Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Milostivirea ca răspuns la semnele timpurilor

Cateheza cardinalului Kasper "pentru a face să strălucească din nou focul Evangheliei"

De Massimo Nardi

Sanctuarul Îndurării Divine și autorul cărții care a fost citată de papa Francisc în timpul primului său Angelus: nu putea să existe îmbinare mai bună pentru a inaugura cateheza jubiliară organizată de asociația Res Magnae, în colaborare cu biserica rectorială "Santo Spirito in Sassia" și cu patronajul Consiliului Pontifical pentru Promovarea Noii Evanghelizări.

Prima întâlnire din ciclul de cateheze s-a desfășurat de fapt la 15 ianuarie 2016 la splendida biserică romană la doi pași de Piața "Sfântul Petru", cu participarea cardinalului Walter Kasper, teolog de faimă clar și autor al cărții Milostivirea, care a fost chiar citată de Sfântul Părinte. Titlul evenimentului: Milostivirea ca răspuns la semnele timpurilor.

După salutul adresat celor care au intervenit îngrijit de Mons. Josef Bart, rector al "Santo Spirito in Sassia" (căruia în 2011 papa Benedict i-a oferit titlul de capelan al Sanctității sale), a luat cuvântul Marco Italiano, președinte al asociației Res Magnae, pentru a ilustra proiectul Cateheză jubiliară, ale cărei întâlniri se vor desfășura de-a lungul întregului an cu participarea unor prelați eminenți și transmise direct de postul de televiziune Telepace.

A urmat intervenția lui Rosa Calabria, președinte al Acțiunii Catolice din Roma, care a reafirmat importanța angajării colaboratoare cu parohiile, nucleu primar pe care se întemeiază activitatea asociației sale. Apoi a fost rândul lui Diego Barbato, președinte al Secțiunii UCID din Roma, care a subliniat angajarea întreprinzătorilor și directorilor creștini pentru a orienta practica economică spre binele comun, în spiritul doctrinei sociale a Bisericii.

Apoi cardinalul Kasper a luat loc în jilțul rezervat lui în fața altarului și s-a adresat credincioșilor foarte numeroși care umpleau biserica: "Milostivirea înseamnă a avea o inimă, ea este răspuns la mizeria umană", a început el. Cuvinte care au introdus o disertație rafinată și raționată, centrată în întregime pe chestiunea milostivirii lui Dumnezeu față de oameni și a oamenilor între ei: o perspectivă de generozitate care are rădăcini în mod intrinsec creștine și care face trimitere la jertfa lui Isus pe cruce.

"Dumnezeu se interesează de soarta omului, vine în întâmpinarea situațiilor de mizerie - a continuat cardinalul - în timp ce din punct de vedere uman milostivirea coincide cu o inimă care se pune în mișcare. Asta comportă că milostivirea este o virtute activă și este medicamentul de care este nevoie pentru a alina rănile produse de violență și de amenințările despre care auzim că se vorbește în fiecare zi. Însă, în fața acestor manifestări ale răului - a subliniat Kasper - există foarte multe persoane care se străduiesc să ajute aproapele. Și mai ales există un Dumnezeu care iartă, un Dumnezeu fidel față de sine însuși care exprimă dreptatea sa prin milostivire. Și dacă Dumnezeu este milostiv, trebuie să fim și noi milostivi".

Apoi Kasper a amintit conceptul papei Francisc referitor la "globalizarea indiferenței". În societățile tradiționale - a explicat el - exista ideea binelui comun, existau referințe cum ar fi familia și simțul religios care confereau oamenilor un sentiment de siguranță. Astăzi, în schimb, prevalează singurătatea, închiderea în sine. "Trebuie să ieșim din egocentrismul nostru și să avem empatie cu alții - este îndemnul cardinalul - pentru că Dumnezeu este aproape de toți cei suferinzi, Dumnezeu ne ascultă și ne însoțește prin deșert".

Cateheza nu a ezitat să sublinieze, în perfectă sintonie cu Sfântul Părinte, aspectele concrete ale lipsei de milostivire care oprimă lumea modernă, între care împărțirea nedreaptă a resurselor: de la luxul extrem la sărăcia extremă. Sentimentul de dreptate este ceva mai înalt - a subliniat Kasper - față de legitimarea furnizată de un sistem social: "dreptatea creștinului este milostivirea. Milostivirea este ochiul, lentila pentru a interpreta dreptatea".

Pentru a înțelege sensul în ansamblu și profund al catehezei ținute de Kasper, se consideră util, în acest moment, să părăsim pentru un moment conferința ținută la Sanctuarul Îndurării Divine și să cităm un scurt extract din cartea cea mai recentă publicată de cardinal: Martor al Milostivirii - Călătoria mea cu Francisc. Cartea are formă dialogică și se bazează pe o conversație cu vaticanistul Raffaele Luise.

"Cardinal Kasper - întreabă Luise - de ce Biserica ar trebui să se reîntemeieze pe milostivire și să nu se refugieze, într-o lume devenită fluidă, în apărarea doctrinei tradiționale?".

"Papa Francisc vrea să înlăture cenușa acumulată de secole pentru a face să strălucească din nou focul Evangheliei - răspunde cardinalul. Milostivirea este centrul, fundamentul mesajului biblic, deja în Vechiul Testament, dar și mai mult în Evanghelia lui Isus. Ioan al XXIII-lea a avertizat că astăzi Biserica nu trebuie să folosească armele rigorii, așa cum a făcut adesea în trecut, ci medicamentul milostivirii. Ioan Paul al II-lea, care a trăit experiența tragică a celui de-al doilea război mondial, pătimind mai întâi dictatura nazismului și apoi cea a comunismului, a pus în centrul învățăturii sale tocmai acest mesaj, proclamând prima sfântă din cel de-al treilea mileniu chiar pe acea Faustina Kowalska ce demarase în Polonia mișcarea îndurării divine".

Conceptele trasate în cuvintele care precedă au constituit și firul conducător al catehezei pe care Kasper a propus-o credincioșilor adunați la "Santo Spirito in Sassia": "boala gravă a timpului nostru - a subliniat cardinalul - este că a pierdut simțul păcatului. Din cauza mecanismelor psihice induse de contextul social, nu mai suntem în măsură să recunoaștem responsabilitatea noastră. Și asta comportă înstrăinarea de noi înșine".

"Milostivirea - a conchis Kasper - nu justifică păcatul dar îl îmbrățișează pe păcătos. Faptele de milostenie sunt singurele lucruri care, la sfârșit, contează. Așadar, anul milostivirii poate fi ocazia unui salt înainte".

(După agenția Zenit, 17 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 23.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat