Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Biserica ruso-ortodoxă în 2016

Biserica ruso-ortodoxă în 2016. Sinodul panortodox (Partea I)

De Serghei Chapnin

La 12 februarie 2016, papa Francisc îl va întâlni în Cuba pe patriarhul Chiril de Moscova, devenind ambii protagoniști ai unui eveniment istoric, dat fiind că este prima dată de secole că Papa de la Roma și Patriarhul de Moscova se întâlnesc. Pentru a înțelege mai mult viața Bisericii ruso-ortodoxe, deja înainte de întâlnirea anunțată între cei doi lideri, agenția Asia News i-a cerut jurnalistului Serghei Chapnin să schițeze provocările pe care Biserica va trebui să le înfrunte în acest an. Deși a fost concediat în decembrie 2015 din postul de director al Revistei Patriarhiei de Moscova - în polemică deschisă cu vârfurile Bisericii ruse - Chapnin rămâne una dintre mințile cele mai atente la dezvoltările Bisericii ortodoxe ruse. În studiul său pentru AsiaNews, el prezintă raportul Patriarhiei de Moscova cu celelalte Biserici ortodoxe în vederea Sinodului panortodox; criza economică ce lovește Rusia și repercusiunea sa în relațiile dintre Patriarhie și dieceze; pierderea încrederii credincioșilor față de ierarhiile ecleziastice și mai în general gestionarea autoritară a Bisericii din partea primatului Chiril, care anul acesta a celebrat a șaptea aniversare la conducerea Patriarhiei.

Chapnin, 48 de ani, din Moscova, este căsătorit și are doi copii. Este autor a diferite lucrări între care "Biserica în Rusia post-sovietică", în care susține că problema Rusiei astăzi - de la societate la politică, până la credință - este faptul că încă nu s-a eliberat de mentalitatea sovietică. S-a îngrijit și de publicațiile Patriarhiei și începuse o mică revoluție, demarând în 2014 o revistă lunară "Templul rus în secolul al XXI-lea" care pentru prima dată a tratat chestiunea arhitecturii bisericilor ortodoxe moderne. Tocmai pe frontul artei creștine contemporane se concentrează acum munca lui Chapnin. În decembrie a fost publica primul "Almanah al culturii creștine contemporane", un proiect independent care-l are angajat în primele rânduri în relatarea contribuției actuale a artiștilor, regizorilor, sculptorilor la cultura rusă de astăzi; tot în decembrie, la sala de expoziții de la "Turnul imperial" în gara Kazan din Moscova, a inaugura o expoziție care pentru prima dat a reunit lucrări ale artiștilor contemporani de artă sacră în Rusia de gen diferit: de la icoane la mozaicuri și sculpturi.

Provocările pe care Biserica ortodoxă rusă le-a înfruntat în ultimele luni, cu puțină probabilitate vor fi rezolvate cu succes în 2016. Aceste provocări, la prima vedere, par externe, dar în realitate sunt extrem de corelate cu probleme nerezolvate din perioada "renașterii Bisericii", probleme care era mai comod să nu fie rezolvate și să fie lăsat deoparte. La sfârșitul anului 2015, începutul anului 2016, multe dintre aceste chestiuni au ieșit în evidență. Totuși, contextul este schimbat în mod radical: creditul de încredere pe care-l avea Biserica în Rusia în anii '90 și în primii ani 2000, astăzi este în parte epuizat. A devenit mai simțit conflictul cu Patriarhia de Constantinopol. Criza economică poate agrava serios conflictul dintre eparhii (dieceze) și aparatul central al Patriarhiei de Moscova.

1. Ecleziologie și diplomație ecleziastică

Evenimentul despre care se va vorbi mai mult în 2016 poate să fie Sinodul panortodox, care pentru prima dată în ultimii 1300 de ani reunește episcopii Bisericilor ortodoxe din toată lumea. Nu am folosit întâmplător verbul "poate": în pofida faptului că până la Sinod - care ar fi foarte simbolic să se țină în ziua de Rusalii (19 iunie) din 2016 - lipsesc literalmente patru luni, acordurile finale încă n-au fost dobândite.

Și însăși desfășurarea Sinodului trezește sentimente contrastante. Pregătirile pentru Sinod cu intensitate mai mare sau mai mică merg înainte de aproape 50 de ani. Pe de o parte, Sinodul poate să devină manifestarea evidentă, vizibilă de unitate și unanimitate a Bisericilor ortodoxe locale, dar pe de altă parte - cum este natural - în ajunul Sinodului s-au agravat acele contradicții acumulate de secole în relațiile dintre Biserici. Vor fi depășite? Dacă nu, atunci Sinodul are toate posibilitățile de a se transforma într-o întâlnire pentru "frumoase fotografii de grup".

Scepticismul derivă din faptul că la următorul Sinod se împletesc prea strict chestiunile ecleziologice și diplomatice. Confruntarea dintre patriarhul de Constantinopol Bartolomeu I și cel de Moscova Chiril este problema cea mai evidentă, dar nu unica. La baza acestui conflict există modele ecleziologice diferite. Încă n-au fost pronunțate în mod clar, dar liniile generale sunt deja planificate. Patriarhul de Moscova vede iminentul Sinod în mod prea instrumental. Patriarhul Chiril literalmente luptă pentru documente concrete și insistă pentru aprobarea cât mai repede posibil a schițelor lor, cu cât sunt mai mult cu atât e mai bine. Patriarhul de Constantinopol Bartolomeu consideră că Sinodul panortodox nu este o serie de documente, ci un proces. Și aici lucrul cel mai important este a mărturisi sinceritatea propriei dorințe de unitate. Procesul sinodal presupune noi întâlniri în ritm de cinci, șapte sau zece ani, deci nu contează dacă unele documente nu vor fi aprobate în 2016. Se va mai putea lucra asupra lor.

Care punct de vedere va învinge, este greu de spus. Dar abordarea instrumentală este foarte vulnerabilă în fața criticii. Și această critică, printre altele, chiar în Rusia are un caracter foarte puternic și apocaliptic. Cred că patriarhul Chiril este constrâns, cel puțin în parte, să țină cont de glasurile care vin din parte de dreapta, și acestea de mult timp susțin că nu se va ține un Sinod panortodox, ci o "rușine panortodoxă". În această parte, așteptările că vor fi luate decizii eretice care vor dăuna "purității credinței ortodoxe" sunt extrem de înalte.

Patriarhul Chiril consideră că publicarea rapidă de proiecte de documente, care vor fi evaluate de Sinod, îl va ajuta să se debaraseze de aceste acuze radicale. Dar este probabil că această critică este numai un caz particular al unei lipse generale de încredere din partea grupurilor ortodoxe-monarhice și ortodoxe-patriotice față de ierarhia ecleziastică în sine. În acest mod, nu se va reuși să revoce acuzele de erezie, deoarece "erezia" din punctul lor de vedere este orice tentativă de a formula și de a încerca să se rezolve orice problemă, legată de modernitate. Formula lor este următoarea: "Sfinții părinți au spus de mai multe ori că tot ceea ce are nevoie omul pentru mântuire a fost formulat în primele șapte concilii ecumenice și nu mai avem nevoie de nimic". Cu alte cuvinte, nu contează ce se va întâmpla în Sinod și ce documente vor fi aprobate, aceste grupuri condamnă însuși faptul că se desfășoară Sinodul. Patriarhul Chiril înțelege că este inutil să polemizeze cu acela care are o astfel de conștiință mitologizată? Discursul despre provocările din lumea contemporană și despre stilul de viață care se schimbă este improbabil ca să fie acceptat cu simpatie de criticii consecvenți ai Sinodului.

Un alt aspect important este legat de cel poziție vor lua celelalte Biserici locale la Sinod. Se știe că Bisericile "grecești", chiar dacă nu sunt lipsite de contraste interne, acționează mereu împreună. Care este situația în ajunul Sinodului printre Bisericile "slave"? Biserica rusă are adevărați prieteni și susținători în confruntarea cu Fanarul? Aceasta este o mare întrebare și echilibrul forțelor nu este clar. În ianuarie, Patriarhia de Constantinopol a consemnat mare victorie, acționând ca forță reconciliatoare în conflictul prelungit în episcopatul Bisericii ortodoxe din ținuturile din Cehia și din Slovacia. Mitropolitul Rostislav sub presiunea patriarhului Bartolomeu a fost constrâns să facă o serie de concesii care sunt în contrast cu politica pe care a susținut-o în ultimii ani Patriarhia de Moscova. Luarea dură de poziție s-a revelat contraproductivă (N.B.: acest articol a fost scris când deciziile oficiale ale reuniunii din ianuarie dintre reprezentanții Bisericilor locale de la Chambésy încă nu fuseseră publicate).

* * *

Biserica ruso-ortodoxă în 2016. Falimentele economice (Partea a II-a)

2. Economia și administrarea Bisericii

În afară de problemele grave în relațiile inter-ortodoxe, Biserica ruso-ortodoxă va înfrunta, în 2016, dificultăți economice serioase datorită faptului că Rusia se află într-o criză profundă. Judecând după faptul că la sfârșitul anului 2015 Sfântul Sinod a numit "optimizare" fuziunea a două departamente sinodale nu foarte mari (în total circa zece angajați), Biserica ortodoxă deocamdată nu vede dimensiunile reale ale crizei economice. Decizia de a uni departamente, fără îndoială, a fost exclusiv politice. Această decizie nu oferă niciun avantaj în termeni de economisire sau de folosire a noi modele de governance. În afară de asta, deja în 2016 criza economică a lovit în mod semnificativ activitățile organizațiilor ecleziastice. Și primele semnale sunt deja evidente. Este vorba despre pierdere directe derivate din închiderea a două bănci care era cele mai strâns legate de Biserica ruso-ortodoxă: Ergobank și Vneshprombank. Închiderea lui Ergobank a dăunat la 61 de organizații ortodoxe, inclusiv mănăstiri importante precum aceea a "Sfintei Treimi" a Sfântului Sergiu și cea din Danilovsky. Totuși, a evalua pierderile financiare chiar și numai în mod aproximativ este extrem de dificil. În cazul lui Vneshprombank există o evaluare și este de circa 1,5 miliarde de ruble de pierderi pentru aparatul Patriarhiei de Moscova.

3. O Biserică săracă

Criza a lovit nu numai gestiunea ecleziastică. Recesiunea economică profundă va interesa toate nivelele vieții Bisericii. Nu este exclus că deja în viitorul apropiat vom auzi despre comunități parohiale în faliment, care nu vor putea să-și mențină bisericile lor.

În timpul "renașterii Bisericii" deschiderea de biserici a avut un caracter spontan și haotic. Episcopii și preoții nu au reflectat mereu asupra faptului că o comunitate poate sau nu să întrețină propriul templu. La faptul că din mijloacele comunității este plătit salarul parohului s-au gândit și mai rar.

Prin urmare, majoritatea bisericilor a fost deschisă la țară și se află în sate odinioară foarte populate și mari. Astăzi, enoriașii lor sunt 5-10 pensionari care nu reușesc în niciun mod să întrețină biserica. Totul se bazează pe raporturile bune ale abatelui (parohul) cu autoritățile locale și sponsorii săi personali. În condiții de deficit crescând de bani, sponsorii pleacă și abatele rămâne numai cu problemele întreținerii bisericii și a plătirii facturilor.

Cazuri de biserici constrânse să închidă sunt deja cunoscute, dar este posibil ca în viitorul apropiat să devină tot mai răspândite. Desigur, toți vor evita cuvântul "faliment" în descrierea problemelor care se nasc, dar substanța nu se schimbă.

În condiții de criză vor răsuna tot mai des apelurile la a face transparente bilanțurile bisericilor, mănăstirilor, diecezelor și aparatului central al Patriarhiei de Moscova. Astăzi, practic nimeni nu știe cât costă întreținerea unei biserici, care este bugetul unei dieceze sau cât trebuie cheltuit pentru întreținerea a zeci de reședințe patriarhale în care însuși Patriarhul merge o dată sau de două ori pe an. Aceste întrebări vor apare la cei care fac donații Bisericii și ar vrea să înțeleagă dacă ofertele lor sunt cheltuite sau nu conform scopului prevăzut.

Deocamdată această "transparență" apare cel mult o excepție. Ea există numai în adevăratele comunități parohiale, unde clerul și laicii au decis că întreținerea bisericii și a clerului este o obligație directă a enoriașilor înșiși. Dar repet încă o dată, aceste comunități sunt extrem de rare și bilanțurile lor sunt destinate numai membrilor comunității și nu sunt publicate nicăieri.

Până acum cu ceva timp în urmă, orice discurs despre oportunitatea de a face transparent bugetul Bisericii era perceput ca un atac la ceva sacru. Cum este posibil să nu ai încredere în cei care gestionează finanțele Bisericii? Cine și cum se poate îndoi că nu este totul în ordine? Aceste întrebări pot să fie formulate numai de persoane distante de Biserică, păcătoase.

Capacitatea de a nu pune întrebări despre cum se cheltuiesc banii și în același timp a face donații continue este semn sigur al unui creștin ortodox corect. Dar este important de amintit că istoria persecuției Bisericii este o istorie recentă. Și amintirea modul în care comuniștii au închis bisericile este încă vie. Orice întoarcere la închidere de parohii - chiar dacă din alte motive, cum sunt cele economice - va reprezenta pentru mulți o gravă problemă psihologică. Asocierea cu perioada persecuțiilor va veni în mod spontan, totuși cât timp va trebui să se treacă prin această încercare. Situația generală este agravată de stratificarea economică (inegalitatea economică) a Bisericii, care a devenit mai pronunțată după ce patriarhul Chiril a demarat procesul de împărțire a eparhiilor. Discursurile generice despre faptul că un episcop trebuie să fie mai aproape de popor și de cler sunt numai un aspect al problemei. Tocmai pe asta s-a pus mereu accentul, când se comenta procesul de despărțire a diecezelor (reforma teritorială a diecezelor), însă transformarea unor zone sărace în eparhii autonome a creat probleme la care nimeni nu s-a gândit. Cum se vor întreține? Câți bani sunt necesari pentru a întreține sute de noi oficii diecezane? Cât va crește povara financiară pentru preoți? Sunt întrebări care încep să se pună abia acum.

Nivelul de viață al clerului în marile orașe și în mănăstirile mari este de zeci de ori mai mare decât cel al clerului rural. Episcopatul și vârfurile ecleziastice încă n-au acordat atenție acestei probleme, dar în curând situația se va schimba.

Fapt este că sub pragul sărăciei se află nu numai parte a clerului, ci și episcopatul tânăr. Acesta are puțină experiență de gestionare a unei dieceze, dar este clar că în cea mai mare parte a cazurilor așteptările episcopilor tineri nu sunt satisfăcute. Aceștia vor rămâne în tăcere? Nu exclud că foarte curând vor pune întrebările lor patriarhului Chiril.

***

Biserica ruso-ortodoxă în 2016. Neînțelegerea și neîncrederea poporului (Partea a III-a)

4. Patriarhul Chiril: o problemă de înțelegere și încredere

În interviul de Crăciun dat la unul dintre principalele canale de televiziune rusești patriarhul Chiril a spus că nu vede nicio problemă în reducerea consumurilor. Nu mă îndoiesc că cea mai mare parte a telespectatorilor n-au înțeles aceste cuvinte: deja mulți trăiesc sub pragul sărăciei și au restricții practic în toate.

"În general, astăzi în țară nu este nicio tragedie. Pentru aceasta, sunt dezamăgiți cei slabi cu nervii, persoanele slabe în interior și cele goale. Dacă voi toți legați bunăstarea voastră numai cu banii, dacă bunăstarea este măsurată cu calitatea vacanțelor care se fac, cu condițiile materiale de viață atunci reducerea minimă a consumurilor poate să devină o tragedie monstruoasă" (http://www.patriarchia.ru/db/text/4327642.html).

Cui s-a adresat exact patriarhul Chiril cu aceste îndemnuri este destul de complicat de imaginat, deoarece conform datelor Rosstat [Serviciu federal de statistică] pentru ianuarie-septembrie 2015 numărul persoanelor cu retribuție mai mică decât minimul de subzistență este de 14,1% din populație, față de 12,6% din aceeași perioadă din 2014 (http://www.vedomosti.ru/economics/articles/2016/01/13/623856-kudrin-krug). Problema nu este în reducerea consumurilor - care poate să preocupe clasa mijlocie în marile orașe - ci în faptul că în ultimele luni 2,3 milioane de persoane s-au aflat sub pragul sărăciei.

Și Patriarhul refuză să numească această situație o tragedie? Desigur, mai departe în discursul său Patriarhul face o corectare: "Singurul lucru împotriva căruia trebuie luptat, care în orice caz nu se poate permite și de care avem nevoie este eradicarea sărăciei" (http://www.patriarchia.ru/db/text/4327642.html).

Problema este că aceste cuvinte sună prea abstracte, ca o teorie. În condiții de criză, despre ce tip de eradicare a sărăciei se poate vorbi? Se poate vorbi despre lipsă de protecții sociale, despre atenție față de obligațiile sociale, despre suferința persoanelor, care au pierdut locurile de muncă și mijloacele de subzistență. Totuși, Patriarhul nu vorbește despre asta. El a preferat să spună vreo frază generică, în care nu este compasiune față de săraci, nici un apel adresat statului pentru ca să are față de ei mai multă preocupare.

Toate acestea se inserează pe deplin în tendința din ultimii ani: în ansamblu, încrederea față de Patriarh este în scădere. Vorbește bine, dar în mod prea abstract. Înțelege mult, dar vrea să demonstreze că este în același timp atât cu puterea cât și cu poporul. Rezultă că tot mai puține persoane se consideră cu el atât în prima cât și în a doua categorie.

A mărturisi asta este destul de dificil. După Sinodul din 1917-1918 Patriarhia a fost adoptată ca unic model acceptabil de conducere a Bisericii. Deocamdată nu există discuții serioase cu privire la întoarcerea la "modelul sinodal" sau cel puțin la posibilitatea de a-l folosi, însă într-o parte a clerului și a laicilor a apărut dorința de a aminti discuțiile de la începuturile secolului al XX-lea și de a studia în mod mai atent argumentele criticilor și ale opozanților "modelului patriarhal".

În urmă cu șase, șapte ani au ajuns la patriarhul Chiril speranțele într-o ulterioară dezvoltare a vieții Bisericii; acum a admite că aceste speranțe n-au fost satisfăcute este extrem de dificil.

Și dacă o critică îndreptată spre Patriarh vine numai din partea celor care în ultimii ani s-au aflat în afara structurilor oficiale - protodiaconul Andrei Kuraev (concediat din Academia spirituală din Moscova în decembrie 2013) și protopopul Vsevolod Chaplin (concediat din funcția de președinte al departamentului sinodal pentru raporturile dintre Biserică și societate în decembrie 2015) - atunci lipsa generală de înțelegere este în mod semnificativ mai amplă.

Ce instrumente pot să folosească vârfurile Bisericii ruso-ortodoxe pentru a vedea problemele prezentate nu numai dintr-un punct de vedere politic, diplomatic sau administrativ? Institutele de realizare practică a originii sinodale în Biserică - organul de Permanență interconciliară, Conciliul episcopal și altele - au fost puternic supuse de verticala ierarhică și sunt complet controlate de aparatul patriarhului Chiril. Asta înseamnă că toți, într-un mod sau în altul, urmăresc o unică politică definită personal de Patriarh. În cei șapte ani de patriarhat, Chiril a dus Biserica rusă într-un regim "de control manual". Acest lucru nu este surprinzător deoarece pentru a-l face era suficient să copie modelul utilizat de statul rus modern. În realitate, este și realizarea "simfoniei" puterii spirituale și temporale, despre care fundamentaliștilor ortodocși le place să vorbească. Dar mă tem că nicio "simfonie", nici "control manual" nu vor ajuta la depășirea crizei.

(După AsiaNews, 8, 9 și 10 februarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat