Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a doua din Postul Mare (Anul C) - 2016

Au venit pentru noi zilele de pocăință spre iertarea păcatelor și spre mântuirea sufletelor.

Suntem în a doua duminică din timpul Postului Mare, timp de har și de mântuire. Harul este totdeauna un dar gratuit și nemeritat pe care ni-l dă Dumnezeu pentru mântuirea noastră, pentru meritele lui Isus Cristos. Și dacă ar fi să comparăm harul divin care se revarsă gratuit și nemeritat spre noi cu un fluviu, atunci trebuie să spunem că din partea noastră se cer numai gălețile curate, adică sufletele curate, în care să-l primim spre mântuirea întregii noastre ființe. De aceea, Biserica, în timpul Postului Mare, ne cheamă să ne curățim sufletele, pentru a putea primi harul mântuirii, har care nu poate coexista la un loc cu păcatul.

După ce de Miercurea Cenușii ne-am recunoscut păcătoși și am acceptat cenușa în semn de pocăință și de căutare a mântuirii lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, după ce duminica trecută am primit o primă lumină importantă de pe calea mântuirii, anume că Dumnezeu ne-a chemat pe toți oamenii la fericire chiar din prima clipă a existenței noastre pământești, dar pe calea rânduită de el, iată că duminica aceasta vom vedea că Dumnezeu, care ne-a creat după chipul și asemănarea sa, ne-a destinat să fim asemenea lui și împreună cu el în împărăția cerurilor, dar tot pe calea rânduită de el. Am repetat de două ori expresia "pe calea voită de Dumnezeu", pentru că satana vrea să ne scoată de pe calea fericirii pământești și cerești, amăgindu-ne pe căi străine, căi care ocolesc crucea împreună cu Isus, dar căi care în realitate duc la mai multă trudă și suferință începând cu viața de aici și la moarte veșnică dincolo.

Dacă duminica trecută l-am văzut pe satana în acțiune directă și obraznică asupra lui Isus pentru a-l deturna de la calea rânduită de Dumnezeu pentru mântuirea noastră, care este "calea crucii"; și, deși învins în chip rușinos de Isus, nu a cedat și a spus că va mai veni la Isus pentru a-l deturna de la cruce, duminica aceasta îl vedem pe satana revenit în acțiune asupra lui Isus, dar de data aceasta nu direct, ci prin interpuși, prin Petru, tot cu scopul vădit de a-l deturna de pe calea crucii, cale voită de Dumnezeu pentru mântuirea lumii. Iar aici trebuie să spunem că, dacă satana a îndrăznit cu obrăznicie la Isus pentru a-l deturna de la cruce, la noi va îndrăzni cu o obrăznicie și mai mare, pentru a ne abate de la cruce, împingându-ne chiar în foc și apă pentru a ne pierde (cf. Mc 9,22).

Faptele din evanghelia de astăzi au început la Cezareea lui Filip, când a fost o mare victorie a luminii asupra întunericului (cf. Lc 9,18; Mt 16,13, Mc 8,27). Acolo Isus i-a întrebat pe ucenici cine spune lumea că este el, dar și ce spun ei despre el. Acolo apostolul Petru, primind o lumină de la Tatăl ceresc, pe când toți oamenii greșeau cu privire la cine este cu adevărat Isus, el îl mărturisește pe Isus ca Mesia, ca pe Fiul lui Dumnezeu, ca pe mântuitorul lumii (cf. Lc 9,18-20). Acest adevăr luminos rostit de Petru, inspirat de Dumnezeu, a fost o biruință a luminii asupra întunericului, biruință care a încurcat mult planurile satanei care până atunci luptase din răsputeri ca Isus să fie privit doar ca un simplu om, fie el și profet, fie el și făcător de minuni (cf. Lc 9,7-9), căci în oamenii muritori puțini își pun încrederea, pe când la Dumnezeu toți aleargă: "Blestemat să fie omul care se încrede în om, care se sprijină pe un muritor și își abate inima de la Domnul" (Ier 17,5).

Isus, fiind recunoscut de Petru, de ceilalți apostoli și ucenici, ca Mesia, ca Fiul lui Dumnezeu cel viu, ca mântuitorul lumii, ca cel care are putere să-și dea viața pe cruce și putere are să o ia înapoi prin înviere (cf. In 10,18), ca cel care nu se teme de moarte (cf. Evr 2,15), lumea de mântuit îl va urma mai ușor. De aceea, satana, fără a mai zăbovi, prin Petru, se năpustește asupra lui Isus, ca să-l abată de la calea crucii, cale care îi mântuiește pe oameni și îl înfrânge pe el. Isus, știind că satana vorbește prin gura lui Petru, îi poruncește autoritar: "Înapoia mea satană" (Mt 16,23)! Și satana care visa să fie egal cu Dumnezeu (cf. Is 14,14-15), s-a tras imediat înapoia lui Isus.

Văzând Isus că vraja satanei mai poate amăgi pe apostoli și pe mulți oameni de mântuit, prin minciuna: odihnă fără trudă, fericire fără cruce și viață fără de moarte, spre învățătura lor, s-a gândit ca pentru câteva clipe să le arate numai puțin din slava sa divină, slavă cât putea suporta firea păcătoasă fără să moară, căci după căderea în păcat nimeni nu mai putea vedea pe Dumnezeu așa cum este fără să moară (cf. Ex 33,20). Isus, prin schimbarea sa la față, le-a arătat ucenicilor slava la care vor ajunge și ei împreună cu el, dacă el va merge la cruce, dacă și ei îl vor urma pe calea crucii spre mântuirea oamenilor (cf. Lc 9,22-26) și vor avea deplina încredințare că el are putere să-și dea viața și putere are să-și ia viața înapoi, atât pentru sine, cât și pentru alții (cf. In 10,18).

Deși despre obligativitatea crucii pentru mântuire au vorbit profeții (cf. Is 53,11-12), au vorbit Moise și Ilie care au apărut glorificați lângă Isus (cf. Lc 9,30-31), dar mai ales a vorbit Isus în evanghelii (cf. Lc 9,22; Mt 16,21; Mc 8,31), iar Tatăl ceresc a confirmat ca lumea să asculte de el (cf. Mt 17,5), totuși mulți oameni trăiesc și se poartă ca dușmani ai crucii lui Cristos (cf. Fil 3,18). Astăzi trebuie să știm că orice fericire care nu izvorăște din cruce este falsă, este de la diavol, nu durează, dar și dăunează. De aceea trebuie respinsă. La sfântul Macarie a venit odată diavolul îmbrăcat într-o mantie de lumină, dându-se drept Cristos cel glorios și cerând să fie primit de acesta ca prieten. "Înainte de a-ți deschide, i-a spus Macarie, arată-mi mai întâi semnele pătimirilor tale". La aceste cuvinte diavolul a dispărut lăsând în urmă o dungă de fum. De aceea, creștinii spun: "Per crucem ad lucem"

Din sfânta carte știm că diavolul atacă violent, fie direct, fie prin interpuși, mai ales după o victorie a binelui asupra răului. Și astăzi a fost o victorie a luminii asupra întunericului. Și pentru că diavolul atacă mai violent după victorii, de aceea găsim mulți oameni căzuți mai ales după mari victorii. Astfel: Saul și-a pierdut domnia după victoria asupra lui Amalec, când, plin de mândrie, a făcut-o pe preotul, l-a cruțat spre fală proprie pe regele amalecit, iar din lăcomie, a călcat porunca Domnului luând bunuri destinate pieirii (cf.1Sam 15,20-26). Evreii conduși de Iosue, după marea victorie asupra Ierionului, au fost înfrânți de puținii oameni ai cetății Ai, pentru că s-au mândrit și pentru că prin Acan a călcat porunca Domnului, luând bunuri destinate pieirii (cf. Ios 7,1-11). Împăratul Ozia a pierit după ce a ajuns mare și puternic, căci s-a lăcomit la banii amoniților și s-a îngâmfat să o facă pe preotul tămâind în templu (cf. 2Cr 26,16). David a ajuns om fără liniște, după înfrângerea tuturor dușmanilor, căci, ignorând poruncile Domnului, a comis adulter și crimă (cf. 2Sam 12,9); Solomon, din iubit de Dumnezeu, a ajuns străin de el, după ce a construit templul și a făcut pace în regat, căci a neglijat porunca lui Dumnezeu privitor la femeile străine pe care le-a luat de neveste (cf. 1Rg 11,1-4).

Diavolul, care se pare că nu s-a depărtat prea mult de Petru după intervenția greșită de la Cezareea lui Filip, a vorbit iar prin el, chiar în timpul schimbării la față a lui Isus, cu scopul vădit de a-i înșela măcar pe cei doi tovarăși ai lui Petru, pe Iacob și pe Ioan, ca ei să vadă chiar în Isus schimbat la față numai un om și nu un Dumnezeu. De aceea, diavolul prin Petru i-a propus lui Isus ca să facă trei colibe, una pentru Isus, una pentru Moise și una pentru Ilie, ca astfel Isus să apară în fața lor ca un simplu om, egal cu Moise și cu Ilie. Normal că Isus nu a dat curs cererii. Repet ceea ce spuneam și puțin mai sus, că diavolul se mulțumea să-i câștige numai pe aceștia doi, căci știa că prin doi oameni poate face mult rău, așa cum făcuse deja prin Iuda, Ana și Caiafa.

Atunci Isus, văzând orbirea lor, i-a coborât de pe Tabor, a pornit cu ei spre Ierusalim și le-a poruncit să nu vorbească nimănui despre acest eveniment, decât după ce el va învia din morți și când îi va convinge pe deplin de divinitatea sa și despre mântuirea prin cruce. (cf. Mt 17,9; Lc 9,36).

Evangheliile ne spun că Isus a avut mare sete după suflete de mântuit și, din dorința aceasta de a mântui suflete, a făcut lungi drumuri misionare chiar și pentru un singur suflet, așa cum a făcut: în Sihar (cf. In 4,7), în Tir (cf. Mc 7,26), în Sidon (cf. Mc 7,31-32), în Ierihon (cf. Lc 18,35; 19,1). Maeștri spirituali ne spun că, dacă pe pământ ar fi fost și numai un singur om de mântuit, Isus ar fi venit și numai pentru acela și ar fi mers la cruce și moarte. La fel au făcut și apostolii, care pentru unul sau două suflete dintr-o localitate îndepărtată, au făcut lungi drumuri misionare. Numai sfântul Paul și colaboratorii săi au făcut trei mari călătorii misionare. La Tiatira a câștigat-o numai pe Lidia (cf. Fap 16,14). La Atena i-a câștigat numai pe Dionisie și Damaris și încă puțini (cf. Fap 17,34). La Corint i-a câștigat numai pe soții Aquila și Priscila (cf. Fap 18,1-2). Dar, plantând câte o lumină sau două în marea de întuneric spiritual a lumii păgâne, mulți alții din acele localități au venit la lumina și la mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Dacă nu gândim și nu acționăm ca Isus, apostolii și sfinții, atunci diavolul pierzării ne mai stăpânește încă.

În prima lectură de astăzi, îl vedem pe Abraham care luptă cu puterile satanei pentru salvarea unui singur om, nepotul său Lot, care dintre multe locuri bune de locuire l-a ales pe cel mai rău, l-a ales pe cel din Sodoma. Satana, văzându-se învins de Abraham, care i-a răpit un suflet amăgit, a voit să se răzbune și, în locul lui Lot, a voit să-i ia lui Abraham pe cei 318 viteji prin care a biruit coaliția de patru regi și l-a salvat pe Lot. Pentru a-l înșela pe Abraham, satana trimite la el cu daruri pe regele Sodomei ca să-i cumpere încrederea și apoi să-i cumpere pe cei 318 oameni viteji; căci diavolul presupunea că Abraham, asemeni multor oameni, se va lăsa atras de partea lui prin bunuri pământești.

S-a înșelat, căci Abraham, întâlnindu-se mai înainte cu Melhisedec, regele Salemului și preot al Domnului; Melhisedec, o imagine profetică a lui Isus Mesia ce avea să vină ca rege, profet și preot; Melhisedec care oferea ca jertfă lui Dumnezeu pâine și vin și întărea sufletește cu ele (cf. Gen 14,18-19; Evr 7,1-10); Melhisedec, care l-a binecuvântat, hrănit și întărit cu pâine și vin pe Abraham, mai exact binecuvântat, hrănit și întărit de însuși Isus simbolizat în Melhisedec și conținut în pâine și vin. Abraham, după ce a tresăltat de bucurie de întâlnirea anticipată cu Isus (cf. In 8,56), a primit puterea, ca asemenea lui, să poată refuza oferta de bunuri materiale a satanei (cf. Lc 4,1-12), tăria de a nu-i cedeze nici unul din sufletele de mântuit (cf. In 17,12; 18,9) și harul de a nu primi nimic de la diavol, nici măcar un capăt de ață și nici măcar o curea pentru încălțăminte (cf. Gen 14,23).

Abraham, refuzând să-și lase oamenii pradă satanei pentru bunuri pământești, și l-a făcut prieten pe Dumnezeu, căci Dumnezeu îi apare într-o vedenie și îi spune: "Abraham, eu sunt răsplata ta cea foarte mare" (cf. Gen 15,1). Pentru fidelitatea sa, Domnul îi promite și îi dă lui Abraham o descendență numeroasă ca pulberea pământului și ca stelele de pe cer (cf. Gen 13,16; 15,5) împreună cu o țară mare și bogată în care curge lapte și miere (cf. Num 13,27), simbol al împărăției cerurilor. Omenește vorbind, descendența numeroasă promisă părea imposibilă, fiindcă Abraham și Sara trecuseră de vârsta când puteau avea copii. Dar Abraham nu s-a uitat la neputința sa și a soției sale, ci s-a uitat la atotputernicia lui Dumnezeu și a crezut. Pentru credința sa, Abraham a fost socotit drept (cf. Gen 15,6; Rom 4,3.9.22; Gal 3,6; Iac 2,23).

Aici este o lecție și pentru noi, care nu trebuie să ne mulțumim numai cu a crede în Dumnezeu, cum fac majoritatea oamenilor și cum fac și diavolii (cf. Iac 2,19; 2Pt 2,4), ci trebuie să-l credem pe Dumnezeu, adică să credem că Dumnezeu face tot ce ne spune și ne promite (cf. Rom 4,18-22).

Aici fac o paranteză și spun că diavolul luptă și el chiar și numai pentru un singur suflet, căci și el știe că prin unul poate câștiga pe mai mulți; căci știe că, stingând o lumină din noaptea lumii, poate pierde pe mai mulți oameni, așa cum a făcut deja prin: Adam și Eva, prin care au târât întreg neamul omenesc în sclavie și moarte (cf. Gen 3,17-19); cu gelosul Cain, prin care a introdus crimele în lume (cf. Gen 4,8); cu lumescul Esau, prin care a introdus în lume disprețul față de promisiunile veșnice (cf. Gen 25,33); prin nelegiuitul Saul prin care a introdus în lume prigoana și uciderea de preoți (cf. 1Sam 22,18) odată cu promovarea vrăjitoriei (cf. 1Sam 28,6-20); cu Ieroboam din Nebat, prin care a introdus dezbinarea în sânul poporului ales și prin care a amplificat cultul la idoli, făcând doi viței de aur (cf. 1Rg 12,28-29); cu Iuda, prin care a introdus în Biserică vânzările lui Isus pe bani (cf. Mt 26,14-16); cu Alexandru arămarul, prin care a introdus în Biserică prigoana creștinilor de către creștini (cf. 2Tim 4,14-15) etc.

Deși Dumnezeu i-a poruncit omului încă din Vechiul Testament: "Să nu primești daruri, căci darurile orbesc pe cei ce au ochii deschiși și sucesc hotărârile celor drepți" (Ex 23,8), totuși, cu bani și bunuri satana a corupt și corupe pe cei mai mulți. Satana dă și astăzi bani și bunuri prin alți "regi ai Sodomei" și prin alți "preoți iudei", prin care așa cum odinioară au cumpărat trădarea lui Iuda (cf. Mc 14,11; Lc 22,5) și tăcerea soldaților în privința învierii (cf. Mt 28,12), tăcere care ține până astăzi un popor ales fără Isus și multe popoare păgâne în întuneric, tot astfel cumpără și în timpurile noastre, tot cu bani și bunuri pieritoare, suflete de mântuit și ține în întuneric mulți sărmani oameni.

Priviți și vedeți cum, pentru bani și bunuri, în numele divertismentului, se rătăcesc și se pierd multe suflete. Priviți și vedeți cum, pentru bani și bunuri, mulți urmași ai lui Petru de la cârma Bisericii, mulți episcopi și mulți preoții sunt defăimați și acoperiți cu noroi pentru ca lumea să închidă ochii la lumina lui Dumnezeu venită prin ei. Priviți și vedeți cum mulți părinți, pentru bani și bunuri, pleacă de acasă, lăsând copiii fără supraveghere și fără educație creștină, copii care devin oameni de haos și de întuneric. Priviți și vedeți cum, pentru bani și bunuri trecătoare, mulți soți aleg să trăiască departe unii de alții și cum satana face din ei pricini de cădere pentru mulți. Da, satana oferă oricât și face orice, contra sufletelor, ca să poată face din ele lămpi de întuneric, cetăți fără lumini (cf. Mt 5,14-16), stânci ascunse și stela rătăcitoare (cf. Iuda 1,12-13) și capcane pentru suflete (cf. Mt 6,23).

Să revenim la Abraham. Acum când, în urma fidelității sale, Dumnezeu i-a promis lui Abraham mulți urmași și o țară bogată și mare, iar Abraham a acceptat oferta divină împreună cu fidelitatea față de el pe mai departe, legământul acesta trebuia pecetluit prin jertfe (cf. Gen 15,9-10). În conformitate cu obiceiul oriental de a încheia o alianță, animalele de jertfă trebuiau despicate în două, pentru ca ambele părți contractante să poată trece printre ele, atestând prin asta că cele convenite, sunt pe viață și pe moarte, adică își vor respectate chiar cu prețul vieții (cf. Ier 34,18-19). Prin aceste jertfe de animale, Dumnezeu a anunțat deja moartea lui Cristos de la cruce, prin care el își va împlini toate promisiunile. Noi trebuie să ne păzim darurile lui Isus de la cruce, cum Abraham păzea jertfa sa.

Când astăzi îl vedem pe Domnul Isus Cristos transfigurat pe munte, să știm să ne vedem pe noi înșine în el, atunci când vom fi luați de pe acest pământ. Când astăzi îl vedem pe Abraham, omul credincios care l-a văzut de departe pe Isus și a respins tentațiile satanei, să ne vedem pe noi care trebuie să facem la fel. Când astăzi îl auzim pe sfântul Paul că ne spune: "Cetățenia noastră este în ceruri, de unde îl așteptăm ca Mântuitor pe Domnul Isus Cristos. El va schimba trupul umilinței noastre, făcându-l asemănător cu trupul gloriei sale prin puterea cu care este în stare să-și supună toate" (Fil 3,20-21), să credem toate acestea. Să credem în transfigurarea noastră, să credem că putem trăi în credință și biruind pe diavol, să credem că adevărata noastră patrie și cetățenie este în cer, să credem că Isus ne-a dobândit toate acestea prin patima, moartea și învierea sa.

Despre ce vorbea oare David din psalmul responsorial de astăzi, pe când era prigonit și hăituit prin pustie? Despre bunătățile Domnului din pământul celor vii (cf. Ps 27,13) Despre ce vorbeau între ei sclavii evrei din Babilon? Despre cântările Sionului (cf. Ps 137,1-9)! Despre ce ne vorbește astăzi Isus transfigurat? Despre transfigurarea noastră împreună cu el (cf. Lc 9,28-36; 2Pt 1,17-18). Despre ce ne vorbește astăzi sfântul Paul din închisoare? Despre patria noastră cerească (cf. Fil 3,20). Nu cumva am uitat și noi de toate acestea? Căutăm noi mai întâi împărăția cerurilor și dreptatea ei (cf. Mt 6,33)? Dacă noi căutăm mai întâi împărăția lui Dumnezeu, dacă ne dorim transfigurarea și cerul cu ardoare, dacă vorbim și altora despre ele ca și ei să ajungă acolo, dacă trăim creștinește, atunci ferice de noi, Isus ne-a luminat ca pe fiul risipitor și ne-a eliberat de orice păcat la cruce, noi am scăpat de robia satanei, noi vom avea parte de transfigurare cu Isus, noi vom deveni veșnic fericiți împreună cu Dumnezeu (cf. 1In 3,2). Amin

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 13.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat