Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Octava mondială de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor - 2016

"Doamne, fă din mine un instrument al împăcării între oameni: unde-i dezbinare, eu s-aduc unire" (Sfântul Francisc din Assisi).

Tema rugăciunii și a meditației pentru unitatea creștinilor din anul acesta, 2016, este: "Chemați să vestiți faptele minunate ale Domnului" (1Pt 2,9). Ea a fost pregătită de bisericile creștine din Letonia.

Octava mondială de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor, care an de an umple de bucurie inimile celor de bunăvoință, are un puternic suport biblic în rugăciunea sacerdotală a lui Isus din ajunul morții sale (cf. In 17,20-21) și în grija atentă a apostolilor pentru a păstra această unitate (cf. 1Cor 1,10-13). De aceea a fost adoptată de toate bisericile creștine din lume; de aceea, de mai bine de o sută de ani, în toată lumea creștină, în perioada 18-25 ianuarie a fiecărui an, se celebrează această octavă cu multă credință, speranță și dragoste, înălțând către Dumnezeu rugăciuni și cereri pentru unitate.

"Mă rog ca toți să fie una, cum tu, Tată, ești în mine, și eu în tine; ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21). Dragostea lui Dumnezeu ne strânge (cf. 2Cor 5,14). "Cât atârnă de voi, să trăiți în pace cu toți oamenii" (Rom 12,18). "Voi sunteți epistola noastră, cunoscută și citită de toți oamenii" (2Cor 3,2).

Mulți oameni care n-au îmbrățișat încă creștinismul motivează că o piedică au fost și disensiunile dintre creștini. Exemplu clasic în acest sens fiind Mahatma Gandhi (1869-1948), părintele independenței Indiei, împreună cu poporul său indian. Pentru că dezbinarea dintre creștini este cauză de respingere a lui Isus și a mântuirii sale, de aceea, cum spunea episcopul nostru, Petru Gherghel, se impune "actualitatea și urgența dialogului pentru unitatea creștinilor". Isus însuși ne chemă cu insistență să refacem unitatea creștină, pentru ca lumea să creadă în adevărul evangheliei, pentru ca lumea să creadă în el, pentru ca lumea să vină la mântuirea sa, refuzând religiile păgâne tot mai violente și mai distructive în ultimul timp (cf. In 17,21).

Tertulian sau Quintus Septimius Florens (160-220), un scriitor creștin timpuriu și primul scriitor patristic de limbă latină, ne povestește că pe timpul lui, când creștinii erau una în Cristos și una între ei, când creștinii erau o singură inimă și un singur suflet, după voința lui Domnului (cf. Fap 4,32), păgânii veneau cu miile la credință, exclamând: "Iată-i cât de mult se iubesc!" Dușmanii Bisericii, văzând mântuirea atâtor suflete prin dragostea și unitatea creștină, inspirați de satana, i-au amăgit pe creștini, ca odinioară pe cei din paradis (cf. Gen 3,1-12), ca să rupă unitatea voită de Isus, pentru a îngreuna și chiar a stopa venirea păgânilor la credință și la mântuire.

Eu caut să-mi explic întârzierea înfăptuirii unități dintre creștini, unitate care constituie dorința testamentară a lui Isus, pornind de la o relatare biblică. Citim în Biblie că judecătorul Ghedeon, chemat fiind de Dumnezeu să elibereze poporul ales de sub jugul păgân madianit, acesta probabil înșelat în speranțele sale sau de teama unei înșelăciuni a duhului rău, a pus la probă realitatea acestei chemări divine, cerând de la Dumnezeu explicații și semne suplimentare (cf. Jud 6,1-40). Am amintit de această întâmplare biblică, pentru că și unii creștini de astăzi, probabil înșelați și ei cândva în așteptările și speranțele lor, sau poate amăgiți de satana, se arată reticenți în a accepta chemare urgentă la unitate, căutând și cerând ca și Ghedeon, lămuriri și semne suplimentare, atât de la Dumnezeu, cât și de la frații lor, pentru a crede și a accepta unirea.

Apoi, tot legat de cererea de lămuriri și semne suplimentare, mi-amintesc că, pe când eram copil am văzut un film în care protagoniști erau un tânăr și o tânără care urmau să se căsătorească. Dar, din neîncredere unul în altul, în materie de dragoste și fidelitate, s-au despărțit. Deși despărțirea îi durea pe amândoi, îndoiala, mai ales a tinerei, mai persista încă. Spre a pune la probă loialitatea și dragostea tânărului, ea continua să-l respingă și să-i vorbească aspru, deși în inima ei plângea când se purta astfel. După ce a primit suficiente dovezi de sinceritate și dragoste, cei doi s-au căsătorit și au trăit fericiți.

Îndoială în ceea ce privește sinceritatea și dragostea între creștini cred că a fost și motivul despărțirii și este și motivul întârzierii refacerii unității. Fiecare parte vrea dovezi suplimentare de dragoste și de sinceritate.

Ne vom ruga până când Dumnezeu ne va asculta rugăciunile pentru unitate, căci în joc este credibilitatea creștinismului și mântuirea sufletelor.

Mulți dintre creștinii despărți, ca și evreii de pe timpul lui Isus, se tem de presupuse pierderi materiale și spirituale, care ar rezulta din unirea în credință. Să fim convinși cu toții că, atunci când Isus ne cere unitatea, este ca și la nunta din Cana Galileei. Isus ne cere să scoatem apă, pentru că el vrea să o prefacă în vin bun pentru noi (cf. In 2,1-12). Să fim convinși cu toții că, atunci când Isus ne cere unitatea, este ca la înmulțirea pâinilor: Isus ne cere puțină pâine, pentru a ne hrăni pe noi din belșug, dar și pentru a sătura și o mare mulțime flămândă și istovită (cf. In 6,1-13). Să fim convinși cu toții că, atunci când Isus ne cere unitatea, este ca și la pescuirea minunată. Isus ne cere puțin efort și puțină ascultare, pentru ca, odată cu belșugul material, să ne dea și un pescuit bogat de suflete (cf. In 21,1-11), căci suntem pescari de oameni (cf. Mt 4,19; Mc 1,17).

Ba mai mult, când Isus ne cere unitatea, ne amintește că noi, așa cum spune și textul biblic propus pentru anul acesta 2016 ca subiect de meditație și suport de rugăciune că, datorită Botezului primit, am devenit: "O seminție aleasă, o preoție împărătească, un neam sfânt, un popor luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestim faptele mărețe ale celui care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină. Noi, care odinioară nu eram popor, acum suntem poporul lui Dumnezeu; noi, care nu aveam parte de îndurare, acum am obținut îndurarea" (1Pt 2,9-10).

Mare noblețe și mare dar ne-a făcut Dumnezeu la Botezul nostru! Dar această mare noblețe și acest mare dar oferite nouă de Dumnezeu prin Botez ne obligă la o viață conformă cu demnitățile primite. Nu putem fi oamenii de încredere ai lui Dumnezeu și să umblăm încă cu satana. Nu putem umbla îmbrăcați în haina curată a harului și să ne tăvălim încă prin noroi. Nu putem fi seminție aleasă, neam sfânt și preoție regească și să aducem jertfe diavolului. Nu ne putem fi seminție aleasă, preoție împărătească, neam sfânt și popor al lui Dumnezeu și să trăim ca păgânii în voia poftelor noastre (cf. 1Pt 4,3) sau să trăim în ură și dezbinare după ce am fost uniți cu Isus și cu frații (cf. 1Cor 12,25). Să nu uităm că la Botezul nostru am devenit priveliște pentru îngeri și oameni, că prin orice cuvânt, gest și acțiune noi predicăm, fie adevărul, fie minciuna (cf. 1Cor 4,9). Oare prin tot ceea ce suntem și facem vestim adevărul milostivirii divine prin care am fost chemați din întuneric la minunata sa lumină, sau predicăm minciuna și dezbinarea care duc la rătăcire și la pierzare?

Prin imaginea celor doi exploratori care se întorceau din țara Canaanului, purtând un toiag de care atârna un ciorchine uriaș de strugure, alături de rodii și smochine (cf. Num 13,23), Biblia vrea să ne spună că numai împreună uniți vom putea culege roadele bogate ale crucii și ale învierii lui Isus, roadele mântuirii veșnice.

Profetului Iona, care a crezut că poate primi sau refuza după plac chemările lui Dumnezeu, și pentru că nu-i plăcea de niniviteni care cândva i-au robit poporul, a refuzat misiunea de a merge la Ninive și să vestească acolo chemarea lui Dumnezeu la convertire și mântuire, așadar, lui Iona, i-a fost dat să constate că nu poate juca și că nu poate refuza după plac chemarea divină, căci Dumnezeu are și mijloace de pentru a-i face pe oameni să accepte cuvântul său. Știm că Dumnezeu căruia nu i-a plăcut refuzul lui Iona, a făcut ca el să ajungă la Ninive, prin gura unui pește mare.

Legătura dintre noi, creștinii dezbinați, și Iona răzvrătitul este următoarea: Și noi refuzăm de mai bine de o mie de ani să dăm curs chemării lui Dumnezeu la unitate, spre cinstirea sa și a darurilor sale, spre slava sa și spre mântuirea sufletelor. Poate că nici nouă nu ne place, unora de frații catolici, altora de frații ortodocși, iar altora de frații protestanți, pentru cine știe ce fapte întâmplate în trecut. Să fim convinși că lui Dumnezeu, căruia nu i-a plăcut refuzul lui Iona, nu-i place nici refuzul nostru de a reface unitatea și de a câștiga suflete pentru cerul deschis oamenilor prin pătimirile, moartea și învierea lui Isus, Fiul său. Dumnezeu, mâhnit de refuzul nostru de a reface unitatea, spre cinstirea lui și mântuirea sufletelor, stă gata să ridice și pentru noi fiii săi neascultători, "un pește mare" care să ne ducă la ascultare, un pește mare care deja s-a ivit din râurile Babilonului, un pește mare care deja a început să înghită creștini, un pește mare care a început deja să îngrijoreze pe mulți.

Ne bucurăm că mai marii noștri, papa Francisc cu slujitorii Bisericii din întreaga lume, episcopul nostru, Petru Gherghel, împreună cu toți preoții, persoanele consacrate și credincioșii din toate comunitățile noastre, Mons. Benone Farcaș, rectorul seminarului, împreună toți profesorii care se îngrijesc de formarea noilor preoți și cu toți seminariștii vorbesc pozitiv și cuviincios despre unitatea creștinilor și caută motive și mijloace pentru a o întări, pentru a o promova și pentru a o realiza.

Iată câteva din cuvintele papei Francisc: "Din partea mea, doresc să asigur, mergând pe urma predecesorilor mei, voința fermă de a continua pe drumul dialogului ecumenic" (cf. Viziunea ecumenică a papei Francisc, "L'Osservatore Romano", 16 ianuarie 2016).

Și iarăși: "Vocația comună a tuturor creștinilor este bine evidențiată de textul biblic de referință al Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor, care începe astăzi: «Dar voi sunteți un neam ales, o preoție împărătească, o națiune sfânta, poporul luat în stăpânire de Dumnezeu, ca sa vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la minunata sa lumină» (1Pt 2,9). În dialogul nostru, unele diferențe încă mai rămân în doctrină și în practică. Însă acest lucru nu trebuie să ne descurajeze, ci mai degrabă să ne stimuleze să continuăm împreună drumul spre o unitate tot mai mare, depășind și vechi concepții și reticențe. Într-o lume adesea sfâșiată de conflicte și marcată de secularism și indiferență, toți uniți suntem chemați să ne angajăm în mărturisirea lui Isus Cristos, devenind tot mai mult martori credibili de unitate și artizani de pace și de reconciliere" (cf. Papa Francisc, Vatican, Audiență acordată delegației ecumenice a Bisericii Luterane din Finlanda, 19 ianuarie 2016).

Iată câteva dintre cuvintele episcopului nostru Petru Gherghel: "Odată cu începutul pontificatului papei Ioan al XXIII-lea s-a deschis o nouă eră pe drumul anevoios al ecumenismului, pentru refacerea unității creștine. Flacăra speranței unității în credință, întreținută cu mari eforturi pe tot timpul mileniului doi, s-a reaprins, în mod surprinzător, prin spiritul curajos al noului papă și episcop al Romei, Papa cel Bun, Sfântul Părinte Ioan al XXIII-lea, care s-a lăsat inspirat și cucerit de rugăciunea-testament proclamată de divinul întemeietor tocmai la Cina cea de Taină: «Ca toți să fie una!» (In 17,21)" (Episcopul Petru Gherghel, Scrisoarea pastorală În drumul refacerii unității creștine, Iași, 1 ianuarie 2015)

Și iarăși: "Rugăciunea lui Cristos de la Cina cea de Taină, pentru cei pe care Tatăl i-a dat, rămâne ca un testament mereu valabil și, cu cât timpurile se îndepărtează de acel moment, ea devine mai urgentă și mai actuală. Ridicându-și ochii spre cer, a spus: «Nu mă rog numai pentru ei, ci și pentru cei care vor crede în mine, prin cuvântul lor, ca toți să fie una, după cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis» (In 17,19-22). Biserica, păstrătoarea autorizată a cuvântului Domnului, n-a încetat să proclame această dorință a întemeietorului ei și nu trebuie să o uite, dacă vrea să fie fidelă mandatului încredințat" (cf. Episcopul Petru Gherghel, Scrisoarea pastorală Actualitatea și urgența dialogului pentru unitatea creștinilor, Iași, ianuarie 2016).

Iată și câteva dintre cuvintele Mons. Benone Farcaș, rectorul seminarului catolic din Iași: "Fiind o seminție aleasă, Biserica are vocația să dea mărturie lumii despre gloria și faptele minunate ale lui Dumnezeu (1Pt 2,9), o chemarea care nu poate fi împlinită decât în virtutea adevărului și a iubirii. O comuniune autentică a credincioșilor este cea care transformă Biserica într-un sacrament al unității întregului neam omenesc, o adevărată lumină care să aducă liniște și pace în atâtea suflete rănite de dezbinare". (cf. Mons. Benone Farcaș, rectorul Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, Predică despre unitatea creștinilor, luni, 18 ianuarie 2016).

Închei cu vorbele sfântului Francisc din Assisi (1181-1226): "Doamne, fă din mine un instrument al împăcării între oameni: Unde este ură, eu să aduc iubire; unde e ofensă, eu să aduc iertare; unde-i dezbinare, eu s-aduc unire; unde-i rătăcire, s-aduc adevărul; unde-i îndoială, eu să aduc credință; unde-i disperare, eu s-aduc speranță; unde-i întuneric, eu s-aduc lumină; unde-i suferință, s-aduc alinare. Doamne, nu atât să fiu eu mângâiat, cât să-i mângâi eu pe alții; Doamne, nu atât să fiu eu iubit, cât eu să-i iubesc pe alții; Doamne nu atât să fiu eu înțeles, cât eu să-i înțeleg pe alții".

Această rugăciune, motoul vieții sfântului Francisc din Assisi, să fie și motoul vieții noastre și să ne susțină atât timpul octavei de rugăciuni pentru unitatea creștinilor, cât și după octavă când trebuie să continuăm rugăciunile și eforturile, până când vom putea celebra bucuria unității.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat