Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Dialogul teologic cu Biserica Ortodoxă

Între sinodalitate și primat

De Andrea Palmieri

subsecretar al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

În anul abia trecut, dialogul teologic dintre Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă dus înainte de Comisia mixtă internațională a continuat să se concentreze asupra studierii chestiunii cruciale a raportului dintre primat și sinodalitate în viața Bisericii.

Dificultatea de a ajunge la publicarea unui nou document comun care să exprime o viziune împărtășită de catolici și ortodocși cu privire la modul în care primatul și sinodalitatea trebuie să se articuleze concret în viața Bisericii, mai ales la nivel universal, chestiune ridicată deja de documentul aprobat la Ravenna în 2007, "consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii. Comuniunea eclezială, conciliaritatea și autoritatea", este legată îndeosebi de doi factori.

Înainte de toate, tematica în studiu este chiar în inima contenciosului istoric dintre catolici și ortodocși, mai ales pentru modul în care s-a dezvoltat în al doilea mileniu. Lucrarea Comisiei mixte internaționale este într-un fel condiționată de secole de dispute și polemici despre chestiunea primatului episcopului de Roma, în cursul cărora pozițiile s-au radicalizat ajungând să apară aproape inconciliabile. Aceste poziții radicale sunt încă adesea vii în conștiința unei părți dintre păstori și credincioși, care, pentru acest motiv, privesc cu mare suspiciune lucrarea Comisiei mixte internaționale.

Un alt motiv este de ordin metodologic. Într-un prim moment, Comisia a examinat tema raportului dintre primat și sinodalitate la nivelul Bisericii universale cu o abordare de tip istorice, încercând să descrie, prin analizarea atentă a izvoarelor istorice, patristice și canonice, care era rolul episcopului de Roma în comuniunea Bisericii în timpul primului mileniu. Imposibilitatea de a ajunge la o interpretare comună a izvoarelor analizate i-a determinat pe unii membrii ai Comisiei să propună renunțarea la o metodologie istorică și recurgerea la o abordare mai teologico-speculativă pentru a arăta cum necesitatea primatului și a sinodalității la nivel universal, precum și corelația lor reciprocă, este întemeiată pe principii teologice și ecleziologice solide și numai pe o simplă oportunitate practică ce are ca scop buna funcționare a instituțiilor ecleziastice. O schiță a documentului inspirată din acest tip de abordare a fost criticată de unii membrii ai Comisiei în timpul sesiunii plenare ținute la Amman în septembrie 2014, deoarece ei considerau incorect să se facă să depindă dezvoltarea tuturor instituțiilor din viața Bisericii la orice nivel al său direct de un model teologic. În realitate, contrapoziția dintre metodologia istorică și teologică este numai teoretică. Dacă este adevărat că primatul aparține ființei Bisericii așa cum a fost voită de Dumnezeu, este la fel de adevărat că dezvoltarea istorică a instituțiilor ecleziastice nu este lipsită de valoare teologică. Deoarece, pentru noi creștinii, faptul că Dumnezeu se revelează în istorie este o realitate de credință, trebuie să știm să percepem semnele prezenței sale și ale acțiunii sale în istoria Bisericii. Numai integrând cele două abordări va fi posibil să se găsească, în practica după care primatul Bisericii din Roma era exercitat în primul mileniu, câteva elemente nu numai inspiratoare ci normative cu privire la modalitatea de exercitare a unui primat universal care să poată fi acceptat astăzi atât de catolici cât și de ortodocși.

Conștient de aceste dificultăți, în timpul sesiunii plenare de la Amman, Comisia a decis să întocmească un nou document. Totuși, schița pregătită în acea ședință a fost considerată încă insuficientă pentru publicare deoarece era lipsită de o aprofundare teologică suficientă. Pentru acest motiv, membrii Comisiei mixte internaționale au încredințat Comitetului de coordonare mandatul de a revizui și de a completa textul elaborat la Amman.

În acest scop, de la 25 la 27 iunie, a avut loc la Roma o reuniune a unui Grup de redactare, compus din patru membri catolici și din tot atâția membri ortodocși (Patriarhia ecumenică, Patriarhia de Moscova, Patriarhia de România, Biserica din Cipru), care a îmbogățit schița documentului, cu contribuții trimise anterior celor doi co-secretari de membrii Comisiei prezente la adunarea plecară de mai sus.

După aceea, de la 14 la 19 septembrie, tot la Roma s-a ținut reuniunea Comitetului mixt de coordonare compus din nouă membri catolici și din tot atâția ortodocși sub președinția cardinalului Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, și a mitropolitului de Pergam, Ioannis Zizioulas, din Patriarhia ecumenică. Comitetul de coordonare a completat studierea schiței de document care trebuie supus Adunării plenare a Comisiei mixte internaționale, care se va reuni în luna septembrie pentru a evalua dacă dificultățile citate anterior au fost depășite și se va putea trece în sfârșit la publicarea textului.

Papa Francisc a exprimat sprijinul său muncii Comisiei mixte internaționale într-un discurs rostit la 27 iunie, cu ocazia tradiționalei vizite la Roma a unei delegații a Patriarhiei ecumenice pentru sărbătoarea sfinților Petru și Paul: "Problemele care se pot întâlni în cursul dialogului teologic nu trebuie să inducă la descurajare sau resemnare. Examinarea atentă a modului în care se articulează în viața Bisericii principiul sinodalității și slujirea celui care prezidează va oferi o contribuție semnificativă progresului relațiilor dintre Bisericile noastre".

Sfântul Părinte a vorbit apoi din nou despre raportul dintre sinodalitate și primat, intervenind la comemorarea celei de-a cincizecea aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor, la 17 octombrie, cu câteva considerații pregnante: "Sunt convins că, într-o Biserică sinodală, și exercitarea primatului petrin va putea primi lumină mai mare. Papa nu stă, singur, deasupra Bisericii; ci înlăuntrul ei ca botezat între botezați și înlăuntrul colegiului episcopal ca episcop între episcopi, chemat în același timp - ca Succesor al apostolului Petru - să conducă Biserica din Roma care prezidează în iubire toate Bisericile".

Dialogul teologic dintre Biserica catolică și Biserica ortodoxă a avut un ulterior motiv de încurajare în comemorarea celei de-a cincizecea aniversării a înlăturării din amintire și din mijlocul Bisericii a sentințelor de excomunicare date reciproc de Biserica din Roma și de Biserica din Constantinopol în 1054, aniversar care era la data de 7 decembrie. Acest eveniment semnificativ, care poate fi considerat pe bună dreptate ca o piatră de hotar a așa-numitului dialog al carității, a fost amintit în mesajele Papei Francisc și al Patriarhului ecumenic Bartolomeu în timpul vizitei la Fanar a delegației Sfântului Scaun pentru sărbătoarea sfântului Andrei, patron al Bisericii din Constantinopol, la 30 noiembrie.

Comemorând curajosul gest făcut de fericitul Paul al VI-lea și de patriarhul Atenagora, cu care legica antagonismului, a neîncrederii și a ostilității, simbolizată de excomunicările reciproce, a fost înlocuită de logica iubirii și a fraternității, reprezentată de îmbrățișarea noastră fraternă, Sfântul Părinte afirma că "restabilind o relație de iubire și fraternitate, într-un spirit de încredere reciprocă, de respect și de caritate, nu mai există niciun impediment în calea împărtășirii euharistice care să nu poată fi depășit prin rugăciune, prin purificarea inimilor, prin dialog și prin afirmarea adevărului".

La rândul său, patriarhul Bartolomeu, după ce a subliniat importanța dialogului iubirii tot mai intens dintre catolici și ortodocși, se exprima astfel cu privire la dialogul adevărului: "Recunoaștem și admitem dificultățile pe care le străbate acest dialog, în special în faza sa actuală, în care sunt examinate chestiuni spinoase cum ar fi primatul în Biserică; totuși, suntem încurajați de constatarea că deja au fost puse temelii solide și adecvate pentru a rezolva chestiunea cu extraordinarul text comun de la Ravenna, care creează contextul și condițiile pentru exercitarea primatului în Biserică, un primat de slujire, înrădăcinat în însăși natura Bisericii și extrem de necesar pentru desfășurarea slujirii sale în lume".

În timp de dialogul teologic continuă munca sa, este motiv de mare speranță faptul că merg deja împreună catolicii și ortodocșii în oferirea unei mărturii comune de angajare în favoarea îngrijirii creației. Din acest punct de vedere, are o importanță ecumenică extraordinară faptul că, în enciclica Laudato si', Papa Francisc a voit să amintească, drept exemplară, angajarea patriarhului ecumenic Bartolomeu pentru îngrijirea creației (cf. Laudato si', nr. 8-9). În afară de asta, Sfântul Părinte, cu o scrisoare adresată, în afară de cardinalul Koch, cardinalului Peter Kodwo Appiah Turkson, președinte al Consiliului Pontifical al Dreptății și Păcii, la 6 august, a instituit Ziua Mondială de Rugăciune pentru Îngrijirea Creației de celebrat în fiecare an la 1 septembrie, așa cum se întâmplă în Patriarhia ecumenică deja de mulți ani.

În pofida dificultăților descrise mai sus, rămâne, așadar, vie speranța că acest dialog va aduce, la timpul său și cu modalitățile sale, roade îmbelșugate pe drumul spre unitatea deplină și vizibilă a tuturor creștinilor.

(După L'Osservatore Romano, 17 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 18.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat