Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Prima predică de Postul Mare 2016

Adorația în duh și adevăr - reflecție despre Constituția Sacrosanctum Concilium

1. Conciliul al II-lea din Vatican: un afluent, nu fluviul

După ce am dedicat meditațiile din Advent constituției Lumen gentium, în aceste întâlniri din Postul Mare aș vrea să continui reflecția despre alte mari documente ale Conciliului al II-lea din Vatican. Însă cred că este util să fac o premisă. Conciliul al II-lea din Vatican este un afluent, nu este fluviul. În vestita sa operă despre "Dezvoltarea doctrinei creștine", fericitul cardinal Newman a afirmat cu putere că a opri tradiția la un punct din cursul său, fie el și un conciliu ecumenic, ar înseamnă să se facă din ea o tradiție moartă și nu o "tradiție vie". Tradiția este ca o muzică. Ce ar fi cu o melodie care s-ar opri pe o notă, repetând-o la infinit? Se întâmplă cu un disc care se strică și știm efectul neplăcut pe care-l produce.

Sfântul Ioan al XXIII-lea voia ca acest conciliu să fie pentru Biserică "precum noi Rusalii". Într-un punct cel puțin, această rugăciune a fost ascultată. După conciliu a fost o trezire a Duhului Sfânt. Acesta nu mai este "necunoscutul" în Treime. Biserica a conștientizat mai clar prezența sa și acțiunea sa. În omilia de la Liturghia crismei din Joia Sfânt 2012, Benedict al XVI-lea afirma: "Cine privește la istoria perioadei post-conciliare poate să recunoască dinamica adevăratei reînnoiri, care adesea a asumat forme neașteptat în mișcări pline de viață și care face aproape tangibile vivacitatea inepuizabilă a sfintei Biserici, prezența și acțiunea eficace a Duhului Sfânt".

Asta nu înseamnă că putem să nu ținem cont de textele conciliului sau să mergem dincolo de ele; înseamnă a recitim Conciliul în lumina roadelor sale însăși. Faptul că conciliile ecumenice pot avea efecte neintenționate pe moment chiar de cei care au luat parte la ele, este un adevăr scos în evidență de același cardinal Newman cu privire la Conciliul I din Vatican1, dar mărturisită de mai multe ori în istorie. Conciliul ecumenic din Efes din 431, de exemplu, cu definirea Mariei ca Theotokos, Născătoare de Dumnezeu, își propunea să afirme unitatea persoanei lui Cristos, nu să mărească cultul Fecioarei, dar de fapt rodul său cel mai evident a fost tocmai acesta din urmă.

Dacă există un domeniu în care teologia și viața Bisericii catolice s-a îmbogățit în acești 50 de ani de post-conciliu, el este fără îndoială cel referitor la Duhul Sfânt. În toate denominațiunile creștine principale se afirmă ceea ce, cu o expresie creată de Karl Barth, este definită "Teologia celui de-al Treilea articol". Teologia celui de-al treilea articol este aceea care nu se termină cu articolul despre Duhul Sfânt, ci începe cu el; care ține cont de ordinea după care s-a format credința creștină și crezul său și nu numai redactarea sa finală. De fapt, în lumina Duhului Sfânt apostolii au descoperit cine era cu adevărat Isus și revelația sa despre Tatăl. Crezul actual al Bisericii este perfect și nimeni nu-și visează să-l schimbe, dar el reflectă produsul final, ultimul stadiu la care a ajuns credința, nu drumul prin care a ajuns la el, în timp ce, în vederea unei evanghelizări reînnoite, este vital pentru noi să cunoaștem și drumul prin care se ajunge la credință, nu numai codificarea sa definitivă pe care o proclamăm pe de rost în crez.

În această lumină apar clar implicațiile anumitor afirmații ale conciliului, dar apar și goluri și lacune care trebuie umplute, îndeosebi chiar cu privire la rolului Duhului Sfânt. Lua act de această necesitate deja Ioan Paul al II-lea, când, cu ocazia celui de-al XVI-lea centenar al conciliului ecumenic din Constantinopol, în 1981, scria în Scrisoarea sa apostolică următoarea afirmație: "Toată lucrarea de reînnoire a Bisericii, pe care Conciliul al II-lea din Vatican l-a propus și l-a inițiat în mod providențial astfel [...] nu se putea realiza decât în Duhul Sfânt, adică cu ajutorul luminii sale și al puterii sale"2.

2. Locul Duhului Sfânt în liturgie

Această premisă generală se arată deosebit de utilă în tratarea temei liturgiei, adică Sacrosanctum concilium. Textul s-a născut din nevoia, simțită de mult timp și din mai multe părți, a unei reînnoiri a formelor și a riturilor liturgiei catolice. Din acest punct de vedere, roadele sale au fost multe și benefice pentru Biserică. Mai puțin simțită, în acel moment, era nevoia de a se opri asupra a ceea ce, în urma lui Romano Guardini, se obișnuiește să se numească "spiritul liturgiei"3, și pe care - în sensul pe care-l voi explica - eu l-am numi mai degrabă "liturgia Spiritului" (Spirit [Duh] cu majusculă!).

Fideli față de intenția declarată a acestor meditații ale noastre de a valoriza câteva aspecte mai spirituale și interioare ale textelor conciliare, tocmai asupra acestui punct aș vrea să reflectez. SC îi dedică lui numai un scurt text inițial, rod al dezbaterii care a precedat redactarea finală a constituției4: "Pentru a îndeplini acestei opere atât de mari, în care se aduce lui Dumnezeu preamărirea desăvârșită și oamenii sunt sfințiți, Cristos își asociază totdeauna Biserica, Mireasa lui preaiubită, care se roagă Domnului său și prin el aduce cult Tatălui veșnic. Așadar, pe bună dreptate liturgia este considerată ca exercitarea misiunii sacerdotale a lui Cristos, prin care sfințirea omului este reprezentată prin semne văzute și este realizată într-un mod propriu fiecăruia și în același timp se aduce cultul public integral de către trupul mistic al lui Cristos - de către Cap și mădularele sale. Prin urmare, orice celebrare liturgică, întrucât este opera lui Cristos-Preotul și a trupului său, care este Biserica, este acțiune sacră prin excelență, a cărei eficacitate nu o poate atinge cu același titlu și în același grad nici o altă acțiune a Bisericii"5.

În subiecții sau în "actorii" liturgiei astăzi suntem în stare să observăm o lacună în această descriere. Protagoniștii evidențiați aici sunt doi: Cristos și Biserica. Lipsește orice aluzie la locul Duhului Sfânt. Și în restul constituției, Duhul Sfânt nu este niciodată obiect al unui discurs direct, numai nominalizat ici și colo și mereu "indirect".

Apocalipsul ne indică ordinea și numărul complet al actorilor liturgici atunci când rezumă cultul creștin în fraza: "Duhul și Mireasa spun (lui Cristos Domnul): Vino!" (Ap 22,17). Dar deja Isus exprimase în mod perfect natura și noutatea cultului din Noua Alianță în dialogul cu samariteana: "Însă vine ceasul - și chiar acum este - când adevărații adoratori îl vor adora pe Tatăl în duh și adevăr" (In 4,23).

Expresia "duh și adevăr", în lumina vocabularului lui Ioan, poate să însemne numai două lucruri: ori "Duhul adevărului", adică Duhul Sfânt (In 14,17; 16,13), ori Duhul lui Cristos care este adevărul (In 14,6). Un lucru este sigur: ea nu are nimic de-a face cu explicația subiectivă, îndrăgită de idealiști și de romantici, conform căreia "duh și adevăr" ar indica interioritatea ascunsă a omului, în opoziție cu orice cult extern și vizibil. Nu e vorba numai de trecerea de la extern la intern, ci de trecerea de la uman la divin.

Dacă liturgia creștină este "exercitare a funcției sacerdotale a lui Isus Cristos", calea cea mai bună pentru a descoperi natura sa este de a vedea cum a exercitat Isus funcția sa sacerdotală în viața sa și în moartea sa. Misiunea preotului este să ofere "rugăciuni și jertfe" lui Dumnezeu (cf. Evr 5,1; 8,3). Acum știm că Duhul Sfânt era cel care punea în inima Cuvântului făcut trup strigătul "Abba!" care cuprinde în sine orice rugăciune a sa. Luca notează asta în mod explicit când scrie: "În ceasul acela a tresăltat de bucurie în Duhul Sfânt și a spus: «Te preamăresc pe tine, Tată, Domn al cerului și al pământului...»" (Lc 10,21). Însăși oferirea trupului său ca jertfă pe cruce a avut loc, conform Scrisorii către Evrei, "într-un Duh veșnic" (Evr 9,14), adică printr-un impuls al Duhului Sfânt.

Sfântul Vasile are un text iluminant: "Drumul cunoașterii lui Dumnezeu provine de la unicul Duh, prin unicul Fiu, până la unicul Tată; invers, bunătatea naturală, sfințirea conform naturii, demnitatea regală, se răspândesc de la Tatăl, prin intermediul Unicului Născut, până la Duhul"6.

Cu alte cuvinte, ordinea creației sau a ieșirii creaturilor de la Dumnezeu pornește de la Tatăl, trece prin Fiul și ajunge la noi în Duhul Sfânt. Ordinea cunoașterii sau a întoarcerii noastre la Dumnezeu, a cărei exprimare cea mai înaltă este liturgia, urmează drumul invers: pornește de la Duhul, trece prin Fiul și se termină la Tatăl. Această viziune descendentă și ascendentă a misiunii Duhului Sfânt este prezentă și în lumea latină. Fericitul Isac de Stella (secolul al XII-lea) o exprimă în termeni destul de apropiați de cei ai lui Vasile: "Așa cum lucrurile divine coboară la noi de la Tatăl, prin intermediul Fiului, în Duhul Sfânt, tot așa lucrurile umane urcă la Tatăl prin Fiul, în Duhul Sfânt"7.

După cum se vede, nu e vorba de a fi, să spunem așa, suporter al uneia sau alteia dintre cele trei persoane ale Treimii, ci de a salvgarda dinamismul trinitar al liturgiei. Tăcerea cu privire la Duhul Sfânt atenuează în mod inevitabil caracterul trinitar al liturgiei. Pentru aceasta mi se pare deosebit de oportună referința pe care sfântul Ioan Paul al II-lea o făcea în Novo millennio ineunte: "Realizată în noi de Duhul Sfânt, rugăciunea ne deschide, prin Cristos și în Cristos, la contemplarea chipului Tatălui. A învăța această logică trinitară a rugăciunii creștine, trăind-o deplin înainte de toate în liturgie - culmea și izvorul vieții ecleziale - dar și în experiența personală, acesta este secretul unui creștinism cu adevărat vital, care nu are motive să se teamă de viitor, deoarece se întoarce mereu la izvoare și se regenerează din ele"8.

3. Adorația "în Duh"

Să încercăm să scoatem, din aceste premise, câteva indicații practice pentru modul nostru de a trăi liturgia și de a face în așa fel încât ea să-și îndeplinească una dintre îndatoririle sale primare care este sfințirea sufletelor. Duhul Sfânt nu autorizează să se inventeze forme de liturgie noi și arbitrare sau să se modifice din propria inițiativă pe cele existente (această îndatorire revine ierarhiei). Însă El este unicul care reînnoiește și dă viață tuturor exprimărilor liturgiei. Cu alte cuvinte, Duhul Sfânt nu face lucruri noi, ci face noi lucrurile! Vorba lui Isus repetată de Paul: "Duhul e cel care dă viața" (In 6,63; 2Cor 3,6) se aplică în primul rând liturgiei.

Apostolul îi îndemna pe credincioșii săi să se roage "în Duh" (Ef 6,18; cf. și Iuda 20). Ce înseamnă a ne ruga în Duh? Înseamnă a-i permite lui Isus să continue să exercite propria funcție sacerdotală în trupul său care este Biserica. Rugăciunea creștină devine prelungirea în trup a rugăciunii capului. Este cunoscută afirmația sfântului Augustin: "Domnul nostru Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu este cel care se roagă pentru noi, care se roagă în noi și care este rugat de noi. Se roagă pentru noi ca preotul nostru, se roagă în noi drept capul nostru, este rugat de noi ca Dumnezeul nostru. Așadar recunoaștem în El glasul nostru și în noi glasul său"9.

În această lumină, liturgia ne apare ca "opus Dei", lucrarea lui Dumnezeu, nu numai pentru că îl are pe Dumnezeu ca obiect, ci și pentru că îl are pe Dumnezeu ca subiect; Dumnezeu nu este numai rugat de noi, ci se roagă în noi. Strigătul însuși Abba! pe care Duhul, venind în noi, îl adresează Tatălui (Gal 4,6; Rom 8,15) demonstrează că acela care se roagă în noi, prin Duhul, este Isus, Fiul unic al lui Dumnezeu. De fapt, în sine însuși, Duhul Sfânt n-ar putea să se adreseze lui Dumnezeu, numindu-l Abba, Tată, pentru că el nu este "născut", ci numai "purcede" din Tatăl. Dacă poate face asta, este pentru că este Duhul lui Cristos care continuă în noi rugăciunea sa filială.

Mai ales când rugăciunea devine trudă și luptă se descoperă toată importanța Duhului Sfânt pentru viața noastră de rugăciune. Duhul devine, așadar, forța rugăciunii noastre "slabe", lumina rugăciunii noastre stinse; într-un cuvânt, sufletul rugăciunii noastre. Într-adevăr, el "udă ceea ce este uscat", așa cum spunem în secvența în cinstea sa.

Toate acestea se întâmplă prin credință. E suficient ca eu să spun sau să mă gândesc: "Tată, tu mi l-ai dăruit pe Duhul lui Isus; de aceea, formând «un singur Duh» cu Isus, eu recit acest psalm, celebrez această sfântă liturghie, sau pur și simplu stau în tăcere, aici în prezența ta. Vreau să-ți dau acea glorie și acea bucurie pe care ți-ar da-o Isus, dacă ar fi El care să te mai roage de pe pământ".

Duhul Sfânt însuflețește în mod deosebit rugăciunea de adorație care este inima oricărei rugăciuni liturgice. Particularitatea sa derivă din faptul că este unicul sentiment pe care-l putem nutri numai și exclusiv față de persoanele divine. Este ceea ce distinge cultul de latria de cel de dulia rezervat sfinților și de hiperdulia rezervat Sfintei Fecioare. Noi o venerăm pe Sfânta Fecioară Maria, nu o adorăm, contrar cu ceea ce cred despre catolici.

Adorația creștină este și ea trinitară. Este trinitară în desfășurarea sa, pentru că este adorație adusă "Tatălui, prin intermediul Fiului, în Duhul Sfânt" și este trinitară în scopul său, pentru că este adorație adusă, împreună, "Tatălui și Fiului și Sfântului Duh".

În spiritualitatea occidentală, cel care a dezvoltat mai profund tema adorației a fost cardinalul Pierre de Bérulle (1575-1629). Pentru el, Cristos este adoratorul perfect al Tatălui, cu care trebuie să ne unim pentru a-l adora pe Dumnezeu cu o adorație de valoare infinită10. Scrie el: "Din toată veșnicia exista și un Dumnezeu infinit de vrednic de adorație, dar nu există încă un adorator infinit; [...] Tu ești acum, o, Isuse, acest adorator, acest om, acest servitor infinit prin putere, calitate și demnitate, pentru a satisface pe deplin această obligație și a aduce acest omagiu divin"11.

Dacă există o lacună în această viziune care a dat Bisericii și roade foarte frumoase și a plăsmuit spiritualitatea franceză timp de multe secole, ea este aceeași pe care am scos-o în evidență în constituția Conciliului al II-lea din Vatican: atenția insuficientă acordată rolului Duhului Sfânt. De la Cuvântul întrupat, discursul lui Bérulle trece la "curtea regală" care îl urmează și îl însoțește: Sfânta Fecioară, Ioan Botezătorul, apostolii, sfinții; lipsește recunoașterea rolului esențial al Duhului Sfânt.

În fiecare mișcare de întoarcere la Dumnezeu, ne-a amintit sfântul Vasile, totul pornește de la Duhul Sfânt, trece prin Fiul și se termină la Tatăl. De aceea nu este suficient a aminti din când în când că există și Duhul Sfânt; trebuie să i se recunoască rolul de verigă esențială, atât în drumul de ieșire a creaturilor de la Dumnezeu cât și în cel de întoarcere a creaturilor la Dumnezeu. Fără el, totul în liturgie este numai comemorare; cu el, totul este și prezență.

În cartea Exodului se citește că, pe Sinai, Dumnezeu i-a indicat lui Moise o cavitate în stâncă, în care el ascuns avea să poată contempla gloria sa fără a muri (cf. Ex 33,21). Comentând acest text, același sfânt Vasile scrie: "Care este astăzi pentru noi creștinii acea cavitate, acel loc, în care putem să ne refugiem pentru a-l contempla și a-l adora pe Dumnezeu? Este Duhul Sfânt! De la cine știm asta? Chiar de la Isus care a spus: adevărații adoratori îl vor adora pe Tatăl în Duh și adevăr!"12.

Ce perspective, ce frumusețe, ce putere, ce atracție conferă toate acestea idealului adorației creștine! Cine nu simte nevoia să se ascundă din când în când, în vârtejul volburos al lumii, în acea cavitate spirituală pentru a-l contempla pe Dumnezeu și a-l adora ca Moise?

4. Rugăciunea de mijlocire

Alături de adorație, o componentă esențială a liturgiei liturgice este mijlocirea. În toată rugăciunea sa, Biserica nu face decât să mijlocească: pentru ea însăși și pentru lume, pentru cei drepți și pentru păcătoși, pentru cei vii și pentru cei morți. Și aceasta este o rugăciune pe care Duhul Sfânt vrea s-o însuflețească și să-i dea valoare. Despre el sfântul Paul scrie: "De asemenea, și Duhul vine în ajutorul slăbiciunii noastre pentru că nu știm ce să cerem în rugăciune așa cum se cuvine, dar Duhul însuși intervine pentru noi cu suspine negrăite. Însă cel care cercetează inimile știe care este dorința Duhului; adică intervine în favoarea sfinților după voința lui Dumnezeu" (Rom 8,26-27).

Duhul Sfânt mijlocește pentru noi și ne învață să mijlocim, la rândul nostru, pentru alții. A face rugăciune de mijlocire înseamnă a ne uni, în credință, cu Cristos înviat care trăiește în veșnică stare de mijlocire pentru lume (cf. Rom 8,34; Evr 7,25; 1In 2,1). În marea rugăciune cu care a încheiat viața sa pământească, Isus ne oferă cel mai sublim exemplu de mijlocire. "Eu mă rog pentru ei, pentru cei pe care mi i-ai dat. [...] Păstrează-i în numele tău pe care mi i-ai dat. [...] Nu te rog ca să-i iei din lume, ci ca să-i păzești de Cel Rău. [...] Consacră-i în adevăr. [...] Nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor..." (cf. In 17,9 șu).

Despre Slujitorul suferind se spune, în Isaia, că Dumnezeu nu-i dă ca răsplată mulțimile "pentru că el purta păcatul multora și mijlocea pentru păcătoși" (Is 53,12): această profeție a avut împlinirea sa perfectă în Isus care, pe cruce, mijlocește pentru cei care-l răstigneau (cf. Lc 23,34).

Eficacitatea rugăciunii de mijlocire nu depinde de "înmulțirea cuvintelor" (cf. Mt 6,7), ci de gradul de unire pe care reușim să-l realizăm cu dispozițiile filiale ale lui Cristos. Mai mult decât cuvintele de mijlocire folosește, eventual, înmulțirea mijlocitorilor, adică invocarea ajutorului Mariei și al sfinților. În sărbătoarea Tuturor Sfinților, Biserica îi cere lui Dumnezeu să fie ascultată "prin marea mulțime de mijlocitori" ("multiplicatis intercessoribus").

Se înmulțesc mijlocitorii și atunci când ne rugăm unii pentru alții. Spune sfântul Ambroziu: "Dacă tu te rogi pentru tine, numai tu te vei ruga pentru tine și dacă fiecare se roagă numai pentru sine, harul pe care-l obține cel care se roagă va fi mai mic față de cel al căruia mijlocește pentru alții. Or, deoarece fiecare se roagă pentru toți, se întâmplă că toți se roagă pentru fiecare. Deci pentru a încheia, dacă tu te rogi numai pentru tine, ești singurul care te rogi pentru tine. Dacă în schimb tu te rogi pentru toți, toți se vor ruga pentru tine, fiind și tu inclus printre acei toți"13.

Rugăciunea de mijlocire este astfel plăcută lui Dumnezeu, pentru că este cea mai liberă de egoism, reflectă mai îndeaproape gratuitatea divină și se acordează cu voința lui Dumnezeu, care vrea "ca toți oamenii să se mântuiască" (cf. 1Tim 2,4). Dumnezeu este ca un tată milostiv care are datoria de a pedepsi, dar care caută toate atenuantele posibile pentru a nu trebui să facă asta și este fericit, în inima sa, când frații celui vinovat îl rețin să facă asta.

Dacă lipsesc aceste brațe fraterne ridicate spre el, El se plânge de aceasta în Scriptură: "A văzut că nu există niciun om și s-a înfiorat că nu este niciun mijlocitor" (Is 59,16). Ezechiel ne transmite această plângere a lui Dumnezeu: "Am căutat printre ei un om care să ridice un zid și să stea în spărtură înaintea mea pentru țară, ca să nu o distrug, dar nu am găsit niciunul" (Ez 22,30).

Cuvântul lui Dumnezeu scoate în evidență puterea extraordinară pe care o are la Dumnezeu, prin însăși dispoziția sa, rugăciunea celor pe care i-a pus în fruntea poporului său. Se spune într-un psalm că Dumnezeu hotărâse să extermine poporul său din cauza vițelului de aur, "dacă n-ar fi fost Moise, alesul său, să iasă la trecătoare înaintea lui pentru a abate mânia lui, ca să nu-i distrugă" (Ps 106,23).

Păstorilor și călăuzelor spirituale eu îndrăznesc să le spun: când, în rugăciune, simțiți că Dumnezeu este supărat pe poporul pe care vi l-a încredințat, nu fiți imediat de partea lui Dumnezeu, ci de partea poporului! Așa a făcut Moise, ajungând să protesteze că vrea să fie șters el însuși, împreună cu ei, din cartea vieții (cf. Ex 32,32) și Biblia ne face să înțelegem că asta era tocmai ceea ce dorea Dumnezeu, pentru că el "a renunțat la propunerea de a distruge poporul său". Când suntem în fața poporului, atunci trebuie să dăm dreptate, cu toată forța, lui Dumnezeu. Atunci când Moise, puțin după aceea, s-a aflat în fața poporului, atunci s-a aprins de mânie: a fărâmițat vițelul de aur, a aruncat pulberea în apă și a dat apa oamenilor ca s-o înghită (cf. Ex 32,19 șu). Numai cel care a apărat poporul în fața lui Dumnezeu și a purtat povara păcatului său, are dreptul - și va avea curajul -, după aceea, să strige împotriva lui, în apărarea lui Dumnezeu, așa cum a făcut Moise.

Scriptura nu recomandă numai păstorilor să mijlocească pentru popor, ci și poporului să mijlocească pentru păstori. Faptele Apostolilor conțin, în această privință, un exemplu luminos. Petru a fost închis de Irod, însă "o rugăciune neîncetată se ridica" spre Dumnezeu pentru el din partea Bisericii; noaptea, lanțurile au căzut de la picioarele sale și el a fost redat comunității (cf. Fap 12,1 șu). Eu sunt martor al rugăciunii arzătoare care se înalță astăzi din partea Bisericii pentru succesorul lui Petru. Am avut un mic exemplu personal. Am o soră; dar ne-am auzit în zilele acestea, în timpul călătoriei Sfântului Părinte în Mexic. Mi-a spus: "Nu te supăra, dar în aceste zile ai trecut pe locul doi în rugăciunile mele; pe primul loc este Papa". Mi-a făcut o plăcere enormă.

Să terminăm proclamând împreună textul care reflectă cel mai bine locul Duhului Sfânt și orientarea trinitară a liturgiei, adică doxologia finală din Canonul Roman: "Prin Cristos, cu Cristos și în Cristos, ție, Dumnezeule Tată atotputernic, în unire cu Duhul Sfânt, toată cinstea și mărirea în toți vecii vecilor. Amin".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note
1 Cf. I. Ker, Newman, the Councils, and Vatican II, în: "Communio". International Catholic Review, 2001, pag. 708-728.
2 Ioan Paul al II-lea, Scrisoarea apostolică A Concilio Constantinopolitano I, 25 martie 1981, în: AAS 73 (1981) 515-527.
3 R. Guardini, Vom Geist der Liturgie, 23 ed., Grünewald 2013; J. Ratzinger, Der Geist der Liturgie, Herder, Freiburg i.b., 2000.
4 Storia del Concilio Vaticano II, a cura di G. Alberigo, Bologna, 1999, III, pag. 245 șu.
5 SC, 7.

6 Sf. Vasile din Cezareea, De Spiritu Sancto XVIII, 47 (PG 32, 153).
7 Fericitul Isac de Stella, De anima (PL 194, 1888).
8 NMI, 32.
9 Augustin, Ennarationes in Psalmos 85, 1: CCL 39, pag. 1176.
10 M. Dupuy, Bérulle, une spiritualit? de l'adoration, Paris 1964.
11 P. de Bérulle, Discours de l'Etat et des grandeurs de Jésus (1623), ed. Paris 1986, Discours II, 12.
12 Sf. Vasile, De Spiritu Sancto, XXVI, 62 (PG 32, 181 șu).
13 Sf. Ambroziu, De Cain et Abel, I, 39 (CSEL 32, pag. 372).


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat