Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

A doua predică de Postul Mare 2016 a părintelui Raniero Cantalamessa

Primiți cuvântul semănat în voi - reflecție despre Constituția dogmatică Dei Verbum

Continuăm reflecția noastră despre principalele documente ale Conciliului al II-lea din Vatican. Dintre cele patru "constituții" aprobate de el, cel despre Cuvântul lui Dumnezeu, Dei Verbum, este singura, împreună cu aceea despre Biserică, Lumen gentium, care are calificativul de "dogmatică". Asta se explică prin faptul că prin acest text Conciliul intenționa să reafirme dogma inspirației divine a Scripturii și să precizeze, în același timp, raportul său cu tradiția. Fidel față de intenția de a scoate în evidență aspectele mai strict spirituale și edificatoare ale textelor conciliare, mă voi limita, și aici, la câteva reflecții îndreptate spre practica și spre meditația personală.

1. Un Dumnezeu care vorbește

Dumnezeul biblic este un Dumnezeu care vorbește. "Domnul, Dumnezeul dumnezeilor, vorbește...", spune psalmul (Ps 50,1-3). Însuși Dumnezeu repetă de infinite ori în Biblie: "Ascultă, poporul meu, vreau să vorbesc" (Ps 50,7). În asta, Biblia vede diferența cea clară față de idolii care "au gură, dar nu vorbesc" (Ps 115,5). Dumnezeu s-a folosit de cuvânt pentru a comunica față de creaturile umane.

Dar ce semnificație trebuie să dăm expresiilor așa de antropomorfe precum: "Dumnezeu i-a zis lui Adam", "așa vorbește Domnul", "spune Domnul", "oracolul Domnului" și altele asemănătoare? Este vorba desigur despre o vorbire diferită de cea umană, o vorbire la urechile inimii. Dumnezeu vorbește cum scrie! "Voi pune legea mea înlăuntrul lor și în inima lor o voi scrie", spune în profetul Ieremia (Ier 31,33).

Dumnezeu nu are gură și respirație umane: gura sa este profetul, respirația sa este Duhul Sfânt. "Tu voi fi gura mea" spune El însuși profeților săi, sau și "voi pune cuvântul meu pe buzele tale". Este sensul frazei celebre: "ci oamenii, conduși de Duhul Sfânt, au vorbit de la Dumnezeu" (2Pt 1,21). Expresia "locuțiuni interioare", cu care se exprimă vorbirea directă a lui Dumnezeu anumitor suflete mistice, se aplică, într-un sens calitativ diferit și superior, și vorbirii lui Dumnezeu în Biblie. Totuși nu se poate exclude că în anumite cazuri, ca la botez și la schimbarea la față a lui Isus, a fost vorba de un glas răsunat în mod miraculos și în exterior.

În orice caz, este vorba despre o vorbire în sens adevărat; creatura primește un mesaj pe care-l poate traduce în cuvinte umane. Așa de vie și reală este vorbirea lui Dumnezeu încât profetul își amintește cu precizie locul și timpul în care un anumit cuvânt "a venit" asupra lui: "În anul în care a murit regele Ozia" (Is 6,1), "În anul a treizecilea, în ziua a patra a lunii a cincea, eu eram în mijlocul deportaților, lângă răul Chebar" (Ez 1,1), "În anul al doilea al lui Darius, regele, în luna a șasea, în ziua întâi a lunii" (Ag 1,1). Așa de concret este cuvântul lui Dumnezeu încât despre el se spune că el "cade" asupra Israelului, ca și cum ar fi o piatră: "Domnul a trimis un cuvânt împotriva lui Iacob și a căzut în Israel" (Is 9,7). Alteori aceeași concretețe și materialitate nu este exprimată cu simbolul pietrei care lovește, ci al pâinii care se mănâncă cu gust: "Cuvintele tale au fost găsite, iar eu le-am devorat. Cuvintele tale au fost spre bucuria mea și spre veselia inimii mele" (Ier 15,16; cf. și Ez 3,1-3).

