Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Tong: "A chineza" Biserica Catolică

De Gianni Valente

Activitățile religioase din China trebuie să fie "chinezești". Trebuie "să se insiste în direcția chinezării" (proces propagandist, mediatic, militar sau cultural prin care devin chineze teritorii de cultură, tradiție, limbă și origine diferită de cea proprie, n.t.), valorizând "personalitățile religioase" și solicitându-le angajarea "de a promova dezvoltarea economică, armonia socială, prosperitatea culturală și unitatea națională, în slujba patriei". Despre aceste puncte, între alte lucruri, a pus accentul președintele chinez Xi Jinping în mai anul trecut, în discursul rostit în timpul unei întâlniri cu reprezentanții Frontului Unit, structura care unește toate forțele politice și sociale chineze din afara Partidului Comunist conducător.

Acele cuvinte sunt considerate ca intervenția cea mai relevantă realizată până astăzi de președintele Xi despre chestiunea religiilor din China. După acel discurs, Xi n-a mai atins chestiunea în discursuri publice și a fost amânat pro tempore și un Congres general despre religii în Republica Populară Chineză care fusese anunțat pentru sfârșitul anului 2015 și care ar fi trebuit să se pronunțe cu privire la gradul de integrare a comunităților religioase în "societatea socialistă".

Afirmațiile președintelui cu privire la necesitatea "chinezării" grupurilor religioase exprimă in primis preocuparea conducerii chineze cu privire la independentismul tibetan și la grupurile musulman uyguri cu riscul infiltrării jihadiste. Dar, desigur, cheamă în cauză și Biserica Catolică din China. Există unii care văd în ele intenția de a reafirma cu intensitate mai mare controlul statal asupra dinamicilor interne din diferitele comunități religioase. Însă cardinalul John Tong Hon, episcop de Hong Kong, nu pare să împărtășească alarmisme preconfecționate.

Eminență, Biserica Catolică din China trebuie - și poate - "să se chinezeze", sau această perspectivă reprezintă un pericol?

"Este obișnuita chestiune care apare mereu în forme noi, aceea a integrării Bisericii în societatea chineză. Nu este o chestiune despre care să se spună «da sau nu», nici nu este vorba de a decide iar dacă acest lucru trebuie sau nu trebuie făcut. Lucrul în sine nu este în discuție. Chestiunea adevărată este în schimb «cum» să se facă asta, pe ce căi trebuie găsit pentru a realiza acest proces".

Există unii care spun că aceste inputuri ar putea provoca o confuzie cu privire la natura Bisericii și a furniza un alt instrument de supunere față de politicile religioase ale guvernului.

"Nu există nicio incompatibilitate de principiu între natura Bisericii și faptul că în China Biserica să trebuiască să fie pe deplin chineză. Eventual există contrarul. Se poate percepe o familiaritate și o simpatie spontană între credința creștină și multe valori din cultura chineză tradițională. Se întâmplă cu cultura chineză ceea ce se întâmplă cu alte culturi: creștinismul apreciază și îmbrățișează tot ceea ce este în consonanță cu aspirațiile umane și este imaginat sau construit în orice cultură. Și acest lucru creează un sentiment de afinitate și o deschidere de a colabora cu toți".

Și guvernul chinez?

"Desigur. Dacă guvernul are misiunea de a ajuta persoanele să realizeze propriile aspirații umane pozitive, nu este posibil ca să existe ostilitate față de Biserică, care vrea doar să slujească poporul, pentru ceea ce-i revine naturii sale".

Și atunci ce anume explică toate suferințele creștinilor din China și toate problemele încă deschise?

"Dacă vorbim despre ultimele trei decenii, din cauza multor circumstanțe istorice, a lipsit și o comunicare adecvată și o înțelegere corectă a naturii Bisericii. Astfel mulți, chiar și de la nivel influent, au continuat să considere Biserica drept un «element străin» și un «factor de lipsă de armonie» al societății chineze. De aici au continuat și maltratările față de persoanele Bisericii. Însă această fază se depășește".

Ce semnale vedeți că dau mărturie și favorizează această depășire?

"În popor crește numărul persoanelor care devin creștine și văd că acest lucru îi ajută să urmărească și valorile la care aspiră ca fiind chinezi. În afară de asta, am simțit că China și Sfântul Scaun vorbesc prin delegațiile de reprezentanți. Nu există găuri care nu se pot umple și trece peste ele. Sunt foarte bucuros să văd roadele pe care Sfântul Scaun și China le formează, redeschizând dialogul".

Pentru a intra în acest dialog dumneavoastră vedeți precondiții?

"Pentru un dialog autentic, în cazuri precum acesta, trebuie să se așeze împreună și să se privească față în față, cu calm și fără a fi condiționați de nerăbdare sau de calculul de a voi să se impună altuia propriile poziții. Nu se poate dialoga cu adevărat, dacă în mijloc este muntele prejudecății și al descurajării. Trebuie exprimată propria opinie și să fie ascultat cu atenție celălalt, să se încerce înțelegerea preocupărilor sale pentru a căuta împreună soluția la problema care se împărtășește".

Ce anume vă face așa de puțin alarmat de cuvintele cu privire la necesara "chinezare" a Bisericii catolice?

"Înculturarea a fost mereu un criteriu-călăuză al Bisericii catolice. Pentru că Biserica Catolică nu există prin sine, nici prin alții. Ea primește de la Isus misiunea de a merge în întâmpinarea oricărui popor și culturi din lume. Și făcând asta, nu are niciun interes propriu de apărat.

Misiunea Bisericii nu are obiectivul de a forța mâna popoarelor și a-i determina de a abandona cultura lor, ci vrea să favorizeze fiecare popor în intenția de a urmări și a realiza în manieră excelentă valorile pozitive care nu-i sunt proprii. Acesta este un obiectiv primar pentru fiecare Biserică locală. Deci, în China, Biserica nu numai că «poate» să se chinezeze, dar într-un anumit sens "trebuie" să facă asta. Este aproape inimaginabil ca să se "chinezeze", chiar și pentru a-și îndeplini misiunea de vestire".

Dar acest proces cum trebuie realizat? Există "protocoluri" care trebuie urmate, date care trebuie respectate?

"«Chinezarea», ca orice «localizare» a Bisericii, este un proces organic. Se dezvoltă în mod treptat și trebuie să i se dea timp. Deci trebuie evitate forțările, automatismele abstracte, constrângerile. Cine forțează procesul «localizării» într-un mod artificial pentru a obține rezultate rapide pe etape forțate merge împotriva dinamismelor de dezvoltare care îi sunt proprii și care sunt asemănătoare cu acelea care caracterizează și procesele de lungă durată în istorie și în cultură. În afara acestei răbdări, nu se reușește să se obțină niciun rezultat autentic. Orice «localizare» face parte din procesul organic de dezvoltare a oricărei Biserici locale. Și în niciun caz nu poate fi utilizată ca un pretext pentru a face să intre în Biserică elemente contrare Evangheliei".

Dar cine trebuie într-un fel să conducă procesul de "chinezare"? Cine indică drumul? Profesorii? Teologii? Episcopii?

"În China, așa cum am spus, «chinezarea» Bisericii face parte din însăși natura Bisericii și din faptul că «este pentru alții». Toți sunt implicați și toți pot să-și dea contribuția. Desigur și studioșii. Dar nu este un proces care privește exclusiv sau în primul rând sfera intelectuală. El are loc nu numai cu privire la exprimarea doctrinei și a teologiei, ci și, aș spune, mai ales în practica credinței Bisericii".

Acest proces poate să aibă și efecte și reflexii cu privire la societatea chineză?

"Toți catolicii chinezi nu sunt numai creștini, ci și chinezi. Fac parte integrantă din societatea chineză. Pentru aceasta este bine ca, în acest timp, să ajute societatea chineză și pe frații lor chinezi să dezvolte valorile în societatea lor și să urmărească ceea ce numesc «visul chinezesc». A trăi pentru poporul chinez, favorizând și spiritul de fraternitate care face parte din cultura chineză, reprezintă în China un mod concret pentru a trăi spiritul de iubire creștină față de aproapele".

(După Vatican Insider, 15 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat