Despre Eminescu, după 165 de ani
Nașterea fiecărei făpturi este cuprinsă în începutul Creației. Despre acest început este, poate, potrivit să amintim acum, când se împlinesc 165 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu.
Dar să începem cu numele: acesta este, de fapt, "Mihail", așa cum era trecut în registrul parohiei - fiindcă acesta este numele care exprima esența celui care a fost preocupat de misterele Creației, identificându-se în același timp, prin credință, cu sufletul neamului românesc. Numele avea să-i fie ciuntit, la fel cum ciuntită i-a fost și viața - în mod intenționat: în folclorul tuturor popoarelor este cunoscut faptul că, modificând numele de botez, se modifică un element esențial al vieții și personalității purtătorului.
În limba ebraică, Mihail înseamnă "Cine este ca Dumnezeu?" (mi-care, ke-ca, El-divinitate), care este interpretată în mod tradițional ca o întrebare retorică: "Cine este ca Dumnezeu?" (la care se așteaptă un răspuns negativ), pentru a sugera faptul că nimeni nu este ca Dumnezeu. În acest fel, "Mihail" reprezintă un simbol de umilință și de supunere în fața lui Dumnezeu1. Elementul esențial din acest nume este "-El", Dumnezeu. Fără El, totul rămâne nedefinit - "Pământul era neorânduit și pustiu, și întuneric era deasupra abisului..." (Gen 1,2). "La-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă/ Pe când totul era lipsă de viață și voință,/ Când nu se-ascundea nimica, deși tot era ascuns.../ Când pătruns de sine însuși odihnea cel nepătruns,/ Fu prăpastie? genune? Fu noian întins de ape? /N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă,/ Căci era un întuneric ca o mare făr-o rază,/ Dar nici de văzut nu fuse, și nici ochi care s-o vază./ Umbra celor nefăcute nu-ncepuse-a se desface,/ Și în sine împăcată stăpânea eterna pace!..." Acest fragment din Scrisoarea I, care redă începutul Imnului Creațiunii din ?g Veda2, exprimă acel "t??h? wab??h?" din limba ebraică, de la începutul acțiunii creatoare a lui Dumnezeu. Limba română oglindește în mod uimitor acest "neorânduit și pustiu" într-un singur cuvânt, care se referă deopotrivă la timp și spațiu: "totdeauna" = "tot-de-a-una"3. În acest moment al nediferențierii și al diferențierii, al fragmentării (fractalice) și al unității, Dumnezeu, "stăpânul fără margini peste marginile lumii", creează "întruna", topind atomii de timp și spațiu într-o Geneza fără de sfârșit.
Întrebând, prin însuși numele său, cu umilință, iubire și supunere "Cine e ca Dumnezeu?" el s-a născut astăzi, la 15 ianuarie. Luceafărul nostru. Tot ceea ce există, are o efigie imperială - altfel, nu există.
El este chipul nostru unic, pe care îl prezentăm lui Dumnezeu ca să ne justificăm existența noastră deosebită în marea cea mare a făpturilor cosmice.
De aceea, măcar de ziua lui, putem să-i scriem corect numele de botez, fiindcă prin numele de botez Tatăl nostru ne recunoaște pe fiecare, ca fiind fiii lui: Mihail.
Mihail Eminescu.
Dr. Ecaterina Hanganu
Note
1 Cf. Studies in Revelation by Hampton J. Keathley, 3rd, J. Hampton Keathley, III, 1997, ISBN 0-7375-0008-5, p. 209.
2 Amita Bhose, Eminescu și India, Ed. "Junimea", Iași, 1978, p. 147.
3 Mircea Vulcănescu, Dimensiunea românească a existenței, Ed. "Eikon", Cluj-Napoca, ed. a V-a, 2009, p. 45.
lecturi: 20.