Niciun glas uman nu ajunge la om la profunzimea în care ajunge la el cuvântul lui Dumnezeu. El "pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii" (Evr 4,12). Uneori vorbirea lui Dumnezeu este "un tunet puternic care zdrobește cedrii Libanului" (Ps 29,5), alteori se aseamănă cu "un sunet de liniște adâncă" (1Re 19,12). Cunoaște toate tonalitățile vorbirii umane.

Discursul despre natura vorbirii lui Dumnezeu se schimbă radical în momentul în care se citește în Scriptură fraza: "Cuvântul s-a făcut trup" (In 1,14). Cu venirea lui Cristos, Dumnezeu vorbește și cu glas omenesc, care poate fi auzit și cu urechile trupului. "Ceea ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții [...] vă vestim și vouă" (1In 1,1).

Cuvântul a fost văzut și auzit! Și totuși ceea ce se aude nu este cuvânt al omului, ci cuvânt al lui Dumnezeu pentru că acela care vorbește nu este natura ci persoana, iar persoana lui Cristos este însăși persoana divină a Fiului lui Dumnezeu. În El Dumnezeu nu ne mai vorbește prin persoană interpusă, "prin profeți", ci personal, deoarece Cristos este "strălucirea gloriei Tatălui și chipul ființei sale" (cf. Evr 1,2). Discursul indirect, în terță persoană, este înlocuit cu discursul direct, în primă persoană. Nu mai este "Așa spune Domnul!", sau "Oracolul Domnului!", ci "Eu vă spun!".

Vorbirea lui Dumnezeu, fie cea mediată de profeții din Vechiul Testament, fie cea nouă și directă a lui Cristos, după ce a fost transmisă oral, a fost la sfârșit pusă în scris și astfel avem "Scripturile" divine.

Sfântul Augustin definește sacramentul "un cuvânt care se vede" (verbum visibile)1; noi putem defini cuvântul "un sacrament care se aude". În fiecare sacrament se distinge un semn vizibil și realitatea invizibilă care este harul. Cuvântul pe care-l citim în Biblie, în el însuși, nu este decât un semn material, ca apa la Botez și pâinea la Euharistie, un cuvânt din vocabularul uman care nu este diferite de altele. Însă intervenind credința și iluminarea Duhului Sfânt, prin acest semn, noi intrăm în mod misterios în contact cu adevărul viu și cu voința lui Dumnezeu și ascultăm însuși glasul lui Cristos. "Trupul lui Cristos - scrie Bossuet - nu este mai realmente prezent în sacramentul adorabil decât este prezent adevărul lui Cristos în predica evanghelică. În misterul Euharistiei speciile pe care le vedeți sunt semne, dar ceea ce este cuprins în ele este însuși trupul lui Cristos; în Scriptură, cuvintele pe care le ascultați sunt semne, dar gândul pe care vi-l aduc este însuși adevărul Fiului lui Dumnezeu"2.

Sacramentalitatea cuvântului lui Dumnezeu se revelează în faptul că uneori el acționează în mod deschis dincolo de înțelegerea persoanei care poate să fie limitată și imperfectă; acționează aproape prin el însuși, ex opere operato, cum se spune, întocmai, despre sacramente. În Biserică au existat și există cărți mai edificatoare decât unele cărți ale Bibliei (e suficient să ne gândim la Imitațiunea lui Cristos); și totuși niciuna dintre ele nu acționează cum acționează cea mai modestă dintre cărțile inspirate.

Am auzit o persoană dând această mărturie într-un program de televiziune la care luam parte și eu. Era un alcoolizat în ultimul stadiu; nu rezista mai mult de două ore fără să bea; familia era pe marginea disperării. L-au invitat cu soția la o întâlnire despre cuvântul lui Dumnezeu. Acolo cineva a citit un text din Scriptură. O frază l-a străbătut ca o flacără de foc și i-a dat certitudinea că este vindecat. După aceea, de fiecare dată când era tentat să bea, alerga să redeschidă Biblia în acel punct și numai când recitea cuvintele simțea cum se întoarce în el forța, până când de acum era complet vindecat. Când a voit să spună care era acea vestită frază, glasul i s-a blocat de emoție. Era cuvântul din Cântarea Cântărilor: "Dezmierdările tale sunt mai bune decât vinul" (Ct 1,2). Studioșii au strâmbat din nas în fața acestei aplicații, dar omul acela putea să spună: "Eu eram mort și acum m-am întors în viață", așa cum orbul din naștere le spunea criticilor săi: "Eu eram orb și acum văd" (cf. In 9,10 șu).

Un fapt asemănător i s-a întâmplat și sfântului Augustin. La apogeul luptei sale pentru castitate, a auzit un glas care repeta: "Tolle, lege!", ia și citește. Având cu sine scrisorile sfântului Paul, a deschis cartea hotărât să ia ca voință a lui Dumnezeu primul text asupra căruia va cădea. Era Rom 13,13 șu: "Să ne purtăm cuviincios, ca în timpul zilei: nu în chefuri și beții, nu în necurații și desfrâuri, nu în certuri și invidii...". "N-am voit să citesc mai departe, scrie el în Confesiuni, nici nu-mi trebuia. De fapt, imediat ce am terminat lectura acestei fraze, o lumină, aproape de certitudine, a pătruns în inima mea și tot întunericul îndoielii s-a risipit"3.

2. Lectio divina

După aceste observații despre cuvântul lui Dumnezeu în general, aș vrea să mă concentrez asupra cuvântului lui Dumnezeu ca drum de sfințire personală. "În cuvântul lui Dumnezeu - spune Dei Verbum - se află atâta putere și tărie încât el constituie pentru Biserică sprijin și forță iar pentru fiii Bisericii tăria credinței, hrană a sufletului, izvor curat și nesecat al vieții spirituale"4.

Începând de la certozinul Guigo al II-lea5, diferite metode și scheme au fost propuse pentru lectio divina. Însă ele au dezavantajul de a fi gândite aproape întotdeauna pentru viața monastică și contemplativă și de aceea sunt mai puțin potrivite timpului nostru, în care lectura personală a cuvântului lui Dumnezeu este recomandată tuturor credincioșilor, călugări și laici.

Spre norocul nostru, Scriptura ne propune, ea însăși, o metodă de lectură a Bibliei accesibilă tuturor. În Scrisoarea sfântului Iacob (Iac 1,18-25) citim un vestit text despre cuvântul lui Dumnezeu. Din el scoatem o schemă de lectio divina formată din trei etape sau operațiuni succesive: primirea cuvântului, meditarea cuvântului, punerea în practică a cuvântului. Să reflectăm asupra fiecăreia dintre ele.

a. Primirea Cuvântului

Prima etapă este ascultarea cuvântului: "Primiți cu umilință cuvântul care a fost sădit în voi". Această primă etapă cuprinde toate formele și modurile prin care creștinul vine în contact cu cuvântul lui Dumnezeu: ascultarea cuvântului în liturgie, școli biblice, materiale ajutătoare scrise și - de neînlocuit - lectura personală a Bibliei.

"Conciliul - se citește în Dei Verbum - îndeamnă foarte stăruitor pe toți credincioșii, și mai ales pe călugări, ca prin citirea deasă a dumnezeieștilor Scripturi să-și însușească «înalta cunoaștere a lui Isus Cristos» (Fil 3,8). [...] Să se apropie, așadar, din toată inima de textul sacru, fie prin liturgie, atât de bogată în cuvinte divine, fie prin lectură spirituală, fie prin inițiative organizate sau prin alte metode"6.

În această frază trebuie să ne ferim de două pericole. Primul este acela de a ne opri la primul stadiu și de a transforma lectura personală a cuvântului lui Dumnezeu într-o lectură impersonală. Acest pericol este foarte puternic, mai ales în locurile de formare academică. Dacă unul așteaptă să se lase interpelat persona de Cuvânt - afirmă Kierkegaard - până când n-a rezolvat toate problemele legate cu textul, variantele și divergențele de opinie ale studioșilor, nu va încheia niciodată nimic. Cuvântul lui Dumnezeu a fost dat pentru ca tu să-l pui în practică și nu pentru ca tu să te exerciți în exegeza obscurităților sale7. Nu punctele obscure ale Bibliei îmi provoacă frică, spunea același filozof; sunt punctele sale clare!

Sfântul Iacob compară lectura cuvântului lui Dumnezeu cu o privire în oglindă; dar cel care se limitează să studieze izvoarele, variantele, genurile literare ale Bibliei, fără a face altceva, se aseamănă cu unul care petrece tot timpul privind oglinda - examinându-i forma, materialul, stilul, epoca - fără a se privi niciodată în oglindă. Pentru el oglinda nu îndeplinește propria funcție. Studiul critic al cuvântului lui Dumnezeu este indispensabil și nu suntem niciodată suficient de recunoscători celor care-și dedică viața pentru a netezi drumul spre o înțelegere tot mai bună a textului sacru, dar el nu epuizează singur sensul Scripturilor; este necesar, dar nu suficient.

Celălalt pericol este fundamentalismul: a lua tot ceea ce se citește în Biblie la literă, fără nicio mediere hermeneutică. Numai aparent cele două excese, al hipercriticismului și al fundamentalismului, sunt opuse: ele au în comun faptul de a se opri la literă, neglijându-l pe Duhul.

Cu parabola seminței și a semănătorului (Lc 8,5-15), Isus ne oferă un ajutor pentru a descoperi la ce punct suntem, fiecare dintre noi, în ce privește primirea cuvântului lui Dumnezeu. El distinge patru tipuri de teren: drumul, terenul pietros, spinii și terenul bun. Apoi explică ce simbolizează diferitele terenuri: drumul cei asupra cărora cuvântul lui Dumnezeu nu ajunge nici măcar să se așeze; terenul pietros, cei superficiali și cei nestatornici care ascultă eventual cu bucurie, dar nu dau cuvântului posibilitatea de a forma rădăcini; terenul plin de spini, cei care se lasă învinși de preocupările și de plăcerile vieții; terenul bun cei care ascultă și aducă rod cu perseverență.

Citind, noi am putea fi tentați să survolăm în grabă peste primele trei categorii, așteptând să ajungem la a patra care, chiar cu toate limitele, credem că este cazul nostru. În realitate - și aici se află surpriza - terenul bun sunt cei care, fără efort, se recunosc în fiecare dintre cele trei categorii precedente! Aceia care cu umilință recunosc de câte ori au ascultat fără atenție, de câte ori au fost nestatornici în propunerile trezite în ei de ascultarea unui cuvânt al Evangheliei, de câte ori s-au lăsat învinși de activism și de preocupările materiale. Iată, aceștia, fără să știe, devin adevăratul teren bun. Fie ca Domnul să ne dea să fim și noi din numărul lor!

Cu privire la îndatorirea de a primi cuvântul lui Dumnezeu și de a nu lăsa să cadă niciunul în gol, să ascultăm îndemnul pe care-l dădea creștinilor din timpul său unul dintre cei mai mari susținători ai cuvântului lui Dumnezeu, scriitorul Origene: "Voi care sunteți obișnuiți să luați parte la tainele divine, când primiți trupul Domnului îl păstrați cu toată atenția și toată venerație pentru ca nici măcar o firimitură să nu cadă pe pământ, pentru ca nimic să nu se piardă din darul consacrat. Sunteți convinși, pe bună dreptate, că este un păcat a lăsa să cadă fragmente din neglijență. Dacă pentru a păstra trupul său sunteți atât de atenți - este corect ca să fiți așa - să știți că a neglija cuvântul lui Dumnezeu nu este păcat mai mic ca neglijarea trupului său"8.

b. Contemplarea cuvântului

A doua etapă sugerată de sfântul Iacob constă în "a privi cu atenție" cuvântul, sau în a sta îndelung în fața oglinzii, așadar în meditarea sau contemplarea cuvântului. Părinții foloseau în această privință imaginile mestecării și rumegării. "Lectura - scria Guigo al II-lea - oferă gurii o hrană substanțială, meditația, o mestecă și o sfărâmă"9. "Când unul își amintește de lucrurile auzite și le regândește cu dulceață în inima sa, devine asemenea rumegătorului", spune sfântul Augustin10.

Sufletul care se privește în oglinda cuvântului învață să cunoască "așa cum este", învață să se cunoască pe sine însuși, descoperă diformitatea sa de imaginea lui Dumnezeu și de imaginea lui Cristos. "Eu nu caut gloria mea", spune Isus (In 8,50): iată, oglinda este în fața ta și imediat vezi cât de departe ești de Isus dacă tu cauți gloria ta; "fericiți cei săraci în duh": oglinda este din nou în fața ta și imediat te descoperi plin încă de alipiri și plin de lucruri superflue, plin mai ales de tine însuți; "dragostea este răbdătoare..." și îți dai seama cât ești tu de nerăbdător, invidios, interesat. Mai mult decât "a cerceta Scriptura" (cf. In 5,39) e vorba de a ne lăsa cercetați de Scriptură.

"Căci cuvântul lui Dumnezeu - spune Scrisoarea către Evrei - este viu, plin de putere și mai ascuțit decât orice sabie cu două tăișuri; el pătrunde până la despărțitura sufletului și a duhului, a încheieturilor și a măduvei și judecă sentimentele și gândurile inimii. Și nu este nici o creatură ascunsă înaintea lui, ci toate sunt goale și descoperite pentru ochii aceluia în fața căruia vom da cont" (Evr 4,12-13).

În oglinda cuvântului, din fericire, nu ne vedem numai pe noi înșine și diformitatea noastră; vedem înainte de toate fața lui Dumnezeu; mai bine zis, vedem inima lui Dumnezeu. Scriptura, spune sfântul Grigore cel Mare, este "o scrisoare a lui Dumnezeu atotputernică adresată creaturii sale; în ea se învață să se cunoască inima lui Dumnezeu în cuvintele lui Dumnezeu"11. Și pentru Dumnezeu este valabilă vorba lui Isus: "Gura vorbește din plinătatea inimii" (Mt 12,34); Dumnezeu ne-a vorbit, în Scriptură, despre ceea ce umple inima sa, adică iubirea. Toate Scripturile au fost scrise pentru acest scop: ca omul să poată înțelege cât de mult îl iubește Dumnezeu și să înțeleagă asta pentru a se înflăcăra de iubire față de El12. Anul jubiliar al milostivirii este o ocazie magnifică pentru a reciti toată Scriptura din această perspectivă, ca istoria milostivirilor lui Dumnezeu.

c. Punerea în practică a cuvântului

Ajungem astfel la a treia fază a drumului propus de apostolul Iacob: "Căutați să împliniți cuvântul... cine o pune în practică va fi fericit în lucrarea... dacă cineva ascultă cuvântul și nu-l împlinește, se aseamănă cu omul care își privește propria față în oglindă: s-a privit pe sine, a plecat și a uitat îndată cum era".

Acesta este și lucrul care-i stă mai mult la inimă lui Isus: "Mama mea și frații mei sunt cei care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l împlinesc" (Lc 8,21). Fără această "punere în practică a cuvântului" totul rămâne iluzie, construcție pe nisip (Mt 7,26). Nici nu se poate spune că s-a înțeles cuvântul pentru că, așa cum scrie sfântul Grigore cel Mare, cuvântul lui Dumnezeu se înțelege cu adevărat numai atunci când se începe să se pună în practică13.

Această a treia etapă constă, în practică, în supunerea față de cuvânt. Cuvintele lui Dumnezeu, sub acțiunea actuală a Duhului, devin expresie a voinței vii a lui Dumnezeu pentru mine, într-un moment dat. Dacă ascultăm cu atenție, ne vom da seama cu uimire că nu există zi în care, în liturgie, în recitarea unui psalm, sau în alte momente, să nu descoperim un cuvânt despre care trebuie să spunem: "Acesta este pentru mine! Asta e ceea ce astăzi trebuie să fac!".

Ascultarea față de cuvântul lui Dumnezeu este ascultarea pe care o putem face mereu. Ascultări de porunci și autorități vizibile ni se întâmplă numai câteodată, de trei sau patru ori în viață, dacă e vorba de ascultări serioase; dar ascultări față de cuvântul lui Dumnezeu pot să existe una în fiecare moment. Este și ascultarea pe care o putem face toți, supuși și superiori. Sfântul Ignațiu de Antiohia dădea acest sfat minunat unui coleg de-al său de episcopat: "Nimic să nu se facă fără consimțământul tău, dar tu nu face nimic fără consimțământul lui Dumnezeu"14.

A asculta de cuvântul lui Dumnezeu înseamnă, în practică, a urma bunele inspirații. Progresul nostru spiritual depinde în mare parte de sensibilitatea față de inspirațiile bune și de promptitudinea cu care le corespundem. Un cuvânt al lui Dumnezeu ți-a sugerat o propunere, ți-a pus în inimă dorința unei spovezi bune, a unei reconcilieri, a unui act de caritate; te invită să întrerupi un moment munca și să îndrepți către Dumnezeu un act de iubire. Nu pune amânare; nu fă ca să treacă. "Timeo Iesum transeuntem", spunea sfântul Augustin15; ca și cum ar spune: "Mi-e frică de inspirația sa bună care trece și nu se întoarce".

Terminăm cu gândul unui vechi părinte al deșertului16. Mintea noastră, spunea el, este ca o moară; primul grâu care este pus acolo dimineața, aceea continuă să-l macine toată ziua. De aceea să ne grăbim să punem în această moară, încă dis-de-dimineață, grâul bun al cuvântului lui Dumnezeu, altminteri vine diavolul și pune în ea neghina sa și toată ziua mintea nu va face altceva decât să macine neghină. Cuvântul special pe care am putea să-l punem astăzi în moara minții noastre este cel propus ca moto al anului jubiliar: "Fiți milostivi precum Tatăl vostru ceresc este milostiv".

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note

1 Sf. Augustin, Tratate despre Evanghelia lui Ioan, 80, 3.

2 J.B. Bossuet, Sur la parole de Dieu, în: ?uvres oratoires de Bossuet, III, Desclée de Brouwer, Paris 1927, pag. 627.

3 Sf. Augustin, Confesiuni, VIII, 29.

4 Dei Verbum, nr. 21.

5 Guigo al II-lea, Lettera sulla vita contemplativa (Scala claustralium), 3, în: Un itinerario di contemplazione. Antologia di autori certosini, Edizioni Paoline, Milano 1986, pag. 22.

6 Dei Verbum, nr. 25.

7 S. Kierkegaard, Per l'esame di se stessi. La Lettera di Giacomo, 1, 22, în: Opere, a cura di C. Fabro, cit., pag. 909 șu.

8 Origene, In Exod. hom., XIII, 3.

9 Guigo al II-lea, Lettera sulla vita contemplativa (Scala claustralium), 3, în: Un itinerario di contemplazione. Antologia di autori certosini, Edizioni Paoline, Milano 1986, pag. 22.

10 Sf. Augustin, Enarr. in Ps., 46, 1 (CCL 38, 529).

11 Sf. Grigore cel Mare, Registr. Epist., IV, 31 (PL 77, 706).

12 Sf. Augustin, De catech. rud., I, 8.

13 Sf. Grigore cel Mare, Despre Ezechiel, I, 10, 31 (CCL 142, pag. 159).

14 Sf. Ignațiu din Antiohia, Scrisoare către Policarp, 4, 1.

15 Sf. Augustin, Discursuri, 88, 14, 13.

16 Cf. Ioan Cassian, Conferințe, I, 18.


 

lecturi: 27.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat