Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Viziunea ecumenică a papei Francisc

Drum în patru dimensiuni

De cardinal Kurt Koch

Președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor

"Din partea mea, doresc să asigur, mergând pe urma predecesorilor mei, voința fermă de a continua pe drumul dialogului ecumenic". Cu aceste cuvinte rostite deja în timpul primei sale întâlniri cu reprezentanții Bisericilor și Comunităților ecleziale și din celelalte religii, în ziua de după începutul pontificatului său, papa Francisc anunța angajarea sa ecumenică. În această privință, uimește înainte de toate conștiința Papei că se află într-o continuitate fundamentală cu predecesorii săi. În același timp, viziunea sa ecumenică arată acele trăsături specifice pe care Sfântul Părinte le-a ilustrat în manieră mai explicită în discursul ținut în timpul Dumnezeieștii Liturghii în biserica patriarhală "Sfântul Gheorghe" din Constantinopol: "Întâlnindu-ne, a privi unul fața celuilalt, a schimba îmbrățișarea păcii, a ne ruga unul pentru altul sunt dimensiuni esențiale ale acelui drum spre restabilirea comuniunii depline la care tindem. Toate acestea preced și însoțesc constant acea altă dimensiune esențială a acestui drum care este dialogul teologic". În aceste cuvinte programatice, pot se pot recunoaște cele patru dimensiuni fundamentale ale viziunii ecumenice a Papei Francisc.

Pe primul loc, este ecumenismul carității, al fraternității și al prieteniei. Papa Francisc, el însuși om al întâlnirii directe, care nu încetează niciodată să promoveze o cultură credibilă a întâlnirii, mizează totul pe întâlnirea directă dintre creștini și dintre diferitele Biserici și Comunități ecleziale și face asta având convingerea că, în această întâlnire, nu numai că se află unitatea, ci se întâlnește și adevărul. De fapt, "adevărul este o întâlnire, o întâlnire între persoane. Adevărul nu se face în laborator, se face în viață, căutându-l pe Isus pentru a-l găsi". Această întâlnire cu Isus Cristos conduce inevitabil la întâlnirea între frații și surorile creștini.

Aceste cuvinte papa Francisc le-a rostit la Caserta în timpul vizitei sale private la pastorul penticostal Giovanni Traettino, în iulie 2014, și asta revelează o altă fațetă, pe cât de pozitivă pe atât de surprinzătoare, a modului său de a face ecumenism. Papa Francisc s-a adresat cu mare cordialitate comunităților ecleziale evanghelice și penticostale. Amintind persecuțiile împotriva penticostalilor făcute în timpul fascismului din Italia - persecuții la care și catolicii au luat parte și în timpul cărora membrii bisericilor penticostale au fost stigmatizați ca "fanatici" și "nebuni" - papa Francisc a simțit datoria de a cere iertare cu următoarele cuvinte: "Eu sunt păstorul catolicilor: eu vă cer iertare pentru asta! Eu vă cer iertare pentru acei frați și surori catolici care n-au înțeles și care au fost ispitiți de diavol și au făcut același lucru ca frații lui Iosif. Îi cer Domnului ca să ne dea harul de a recunoaște și de a ierta".

Un alt mare pas de reconciliere a fost făcut de papa Francisc în iunie 2015, când Pontiful a mers la Torino pentru a întâlni - primul dintre Papi - comunitatea valdeză în templul valdez local. Și cu această ocazie, a simțit obligația de a cere iertare. Și s-a exprimat în mod emoționant: "Reflectând asupra istoriei relațiilor noastre, nu putem decât să ne întristăm în fața certurilor și violențelor comise în numele propriei credințe și îi cer Domnului ca să ne dea harul de a ne recunoaște cu toții păcătoși și de a ști să ne iertăm unii pe alții. Din partea Bisericii catolice vă cer iertare. Vă cer iertare pentru atitudinile și comportamentele necreștine, chiar inumane pe care, în istorie, le-am avut împotriva voastră".

Cu aceste două cereri de iertare pentru păcatele comise în trecut, papa Francisc a arătat că, adesea, semnalele puternice sunt mai elocvente decât multe cuvinte. Aceste gesturi sunt parte integrantă a vocabularului ecumenic al Sfântului Părinte și fac vizibil ceea ce este mai profund la inima sa. Gestul făcut de papa Francisc în timpul vizitei sale la biserica patriarhală de la Fanar din Constantinopol, când s-a înclinat în fața patriarhului ecumenic Bartolomeu cerându-i binecuvântarea pentru el și pentru Biserica din Roma, va rămâne cu siguranță imprimat în memorie. Aceste gesturi, care se înscriu în tradiția Pontifilor precedenți, traduc în viața concretă una dintre convingerile fundamentale ale decretului conciliar Unitatis redintegratio, conform căruia "nu există adevărat ecumenism fără convertire interioară", convertire care nu este în primul rând aceea a celorlalți, ci este propria convertire, comportând disponibilitatea de a recunoaște în manieră autocritică propriile slăbiciuni și de a admite cu umilință propriile păcate. Papa Francisc demonstrează că este un protagonist credibil al acestui ecumenism al convertirii.

Conform convingerii papei Francisc, dimensiunile menționate mai sus ale efortului ecumenic trebuie să preceadă și în același timp să însoțească în mod constant cealaltă dimensiune esențială a drumului ecumenic, definită ecumenism al adevărului. De aceea, dialogul teologic vine numai pe locul al doilea în angajarea ecumenică. Papa Francisc a repetat asta de mai multe ori, relativizând importanța pe care o are dialogul teologic în căutarea unității, de exemplu atunci când a afirmat în manieră incontestabilă că unitatea creștinilor "nu va fi rodul rafinatelor discuții teoretice în care fiecare va încerca să-l convingă pe celălalt despre temeinicia propriilor opinii. Va veni Fiul Omului și ne va găsi încă în discuții" (Omilia în timpul vesperelor în solemnitatea Convertirii sfântul apostol Paul, 25 ianuarie 2015).

Însă, pe de altă parte, găsim la papa Francisc și referințe clare și continue la rolul necesar, în cadrul relațiilor ecumenice, al dialogului teologic, pe care papa îl susține și îl consideră ca o importantă contribuție la promovarea unității creștinilor. Pentru el este fundamental faptul că numai o privire teologică hrănită de credință, de speranță și de iubire reușește să genereze o reflecție teologică autentică, ce este "în realitate adevărata scientia Dei, participare la privirea pe care Dumnezeu o are asupra sieși și asupra noastră" și cere o teologie "făcută în genunchi" (Discurs adresat delegației Patriarhiei ecumenice de Constantinopol, 28 iunie 2014).

Tot în acest spirit, papa Francisc și patriarhul ecumenic Bartolomeu, în declarația lor comună, au reafirmat, în mai 2014 la Ierusalim, că "dialogul teologic nu caută o minimă denumire teologică comună cu privire la care să se ajungă la un compromis", ci se bazează mai degrabă "degrabă pe aprofundarea adevărului întreg, pe care Cristos l-a dăruit Bisericii sale și pe care, mișcați de Duhul Sfânt, nu încetăm niciodată să-l înțelegem mai bine".

Pentru a defini și mai bine dimensiunea teologică a dialogului ecumenic, papa Francisc recurge cu plăcere la expresia folosită adesea de papa Ioan Paul al II-lea, aceea a "schimbului de daruri", care nu este "un simplu exercițiu teoretic", ci permite "să se cunoască profund tradițiile reciproce pentru a le înțelege și, uneori, și pentru a învăța de la ele" (Discurs adresat delegației Patriarhiei ecumenice de Constantinopol, 28 iunie 2013). De fapt, conform papei Francisc, în dialogurile ecumenice nu este vorba numai "de a primii informații despre ceilalți pentru a-i cunoaște mai bine", așa cum argumentează pe larg Sfântul Părinte în exortația sa apostolică Evangelii gaudium. Este vorba mai degrabă "de a aduna ceea ce Duhul a semănat în ei ca un dar și pentru noi".

Cu referință la schimbul de daruri, în care putem învăța mult de la ceilalți, Sfântul Părinte menționează un exemplu elocvent și util: "în dialogul cu frații ortodocși, noi catolicii avem posibilitatea de a învăța mai mult despre semnificația colegialității episcopale și despre experiența sinodalității pe care o au ei" (Evangelii gaudium, nr. 246). Această oportunitate de a învăța ceva mai mult despre sinodalitate, care pentru papa Francisc se leagă și cu o sănătoasă "descentralizare" și cu o "convertire a papalității", are desigur consecințe și asupra ecumenismului, așa cum a amintit Sfântul Părinte cu ocazia comemorării celei de-a cincizecea aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor.

Dialogul teologic al adevărului este numai una dintre contribuțiile aduse la drumul spre unitatea vizibilă a creștinilor. La fel de importantă în ochii Papei Francisc este acea formă de ecumenism care este definită ecumenism practic, în care se încearcă să se facă tot ceea ce se poate face împreună: "să ne rugăm împreună, să lucrăm împreună pentru turma lui Dumnezeu, să căutăm pacea, să păstrăm creația, atâtea lucruri pe care le avem în comun. Și ca frați trebuie să mergem înainte" (Audiența generală din 28 mai 2014). Colaborarea ecumenică dintre diferitele Biserici și Comunități ecleziale este urgentă mai ales în lumina marilor provocări din timpul nostru, cum ar fi angajarea în favoarea săracilor și a salvgardării creației, promovarea păcii și a dreptății sociale, apărarea libertății religioase și tutelarea instituțiilor sociale ale căsătoriei și familiei. De asemenea, și mai ales globalizarea crescândă trebuie să fie pentru creștini un alt motiv pentru a consolida și a intensifica o colaborare ecumenică în slujba binelui comun al umanității, așa cum a scris papa Francisc în mesajul adresat celei de-a zecea Adunări Plenare a Consiliului Ecumenic al Bisericilor ținută în noiembrie 2013 la Busan, în Coreea de Sud: "Lumea globalizată în care trăim cere de la noi ca să dăm împreună o mărturie comună despre demnitatea recunoscută de Dumnezeu fiecărei ființe umane, în favoarea unei promovări concrete a condițiilor culturale, sociale și juridice care să permită indivizilor, precum și societăților, să crească în libertate".

În lumina acestor provocări, scandalul dezbinărilor care încă rămân în sânul creștinătății este absolut evident. Deoarece dezbinările dăunează credibilității vestirii evangheliei lui Isus Cristos, ele sunt "un scandal, o piedică în calea vestirii evangheliei mântuirii către lume" (Discurs adresat lui Justin Welby, arhiepiscop de Canterbury, 16 iunie 2014). Îndeosebi în exortația sa apostolică Evangelii gaudium, papa Francisc insistă asupra faptului că credibilitatea vestirii creștine ar fi mult mai mare "dacă creștinii ar depăși dezbinările lor", care amenință credibilitatea evangheliei: "Dată fiind gravitatea contra-mărturiei dezbinării dintre creștini, îndeosebi în Asia și Africa, devine urgentă căutarea unor parcursuri de unitate. Misionarii din aceste continente menționează în mod repetat criticile, plângerile și batjocurile pe care le primesc din cauza scandalului creștinilor dezbinați". De aceea, în ochii Sfântului Părinte, "angajarea pentru o unitate care să faciliteze primirea lui Isus Cristos încetează să fie simplă diplomație sau o îndeplinire forțată, pentru a se transforma într-o cale a evanghelizării de care nu se poate face abstracție".

Rămânând neatinsă importanța angajării ecumenice pentru unitatea creștinilor și a drumului comun al tuturor creștinilor și al tuturor Bisericilor, este evident, pentru papa Francisc, că noi oamenii nu putem face unitatea numai cu forțele noastre, ci putem mai degrabă s-o primim în dar de la Duhul Sfânt, care este izvorul divin și motorul care trage unitatea. Papa Francisc a exprimat de mai multe ori această convingere, când a afirmat că "unitatea nu este în primul rând rod al efortului nostru, ci al acțiunii Duhului Sfânt căruia trebuie să-i deschidem inimile noastre cu încredere pentru ca să ne conducă pe căile reconcilierii și comuniunii" (Discurs adresat delegației Federației Luterane Mondiale, 21 octombrie 2013).

Modul cel mai bun pentru a ne pregăti să primim unitatea ca dar al Duhului Sfânt este, pentru papa Francisc, rugăciunea pentru unitate. Tocmai pentru că, în credința lor, creștinii știu că unitatea "este în primul rând un dar al lui Dumnezeu pentru care trebuie să ne rugăm neîncetat", ei sunt conștienți și de responsabilitatea care le revine lor "de a pregăti condițiile, de a cultiva terenul inimii, pentru ca acest har extraordinar să fie primit" (Discurs adresat delegației Patriarhiei ecumenice de Constantinopol, 28 iunie 2013). Așadar, fără rugăciune nu poate să existe unitate, așa cum a afirmat Sfântul Părinte la 24 ianuarie 2015, în timpul întâlnirii sale ecumenice cu comunitățile creștine din viața consacrată: "Întâlnirea ecumenică răspunde, în primul rând, la rugăciunea Domnului Isus însuși și se bazează esențialmente pe rugăciune".

Papa Francisc atribuie, pe de o parte, o mare importanță rugăciunii comune, în care putem trăi încă de pe acum unitatea. Pentru aceasta, vizitele conducătorilor altor Biserici în Vatican sunt mereu o ocazie propice pentru rugăciune în comuniune cu papa. Pe de altă parte, Sfântul Părinte amintește constant că creștinii și Comunitățile ecleziale trebuie să se roage unii pentru alții: "fie ca Duhul Sfânt să ne lumineze și să ne conducă spre ziua atât de dorită în care vom putea împărtăși masa euharistică" (Discurs adresat lui Karkin al II-lea, patriarh suprem și catholicos al tuturor armenilor, 8 mai 2014). Scoțând în evidență rugăciunea pentru unitate, papa Francisc recunoaște o importanță specială ecumenismului spiritual, definit de decretul despre ecumenism al Conciliului Vatican II "sufletul întregii mișcări ecumenice" (Unitatis redintegratio, nr. 8).

O formă deosebită de ecumenism spiritual este aceea numită de papa "ecumenism al sângelui". Cu această definiție, el se referă la tragica realitate prezentată nouă de lumea de astăzi, în care foarte mulți creștini sunt victime ale persecuțiilor masive și comunitățile creștine au devenit Biserici de martiri, până acolo încât astăzi au loc mai multe persecuții împotriva creștinilor în comparație cu primele secole și nu există Biserică sau Comunitate eclezială creștină care să nu aibă martirii săi. Astăzi, creștinii sunt persecutați nu pentru că sunt catolici sau ortodocși, protestanți sau penticostali, ci pentru că sunt creștini. Martiriul este ecumenic. Se poate vorbi despre un adevărat ecumenism al martirilor sau despre un ecumenism al sângelui, care reprezintă actualmente o mare provocare, rezumată de papa Francisc cu următoarele cuvinte pregnante: "Dacă dușmanul ne unește în moarte, cine suntem noi pentru a ne despărți în viață?" (Discurs adresat Mișcării Reînnoirea în Spirit, 3 iulie 2015).

În ecumenismul sângelui papa Francisc vede sprijinul central al efortului ecumenic menit pentru recompunerea unității Bisericii. Deoarece suferința așa de multor creștini din lume constituie o experiență comună mai puternică decât diferențele care încă despart Bisericile creștine, martiriul comun al creștinilor este astăzi "semnul cel mai convingător" al ecumenismului (Discurs adresat lui Global Christian Forum, 1 noiembrie 2015). După cum Biserica primară era convinsă că sângele martirilor era sămânță de noi creștini, tot așa noi astăzi trebuie să fim însuflețiți de speranța că sângele atâtor martiri din timpul nostru să se reveleze într-o zi sămânță de unitate ecumenică deplină a Trupului lui Cristos. Și trebuie să credem chiar că în sângele martirilor suntem deja una.

Dacă aruncăm o privire la diferitele dimensiuni ale viziunii ecumenice a papei Francisc, viziune centrată mai ales pe realitatea "ecumenismului în mișcare", constatăm că, efectiv, angajarea ecumenică face parte dintre prioritățile Sfântului Părinte, așa cum anunțase și promisese el la începutul pontificatului său. Dacă, în afară de asta, reparcurgem inițiativele sale disparate și numeroasele sale întâlniri ecumenice, ajungem la concluzia că papa Francisc, în continuitate cu predecesorii săi în slujirea petrină, exercită încă de acum un primat ecumenic și face asta având convingerea că dimensiunea dialogului ecumenic este un aspect esențial în slujirea episcopului de Roma, "așa încât astăzi nu s-ar înțelege pe deplin slujirea petrină fără a include în ea această deschidere la dialog cu toți cei care cred în Cristos" (Omilie în timpul vesperelor în solemnitatea Convertirii sfântului apostol Paul, 25 ianuarie 2014). Pentru acest primat ecumenic care promovează unitatea creștinilor trebuie să fim profund recunoscători.

(După L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat