Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Postul Mare în mesajul papal

Un timp privilegiat

De Enzo Bianchi

Postul Mare este un timp privilegiat, pentru fiecare creștin ca și pentru întreaga Biserică, pentru a face adevărul: a face adevărul găsind și regăsind esențialul vieții creștine și eliberându-se de acel "mai mult" care "vine de la cel rău" (Mt 5,37); a face adevărul purificând propria vorbire de minciună; a face adevărul descoperind unitatea dintre a spune și a face, dintre cuvânt și acțiune, ambele chemate să asculte de marea poruncă a iubirii față de aproapele. Papa Francisc în mesajul pentru Postul Mare indică elementele fundamentale pentru acel a face adevărul care este vital pentru a ajunge la convertire: ascultarea cuvântului profetic, cunoașterea milostivirii lui Dumnezeu și apoi "a face milostivire".

Pentru creștin, la început este întotdeauna ascultarea, așa cum pentru Dumnezeu "la început este Cuvântul" (cf. In 1,1). De aceea, toată viața creștină se află sub primatul ascultării și cere o ascultare rugătoare, ascultătoare, eficace. Profeții din vechea alianță au afirmat că "ascultarea este mai valoroasă decât jertfa" (1Sam 15,22), pentru că deschide la cunoașterea lui Dumnezeu cel viu, face să se nască încrederea într-un Dumnezeu credibil, generează iubirea față de El și față de voința Sa. Când credinciosul în ascultare începe propriul drum de cunoaștere a Domnului, cunoaște înainte de toate milostivirea sa, sentiment al unui tată (chesed) cu măruntaie de milostivire (rechem-rachamim), iubire viscerală mereu fidelă care nu dispare niciodată, chiar și atunci când credinciosul sau comunitatea creștină în ansamblul său ajung să contrazică iubirea lui Dumnezeu până la ruperea alianței. Da, comportamentul milostiv al lui Dumnezeu (cf. Ez 18,23; 33,11).

Această cunoaștere a iubirii milostive a lui Dumnezeu ne-a fost dată pe deplin de Isus, Fiul care ni l-a relatat pe Dumnezeu (exeghésato, în In 1,18): El care, răstignit, a voit să fie "numărat printre cei păcătoși" (Is 53,12; Lc 22.37), cum a trăit mereu, ajungând la ei în îndepărtarea lor. Pentru aceasta Paul cu uimire și prin experiență pastorală va putea să vestească: "Pe când eram încă păcătoși, Cristos a murit pentru noi" și "dușmani fiind, am fost reconciliați cu Dumnezeu" (Rom 5,8.10). Aceasta este milostivirea lui Dumnezeu față de noi pe care trebuie să o cunoaștem și să o experimentăm, pentru a deveni noi înșine bărbați și femei ai milostivirii față de ceilalți.

Astfel, papa Francisc ne amintește că trebuie "să facem milostivire" aproapelui nostru cu acte concrete și zilnice. Precum samariteanul "a făcut milostivire" (Lc 10,37), tot așa suntem chemați să facem în cotidian, în istorie, pentru că alături de noi este mereu săracul concret: înfometat, nehrănit, în fugă, străin, rebutat, uitat, cel din urmă... Conștiința noastă umană, instruită de cuvântul lui Dumnezeu, trebuie să învețe să vadă să-l "discearnă pe cel sărac" (cf. Ps 41,2), pentru a se simți responsabil și a-și asuma acțiuni care să fie de eliberare, alinare, consolare de relele care-i chinuiesc pe cei săraci. Acțiuni și fapte de milostenie față de trupuri și față de vieți psihice și spirituale ale celorlalți, care sunt întotdeauna trup și spirit intim unite. Însă pentru papa - să nu uităm asta - săracii nu sunt numai primii destinatari ai carității noastre, ci sunt o catedră magisterială, pentru că pot să ne învețe ceea ce noi nu știm, adică "înțelepciunea crucii" (cf. 1Cor 1,17-18) pe care cel care nu este sărac n-o știe. De cealaltă parte a istoriei, conform viziunii apocaliptice a lui Ioan, este mielul nevinovat, jertfit dar învingător asupra morții (cf. Ap 5,7-14; 7,17), emblemă a oricărei victime, a oricărui persecutat, a oricărui drept nerecunoscut. Săracii sunt - nu încetează să spună papa Francisc - carnea lui Cristos, sunt tufișul arzând în care Dumnezeu este prezent în fața celor cărora trebuie să ne prosternăm (cf. Ex 3,1-6).

Însă este semnificativ că printre săraci, papa ne invită să-i punem și pe cei bogați: de ce? Înainte de toate pentru că mai devreme sau mai târziu se face parte din categoria săracilor, datorită bolii, bătrâneții, izolării, nenorocirilor vieții. Apoi pentru că bogatul, neștiind să se recunoască sărac, de fapt este mult mai mizerabil decât săracii înșiși. Bogatul care nu-l vede pe fratele aflat în nevoie, este un orb; dacă nu ascultă strigătul săracilor, este un surd; dacă nu știe să împărtășească ceea ce are, este destinat la o singurătate disperantă. Bogații să știe: săracul pe care-l întâlnesc este unul care îi cheamă la convertire, este unul care trece ca să cerșească convertirea, este un adevărat învățător care ne "face semn", ne indică o cale de mântuire. Moise, profeții și mai ales Evanghelia mereu continuă să avertizeze: "Lăsați-vă convertiți și rugați-vă: «Fă-ne, Doamne, să ne întoarcem și ne vom întoarce» (Lam 5,21)".

(După L'Osservatore Romano, 10 februarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 21.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat