Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Cum se face pacea

Papa Francisc dialoghează la distanță cu mexicanii în vederea apropiatei călătorii

Ca pregătire pentru vizita de acum apropiată în Mexic, agenția de presă Notimex a adunat și a prezentat papei o serie de întrebări adresate de credincioși din marea țară latinoamericană. Francisc, la 22 ianuarie 2016, în casa "Sfânta Marta", a înregistrat răspunsurile. Publicăm, într-o traducere a noastră, dialogul la distanță, rezumând întrebările și prezentând integral cuvintele pontifului.

Interviul se deschide cu o serie de mesaje de bun-venit ale unui prim grup de mexicani care îi mulțumesc Papei pentru decizia de a vizita țara lor și exprimă speranța ca această întâlnire să aducă întregului lor popor pace și mângâiere și să poată întări în toți credința. După ce a anticipat lui Francisc un cântec cu care îl vor primi, doi dintre ei îi pun primele întrebări. Aarón Fonseca întreabă: "Care va fi sentimentul dumneavoastră când vă veți afla în țara noastră și, cunoscând situația noastră actuală, ce mesaj veți vrea să dați?". Și Jorge Armando: "De ce veniți în Mexic? Ce ne veți aduce?".

Da, ceva voi aduce în Mexic, sigur, dar aș vrea să-ți spun că ce mă determină mai mult este ce merg să caut acolo. Nu vin în Mexic ca unui dintre magi, încărcat cu lucruri de dus, mesaje, idei, soluții la probleme și lucruri asemănătoare. Vin în Mexic ca un pelerin, vin să caut în poporul mexican ca să-mi dea ceva. Nu voi trece cu coșulețul de oferte, nu vă îngrijorați, ci vin să caut bogăția de credință. Vreau să vin în Mexic pentru a trăi această credință cu voi. Adică vin cu inima deschisă pentru ca să se umple cu tot ceea ce veți putea să-mi dați. Voi aveți o personalitate, un mod de a fi care este rod al unui drum foarte lung, al unei istorii care s-a forjat lent, cu dureri, succese, eșecuri și căutări, dar este ca un fir conducător. Aveți marea bogăție în inimă și mai ales nu sunteți un popor orfan pentru că vă mândriți să aveți o Mamă, și când un bărbat, o femeie sau un popor nu uită de propria Mamă, acest lucru îi dă o bogăție pe care n-o poate descrie, o primește, o transmite. Ei bine, vin să caut cam toate acestea în voi. Un popor care nu uită propria Mamă, acea Mamă metisă, acea Mamă care l-a forjat în speranță. Cunoașteți gluma acelui mexican care spunea "sunt ateu dar sunt guadalupan". Avea sens, spusă de un popor care nu vrea să fie orfan. Probabil aceasta este marea bogăție pe care vin s-o caut. Vin ca pelerin între voi și mulțumesc că mă primiți!

Toți, în acest moment, solicitați chiar de cuvintele Papei manifestă marea lor devoțiune către Fecioara de Guadalupe ("Morenita noastră din Tepeyac înseamnă mult pentru noi mexicanii" spune María de Jesús Ángel Ávila de Veracruz) și îl întreabă pe Pontif ce reprezintă pentru Papa Fecioara de Guadalupe.

Am fost de două ori în Mexic. O dată în 1970, pentru a reuniune de iezuiți. A doua oară când Papa sfântul Ioan Paul al II-lea a semnat și a încredințat exortația post-sinodală Ecclesia in America, nu-mi amintesc bine ce an era, probabil 1998. De fiecare dată am mers s-o vizitez, pe Stăpâna, pe Mama, pe Mama lui Dumnezeu care dă viața. Prima dată în vechea Villa [bazilică]. A doua oară în actuala bazilică, în templul actual. Ce trezește în mine? Siguranță, duioșie. De fiecare dată când îmi este frică pentru vreo problemă sau pentru că s-a întâmplat ceva urât, și nu știu cum să reacționez, și o rog, îmi place să-mi repet mie însumi: "nu-ți fie frică, pare nu sunt aici eu care sunt Mama ta?". Nu aștept atât miracolul florilor. Simt că este Mamă, că se îngrijește, că ocrotește, că duce înainte un popor, că duce înainte o familie, că dă căldură familială, că mângâie cu duioșie și că îți ia frica: "Nu-ți fie frică, Juancito". Asta simt în fața imaginii sale. O dată din cele dăți când am fost acolo, voiau să-mi explice imaginea, dar am preferat să nu-mi explice, am preferat să rămân în tăcere și s-o privesc. Spune mult, este o imagine care vorbește, imaginea unei Mame care ocrotește, care se îngrijește, care stă în mijlocul poporului său, cu fața poporului său. Asta simt în fața ei. Când am venit la Roma în 2013, la Buenos Aires începeau să construiască parohia "Sfântul Juan Diego" și acolo am numit-o patroană a florarilor. Sfântul Juan Diego îmi spune mult în raportul său cu Fecioara. Era un om bun, dar a trebuit să facă totul pentru a-l convinge pe episcop și să simtă umilirea de a nu fi crezut: "Nu-ți fie frică, oare nu sunt aici eu care sunt Mama ta?". Și el a avut încredere. Miracolul florilor este posibil pentru că Mama este marea floare a Mexicului. Ceea ce v-aș cere - dar ca favoare - este ca de data aceasta, care va fi a treia dată în ținutul mexican, să mă lăsați un moment singur în fața imaginii. Această favoare v-o cer. Mi-o veți face?

Conversația se mută asupra temelor sociale. Juan, din Ciudad di Mexico, spune: "Când veți veni, să vedeți personal cât suferă migranții în călătoria lor pentru a ajunge la visul american", și Gabriela, din San Luis Potosí, adaugă: "Sunt foarte fericită că veniți aici, sperăm să aduceți un pic de pace, dat fiind ceea ce trăim acum încât, cu delicvența și tot restul, unuia îi este frică să iasă pe stradă". Un grup de femei din Querétaro intervine: "Sperăm ca Papa să ne poată deschide ochii pentru a spune nu violenței, nu violenței împotriva femeilor, împotriva copiilor, nu violenței". Hermenegilda și Óscar, din Ciudad de Mexico, îl întreabă apoi pe Papa cum crede că îi poate ajuta "să înfrunte violența".

Violență, corupție, război, copii care nu pot să meargă la școală pentru că satele lor sunt în război, traficuri, fabricanți de arme care vând arme pentru ca războaiele în lume să poată continua: este mai mult sau mai puțin climatul în care astăzi trăim în lume, și voi trăiți bucățica voastră, bucățica voastră de "război", în ghilimele, bucățica voastră de suferință, de violență, de traficuri organizate. Dacă vin acolo este pentru a primi ceea ce mai bun din voi și pentru a mă ruga cu voi, pentru că problemele de violență, de corupție și tot ceea ce, așa cum știți, se întâmplă, să se rezolve, pentru că Mexicul violenței, Mexicul corupției, Mexicul traficului de droguri, Mexicul cartelurilor, nu este Mexicul pe care îl vrea Mama noastră și, desigur, eu nu vreau să ascund nimic din toate acestea. Dimpotrivă, vreau să vă îndemn la lupta zilnică împotriva corupției, împotriva traficurilor, împotriva războiului, împotriva neunirii, împotriva criminalității organizate, împotriva traficului de persoane. "Să ne aduceți un pic de pace", a spus unul dintre voi. Pacea este ceva ce trebuie construit în fiecare zi. Nu numai atât, cu o expresie care pare o contradicție, pentru pace trebuie luptat în fiecare zi! Trebuie luptat în fiecare zi pentru pace, și nu pentru război. A semăna blândețe, înțelegere, a semăna pace. Sfântul Francisc se ruga: "Doamne, fă din mine un instrument al păcii tale". Aș vrea să fiu în Mexic un instrument de pace, dar împreună cu voi toți. Este clar că singur nu pot, ar fi o nebunie dacă aș spune asta, ci împreună cu voi toți pot să fiu instrument de pace. Și cu se face pacea? Pacea este o muncă artizanală, o muncă de fiecare zi care se face cu mâinile: de la modul cum educ un copil la modul cum mângâi un bătrân toate sunt semințe de pace. Cuvânt și mângâiere. Pacea se naște din duioșie, pacea se naște din înțelegere, pacea se naște sau se face în dialog, nu în ruptură, și tocmai acesta este cuvântul cheie, dialogul: dialog între conducători, dialog cu poporul și dialog între tot poporul. De câte ori într-o ceartă din cartier găsim soluția care ni se pare cea mai bună. "Părinte, dar cu un delincvent nu se poate face". Este adevărat, dar pot dialoga cu acela care poate schimba inima acelui delincvent. O avem pe Mama, să vorbim un pic cu ea. Să-i spunem: "Uite, dacă mi-ați spus să nu-mi fie frică pentru că ești Mama mea, tu care ești Mama mea rezolvi această problemă". Da, eu aș pune această întrebare fiecăruia dintre voi: cer Fecioarei de Guadalupe, Mama Mexicului, Împărăteasa Americii, îi cer pacea, îi cer să pună pace, în acel loc, în celălalt loc și în celălalt loc, oferă o rugăciune Mamei pentru ca să pună pace? Nu trebuie să vă fie frică să-l ascultați pe celălalt, vedem care sunt motivele sale. Și, vă rog, nu trebuie intrat în nicio dramă, nicio dramă numai pentru a câștiga bani: acest lucru ar face sclavă viața mea într-un război interior și mi-ar lua libertatea, pentru că pacea dă libertate. Și voi cere Fecioarei, împreună cu voi, să vă dea pacea, ca Guadalupana să vă dăruiască pacea inimii, a familiei, a orașului și a întregii țări.

Un alt grup de credincioși se confruntă cu privire la semnificație pe care o are pentru mexicani vizita Papei și se întreabă ce așteaptă Francisc de la ei. Ruben de la Cruz Martínez (Guanajuato) dorește: "Sper să ne faceți să ieșim din letargia noastră în trăirea credinței, pentru ca să nu fie numai o credință trăită în biserică, ci o credință trăită pe străzi, la locul de muncă, în birou, în politică, în mass-media, pentru că trebuie să fim semănători ai valorilor evanghelice". José Ranulfo Lobato (Guanajuato) își dorește ca Pontiful să poată favoriza o renaștere religioasă, în timp ce Jorge Armando afirmă că vizitele papale în Mexic au avut loc în timpuri de criză pentru țară.

Spun că înțelepciunea vorbește din inima bătrânilor buni. Și între dorințele exprimate José Ranulfo a indicat aceea a unei reînnoiri spirituale pe care ar putea s-o trezească vizita mea... Și Ruben mai înainte a spus că nu trebuie să fie creștini numai "înlăuntrul bisericii", ci catolici în biserică și în afara bisericii. Să înflorească credința. Acele două intervenții m-au uimit mult: ca asta să ne ajute să fim catolici adevărați, să exprimăm și să trăim credința noastră înlăuntrul și în afara bisericii. Asta e ceea ce așteptați. Și eu vin pentru a sluji, pentru a fi slujitor al credinței voastre, pentru că pentru aceasta m-am făcut preot, pentru a sluji credința poporului. Însă această credință trebuie să crească și să iasă afară, să intre în viața de toate zilele, o credință publică. Credința devine puternică atunci când este publică, mai ales - așa cum s-a spus în ultima intervenție - în momentele de criză: "Papii au venit mereu când exista o criză". Trebuie să fie așa, n-am studiat asta, dar dacă tu spui înseamnă că așa trebuie să fie. Că în lume există o criză de credință este adevărat. Dar este adevărat și că există o mare binecuvântare și o dorință, exprimată de voi, ca să iasă afară credința, credința să fie misionară, credința să nu fie închisă ca într-o cutie de conserve. Credința noastră nu este o credință de muzeu și Biserica nu este un muzeu. Credința noastră este o credință care se naște din contactul, din dialogul cu Isus Cristos, mântuitorul nostru, cu Domnul. Ei bine, această credință trebuie să iasă pe străzi, trebuie să intre în locurile de muncă, trebuie să se realizeze în înțelegerea cu ceilalți, această credință trebuie să se exprime în dialog, în înțelegere, în iertare, în arta zilnică de a lupta pentru pace. Da, o credință pe străzi: dacă credința nu iese pe stradă nu folosește, și ca să iasă credința pe stradă nu înseamnă numai a face o procesiune. Ca să iasă credința pe stradă înseamnă că eu la locul meu de muncă, în familia mea, în lucrurile pe care le fac, la universitate, la școală, mă demonstrez creștin. În istoria voastră există martiri care și-au dat viața pentru a urma acest drum. Credința trebuie să meargă pe străzi, ca Isus. Vă întreb: "În ce loc a petrecut Isus mai mult timp din viața sa?". În stradă! Predicând Evanghelia, dând mărturie. Eu vă spun: în viața publică, în viața familială, în biserică pentru rugăciune, dar apoi trebuie ieșit. Credința noastră trebuie să ne determine să ieșim și să nu rămânem închiși cu Isus al nostru, fără a-i permite să iasă, pentru că Isus iese cu noi, dacă nu ieșim El nu iese. Credința trebuie reînnoită. A reînnoi credința înseamnă a o face o credință "care iese", a o face "de stradă", a face în așa fel încât să nu fie frică de conflicte, ci să încerce să rezolve contrastele familiale, școlare, sociale, economice. Credința trebuie să fie inspirația mea de a mă angaja cu poporul meu, și acest lucru are riscurile sale, are pericolele sale. Aș vrea să termin furând de la Mama cuvintele sale, pentru ca prin intermediul meu să vă spună: "Nu-ți fie frică să ieși, nu-ți fie frică, fiul meu, fiica mea, oare nu sunt aici eu care sunt Mama ta?".

(După L'Osservatore Romano, 4 februarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 11.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat