Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Acea legătură care-i unește pe evrei și pe creștini

O reflecție pe marginea vizitei papei la Sinagoga din Roma

De Mons. Bruno Forte

Vizita papei Francisc la Sinagoga din Roma - asemănătoare cu cele ale lui Ioan Paul al II-lea la 13 aprilie 1986 și a lui Benedict al XVI-lea la 17 ianuarie 2010 - scoate în evidență nu numai importanța pe care poporul ebraic și credința sa o au pentru creștini, ci și relevanța pe care creștinismul o are pentru ebraism, așa cum am experimentat încă o dată în zilele acestea persona ținând "annual lecture" la Centrul de studii asupra creștinismului de la Hebrew University din Ierusalim.

De ce această relevanță? Răspunsul poate să fie căutat într-o scenă biblică, la care au recurs vechii gânditori creștini pentru a lumina raportul dintre Israel și Biserică: e vorba despre cei doi exploratori care se întorc din țara Canaanului, care poartă împreună un toiag de care atârnă un ciorchine de struguri, pe care ei îl însoțesc cu rodii și smochine: "Au ajuns până la valea Eșcol; acolo au tăiat o ramură de viță cu un strugure - pe care l-au dus cu ajutorul unui toiag în doi - și au luat rodii și smochine" (Num 13,23). În acel toiag Părinții Bisericii au văzut lemnul Crucii, de care atârnă Cristos: "Figura Christi pendentis in ligno" (așa de exemplu Evagriu în jurul anului 430 în "Altercatio inter Theophilum et Simonem": PL 20,1175).

În cei doi purtători, uniți și despărțiți de acel lemn, au recunoscut Israelul și Biserica: "Purtând toiagul, ei reprezentau cele două popoare, unul în față, cel ebraic care își dă umărul lui Cristos, și celălalt în spate, care privește la ramură, poporul creștinilor" (ivi: aceleași idei în sfântul Maxim din Torino, la jumătatea secolului al V-lea: Homilia 79: PL 57,423 șu). Deoarece merg unul în spatele celuilalt, cel care precede privește numai în fața sa și de aceea este figură a Israelului, popor al speranței și al așteptării întemeiate pe promisiunea lui Dumnezeu; în schimb, cel care vine în spate îl vede pe cel care se află în fața sa și orizontul îmbrățișat de acesta prin ciorchinele atârnat de lemn și de aceea este figură a Bisericii, care mărturisește în Cristos răstignit cheia de lectură și a alianței cu Israel și a promisiunii făcute credincioșilor.

Arătând diferența, imaginea afirmă nu mai puțin continuitatea profundă care există între cele două popoare, nu numai datorită legăturii unicului lemn pe care îl poartă ambii exploratori, ci și datorită orizontului comun al țintei spre care se îndreaptă privirea lor. Uniți în speranță și în așteptare, Israel și Biserica înaintează împreună, deosebiți și uniți în același timp de lemnul Crucii. Legătura este așa de puternică încât recentul document al Comisiei pentru raporturile religioase cu ebraismul ale Bisericii catolice, publicat cu ocazia celei de-a cincizecea aniversări a declarației Nostra aetate a Conciliului al II-lea din Vatican (10 decembrie 2015, cu titlul: "Pentru că darurile lui Dumnezeu și chemarea lui Dumnezeu sunt irevocabile!", citat din Scrisoarea lui Paul către Romani 11,29), nu ezită să afirme: "Dialogul cu ebraismul ocupă pentru creștini un loc unic: creștinismul, date fiind rădăcinile sale, este unit cu ebraismul mai mult decât este cu orice altă religie. De aceea, numai cu rezervele cuvenite, dialogul ebraico-creștin poate să fie definit dialog interreligios în sens strict: mai degrabă ar trebui să se vorbească despre un tip de dialog intra-religios sau intra-familial" (nr. 20). Îndeosebi, trei elemente de continuitate și în același timp de discontinuitate între Israel și Biserică pot să fie evidențiate: caracterul escatologic al revelației biblice, atât al Primului cât și al Noului Testament, adică acea convingere că în ea ne este oferit sensul ultim al vieții și al istoriei și de aceea ne este indicată direcția de drum care face deplină și semnificativă existența umană în această lume; caracterul comunitar al mântuirii, determinat de principiul fondator al alianței dintre Cel Veșnic și poporul său; semnificația mesianică a celor două popoare, atât a celui al așteptării cât și a celui al împlinirii, așadar misiunea pe care ele o au în formă asemănătoare și în același timp diferită pentru a ține sus în viața umană simțul religios, înțeles ca deschidere primitoare pentru Dumnezeu care se revelează pentru mântuirea noastră, motivat numai de iubirea față de creaturile sale. Așadar, ceea ce îi unește pe cei doi exploratori este înainte de toate orizontul spre care se îndreaptă privirea lor: Adevărul pentru care merită să se trăiască se află în fața lor. Spre el orientează pașii lor, spre ea tânjește inima lor. Pentru ca să se întâmple asta, același Adevăr a vorbit limbajul oamenilor și a înflăcărat de dorință inimile lor: Infinitul a intrat în finit pentru a ni se comunica!

Această convingere este exprimată de învățătorii evrei cu o axiomă des folosită: "Cel mic poate să-l conțină pe cel mare" (cf. Geneză rabbah V.7 și Levitic rabbah X.9). Nu se exprimă diferit înțelepciunea creștină: "A nu fi constrânși de maxim, în schimb a fi conținuți de minim, acest lucru este divin" (elogiu funerar al sfântului Ignațiu de Loyola). Această convingere este la baza doctrinei "zimzum", îndrăgită de mistica ebraică, și a ideii de "kenosis" a Cuvântului, centrală în mesajul creștin. "Zimzum" este actul divin de a se contracta, acel a se face mic al Dumnezeului viu care permite creaturii să existe în fața Lui în libertate și în iubire.

Invocația "Tu ești Umilință", conținută în Laudele Dumnezeului Preaînalt ale sfântului Francisc, arată cât de mult corespunde acest mesaj sufletului creștin, pentru care confirmarea supremă a locuirii lui Dumnezeu în fragilitatea și micimea măsurilor umane se află tocmai în faptul de a se face trup Cuvântul veșnic și în "nimicirea" sa ("kenosis") din iubire față de noi. Acest "extaz" al divinului, acest "a sta în afară" al infinitului în finit, este în același timp apelul cel mai înalt care se poate concepe la drumul creaturii spre Mister, care este vocația ultimă a creaturii la adevărul și la frumusețea care mântuiește, și care pentru creștin este făcută realizabilă de la "adăparea" Cuvântului în trup. Totul locuiește în fragment, infinitul intră năvalnic în finit: aici credința evreului Isus unește Israelul și Biserica; aici credința în El îi deosebește, chiar fără să-i despartă, în drumul comun al speranței spre împlinirea promisiunii lui Dumnezeu în Împărăția care nu va avea sfârșit.

De aceea, în mesajul din acest an pentru ziua dialogului ebraico-creștin, care cade tot la 17 ianuarie, Giuseppe Momigliano, președinte al Adunării Rabinilor din Italia, și eu ca președinte al Comisiei Episcopale pentru ecumenism și dialog interreligios am afirmat: "Prin credințele noastre recunoaștem înainte de toate tot binele care există în lume și împreună trăim cu angoasă evenimentele din prezent, care sunt încărcate de suferințe și de perspective neliniștitoare pentru viitor, asistăm uluiți la gesturi oribile care profanează Numele Celui Veșnic, săvârșite cu pretenția infamă că împlinesc voința sa, percepem cu îngrijorare semnele tot mai frecvente ale unei umanități rătăcite, dezamăgite de atâtea idolatrii false...

În timp ce reînnoim fidelitatea noastră față de principiile și față de preceptele care, cu particularitățile distincte, caracterizează credințele noastre, simțim necesitatea urgentă de a reafirma încrederea că, tocmai din dialogul rodnic întreprins de noi, din căutarea valorilor morale și spirituale împărtășite în care să lucrăm în sintonie, poate să apară o pozitivă mărturie de credință, susceptibilă să redea speranță și să îndrepte din nou inimile multora spre Cel Veșnic". Și pentru aceasta vizita Papei Francisc la Sinagoga din Roma este un eveniment care îi atinge pe toți, fie că sunt credincioși sau necredincioși.

(După Zenit, 17 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat