Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a cincea de peste an (Anul C) - 2016

"Cel ce te-a creat fără de tine nu te va mântui fără de tine" (Sfântul Augustin 354-430).

Lecturile din această duminică ne vorbesc despre necesitatea pentru mântuire a apostolatului creștin, apostolatul miniștrilor sacri și apostolatul laicilor. Numai că, în vremea de acum, prin uneltirea diavolului și a dușmanilor Bisericii, apostolatul laicilor și-a cam pierdut din puterea de atracție și am putea spune că a căzut în mâinile tâlharilor, ca omul care călătorea de la Ierusalim la Ierihon (cf. Lc 10,30), pe care l-au rănit grav, jefuindu-l de toată frumusețea și lăsându-l aproape mort. Chiar dacă mulți oameni nu-și mai bat capul cu el, Isus, prin evanghelia de astăzi, se oprește lângă săracul apostolat laic muribund ca să-l vindece și să-l învigoreze, căci fără apostolatul zilnic la care am fost chemați la Botez, adică fără mărturisirea publică și zilnică a lui Cristos mort și înviat pentru mântuirea oamenilor (cf. 1Cor 15,3-4), nimeni nu poate fi mântuit și nimeni nu poate fi mărturisit de Isus înaintea Tatălui ceresc și a îngerilor săi (cf. Mt 10,32; Lc 12,8). Numai cu apostolatul preoților și fără apostolatul laicilor, Biserica este ca o pasăre cu o aripă frântă și ca un om care aleargă fără un picior. De aceea, prin sfântul Augustin (354-430), Biserica ne spune astăzi fiecărui botezat: "Cel ce te-a creat fără de tine nu te va mântui fără de tine".

Așa cum știm din pregătirea noastră creștină și așa cum ne-a învățat Biserica cu două duminici în urmă, prin sfântul Paul, la Botez am devenit un singur trup cu Isus Cristos, dar și un singur trup și cu frații, unde Isus este capul iar noi celelalte mădulare (cf. 1Cor 12,12-30). Isus, ca să ne poată asocia la domnia sa veșnică împreună cu el în ceruri (cf. 2Tim 2,12), a trebuit să ne asocieze mai întâi la lucrarea sa de mântuire a oamenilor prin mărturia noastră creștină până la marginile pământului (cf. Fap 1,8). Este o mare cinste și onoare pentru noi că Isus ne-a făcut mădularele trupului său mistic și mădulare unii pentru alții; este o mare cinste și onoare pentru noi că Isus ne-a asociat la domnia veșnică împreună cu el, dar și la opera răscumpărării oamenilor. Dar este în același timp și o mare responsabilitate, pentru că de acum înainte trebuie să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6), pentru că de acum înainte trebuie să facem ceea ce a făcut el pentru mântuirea oamenilor, adică: să mergem și noi împreună cu el în căutarea oamenilor de mântuit, să pescuim și noi oameni din marea lumii împreună cu el, să paștem împreună cu el oile sale (cf. In 21,15), să-i slujim pe oameni împreună cu el până la a lua firea sclavului (cf. Fil 2,7) și chiar să ne dăm viața împreună cu el pentru mântuirea lor (cf. Mt 20,28).

După ce în prima lectură am văzut chemarea solemnă a lui Isaia de a colabora cu Dumnezeu la mântuirea poporului și la implicarea lui în mărturisirea sa, chemare făcută în templul său sfânt și în prezența îngerilor, în evanghelie și în lectura a doua, când pământul a fost sfințit de nașterea lui Isus în lume, când ucenicii au fost făcuți cu toții un singur trup cu Isus și între ei, când ucenicii au devenit ei înșiși temple ale lui Dumnezeu și preoți, profeți și regi ai Domnului, vedem că a fost adresată oamenilor obișnuiți chemarea de a participa alături de el la mântuirea lumii, chemați să plece de la locul de muncă, de lângă dragii și prietenii lor, sau de pe drumurile lor. În acest mod nou de de a lucra al lui Isus se cuprinde o taină, aceea că toți oamenii, chiar și păcătoșii, sunt chemați să fie apostoli; că toți oamenii trebuie să-și înceapă munca apostolică de la locul de muncă, din propria casă, din mijlocul prietenilor și al colegilor de muncă, cărora poate cândva le-au fost o piatră de poticnire; că toți oamenii trebuie să facă chiar drumuri lungi în căutarea oamenilor de mântuit, așa cum poate mai înainte făceau drumuri lungi pentru a căuta ocazii de păcat. Sfântul Paul, un om păcătos, care și-a început convertirea și apostolatul din mijlocul celor pe care mai înainte i-a scandalizat și apoi a făcut și drumuri lungi misionare, pare să fi înțeles cel mai bine această taină (cf. Fap 9,19-21).

Chemarea directă a Domnului i-a speriat pe Isaia și Petru, pentru că ei se știau păcătoși și nevrednici, și pentru că se temeau să nu moară, pentru că omul păcătos nu poate să-l vadă pe Dumnezeu și să trăiască (cf. Ex 33,20), de aceea au strigat: "Vai de mine! Sunt pierdut, căci sunt un om cu buze necurate și locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate" (Is 6,5). "Îndepărtează-te de mine, Doamne, căci sunt un om păcătos" (Lc 5,8). Dar, în virtutea misiunii pe care le-o va încredința, Dumnezeu i-a purificat cu anticipație, pentru meritele lui Isus.

În alegerea oamenilor care conștientizau păcătoșenia proprie este o înțeleaptă pedagogie divină. Așa cum medicii lucrează mai ușor cu pacienții care sunt conștienți de boala lor pentru că aceștia acceptă mai ușor medicația, dar și misiunea de a-i aduce și pe alți bolnavi la tratament și vindecare, tot astfel și Dumnezeu lucrează mai ușor mântuirea sa cu oamenii care se recunosc păcătoși, căci ei acceptă atât purificarea proprie, cât și misiunea divină de a aduce și alți păcătoși la el. Exemplu concludent în acest sens ne sunt chiar apostolii, care conștienți de păcătoșenia lor au venit la Isus și au adus împreună cu ei și un mare număr de păcătoși la el. Să vedem aici exemplul lui Matei Levi (cf. Mc 2,15) și al unui băiețel care, știindu-se bolnav de ceva care va evolua rău într-un viitor nu prea îndepărtat, a venit singur la medic și a acceptat ușor medicația severă. La câtva timp după ce a fost vindecat, s-a prezentat la cabinetul medicului cu alți doi copii bolnavi ca și el, ca să fie vindecați.

Deci, pe toți păcătoșii iertați prin Botez și prin focul iubirii lui Isus de la cruce, adică pe toți creștinii, Dumnezeu ne cheamă și ne trimite pe marea lumii ca să pescuim și să aducem la el atât pe cei care se recunosc păcătoși pierduți, cât și pe cei inconștienți de gravitatea stării lor de păcat, ca să-i convingă de păcătoșenia lor, de neputința lor de a se mântui singuri, dar și ca să-i ferească de disperare și să le dea un viitor și o speranță.

Dacă Isaia și Petru, și mulți asemenea lor, conștienți de păcătoșenia lor au acceptat relativ ușor purificarea și misiunea de lucrător împreună cu Dumnezeu, cu Saul care se credea drept, care făcea rău crezând că face bine, care făcea prăpăd în Biserică și ucidea crezând că aduce slavă lui Dumnezeu (cf. Fap 9,21; Gal 1,13; In 16,2), a fost ceva mai complicat; a fost necesar ca Ștefan să-i predice și să moară ucis (cf. Fap 7,1-60); a fost necesar ca însuși Isus să-i apară, să-l doboare la pământ și să-l dojenească (cf. Fap 9,3-5); a fost necesar ca Anania să-l caute și să-i dea lumina (cf. Fap 9,10-18). Dar când Saul s-a convertit, când s-a convins de păcătoșenia sa, el care mai înainte se credea drept, acum nu mai contenea să vorbească de păcatul și răutatea sa și de iertarea prin harul lui Isus de la cruce; el care mai înainte se credea mare și grozav, acum și-a luat numele de Paul, ca să arate cât de mic este; el care mai înainte punea piedici evangheliei, acum a lucrat mai mult decât toți ceilalți apostoli cu harul lui Dumnezeu la câștigarea sufletelor pentru Cristos (cf. 1Cor 15,8-11); el care prigonea, aresta și ucidea creștini, acum s-a lăsat prigonit, arestat și ucis pentru Isus (cf. 1Cor 15,1-11).

Paul, fără predica clară a lui Ștefan și a lui Anania, chiar cu apariția lui Cristos, nu s-ar fi convertit și n-ar fi acceptat colaborarea cu Dumnezeu. Oare soldații puși de pază la mormânt nu s-au întâlnit și ei cu Isus înviat și nu i-a doborât și pe ei la pământ (cf. Mt 28,11)? Oare frații bogatului din iad nu au văzut moartea subită a fratelui lor (cf. Lc 16,22-31)? De ce oare toți aceștia nu s-au convertit? Pentru că nu li s-a vorbit despre Isus, pentru că nu li s-a vorbit frumos despre Isus și mântuirea lui, pentru că li s-a vorbit numai contra și rău despre Isus. Cât de mult contează ca cineva să audă ceva frumos despre Isus!

Indiferent ce funcție civilă sau stare socială avem, dacă suntem creștini botezați, Isus ne-a chemat și ne-a consacrat deja ca să fim "pescari de oameni". Pe Isaia l-a chemat din funcția de ministru; pe Amos l-a chemat de la plug; pe David l-a chemat de la oi; pe sfântul Petru și pe mulți apostoli i-a chemat de la meseria de pescari; pe Simon Zelotul l-a chemat de la politică; pe Matei Levi l-a chemat din funcția de vameș; pe Paul l-a chemat din tagma fariseilor mândri și dintre prigonitori. Mai întâi este chemarea la credință și convertire, apoi este chemarea la pescuit de suflete.

Isus vrea aportul fiecărei vârste, fie de copil, fie de matur, fie de bătrân, ca să poată prinde cât mai multe suflete naufragiate din marea zbuciumată a lumii. Biblia ne vorbește de niște copii care strigau "Osana" spre mărirea lui Isus (cf. Mt 21,15); de niște tineri și de niște maturi care au lăsat toate și l-au urmat pe Isus (cf. Mt 19,27); de niște bătrâni, Simeon și Ana, care vorbeau tuturor despre Isus (cf. Lc 2,25-38); și de niște bărbați și de niște femei persecutați care predicau pretutindeni credința adevărată spre mântuirea noastră (cf. Fap 8,4-5; Evr 11,35-40).

Îmi place și gestul unui copil sărac care, la o colectă pentru misiuni și misionari s-a urcat în căruțul pentru daruri, arătând că se oferă pe sine pentru misiuni. Gestul său nu a fost unul teatral, căci s-a făcut preot misionar și astăzi pescuiește împreună cu Isus suflete naufragiate pe marea lumii.

Pentru a purta mântuirea sa în lume, Isus nu are nevoie numai de noi, dar are nevoie și de lucrurile noastre: de casa noastră, ca de cea a lui Lazăr și Marcu (cf. Lc 10,38; Fap 12,12); de banii și avutul nostru ca de cel al femeilor evlavioase (cf. Lc 8,3), de apa noastră (cf. In 4,7), de pâinile noastre (cf. In 6,9), de animalele noastre (cf. Mt 21,3), de grădina noastră (cf. Mt 27,60). Într-un cuvânt, are nevoie de toate ale noastre, a căror simbol este astăzi barca lui Petru. Pescuirea minunată cu mulțime mare de pești este simbolul mulțimii de suflete cucerite pentru cer de cei care vin la Cristos împreună cu bunurile lor. Biblia ne spune că primii creștini veneau la credință împreună cu bunurile lor pe care le puneau în slujba evangheliei (cf. Fap 4,32-37). Cât apostolat și câtă evanghelizare am făcut cu casa, cu grădina, cu mașina, cu banii și toate bunurile primite și în acest scop de la Dumnezeu?

Se spune că de curând într-o țară de misiuni, un om voind să meargă pe urmele primilor creștini, a vândut tot ce avea, a pus banii într-o traistă și cu tot cu traista de bani a intrat în apa botezului, voind să arate că și-a încreștinat și banii, adică îi oferă pentru răspândirea evangheliei. Da, pentru a mântui lumea pierdută Domnul are nevoie atât de noi cât și de lucrurile noastre. Ferice de cei care pot înțelege asta căci îl vor dobândi pe Dumnezeu și toate bunurile sale veșnice.

Mai mult, Isus vrea să-i angajăm și pe alții în munca apostolică alături de el și de noi, așa cum au făcut toți apostolii și mărturisitorii. Să ascultăm ce-i spune sfântul Paul lui Timotei: "Te îndemn stăruitor înaintea lui Dumnezeu și a lui Cristos Isus, care va veni să-i judece pe vii și pe morți, la arătarea sa și a împărăției lui: vestește cuvântul, insistă la timp potrivit și la timp nepotrivit, convinge, amenință, îndeamnă, cu toată răbdarea și învățătura" (2Tim 4,1-2)

A nu te angaja în slujba pescuirii de suflete pierdute, a nu participa în nici un fel la lucrarea mântuirii oamenilor căzuți în păcat este ca și cum ai trece pe lângă un om care îneacă fără a-l ajuta; este ca și cum ai trece pe lângă pe lângă un accidentat fără a-l ajuta; este ca și cum ai trece pe lângă o casă care a lua foc fără să-i înștiințezi pe locatari și să-i ajuți să se salveze.

Dacă legile civile condamnă pe omul care nu acordă primul ajutor unei victime de orice fel, cu atât mai mult legile divine condamnă pe cel care a lăsat un suflet căzut să se osândească. Dacă cineva întreabă în mod perfid asemenea lui Cain care l-a ucis pe fratele său: "Sunt eu păzitorul fratelui meu?" (Gen 4,9), Dumnezeu îi răspunde astfel în Biblie, că da: "Fiul omului, te pun păzitor peste poporul meu. Când voi zice celui rău: «Vei muri negreșit!», dacă nu-l vei înștiința și nu-i vei spune, ca să-l întorci de la calea lui cea rea și să-i scapi viața, acel om rău va muri prin nelegiuirea lui, dar îi voi cere sângele din mâna ta! Dar dacă vei înștiința pe cel rău și el tot nu se va întoarce de la răutatea lui și de la calea cea rea, va muri prin nelegiuirea lui, dat tu îți vei mântui sufletul" (Ez 3,17-19)!

Pentru că evreii au refuzat să fie misionari între ei și între popoarele păgâne, Dumnezeu pentru a-i sili să mărturisească i-a făcut să cutreiere țara pentru pâine, i-a dus robi de la un popor la un alt popor; a făcut ca popoarele păgâne să vină peste ei. Oare acum ce se petrece cu țările creștine ale Europei și cu țara noastră? Oare nu înțelegem că Dumnezeu strigă la noi să ne trăim și să ne mărturisim credința? Unde sunt comunitățile creștine de altă dată din Asia unde au predicat apostolii? Au dispărut! De ce? Din cauza cedărilor în credință și a lipsei mărturisirii și a apostolatului!

Dacă ninivitenii n-ar fi fost avertizați de profetul Iona, cum ar fi scăpat ei de mânia divină (cf. Iona 3,10)? Dacă Naaman Sirianul n-ar fi fost călăuzit de slujitoarea lui evreică, n-ar fi ajuns să fie vindecat de Dumnezeu prin profetul Elizeu (cf. 2Rg 5,2-3). Dacă Andrei nu i-ar fi vorbit fratelui său de Isus, poate că nu l-am fi avut astăzi pe sfântul Petru (cf. In 1,41-42). Dacă Filip nu i-ar fi vorbit prietenului său de Isus, poate astăzi nu l-am fi avut pe Natanael ca apostol (cf. In 1,44-45). Cum s-ar fi mântuit păgânii dacă apostolii nu le predicau cuvântul lui Dumnezeu? Nu știm cât de mult bine poate face un suflet câștigat pentru Isus. Să ne gândim cât bine a făcut câștigarea lui Paul pentru Cristos și câte suflete a cucerit el pentru cer. De aceea, Dumnezeu oferă răsplată mare pentru cine câștigă un singur suflet pentru evanghelie (cf. Iac 5,20).

Biblia ne spune că satana și agenții săi lucrează zi și noapte și plini de mânie la pierzarea lumii pentru că știu că timpul lor este scurt (cf. Ap 12,12). Oare noi să nu lucrăm zi și noapte cu iubire pentru mântuirea sufletelor, când Domnul ne-a trimis? "Iată, îl trimit pe mesagerul meu! El va îndrepta calea înaintea mea" (Mal 3,1). "Mergeți în lumea întreagă și predicați Evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16). De aceea, în loc să vorbim despre relele oamenilor păcătoși, mai bine să vorbim despre dragostea lui Dumnezeu pentru oamenii păcătoși, indiferent cine sunt ei.

Chiar nu vedem cum agenții satanei, pentru câteva lucruri trecătoare de aici, dar apoi nimic în afara unei veșnicii de iad, lucrează asiduu, zi și noapte, la pierzarea oamenilor, semănând neghină, luptând împotriva ucenicilor și a evangheliei, amăgind pe oamenii cu cele trecătoare, întețind focul patimilor și încurajând relele pierzătoare? Iar noi creștinii, pentru o împărăție veșnic fericită, pentru scaune veșnice de domnie, pentru ospățul și nunta veșnică nu facem mai nimic (cf. Lc 22,29-30)? Chiar nu ne doare pierzarea veșnică a fraților noștri? Chiar nu ne doare moartea lui Isus pentru mântuirea sufletelor? Chiar nu ne doare nici măcar de osânda sufletelor noastre?

Să nu uităm un lucru, chiar dacă toți oamenii ne vor socoti drepți și corecți, dacă nu am fost interesați de o mântuire așa de mare (cf. Evr 2,3), dacă am lăsat suflete spălate în sângele lui Isus să se piardă, nu vom ajunge niciodată în cer. De aceea, maeștri spirituali ne învață că părinții nu se mântuiesc fără copii lor și invers; profesorii nu se mântuiesc fără elevii și studenții lor și invers; vecinii nu se mântuiesc fără vecinii lor; prietenii nu se mântuiesc fără prietenii lor; preoții nu se mântuiesc fără enoriașii lor și invers; nimeni nu se mântuiește de unul singur. De ce? Pentru că în familie, la școală, la serviciu, formăm un singur trup, după chipul Bisericii. De aceea, așa cum mâna sau piciorul unui trup nu se mântuiesc singure dintr-un foc dacă nu se mântuiește întregul trup, tot așa membrele trupului mistic de acasă, la școală sau la serviciu, nu se mântuiesc singure din iad, ci doar împreună.

Este o istorioară care ne vorbește despre un om cunoscut de toți ca "om la locul lui și cuminte". Și așa era: oamenii se certau, el nu se certa cu nimeni, el stătea în banca lui; oamenii înjurau și blestemau, el nu făcea ca ei, el stătea în banca lui; oamenii nu mergeau la Liturghie și la sacramente, el mergea zilnic, și stătea în banca lui. Cu un cuvânt el nu făcea relele celor din jurul său, el stătea mereu în banca lui. Însă când a murit, Dumnezeu l-a condamnat la iad, zicându-i: "Cum ai putut să stai în banca ta când vedeai că atâtea suflete create cu chipul meu în ele, spălate cu sângele lui Isus vărsat pe cruce, destinate de a fi temple ale Duhului Sfânt, se pierd veșnic? Pentru că ai stat în banca ta și nu ai făcut nimic pentru salvarea lor, te-am trimis în iad!" Vorba lui Raoul Follereau (1903-1977) din cartea sa intitulată Am visat: "Mâinile curate, dar goale de fapte bune, nu sunt suficiente pentru mântuire".

Repet, sfântul Paul ne spune astăzi că în primul rând trebuie să le vorbim oamenilor despre moartea și învierea lui Isus pentru mântuirea și speranța lumii. Iată cuvintele lui: "V-am transmis, în primul rând, ceea ce am primit și eu: Cristos a murit pentru păcatele noastre, după Scripturi, a fost înmormântat și a înviat a treia zi, după Scripturi" (1Cor 12,3-4). "Căci, dacă nu învie morții, nici Cristos n-a înviat. Și dacă n-a înviat Cristos, credința voastră este zadarnică, voi sunteți încă în păcatele voastre, și prin urmare și cei ce au adormit în Cristos, sunt pierduți" (1Cor 15,16-18).

Chiar și în Vechiul Testament, mama Macabeilor își încuraja pe cei șapte fii ai ei la bună mărturie despre Dumnezeul Legii și la martiriu, tot cu speranța învierii: "Dumnezeu vă va da înapoi în îndurarea sa și duhul și viața, pentru că voi le disprețuiți acum de dragul legilor lui" (2Mac 7,23).

Când oamenii îl vor lăuda pe Domnul în urma mărturiei noastre, atunci vom putea spune și noi cu psalmistul: "Îți cânt, Doamne, înaintea îngerilor tăi" (Ps 138,2.4-5).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat