Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a treia de peste an (Anul C) - 2016

Cuvântul și milostivirea lui Dumnezeu

Tema lecturilor din această duminică este cuvântul și milostivirea lui Dumnezeu. În paradis, înainte de păcat, oamenii îl vedeau pe Dumnezeu și comunicau cu el prin viu grai (cf. Gen 1,28; 2,16-17; 3,8-13), ceea ce îi făcea fericiți (cf. 1In 3,2). După păcat însă omul a pierdut această fericire. Cum nimic întinat nu poate locui lângă Dumnezeu (cf. Ap 21,27) fără să moară (cf. Ex 20,19; Jud 13,22; Is 6,5), îngerul cerului, din iubirea Domnului, i-a scos pe oameni afară din paradis cu sabie de foc și a păzit intrarea și i-a așezat temporar pe pământ (cf. Gen 3,23-24), unde vor rămâne până ce va veni mântuitorul promis (cf. Gen 3,15), până ce se va arăta cea care va trebui să-l nască (cf. Mih 5,3).

Izgonirea primilor oameni de paradis a fost primul mare act de iubire și de mare milă a lui Dumnezeu față de om, după actul creației. Dacă oamenii mai rămâneau în paradis văzând fața lui Dumnezeu și auzindu-i glasul, trebuiau să moară și să dispară pentru totdeauna; dacă mai apucau și să mănânce din pomul vieți ar fi trăit veșnic nefericiți. Așa că Dumnezeu a găsit soluția șederii temporare a omului pe pământ.

Prima durere a plecării oamenilor din paradis a fost și este cea a lui Dumnezeu. Să ne gândim la un tată care trebuie să-și ascundă fața și glasul de copiii săi pentru ca aceștia să nu moară; sau să ne gândim la un mire care trebuie să-și ascundă fața și glasul de mireasa sa ca această să nu moară. Aceasta a fost și este durerea lui Dumnezeu până ce noi vom ajunge iarăși în paradis. Aceasta este durerea pe care omul i-a provocat-o lui Dumnezeu prin păcatul său.

Dar acest tată și mire îndurerat, care este Dumnezeu, chiar dacă a trebuit să-și ascundă fața și glasul de copiii iubiți, de mireasa iubită, a găsit alte moduri de a vorbi cu ei și de a le comunica dragostea și planurile sale mântuitoare.

Psalmul responsorial de astăzi, din care a fost luat doar un fragment (cf. Ps 19,8-15), ne spune că Dumnezeu a găsit trei mari modalități de a vorbi cu oamenii păcătoși, copiii și mireasa sa, fără ca ei să moară. Prima vorbire a fost și este cea a creației, unde printr-un limbaj tăcut, dar foarte convingător, Dumnezeu își face cunoscute omului dragostea, puterea și înțelepciunea sa (cf. Fap 14,17). Cea de a doua vorbire a fost și este cea a conștiinței, pe care Dumnezeu a pus-o în interiorul fiecărui om și prin care îi comunică ce este bine și ce este rău (cf. Num 15,27-30). A treia vorbire a fost și este cea a cuvântului său divin, dezvăluit lui mai întâi prin visuri și vedenii, apoi prin glasul îngerilor și al viețuitoarelor, apoi prin glasul profeților și al drepților. Iar în cele din urmă ne-a vorbit prin Fiul său, care a renunțat la slava divină și la glasul de tunet, care și-a luat un trup ca al nostru și a venit la noi, fără ca noi să murim privindu-l, auzindu-l, pipăindu-l și primindu-l în suflet.

Dumnezeu este atât de îndrăgostit de noi oamenii păcătoși, încât se face prunc micuț pentru ca să nu murim și pentru a ne ajuta și pentru a ne dărui iubirea sa: "După ce în trecut a vorbit în multe rânduri și în multe moduri părinților noștri prin profeți, Dumnezeu, în aceste zile din urmă, ne-a vorbit nouă prin Fiul, pe care l-a pus moștenitor a toate, prin care a făcut și veacurile. Acesta, fiind strălucirea gloriei și chipul ființei sale și ținând toate prin cuvântul puterii sale, după ce a săvârșit purificarea păcatelor, s-a așezat la dreapta maiestății, în ceruri, devenind cu atât mai presus decât îngerii, cu cât a moștenit un nume mai deosebit decât al lor" (Evr 1,1-4). Întruparea lui Isus Cristos a fost răspunsul generos al lui Dumnezeu la păcatul oamenilor

De acum înainte, cine, ca apostolul Filip, i-ar spune lui Isus "Doamne, arată-ni-l pe Tatăl!", va primi acest răspuns: "Cine m-a văzut pe mine l-a văzut pe Tatăl. Cum poți spune: «Arată-ni-l pe Tatăl?». Nu crezi că eu sunt în Tatăl și Tatăl este în mine? Cuvintele pe care vi le spun nu le spun de la mine; dar sunt de la Tatăl, care rămâne în mine, și care face și lucrările sale. Credeți-mă! Eu sunt în Tatăl și Tatăl în mine. Dacă nu pentru altceva, credeți măcar pentru lucrările acestea" (In 14,9-11).

Isus, cuvântul lui Dumnezeu care s-a făcut trup și a locuit între noi (cf. In 1,14), Isus, iubirea Tatălui față de noi (cf. In 3,16), Isus care este una cu Tatăl ceresc (cf. In 10,30; 17,11; 17,22), Isus oglindirea Tatălui (cf. Evr 1,3), este cel care ne vorbește în evanghelia de astăzi. Și dintre miile de vorbiri posibile, Isus a ales să ne vorbească astăzi despre cea mai importantă vorbire pentru noi, despre iubirea și milostivirea lui Dumnezeu față de noi: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (cf. Lc 4,18-19; Is 62,1-2).

Într-adevăr, noi, păcătoșii, înșelații și păgubiții satanei, suntem săracii cărora Isus le adresează vestea cea bună a evangheliei, a mântuirii și a harului său de la cruce; noi suntem captivii temnițelor diavolului pe care Isus a venit să ne elibereze; noi suntem sărmanii orbii care avem nevoie de vindecare; noi suntem asupriți satanei și ai lumii rele care avem nevoie de libertatea copiilor lui Dumnezeu. Unul dintre marile adevăruri biblice este și acesta: eliberarea de jugul satanei ne vine prin acceptarea jugului lui Cristos.

Din vechea profeție a lui Isaia (61,1-2), reluată astăzi de Isus, "Ziua răzbunării Dumnezeului nostru", n-a mai citit-o, căci cine vine la Isus cu viața și păcatele sale, Isus îl scapă de ziua răzbunării. Isus nu ne-a adus numai un an de îndurare, ci el ne-a adus o veșnicie de îndurare, anulând veșnic pentru toți cei care vin la el cu viața și păcatele lor, orice răzbunare a lui Dumnezeu. Indiferent cât de mult te apasă conștiința, glasul lui Dumnezeu din inima ta, dacă vii la Isus cu păcatele tale, ești iertat, căci Isus a venit în lume să ne ridice păcatul (cf. In 1,29; Mc 2,10), a venit să moară pentru păcate (cf. In 11,50).

Din rânduială divină, odată la cincizeci de ani, era celebrat anul de îndurare al Domnului. Cu acea ocazie: se iertau datoriile, se eliberau sclavii, se recuperau pământurile pierdute și se cânta de bucurie (cf. Lev 25,10-24). Datorită lui Isus, pentru noi, creștinii, zilnic este timpul milostivirii. Să venim la el!

Dacă celor din închisori li s-ar vesti amnistierea și punerea în libertate, cum n-ar primi ei oare această ofertă? Interesant este faptul că mulți oameni refuză amnistierea și eliberarea gratuită oferite de Isus, pentru că unii cred că se pot elibera singuri de păcate; alții cred că nu-i poate elibera nici Dumnezeu. Iar alții primesc iertarea gratuită de la cruce și vin cu păcatele lor la Isus. Un vechi proverb englezesc spune că același soare care topește ceara întărește lutul. Nouă ce ne face soarele Cristos?

Isus ne cheamă astăzi la convertire și ne spune că păcatele noastre, pe lângă oceanul milostivirii divine, sunt ca o mică o pietricică. Chiar dacă mulțimea păcatelor noastre ar fi înaltă ca munții, ele vor fi înecate în oceanul milostivirii divine. Cel care crede asta este salvat; cine însă nu crede, este pierdut. Speranța este biruința lui Dumnezeu. Deznădejdea este biruința diavolului. De aceea să privim la Maria Magdalena s-a prostituat, dar a venit la Isus cu păcatele ei, s-a convertit și a fost iertată și mântuită. Zaheu a furat, dar a venit la Isus cu păcatele lui, s-a convertit și a fost iertat și mântuit. Petru s-a lepădat de Isus de mai multe ori, dar a venit la Isus cu păcatele lui, s-a convertit și a fost iertat și mântuit. Paul a prigonit și a luat parte la uciderea de creștini, dar a venit la Isus cu păcatele lui, s-a convertit și a fost iertat și mântuit. Noi, indiferent ce am păcătuit, să venim la Isus.

A veni la Isus cu păcatele înseamnă a crede în dragostea lui pentru noi, înseamnă a crede în iertarea lui de la cruce, înseamnă a crede în mântuirea adusă de el. Nu există păcat pe care Dumnezeu să nu-l poată ierta prin Isus. Să nu ne înșelăm, Tatăl ceresc nu face nimic fără Cristos și Duhul Sfânt. De aceea, toate rugăciunile se încheie cu sintagma deja consacrată: "Prin Domnul nostru Isus Cristos, Fiul tău, care, fiind Dumnezeu, cu tine viețuiește și domnește împreună cu Duhul Sfânt în vecii vecilor"

Dacă la moartea sa pe cruce din iubire pentru noi și pentru mântuirea noastră Isus a făcut totul: "Fără rezerve, fără retracții și fără regrete", acum este rândul nostru să-l urmăm pe Isus tot: "Fără rezerve, fără retracții și fără regrete".

Doi tineri se logodiseră prin 1949, pe când el era student. În ziua în care făceau repetițiile pentru ceremonia de nuntă, regimul de atunci a ocupat școala, iar pe studenții creștini i-a dus într-un lagăr de muncă. Timp de 30 de ani logodnicei nu i-a fost îngăduit să-și viziteze logodnicul decât o singură dată pe an. De fiecare dată, după ce petreceau câteva minute împreună, el era chemat în biroul gardianului. "Ești liber să pleci acasă cu mireasa ta, dacă te lepezi de creștinism". An după an, bărbatul a răspuns cu unul și același cuvânt: "Nu!" Când după eliberare a fost întrebat cum de a putut face asta, a părut surprins de întrebare și a zis: "După câte a făcut Isus pentru mine, cum aș fi putut să-l trădez?"

Cine crede în Isus este o făptură nouă (cf. 2Cor 5,17). Lectura a doua de astăzi ne spune că cine crede în Isus, devine trupul lui Isus, unde Cristos este capul și botezații celelalte mădulare, unde nu mai este nici o deosebire între iudeu și grec, între sclav și om liber, între bărbat și femeie. Dacă există vreo deosebire ea nu vine din darurile felurite primite de fiecare mădular în parte, ci din folosirea lor în folosul altora, sau din refuzul de a le folosi în folosul altora, sau din ridicarea unui dar deasupra altui dar, sau din pretenția nesăbuită de a crede că darul tău este mai de preț ca al altora, sau din mândria de a nu avea nevoie de darul altuia (1Cor 12,13-14.27).

Pentru a ne întări pe calea mântuirii, lecturile biblice de astăzi ne mai dau câteva învățături importante de meditat și de urmat. Iată-le!

Isus lua parte în mod obișnuit la serviciile de la sinagogă pentru că acolo putea mărturisi despre Tatăl și despre el. Evreii luau și ei parte încă din vechime la serviciile divine unde se citea și se explica pe înțeles cuvântul lui Dumnezeu și apoi se mânca pâinea bucuriei.

Este interesant de știut că evreii întorși din exil, după descoperirea Cărții Legii, au făcut din Biblie viața lor, căci au început iar să poarte versete biblice, la mâini, pe frunte, la haine, la uși și la case (cf. Ex 13,9). Și ceea ce este și mai important, să le întipărească în mintea copiilor lor, să vorbească despre ele când stăteau în casă, când plecau în călătorie, când se culcau și când se sculau, să le scrie pe ușorii casei și pe porțile lor (cf. Dt 6,6-9). N-au mai putut trăi fără Biblie. Este Biblia și viața noastră?

Undeva, într-un sat din partea de est a Africii, o femeie simplă purta cu ea pe oriunde se ducea, o Biblie. Niciodată nu se despărțea de ea. Și atunci sătenii au început să o tachineze: "De ce mereu Biblia? Sunt atâtea alte cărți pe care le-ai putea citi!" Femeia însă continua să păstreze asupra ei Biblia, fără să fie nici tulburată, nici supărată din cauza șicanelor. Într-o zi, însă, a îngenuncheat în mijlocul celor care făceau haz pe seama ei. A ridicat Biblia deasupra capului și a spus cu glas tare: "Da, sunt multe cărți pe care le-aș putea citi. Însă numai o carte mă poate citi pe mine".

Dar "Duhul Domnului este și asupra noastră a celor botezați; el ne-a uns și pe noi pentru ca și noi să ducem săracilor vestea cea bună; și noi să proclamăm celor captivi eliberarea; și noi să vestim anul de îndurare al Domnului" (Lc 4,18).

Sfântul Luca ne spune că el a scris Evanghelia, pentru a-i explica unui anume Teofil, probabil un oficial roman, un iubitor de Dumnezeu, ceea ce înseamnă religia creștină. Ei bine, asta trebuie să facem și noi botezații cu oamenii din timpul nostru, care nu prea mai sunt iubitori de Dumnezeu, ci mai mult iubitori de plăceri și bunuri trecătoare (2Tim 3,1-4). Dacă la păgâni Dumnezeu era văzut ca un polițist, pentru Luca, creștinismul este religia iubirii, iar Dumnezeu este milostiv. Așa predică și papa Francisc din prima zi a pontificatului său și până astăzi. Așa trebuie să le vorbim și noi oamenilor despre Dumnezeu și despre creștinism ca despre "religia iubirii și a îndurării divine".

Pentru a le duce oamenilor adevărul despre Cristos și despre religia creștină, trebuie să facem ca Isus, ca Ezdra și Nehemia, să le citim oamenilor din Scripturi și să le spunem că cele citite sunt pentru ei. Apoi, trebuie să facem cum a făcut și Luca, adică să culegem texte biblice potrivite pe care să le prezentăm oamenilor spre mântuire, pentru că mulți oameni de astăzi, asemenea iudeilor eliberați din Babilon (cf. Neh 8,2-4a.5-6.8-10), sau ca famenul etiopian (cf. Fap 8,31), datorită multor rătăciri în care au trăit, nu mai înțeleg ușor cuvântul divin. Când oamenii vor înțelege cuvântul divin, atunci se vor căi de păcatele lor și le vor plânge, îndreptându-și viața, ca evreii întorși din exil (cf. Neh 8,9), și ca mulțimea de evrei și păgâni întorși la Dumnezeu la predica lui Petru de la Rusalii (cf. Fap 2,37-40).

Un necredincios declarat și un batjocoritor al religiei, originar din Suedia, a căzut odată pradă unor pirați care se pregăteau să-l ucidă pe o insulă. Ca să scape cu viață, le-a spus că este pastor. Atunci pirații l-au pus să predice. Dar ce să predice el care batjocorise mereu creștinismul și habar nu avea de Biblie. Dar și-a amintit un cuvânt auzit odată de la un misionar și pe care l-a spus și piraților: "Da, este o răsplată pentru cel fără prihană! Da, este un Dumnezeu care judecă pe pământ" (Ps 58,11). După ce a spus aceste cuvinte, și altele i-au mai venit în minte. A vorbit despre răsplata celor neprihăniți și judecata celor răi, despre nevoia de pocăință și de schimbare a vieții. Dragostea și dreptatea lui Dumnezeu, deși propovăduite de un necredincios, din teama de a nu fi ucis, au avut un așa efect mare asupra acelor pirați, că au început cu toți să plângă. Și lacrimile lor i-au atins și lui inima. În ziua următoare, pirații i-au pregătit un vas și l-au dus la destinația la care voia să ajungă.

Dacă cuvântul lui Dumnezeu rostit de un necredincios a avut așa de mare efect asupra acestor pirați, cu atât mai mult, cuvântul lui Dumnezeu, primit cu credință și predicat și altora, va face minuni de har.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat