Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Eppur si muove (Și totuși se învârte): cu prudență, există ceva nou în întâlnirea dintre papa Francisc și Chiril

De ieromonah Ioan

Întâlnirea a fost. Este adevărat, în partea opusă a globului. Este adevărat, organizată în manieră aproape ascunsă, la o singură săptămână de la anunț. Este adevărat, cu uși închise și fără niciun gest religios, cu un protocol în mod voit laic. Oricum, întâlnirea dintre papa și Patriarhul de Moscova și al întregii Rusii Chiril a fost și constituie un fapt, un eveniment care rămâne în istorie. Dacă și cei doi n-ar fi semnat niciun document comun, nici n-ar fi dat vreo declarație, întâlnirea însăși constituie un precedent istoric important.

Marginile înguste de manevră în care s-a desfășurat întâlnirea din Cuba la 12 februarie, văzute din Occident, pot să apară întunecate distinguo de tip bizantin; din punctul de vedere al logicii Patriarhiei de Moscova sunt limitări inevitabile care voiau să înfrâneze reacții negative din partea credincioșilor mai conservatori.

Același lucru se poate spune despre declarația comună semnată de cei doi capi spirituali, frumoasă sub multe aspecte, deși în mod clar rezultat al tratativelor și compromisurilor diplomatice ale căror urme se întrevăd.

Papa și patriarhul îi aduc mulțumire lui Dumnezeu pentru întâlnirea lor istorică și pentru Tradiția comună care unește cele două Biserici, deplâng faptul că ortodocșii și catolicii sunt privați de împărtășire în Euharistie și doresc ca întâlnirea lor să poată contribui la restabilirea unității pentru care Cristos s-a rugat.

Cele 30 de puncte ale documentului comun se referă la persecuțiile creștinilor (îndeosebi în Siria, Irak, Orientul Mijlociu și Africa de Nord), terorismul acoperit de motivații religioase, secularizarea Europei, reafirmarea valorilor morale (cu referință deosebită la instituția familiei). Declarația consideră uniatismul o metodă nepotrivită pentru căutarea unității între cele două Biserici, în același timp reafirmând dreptul la o viață cu drepturi depline a comunităților greco-catolice deja existente; deplânge conflictul care există în Ucraina și schisma dintre ortodocșii din țară; îndeamnă pe catolici și pe ortodocși să se considere frați și nu concurenți și să trăiască în pace și în iubire și să colaboreze frățește în anunțarea veștii bune. În sfârșit papa și patriarhul o invocă pe Născătoarea de Dumnezeu pentru ca să-i încurajeze la fraternitate pe credincioșii din cele două Biserici pentru ca "să fie reuniți, la timpul stabilit de Dumnezeu, în pace și în armonie într-un singur popor al lui Dumnezeu, pentru gloria Preasfintei și Nedespărțitei Treimi".

Este clar că unele din aceste puncte sunt teme cerute puternic de Patriarhie, derivând din "repertoriul clasic" al dojenilor Moscovei față de Roma și formulate în acest document mai mult sau mai puțin explicit (uniatism, prozelitism); altele în schimb provin din repertoriul Kremlinului și reflectă o dorință a guvernului rus de a obține din partea celor două Biserici aprobarea status quo-ului politicii sale internaționale (războiul din Ucraina, Siria și Orientul Mijlociu). Totuși, în ambele cazuri expresiile sunt bine cântărite și pozițiile exprimate mult mai moi decât ne puteam aștepta. Dacă este adevărat că papa semnează pentru prima dată un document oficial care definește uniatismul ca metodă din trecut (însă această poziție este acceptată de mulți în Biserica catolică și însuși papa Francisc deja și-o însușise în discursuri neoficiale), este la fel de adevărat că Patriarhul semnează că greco-catolicii au "dreptul de a exista și de a întreprinde tot ceea ce este necesar pentru a satisface exigențele spirituale ale credincioșilor lor" și acest lucru este fără îndoială mai senzațional.

Dacă ne uităm bine, părțile care se referă la politica internațională arată o prudență și mai mare a Bisericilor și aproape o distanțare de politica externă a autorităților statale rusești. Din nicio parte a documentului nu se ventilează posibilitatea unei intervenții militare în apărarea păcii în Siria și Orientul Mijlociu. Apoi cât privește Ucraina, nu se vorbește nici despre război civil, nici despre "luptă fratricidă", ci despre ciocnire și conflict, și sunt îndemnate "toate părțile conflictului" să se abțină de la violență și să construiască pacea. Cu alte cuvinte: un text care valorează, fie că se consideră conflictul ca un război civil, fie că este considerat o agresiune a unei alte țări.

Dincolo de acest echilibru diplomatic subtil, ceea ce uimește cel mai mult din Declarația comună este faptul că e vorba despre un document obiectiv mult mai spiritual decât diferite programe de "alianță strategică" cu catolicii prezentate până aici de vreun reprezentant al Patriarhiei de Moscova.

Mai mult decât subtilitățile diplomatice, din această declarație valorează, și vor rămâne în istorie, constatarea tradiției comune celor două Biserici, regretul sincer pentru faptul că ortodocșii și catolicii "de aproape o mie de ani sunt privați de împărtășire în Euharistie", așteptarea ca cele două Biserici să se întoarcă la unitatea deplină, exprimate la începutul și la sfârșitul documentului, precum și îndemnul adresat credincioșilor să aibă stimă, respect și iubire unii față de alții și să acționeze împreună, care se repetă de-a lungul întregului text.

Un alt fapt semnificativ și inedit este titlul pontifical însuși, peste care papa Francisc și-a pus semnătura: "Episcop de Roma papă al Bisericii Catolice". Încă de la primul său mic discurs de la loja binecuvântărilor în "Sfântul Petru", Papa Francisc s-a prezentat și se prezintă înainte de toate ca "episcop de Roma". Această ecleziologie a sa are o enormă valență ecumenică, înainte de toate în dialogul cu ortodocșii. Însă una sunt discursurile orale, altceva este titlul la subsol la semnarea unui document oficial. Și acest lucru, în mod voit, este un fapt nou, care rămâne în istorie. Papa a subliniat asta în micul său discurs după semnare, punându-se în mod explicit pe un plan de egalitate cu patriarhul: "Vorbim ca frați. Avem același botez. Suntem episcopi".

Întâlnirea din Cuba va rămâne în istoria Bisericii ca un prim, foarte prudent și timid efort de reconciliere dintre Bisericile de Roma și de Moscova. Totuși, atât întâlnirea cât și Declarația au pus fapte inedite, au creat precedente importante.

Prudența voia să frâneze posibile reacții negative. Ele au existat, mai ales din partea ambientelor ultraconservatoare, naționaliste, staliniste și filo-guvernamentale din Biserica rusă, dar și din partea unor ambiente greco-catolice. Oricum, până aici au fost reacții înfrânate și nu surprinzătoare.

Tot din motive de prudență protocolul, așa cum s-a spus deja, nu prevedea nicio rugăciune comună. Și totuși textul Declarației comune conține în mod explicit texte foarte frumoase din rugăciuni și discursurile improvizate atât de papa cât și de patriarh se încheie cu invocarea rugătoare a numelui lui Dumnezeu. Papa a exprimat dorința "ca toate acestea să fie spre gloria lui Dumnezeu Tată, Fiu și Duh Sfânt, pentru binele sfântului popor credincios al lui Dumnezeu, sub mantia Sfintei Născătoare de Dumnezeu", făcând astfel ecou dorinței cu care patriarhul Chiril a încheiat intervenția sa: "ca prin participarea Bisericii la viața societății moderne să fie glorificat numele preasfânt și binecuvântat al Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfânt". Trebuie notat că dacă, rostind aceste cuvinte, patriarhul nu și-a făcut semnul crucii, așa cum vrea tradiția de rugăciune ortodoxă la fiecare invocare a Treimii, în spatele său, însă, episcopii și membrii delegației rusești și-au făcut semnul crucii.

În cuvintele după semnarea declarației, papa s-a referit la "o serie de inițiative semnificative și care se vor putea realiza" împreună de cele două Biserici. Patriarhul a declarat că "rezultatele acestui colocviu îmi dau posibilitatea să afirmă că astăzi cele două Biserici pot colabora activ" și că ele vor trebui "cu responsabilitate deplină să lucreze împreună". Patriarhul a spus după aceea presei să nu vadă piedici în calea întâlnirilor următoare cu papa.

În mod clar acum de aceste activități comune și posibile întâlniri viitoare depinde dezvoltarea evenimentelor. Fără a uita ceea ce spune adesea papa și a repetat la sfârșitul întâlnirii din Cuba, făcându-se glas și al patriarhului: "Suntem de acord cu privire la faptul că unitatea se construiește mergând". În locul absolut laic al aeroportului din una dintre ultimele țări comuniste, declarația comună a papei Francisc și a patriarhului Chiril a fost semnată între steagul Cubei și o mare icoană a Sfintei Fecioare Maria Odighitria, adică "Aceea care indică drumul". Textul se încheie cu referința la imnul adresat Fecioarei cântat de ortodocși la încheierea vesperelor solemne din Postul Mare: "Sub ocrotirea milostivirii tale, ne refugiem, Sfântă Născătoare de Dumnezeu".

Și atunci, să sperăm, să ne rugăm și să merge.

(După AsiaNews, 17 februarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 6.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat