Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Paolo Dall'Oglio, o mie de zile de tăcere

De Riccardo Cristiano

"Lipsa sa este foarte dureroasă pentru că Paul este un om foarte cult, care a dat toată viața sa în slujba dialogului și a păcii; a apărat drepturile omului în această regiune martirizată"; patriarhul caldeu, Louis Sako, l-a amintit astfel cu mult înainte ca zilele tăcerii sale să devină o mie. Dar ce sens are astăzi, nu atât pentru noi, cât pentru sirieni, să ne amintim de părintele Dall'Oglio? Evenimentul acestui iezuit italian este în mod obiectiv legată cu acela al celor doi episcopi, siro-ortodoxul Mar Gregorios Yohanna Ibrahim și greco-ortodoxul Boulos Yazigi, răpiți în Siria la 22 aprilie 2013, deci încă înaintea lui. Și nu întâmplător tocmai duminica trecută papa Francisc a cerut din nou eliberarea lor. Trei sechestre dramatice, așa cum sunt dramatice acelea ale numeroșilor sirieni răpiți sau înghițiți în întunericul sirian, de mulți ani. Probabil acesta este motivul pentru care merită pentru sirieni să-și amintească de păstorul care s-a făcut până la capăt unul dintre ei.

Cu câteva zile înaintea acelei date de 29 iulie 2013, părintele Paolo, deși știa că recentul decret de expulzare făcea din el un urmărit special, nu putut să se sustragă de la urgența de a rămâne fidel misiunii sale de a sta alături de sirieni. O alegere făcută cu naturalețe și conștiință, așa încât unor prieteni le scris în acele zile sub formă de testament: "Dacă puteți amintiți-mă în rugăciunile voastre". Cine știe ce au înțeles: el în schimb a înțeles tot. Nu atât riscul pentru sine, de care ținea cont, ci pentru toți sirienii care încă mai căutau un model de viață democratică în orășelul Raqqa unde a mers și unde în scurt timp a căzut în mâinile lui ISIS, deschizând un nou scenariu teribil. Mulți au fost surprinși; el nu, cred eu.

Biserica în ieșire, inclusivitatea și conducerea de jos

A intrat din Turcia, unde, a povestit Michel Weiss în "Daily Beast", întâlnea în mod obișnuit o refugiată siriană, creștină de rit ortodox, Hind Aboud Kabauat: "Îmi spunea mereu: «Hind, nu putem sta aici așezați în casă să ne ținem lecțiile. Trebuie să mergem în întâmpinarea oamenilor. Pentru că aceasta este semnificația de libertate și democrație, 'de la om la om'. Asta este exact ceea ce vrea Isus și ceea ce făcea Isus. Nu a rămas așezat în casa sa»". Cu ea era obișnuit să vorbească despre Biserica în ieșire și ajuns la granița turco-siriană, la Gazantiep, a dat unui tânăr ziarist sirian, Rami Jarrah, un interviu, care a reapărut abia recent în web. Acolo înăuntru, probabil, era inima acestei viziuni în ieșire: "Dragi prieteni sirieni - se citea în interviu - dacă fiecare dintre noi închide mintea și crede că lucrurile vor merge cum vrea fiecare, va rămâne dezamăgit: procedând astfel lucrurile ar merge cum vrea diavolul, noi toți am pierde țara și fiecare l-ar pierde pe celălalt. Dragii mei, să ne gândim în schimb la ce să facem pentru a pune țara pe drumul înțelegerii, al conviețuirii, al fraternității, al democrației mature". Pornea de aici, de la efortul de a pune capăt derivelor tiranice înțelegând că ele sunt facilitate de frica de celălalt și invitând deci să se aleagă o metodă rațională și să se descopere astfel în fiecare comunitate nu un pericol, ci o îmbogățire reciprocă: "Unitatea națională pe care am avut-o a coborât de sus, ca în statul napoleonic. Acesta este trecutul, care nu mai funcționează: acum vrem o unitate care să pornească de jos, de la voința cetățenilor, deci făuritoare de raporturi bune cu toți vecinii noștri: turcomanii vor aduce raporturi privilegiate cu Turcia, curzii și druzii cu frații lor de religie, șiiții ne vor aduce relații privilegiate cu șiiții din sudul Libanului, din Irak și din Iran. De ce nu? Fiecare dintre noi are apartenența sa, eu sunt catolic și aparțin Romei, ce problemă este în asta? Și dacă celălalt este creștin ortodox va avea și va aduce raporturi privilegiate cu Istanbul, Grecia și Rusia".

Democrația în contexte rănite și complexe se obține cu inclusivitatea; acesta pare adevăratul mesaj al iezuitului convins de urgența unui guvern de jos. O idee "candidă"? Dar care este alternativa la "candoare"? Nu întâmplător interviul continuă astfel: "Trebuie să punem toate aceste apartenențe într-un cadru de înțelegere umană caracterizată de religiozitate. Unii dintre noi spun că «religia este a lui Dumnezeu și patria este a tuturor». Unora nu le place această frază a lui Fares al-Khoury (părintele independenței siriene). Cred că patria nu poate aparține tuturor dacă nu-l lăsăm pe Dumnezeu în afara ușii. Nu refuz această vorbă care le place atâtor sirieni, creștini și musulmani, dar vreau o țară plurală și armonioasă, unde domnește religiozitatea, adică unde persoanele se iubesc pentru că sunt ființe umane, creaturi ale lui Dumnezeu, deci cu drepturi, demnitate și respectul meritat. Religiozitate înseamnă a ne privi așa cum privește Dumnezeu creaturile sale. Mă întorc astfel la optimismul și la voința de a construi Siria așa cum o dorim: parlamentară, prezidențială, federală, unită ca înainte sau cu mai multe autonomii regionale... o vom construi așa cum vom vrea!". Drepturi și demnitate, adică "cetățenie" comună.

Punctul crucial: cetățenia

Ajuns la Raqqa a fost "obișnuita" baie de mulțime, preluată de atâția. Cu acea ocazie a explicat obiectivele sale: "Am venit determinat de tristețea datorită sechestrării prietenului meu Ahmad al-Hajj Saleh, care mi-a rezervat o primire abrahamitică la Tall Abiad când am trecut pe acolo în februarie. [...] Am venit ca să cer sirienilor, ca să le amintesc sirienilor, ca să-mi cer mie însumi: așadar fraților, să facem ceva pentru a ne reîmpăca și să punem în față obiectivul corect, acela de a obține libertatea pentru toți sirienii. Și a o păstra!". Probabil a mers la cină la o prietenă a sa dragă, musulmana Suad Nufal, și probabil au ieșit împreună, dat fiind faptul că ea era obișnuită să meargă după cină în fața sediului local al ISIS: stătea acolo, purtând pantaloni închiși la culoare, pentru a afirma drepturile sale de ființă umană.

Hind, Rami, Suad: sunt câteva fețe ale Siriei părintelui Paul, iezuitul care are ca busolă cetățenia, urmând Scrisoarea către Diognet: "Creștinii nu se diferențiază de ceilalți oameni nici prin teritoriu, nici prin modul de a vorbi, nici prin croiala hainelor lor. De fapt, nu locuiesc în orașe speciale, nu folosesc vreun limbaj straniu și nu adoptă un mod special de a trăi".

Vorbește sora, Francesca

Sechestrarea din partea milițienilor din ISIS, nerevendicată vreodată, a pornit o sumedenie de previziuni, care au ascuțit durerea. Sora, Francesca Dall'Oglio: "Aceste 1000 de zile de nesiguranță și de angoasă pentru soarta lui Paolo, cu o teribilă țesătură de știri contrastante, sunt foarte dure pentru noi toți. Sunt și zile însoțite de certitudinea că pentru Paolo, coerent cu «chemarea» primită, acela era locul în care trebuia să stea: alături de poporul sirian atât de martirizat și atât de iubit de el, păstor pentru oile sale. Îmi revin în minte toate drumurile pe care a încercat să le parcurgă pentru a favoriza o sensibilitate cu privire la dezastrul care avea loc în Siria și cu privire la ceea ce încă era posibil de făcut. Cine știe, poate că acele drumuri întrevăzute pe atunci, în fundamentul lor pentru dialog, pot probabil să fie cheia de lectură pentru... a privi mai departe. Astăzi simt că limbajul său era unul profetic, însoțit mereu de încrederea în Domnul în pofida dificultăților și a durerii contextului.

Pentru noi, unele momente au fost intense și pline de speranță, am simțit nivelul de sensibilitate și angajare pentru Paolo, ca în duminica aceea în iulie anul trecut, când Papa Francisc a cerut eliberarea sa vorbind despre el ca «stigmat religios». Și tot în aceeași perioadă îmi amintesc de primirea pe care ne-a oferit-o președintele Mattarella care ne-a reafirmat angajarea instituțiilor italiene de a face tot posibilul pentru eliberarea sa; cu acea ocazie, ca și acum, ne-am pus cu stimă și încredere în președintele Mattarella speranța noastră".

(După Vatican Insider, 27 aprilie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat