Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Vinerea Mare 2016

Crucii tale ne închinăm, Stăpâne, și sfânta înviere a ta o lăudăm și o preamărim, căci, iată, prin lemnul crucii a venit bucuria în toată lumea.

Este Vinerea Mare și Sfântă, este ziua când Isus, după ce a așteptat și a dorit crucea timp de treizeci și trei de ani, o ia acum pe umerii săi ca pe un steag al luptei sale contra păcatului și a dușmanilor noștri și ca pe o unealtă a mântuirii noastre. Deși cuvântul crucii este nebunie pentru cei care se pierd, pentru noi, care suntem pe calea mântuirii, este puterea lui Dumnezeu (cf. 1Cor 1,18).

O prescriere a Vechiului Testament referitoare la robi ne va ajuta să înțelegem mai bine misterul Vinerii Mari. Biblia spune că, dacă un rob și-a împlinit timpul de slujire la stăpânul său, în anul al șaptelea era liber să plece, dar singur, nu și cu familia pe care și-o dobândise în timpul robiei. Dar, dacă își iubea soția și copii dobândiți în timpul slujirii sale, putea să rămână alături de ei ca rob de bunăvoie. Atunci stăpânul îi găurea urechea ca semn al robiei de bunăvoie (cf. Ex 21,1-6).

Isus, robul Domnului prin excelență, după cei 33 de ani de slujire, putea să plece liber la cer. Dar el, care la întrupare "s-a căsătorit" cu noi, oamenii, iar noi i-am devenit cu toții "soțiile și copiii lui", el s-a îndrăgostit cu adevărat de noi, oamenii, și de aceea, deși era liber să plece, a ales ca, din iubire față de noi, să rămână rob împreună cu noi, dar și rob pentru noi, pentru ca prin slujirea sa benevolă să ne salveze pe noi toți ai lui din robia păcatului, a diavolului și a morții.

Semnul prin care Isus i-a arătat Tatălui ceresc că a ales liber să rămână rob cu noi și rob pentru noi, pentru mântuirea noastră din robia păcatului, a satanei și a morții, a fost acela că a mers de bunăvoie la Tatăl pentru a primi nu numai găurirea urechii (cf. Ex 21,6; Ps 40,6), ci pentru a primi crucea și găurirea întregului trup la Calvar. Și tocmai asta a făcut Isus astăzi, în Vinerea Mare.

Practic, noi trebuia să fim arestați, închiși, tratați ca nebuni, judecați și condamnați pentru păcatele noastre; noi trebuia să fim biciuiți, încoronați cu spini și să ni se pună crucea grea pe umeri; noi trebuia să cădem în praful drumului, noi trebuia să stârnim mila și plânsul trecătorilor; noi trebuia să fim despuiați de haine, pironiți pe cruce și adăpați cu fiere și oțet; noi trebuia să suportăm ocările răutăcioase ale trecătorilor; noi trebuia să răniți cu sulița, uciși pe cruce și îngropați. Deși noi nu meritam, Isus a îndurat toate acestea în locul nostru, de dragul nostru și pentru mântuirea noastră veșnică.

Meditând la Vinerea Mare și Sfântă, sfânta Angela din Foligno (1248-1309), care s-a născut și a trăit în Italia, spunea: "Căutam să măsor și să așez pe cântarul divin păcatele mele care l-au costat pe Isus nu numai lacrimile, rugăciunile și chinurile Calvarului, ci și moartea pe cruce și îngroparea". Atunci, mi-a apărut Isus răstignit, care mi-a arătat cum rănile lui sunt antidotul păcatelor mele; cum fiecare păcat al sufletului și trupului meu este scris cu răni pe trupul său; și cum fiecărui păcat din viața mea îi corespundea câte o rană din trupul lui, și mi-a spus: "Tu nu vei găsi nici un păcat și nici o boală a sufletului și a trupului tău pentru care eu să nu fi suferit și pentru care să nu fie leac în rănile mele".

Iată, acum, cuvintele pe care Magda Isanos (1916-1944), avocată, poetă, prozatoare și publicistă română, le-a pus în gura lui Domnului în vorbirea lui către un suflet: "Eu știu că tu nu meriți dragostea și-mi place totuși să ți-o dăruiesc; dar parcă boltă merită vreo stea, și totuși câte-ntr-însa s-oglindesc. Nu meriți iarăși clipele de-acum și gândurile bune câte ți le-am dat, dar parcă merită noroiul de pe drum petalele ce peste el s-au scuturat? Iubirea însă e că soarele, care rămâne pururea curat și după ce milos i-a sărutat leprosului, pe uliță, picioarele".

În lecturile biblice de astăzi și mai ales în lectura patimii Domnului, se disting două coruri de oameni, coruri care au crescut în decursul istoriei și coruri care ne-au inclus și pe noi. Unul este corul dușmanilor lui Isus și altul este corul prietenilor lui Isus.

Din corul dușmanilor lui Isus, se disting: marii preoți, preoții de seamă, slujitorii de la templu, sfatul bătrânilor, sfatul sinedriului, cărturarii, fariseii, mulțimea amăgită și mulțimea indiferentă. Aceștia sunt cei care s-au simțit deranjați de Isus care spunea că toți oamenii sunt păcătoși, că nimeni nu se poate mântui singur indiferent de dreptatea lui, că toți au nevoie de îndreptățirea și de mântuirea lui Dumnezeu și că nimeni nu se poate mântui fără el. Aceștia sunt cei care mereu l-au șicanat și ironizat pe Isus, care mereu i-au întins curse și capcane, care mereu îl vorbeau de rău și ațâțau mulțimile împotriva lui, care l-au prins și l-au arestat, care l-au învinuit pe nedrept și l-au dat pe mâna păgânilor, și care au cerut insistent moartea lui și l-au răstignit pe cruce.

Este o poveste tristă care ne spune că la marginea unui sat, părăsit de toți, era Isus răstignit pe cruce. Doar oamenii cu probleme veneau la marginea satului pentru a-i cere Domnului să le împlinească dorințele, iar Isus le împlinea în iubirea sa, fără ca ei să-i aducă ceva și fără să spună măcar un mulțumesc. De multe ori i-a rugat pe oamenii care treceau pe lângă el să-l dea jos de pe cruce și să-l ia cu ei acasă, că el le va da în schimb paradisul. Dar ei s-au prefăcut că nu-l văd și nu-l aud. Dar, într-o dimineață de Vinerea Mare, oamenii s-au hotărât să-l dea jos de pe cruce și să-l ducă în biserica satului. Preotul a refuzat să-l primească să locuiască în biserica lor, pe motiv că ei au unele obiceiuri și păcate la care nu pot renunța. Domnul Isus, cu lacrimi în ochi, i-a rugat atunci pe oamenii de față să-l primească în casele lor. Dar și ei l-au refuzat pe același motiv că au fiecare obiceiuri și păcate la care nu pot renunța. Atunci, cineva i-a zis lui Isus: "Doamne, pentru că noi nu te putem primim în casele noastre, căci avem obiceiuri și păcate la care nu putem renunța, iar tu ne-ai deranja, pentru că astăzi este Vinerea Mare și ora trei după amiază, noi am hotărât să te răstignim la loc pe crucea de la marginea satului". Și l-au luat ei pe Domnul Isus și l-au răstignit din nou la marginea satului, ca să nu-i mai deranjeze referitor la obiceiurile și păcatele la care nu pot renunța.

Dacă vom întreba perfid cu Iuda: "Oare nu sunt eu, Doamne?", vom auzi imediat răspunsul lui Isus: "Tu ești" (cf. Mt 26,25)...

Din corul prietenilor lui Isus fac parte: Maica Domnului, apostolii, ucenicii, Simon din Cirene, Veronica cea miloasă, femeile pioase care plângeau, tâlharul și păcătoșii convertiți, vindecații credincioși, mulțimile sincere care așteptau mântuirea lui Dumnezeu. Toți din acest cor se recunosc păcătoși și caută mântuirea lui Dumnezeu prin Isus, ascultă și împlinesc cuvintele lui Isus, merg pe urmele lui Isus și trăiesc cum a trăit el; deși păcătoși, fug de păcate și de rele; zilnic vin cu viața și păcatele lor la Isus; cred și mărturisesc că au zilnic nevoie de pătimirile, moartea și învierea lui Isus.

"Eu mă încred în pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos!" Acestea au fost ultimele cuvinte ale lui Giovanni Ripani, un credincios ofițer de poliție italian, ucis pentru dreptate la Milano, la 17 noiembrie 1976. Eu mă încred în pătimirea, moartea și învierea lui Isus Cristos, trebuie să fie și cuvintele noastre ale tuturor, astăzi în Vinerea Mare și Sfântă, căci numai prin rănile lui Isus noi suntem vindecați și mântuiți (cf. Is 53,5).

Un mare murmur s-a iscat printre apostoli atunci când Isus și-a anunțat patimile, moartea și învierea. Dar un murmur și mai mare s-a iscat când Isus le spus că și ei trebuie să-și ia crucea și să o poarte pe urmele lui, ca să ajungă la mântuire (cf. Mt 16,21-25).

Iată ce-i spune fiecărui om sfântul Francisc de Sales (1567-1622) referitor la crucea de care se teme: "Înțelepciunea veșnică a lui Dumnezeu a avut din veșnicie în vedere crucea pe care ți-a dat-o după inima lui, ca un dar prețios. Dumnezeu, înainte de a-ți da crucea, a contemplat-o cu ochii săi atotștiutori, a pătruns-o cu mintea sa dumnezeiască, a examinat-o cu mintea sa înțeleaptă și a încălzit-o cu îndurarea sa iubitoare; apoi, a cântărit-o cu amândouă mâinile sale, ca să nu fie cu un milimetru mai lungă și nici cu un miligram mai grea. A binecuvântat-o cu numele său preasfânt, a uns-o cu harul său și a înmiresmat-o cu mângâierea sa; apoi, a mai privit odată curajul tău și în felul acesta ți-a venit crucea din ceruri, ca un salut deosebit din partea lui Dumnezeu și ca o comoară a dragostei sale divine".

O, Isuse, fă ca moartea ta să-mi fie viață și dă-mi harul să fiu pururea mort pentru păcat, pentru lume și pentru toate pornirile mele rele, ca să trăiesc numai pentru tine și la sfârșit să ajung, printr-o moarte sfântă, la viața veșnică! Amin.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat