) și ne va întări spre a-i putea da mărturie (cf. In 15,26-27); ba mai mult, ca pe Isus, ne va învia și pe noi din morți și să ne înalțe la cer (cf. Rom 8,11). Ce minunat!

Lecturile biblice din această duminică ne prezintă cu anticipație câteva din lucrările Duhului Sfânt în Biserică și în viața fiecărui credincios, care prin Botez a devenit un templu al lui Dumnezeu (cf. 1Cor 3,16-17; 6,19). Expresia Duhul Sfânt apare de 93 de ori în Noul Testament. Una dintre misiunile Duhului Sfânt este învățătura (cf. In 14,26), căci mare parte din lucrarea lui Isus a fost tot învățătura (cf. Lc 4,15). De 41 de ori apare în Noul Testament cuvântul "învățător". În starea pământească, mintea ucenicilor era incapabilă să înțeleagă multe adevăruri (cf. In 16,12). Ei mai aveau nevoie încă de multă instruire, iar această instruire urma să le-o dea Duhul Sfânt, care cunoaște lucrurile lui Dumnezeu și le pătrunde chiar și pe cele adânci (cf. 1Cor 2,10-11). Duhul Sfânt nu le va descoperi adevăruri noi, ci le va reaminti atât pe cele rostite de Isus cât și pe cele rostite mai înainte de profeți (cf. In 14,28). În momente de criză, ca, de exemplu, când creștinii vor fi târâți în fața tribunalelor, Duhul Sfânt le va inspira idei și cuvinte corespunzătoare (cf. Mt 10,19-20), care să le arate temeiul speranței lor (cf. 1Pt 3,15).

Un copil chinez, căruia prigonitorii i-au ucis pe tata și pe mama, pe preot și pe călugărițe și i-au dărâmat biserica și sala de cateheză, el, plin de Duhul Sfânt, a spus: "Eu sunt botezat și Biserica lui Dumnezeu, care este în inima mea, nu o veți putea dărâma". Acest adevăr enunțat de acest copil este valabil și în ceea ce privește Biserica, căci Isus a promis că porție iadului nu o vor birui oricât de mult s-ar trudi (cf. Mt 16,18).

Prima lectură ne prezintă o altă lucrare a Duhului Sfânt în Biserică: cea care aduce pacea și armonia. Așa cu egiptenii, care au intrat în poporul ales și au ieșit împreună cu fiii lui Israel din Egipt în drum spre Țara Canaanului, au creat mereu probleme tulburând mereu adunarea prin murmur, rebeliune și amenințarea cu întoarcerea în Egipt, fapt care a dus la multe pedepse divine: pământul deschis, flăcări din pământ și șerpii veninoși (cf. Num 14,4-4; 21,6), tot astfel preoții, cărturarii, fariseii și evreii radicali intrați în Biserică, acești frați falși (cf. Gal 2,4), cum îi numește sfântul Paul, au creat și ei probleme în comunitatea creștină de la început, urmărind subordonarea lui Isus lui Moise, a Bisericii sinagogii și a harului faptelor Legii vechi (cf. Fap 16,1.5). Astfel, Duhul Sfânt a dat apostolilor lumina necesară ca să rezolve conflictul creat de creștinii proveniți din iudaism care mizau încă pe performanțele împlinirii Legii lui Moise și uitau de harul gratuit și nemeritat al lui Isus de la cruce. Ba mai mult, Duhul Sfânt a hotărât împreună cu apostolii că frații de origine păgână nu trebuie să primească tăierea împrejur, reafirmând astfel primatul mântuirea prin har și nu prin performanțele împlinirii Legii lui Moise (cf. Fap 15,28).

Isus care a promis că porțile iadului nu vor clătina Biserica sa cădită pe temelia mărturisirii de credință a lui Petru și a urmașilor săi (c. Mt 16,18), l-a trimis și îl va trimite pe Duhul Sfânt pe tot parcursul Bisericii, ca să rezolve problemele și conflictele ca pe vremea apostolilor. Iar lumina Duhului Sfânt în Biserică și în urmașii lui Petru s-a arătat cel mai vizibil atunci când au apărut ereticii care amenințau mesajul evanghelic și unitatea Bisericii: în anul 325, prin papa Silvestru, condamnă erezia lui Arius, care nega divinitatea lui Isus; în anul 381, prin papa Damasus, condamnă erezia lui Macedoniu, care nega divinitatea Duhului Sfânt; în anul 431, prin papa Celestin, condamnă erezia lui Nestorius, care deosebea în Isus două persoane, una divină și alta umană; în anul 1274, prin papa Gregorie al X-lea, condamnă erezia lui Foție și Celularie, care negau purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl și de la Fiul. În anul 1563, prin papa Paul al III-lea și prin papa Pius al IV-lea, abuzul lui Martin Luther care voia suprimarea sacramentelor și a cultului sfinților. Și tot așa până în zilele noastre.

Apoi, tot așa, în orice timp al istoriei, Duhul Sfânt a luminat Biserica spre înțelegerea semnelor timpurilor și spre trăirea autentică a evangheliei. Astfel de lumini a dat prin Conciliul Vatican I (1563) și Conciliul Vatican II (1965), dar și prin diferite Sinoade universale și locale.

Apoi, în lectura a doua, din cartea Apocalipsului (cf. Ap 21,10-14.22-23), Duhul Sfânt, prin apostolul Ioan, le descoperă creștinilor din toate timpurile că Biserica, trupul mistic al lui Isus, în faza ei pământească, va fi mai tot timpul prigonită, asta fiind o condiție a unității și a creșterii. De aceea Duhul Sfânt, la Rusalii, a întemeiat Biserica ca o comunitate de oamenii care se iubesc, care se ajută și se care se susțin reciproc, mai ales în timpuri vitrege, asemenea arborilor Sequoia, din California, a căror rădăcini se împletesc și a căror trunchiuri se sprijină reciproc, că nici o furtună nu-i poate doborî. De altfel, cartea Apocalipsului este o carte scrisă special pentru creștinii prigoniți.

Dar pe cât de smerită apare Biserica în faza ei pământească, cu atât mai slăvită apare în faza ei cerească și veșnică. Dar atât susținerea Bisericii în timpuri vitrege, cât și glorificarea ei cerească, sunt tot opera Duhului Sfânt. De aceea, lectura a doua de astăzi ne spune că creștinii care aici pe pământ au trăit în întuneric, în sărăcie, în nesiguranță, în neliniște, în prigoană, în suferință și în moarte; în lumea cea nouă, în faza cerească a Bisericii, ei vor avea parte de: lumină veșnică, de lumina lui Dumnezeu însuși, de lumina pe care nimeni nu le-o mai poate lua sau stinge, așa cum din nefericire se mai întâmplă cu lumina pământească chiar și după două milenii de progres. Creștinii care pe pământ au trăit în umiliri și nedreptăți, în cer vor avea parte de o strălucire comparabilă cu cea a pietrelor prețioase. Ei care au fost victime ale mâniei dușmanilor, vor fi apărați de ziduri sigure și de Dumnezeu însuși. Creștinii care pe pământ au trăit mereu cu frica de diavol, cu frica de moarte și cu frica de oamenii răi, în cer această frică nu va mai exista, pentru că toți acești temuți dușmani vor fi aruncați în veșnicul iaz de foc și de pucioasă (cf. Ap 20,10.14).

Se spune că doi ca astronomii americani au descoperit o stea care este cel mai mare și mai valoros diamant descoperit până acum în Univers. Diamantul ceresc, care are un diametru de 4.000 de kilometri, este situat in constelația Centaurus. Un număr infinit de astfel de diamante împodobesc bogata noastră locuință. De aceea sfinții au lăsat toate cele pământești, ca să le primească pe toate cele cerești. S-au făcut săraci cu Cristos ca să fie îmbogățiți împreună cu el (cf. 2Cor 8,9). Între acești înțelepți ai lumii, amintim numai pe sfântul Antonie (251-356) și pe sfântul Francisc din Assisi (1181-1226). Plini de Duhul Sfânt, toți sfinți au rostit în adâncul inimii lor: "Cred în soare chiar când nu strălucește, cred în dragoste chiar și când nu o simt, cred în Dumnezeu chiar când el rămâne tăcut!"

Toate aceste schimbări minunate operate de Duhul Sfânt, atât în Biserica văzută ca o comunitate de iubire convocată în împărăția cerurilor, cât și în persoana fiecărui om chemat la mântuire, pentru că acolo sus nu poate intra nimic întinat (cf. Ap 21,27). Și așa cum ne uimim când auzind de lumina, strălucirea și fericirea divină a Bisericii care pe pământ a fost ținută de dușmani în întuneric, în durere și în moarte, tot astfel Duhul Sfânt ne face acum să ne uimim și de păcătoșii, de sclavii diavolului, ai lumii și ai trupului supus morții, care sunt preschimbați prin convertire în sfinți, în diamante de mare preț, în moștenitori ai raiului, unde se bucură cu Dumnezeu și îngerii lui (cf. Lc 15,7.10; 1Cor 4,9).

Scriitorul francez François-René de Chateaubriand (1768-1848), în cartea sa "Geniul creștinismului", ne povestește că, atunci când s-a convertit și s-a spovedit, s-a uimit el însuși de povoara cât un munte ce i s-a de pe suflet și de lumina și pacea divină care au coborât în sufletul său încât îi venea să plângă de fericire.

Însă să nu uităm că nu există nici un fericit din cer care să nu fi avut un trecut păcătos, pe care Dumnezeu să nu-l fi scos din păcat prin Isus, căci toți oamenii sunt fiii lui Adam și Eva și au moștenit de la ei starea de păcat (cf. Rom 5,19).

Să luăm numai câteva exemple din care înțelegem că sfinții au fost scoși din păcătoși care s-au convertit, așa cum aurul este scos din pământ, dar curățit în foc. Mai înainte de a ajunge sfinți: apostolul Petru s-a lepădat de Isus; sfântul Paul l-a prigonit pe Isus; Maria Magdalena a fost posedată de 7 demoni; Matei și Zaheu au furat și au înșelat; Augustin l-a neglijat pe Dumnezeu 30 de ani; Margareta de Cortona a iubit mai mult creaturile decât pe Creator; Francisc din Assisi a iubit mai mult fala acestei lumi decât paradisul câștigat cu sânge de Isus etc.

Dar nici unul dintre fericiții din cer n-au ajuns acolo fără să fi primit mântuirea gratuită a lui Isus de la cruce, prin convertire. Au fost cu toții pietre prețioase ale lui Dumnezeu, dar prin păcat au fost murdăriți, zgâriați și sparți de către diavol și acoliții săi. Dar Cristos, ca un bijutier iscusit, la crucea sa, i-a spălat, le-a redat frumusețea și i-a reparat. Ca orice diamant au trebuit să fie tăiați; ca orice aur au trebuit să fie curățiți în foc; ca orice vas ales, au trebuit să fie frământași, modelați și puși în cuptor. De altfel, toți copiii lui Dumnezeu care vor să ajungă în paradis, trebuie să se convertească, să vină la Dumnezeu cu viața lor pierdută și să se lase: tăiați ca pietrele scumpe, lămuriți în foc ca aurul, curățați ca veșmintele pătate, modelați ca lutul de oale, pentru a fi făcuți potriviți pentru scopul urmărit de Creator. Iar această lucrare delicată este în primul rând opera Duhului Sfânt conjugată cu munca omului.

Să nu uităm un lucru foarte important: pe toți oamenii, cât timp suntem încă pe pământ, Tatăl ne iubește și ne dă darurile sale; Isus ne iartă și ne mântuiește; Duhul Sfânt ne perfecționează și ne sfințește. De ce? Ca să ne convertim. Dacă în ciuda atâtor daruri și semne de iubire din partea cerului, rămânem indiferenți și potrivnici, ne vom osândi și vina va fi numai a noastră. Deci să-l căutăm pe Dumnezeu până ce îl găsim. Să urmărim mântuirea lui cu toată ardoarea. Să-l iubim, să-l vestim și să-l slujim toată viața, ca să ne mântuim.

Într-adevăr, așa cum spunea scriitorului francez Léon Bloy (1846-1917) în ultimele momente ale vieții sale: "Există o singură tristețe în viață, tristețea de a nu fi sfinți". Ferește-ne, Doamne, de o astfel de tristețe și dă-ne bucuria mântuirii tale. Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat