Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Spovada în timpul Postului Mare

De Edward McNamara

În rubrica sa de liturgie, părintele Edward McNamara LC, profesor de liturgie și decan de teologie la Ateneul Pontifical Regina Apostolorum din Roma, răspunde în această săptămână la o întrebare adresată de un cititor din SUA.

Cu privire la Postul Mare, am auzit spunându-se recent că se comite un păcat de moarte atunci când nu ne spovedim în timpul Postului Mare. Este adevărat? - J.B., Ocala, Florida (SUA).

Răspunsul imediat ar fi un simplu "nu". Totuși, un răspuns mai aprofundat nu este așa de simplu și trebuie făcute câteva considerații. Iată ce spune dreptul canonic:

"Can. 987 - Ca să primească remediul salvator al sacramentului Pocăinței, credinciosul trebuie să fie astfel dispus încât, respingând păcatele ce le a săvârșit și având hotărârea de a se îndrepta, să se întoarcă la Dumnezeu.

Can. 988 - § 1. Credinciosul are obligația de a mărturisi, după specia și numărul lor, toate păcatele grave săvârșite după Botez și încă neiertate direct prin puterea cheilor Bisericii și nici acuzate într o mărturisire individuală, de care își dă seama după un serios examen de conștiință.

§ 2. Se recomandă credincioșilor să și mărturisească și păcatele veniale.

Can. 989 - Fiecare credincios, după ce a ajuns la vârsta priceperii, are obligația de a mărturisi cu fidelitate păcatele grave, cel puțin o dată pe an".

Totuși, același Cod de Drept Canonic spune și ceea ce urmează cu privire la împărtășanie:

"Can. 920 - § 1. Fiecare credincios, după ce a făcut prima Împărtășanie, are obligația de a o primi cel puțin o dată de an.

§ 2. Această poruncă trebuie îndeplinită în timpul pascal, afară de cazul când, dintr un motiv just, este îndeplinită în alt timp al anului".

Aceste norme își au originea în constituția 21 din Conciliul al IV-lea din Lateran ținut în 1215. Textul spune:

"Orice credincios de un sex sau altul, ajuns la vârsta rațiunii, să mărturisească fidel, singur, toate păcatele sale parohului propriu cel puțin o dată pe an și să îndeplinească pocăința care i-a fost impusă în funcție de posibilitățile sale; să primească și cu reverență, măcar la Paști, sacramentul Euharistiei, afară de cazul în care prin sfatul propriului parohi nu crede că este oportun pentru un motiv rațional că trebuie să se abțină de la acesta pentru un anumit timp. Altminteri, cât trăiește să-i fie interzisă intrarea în biserică și - la moartea sa - înmormântarea creștină. Această dispoziție salutară să fie publicată frecvent în biserici, pentru ca nimeni să nu-și ascundă propria orbire cu scuza ignoranței. Apoi, dacă cineva, pentru un motiv just, ar vrea să-și spovedească păcatele unui alt preot, mai întâi să ceară și să obțină permisiunea de la propriul paroh, pentru că altminteri celălalt n-ar avea puterea de a-l dezlega sau de a-l lega. Apoi, preotul să fie discret și prudent; ca un medic expert să verse vin și untdelemn pe rănile rănitului, informându-se cu atenție cu privire la circumstanțele păcătosului și ale păcătosului, din care să poată înțelege cu prudență ce sfat să dea și ce remediu să ofere, fiind diferite mijloacele pentru a însănătoși bolnavul. Apoi, să se evite în mod absolut de a revela prin cuvinte, semne sau în orice mod identitatea păcătosului; dacă ar avea nevoie de sfatul unei persoane mai prudente, să i-l ceară cu atenție fără nicio aluzie la persoană: pentru că acela care ar îndrăzni să reveleze un păcat clar pentru el în tribunalul pocăinței, decretăm ca nu numai să fie depus din funcția sacerdotală, ci să fie închis în carceră rigidă într-o mănăstire, ca să facă pocăință pentru totdeauna (Sursă: The IntraText Digital Library, CC BY-NC-SA).

Aceste principii sunt menționate și în Catehism:

"1389. Biserica stabilește ca obligație credincioșilor «să participe, în duminici și sărbători, la dumnezeiasca Liturghie» și să primească Euharistia cel puțin o dată pe an, pe cât posibil, în timpul pascal, pregătindu-se prin sacramentul Reconcilierii. Dar Biserica recomandă cu stăruință credincioșilor să primească sfânta Euharistie în duminici și sărbători, sau și mai des, chiar în fiecare zi".

Și în continuare:

"2041. Poruncile Bisericii se plasează pe această linie a vieții morale legate de viața liturgică și care se hrănește din ea. Caracterul obligatoriu al acestor legi pozitive promulgate de autoritățile pastorale are ca scop să garanteze credincioșilor un minimum indispensabil în spiritul de rugăciune și în efortul moral, în creșterea iubirii față de Dumnezeu și față de aproapele.

2042.Prima poruncă («Să asculți Sfânta Liturghie în duminici și sărbători») cere credincioșilor să participe la celebrarea euharistică la care se adună Comunitatea creștină, în ziua care comemorează Învierea Domnului. A doua poruncă («Să-ți mărturisești toate păcatele cel puțin o dată pe an») asigură pregătirea pentru Euharistie prin primirea sacramentului Reconcilierii, care continuă lucrarea de convertire și de iertare a Botezului. A treia poruncă («Să primești Sfânta Împărtășanie cel puțin de Paști») garantează un minimum în primirea Trupului și Sângelui Domnului în legătură cu sărbătorile pascale, originea și centrul Liturgiei creștine.

2043. A patra poruncă («Să sfințești Sărbătorile de poruncă») completează respectarea duminicii cu participarea la principalele sărbători liturgice, care cinstesc misterele Domnului, pe Fecioara Maria și pe Sfinți. A cincea poruncă («Să respecți postul și abstinența prescrise») asigură timpurile de asceză și de pocăință care ne pregătesc pentru sărbătorile liturgice; ele contribuie la dobândirea stăpânirii asupra instinctelor și a libertății inimii. Credincioșii mai au și obligația să se îngrijească, fiecare după posibilitățile sale, de necesitățile materiale ale Bisericii".

Din aceste documente putem deduce că obligația primară este de a primi sfânta împărtășanie cel puțin o dată pe an, îndeosebi în perioada pascală. Obligația de spovadă înainte de a primi Împărtășania este legată cu această practică pascală, în așa fel încât să fie siguri că se află în stare de har. În pofida faptului că aceasta este o deducție logică din punct de vedere spiritual, trebuie observat, totuși, că în can. 920 § 2 se specifică numai o dată pe an și nu spune nimic cu privire la o perioadă în mod deosebit.

Față de norma precedentă, actualul Cod de Drept Canonic facilitează practica spovezii, înlăturând, de exemplu, necesitatea de a se spovedi la un preot din propria parohie pentru a putea îndeplini obligația.

Perioada pentru a îndeplini obligația pascală, așa cum este uneori numită, poate să varieze în funcție de țări. În Statele Unite este de la prima duminică din Postul Mare până în Duminica Preasfintei Treimi inclusiv; în alte țări, perioada poate să înceapă cu Miercurea Cenușii și să se termine cu Duminica după Pași sau cu Joia Înălțării.

Desigur, obligația pascală este o condiție minimă pentru a stimula persoanele să primească sacramentele. În mod ideal, un catolic primește Împărtășania la fiecare Liturghie la care participă. În afară de asta, un catolic ar trebui să meargă să se spovedească ori de câte ori este conștient că a comis un păcat grav, și o spovadă obișnuită este foarte recomandată și în caz de păcate numai veniale. Așa cum ne amintește textul luat din Catehism, în acest precept: "asigură pregătirea pentru Euharistie prin primirea sacramentului Reconcilierii, care continuă lucrarea de convertire și de iertare a Botezului".

Dacă sunt respectate aceste recomandări atunci, chiar dacă rămâne obligația de a primi Împărtășania în timpul perioadei pascale, necesitatea de a merge la spovadă în timpul Postului Mare sau ca minim un anumit timp înainte de a o primi la Paști n-ar mai subzista, afară de cazul în care n-a fost prezent un păcat grav.

(După Zenit, 29 februarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 36.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat